Reciever med bästa försteget?
88 svar till detta ämne
Postad 21 May 2007 - 11:27
twallsten
-
twallsten
-
Användare
-
-
210 inlägg
Jag undrar helt enkelt vilken reciever (märke) som ni anser har bäst försteg?
Anledningen är att jag kör med ett separat slutsteg till mina frontar/center (har ett sunfire) men driver bakkanalerna (4st) med recievern. Har idag en HK435 men upplever att det brusar väldigt mycket och inte låter helt topp. Försteg går bort pga att jag inte vill ha fler slutsteg. Infinity Kappa är det som vibrerar.
Så, är det någon som botaniserat kring denna fråga och har lite input? Har tänkt att låna hem lite olika men vore bra att kunna sortera bort några tidigt.
Kandidater:
Marantz 5001 och uppåt
Arcam (beggat 300 t.ex.)
Denon
fler?
Postad 21 May 2007 - 13:47
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Som alltid så är det svårt att säga vad som är bäst. Beror på vad som prioriteras, prisintervall, användarvänlighet, kvalitet, utseende, mm, mm. Kan du berätta lite mer om vad du söker.
Postad 21 May 2007 - 15:16
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Kolla lite på Sherwood Newcastles bättre modeller, du kanske du kan hitta nån beggad top-of-the-line
Postad 22 May 2007 - 08:12
twallsten
-
twallsten
-
Användare
-
-
210 inlägg
Som alltid så är det svårt att säga vad som är bäst. Beror på vad som prioriteras, prisintervall, användarvänlighet, kvalitet, utseende, mm, mm. Kan du berätta lite mer om vad du söker.
<{POST_SNAPBACK}>
det som prioriteras är bra ljud till att börja med  , eftersom jag har problem med brus nu är det en prioritet. Automatisk kalibrering är ju kul men inte nödvändigt, samma sak med HDMI. Användarvänlighet har jag inte sett som en faktor, en bra bass management är förståss bra. Gillar utseendet på HK, Cambridge Audio och Arcam, Marantz är väl ok, NAD ser hemsk ut typ. Pris under 10 000:- men beggat inget hinder. Sherwood newcastle, den var lite oväntad, kan du utveckla lite?
Postad 22 May 2007 - 13:34
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Denon är världsberömda för sina försteg. Köpte mig en 2307:a igår, och den låter riktigt transparent och detaljerat. Har en Arcam 2-kanalare som slutsteg, funkar kalas!
Passa på och köp 2307:an nu, den är tillfälligt prissänkt med 2000:- om du är (eller blir ) medlem (vilket är gratis). 5998:- är ett kap!
Postad 22 May 2007 - 15:01
twallsten
-
twallsten
-
Användare
-
-
210 inlägg
intressant. Hur är det med brus? ändras det beroende på vilken volym recievern har och hör man "volympot-klickningar" vid högre volymer?
Postad 22 May 2007 - 19:12
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
hur är det med denons flerkanalare i 2-kanal? står de sig mot renodlade tvåkalalare?
Postad 22 May 2007 - 19:37
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
hur är det med denons flerkanalare i 2-kanal? står de sig mot renodlade tvåkalalare?
<{POST_SNAPBACK}>
Beror på vilka man jämför och vad man menar med att stå sig mot? Förekommer massor av myter om att tvåkanalare är bättre än flerkanalare, men den typen av generaliseringar är ren nonsens, beror helt och hållet på vilka man jämför.
Postad 22 May 2007 - 20:25
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
självklart är det så men man kan också säga att en buss med 45 000 hästkrafter är snabbare än en trampbil med ferarrikaross..
Hur står sig en denon flerkanalare (endast förstegsdelen då) i tvåkanal jämfört med en renodlad tvåkanalare i samma prisklass??
Postad 23 May 2007 - 09:12
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
självklart är det så men man kan också säga att en buss med 45 000 hästkrafter är snabbare än en trampbil med ferarrikaross..
Hur står sig en denon flerkanalare (endast förstegsdelen då) i tvåkanal jämfört med en renodlad tvåkanalare i samma prisklass??
<{POST_SNAPBACK}>
Denon tillverkar FLERA olika modeller flerkanalare och det är inte säkert att förstegsdelen är likadan i alla modellerna och det är inte säkert att de dyrare är bättre än de billigare. Finns MASSOR av renodlade tvåkanalare, en del bättre andra sämre. Sedan så är det fullständigt lönlöst att prata om huruvida en "står sig" i förhållande till någon annan. Olika personer kan mena olika saker med "står sig". En tycker det är önskvärt med ett neutralt försteg medan en annan vill att försteget ska förvränga signalen något, kanske lägga på lite extra bas så det ska låta mer imponerande osv. Andra kanske lyssnar mycket på gles musik och uppfattar brusnivån som väldigt viktig...Om man inte definierar "står sig" så kommer omdömena att spegla de olika individernas preferenser och inte så mycket de faktiska skillnaderna apparaterna emellan.
Postad 23 May 2007 - 09:12
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Mycket bra faktiskt! Det är ganska svårt att höra skillnad mellan Denonen och Arcamens försteg. Arcamen har fler detaljer men det vore ju konstigt annars eftersom prisskillnaden är så stor.
Postad 23 May 2007 - 09:19
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Twallsten: är din stereoanläggning ihopkopplad med TV + antenn? Du kanske har jordbrum? Prova i så fall dra ut antennsladden, blir det någon skillnad? Öhman skriver en del om det här med att tvinna kablar och jordning av apparater som också kan vara värt att prova. http://www.faktiskt....ewtopic&t=17547Är bruset lika stort oavsett vilken signalkälla du har inkopplad? Om du har CD:n inkopplad och stoppar den, är det fortfarande lika brusigt?
Postad 23 May 2007 - 09:23
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Mycket bra faktiskt! Det är ganska svårt att höra skillnad mellan Denonen och Arcamens försteg. Arcamen har fler detaljer men det vore ju konstigt annars eftersom prisskillnaden är så stor.
<{POST_SNAPBACK}>
Fler detaljer, den kanske hissar diskanten något så att det ska låta luftigare och att detaljerna ska framträda tydligare. Var testerna du utförde nivåmatchade blindtester? Kan du berätta mer om testförfarandet? Sedan så är ju prisskillnaden fullständigt ointressant då man pratar om hur bra återgivning olika apparater ger. En av dom första sakerna man lär sig då man testar komponenter är att priset inte alls behöver stå i relation till återgivningskvaliteten.
Redigerat av pelar, 23 May 2007 - 09:26.
Postad 23 May 2007 - 09:45
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
En sak som trådskaparen borde veta om är att det är en otroligt djup diskussion kring färgning/förvrängning, Vissa hävdar att dom inte kan leva om det färgar men oftast så blindtestar dom själv aldrig grejerna dom köper utan går på andras "LTS rekommendationer" och skulle förmodligen inte heller kunna avvgöra själv om den färgar eller ej utan att göra ett F/E test som LTS gör.  Så lite kommer du att märka den färgning som sker i förstärkaren "om du inte hittar en som färgar ovanligt mkt" Men tycker du om det ljudet så är det ju inte nått att bry sej om.
Ungefär 98% av alla förstärkare där ute färgar mer eller mindre. Jag är 100% säker på att du inte kommer att märka av denna färgning som sker. Så lås inte in dej på det bara. Provlyssna ett par stycken och välj den du tycker om.
Finns ingen här som kan säga vilken som är bättre eller sämre utan det måste du själv välja...
Mina elektronikgrejer som kostar bra mycket kosing färgar garanterat även fast dom ska vara mycket transparanta. Så färning är ingenting att bry dej om, Om inte du helt blir såld på LTS propgandan
Postad 23 May 2007 - 09:47
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Fler detaljer, den kanske hissar diskanten något så att det ska låta luftigare och att detaljerna ska framträda tydligare. Var testerna du utförde nivåmatchade blindtester? Kan du berätta mer om testförfarandet? Sedan så är ju prisskillnaden fullständigt ointressant då man pratar om hur bra återgivning olika apparater ger. En av dom första sakerna man lär sig då man testar komponenter är att priset inte alls behöver stå i relation till återgivningskvaliteten.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej det är riktigt att priset inte behöver betyda något, speciellt inte om det inte skiljer så mycket i pris. Men pratar vi större prisskillnader så är sannolikheten större att den dyrare är bättre än den billigare. Observera att större sannolikhet inte utesluter att den billigare är bättre, det betyder bara att den dyrare oftare är bättre. En sak som jag också vänder mig emot är alla som alltid rekommenderar hemmabioförstärkare till folk som bara ska lyssna på stereo. Motiveringen är ofta att det är lika bra eller tom bättre, sett ur ett transparensperspektiv. Detta förefaller mig lite märkligt. Ta denon tex vars hemmabioförstärkare väldigt många rekommenderar. Denon gör ju också 2 kanalare, men på rekommendationerna förefaller det som om de skulle vara sämre än surroundmaskinerna. Så är det naturligtvis inte. Skulle det vara fallet så skulle denon vara unika i världshistorien, som det enda företaget i världen som inte lyckas bygga sina egna 2 kanalare med bättre transparens än sina surroundmaskiner till samma pris. En annan faktor som ofta bortses ifrån är hur källan (squezzebox, cd dvd etc) är inkopplade. Jag har läst om folk som berömmer försteget i sin surroundmaskin och samtidigt har en billig dvd spelare inkopplad digitalt. Om surroundmaskinen har en hyffsad dac så är det snarare den som står för det bättre ljudet jämfört med samma dvd spelare kopplad analogt till en bra 2 kanalare. 2- kanalren kan då ofta "få skulden" för att inte vara tillräckligt bra, vilket är helt felaktigt. En sunkig dvd spelare som analogt matar ett superförsteg kommer aldrig att låta bra.
Redigerat av GForce, 23 May 2007 - 09:49.
Postad 23 May 2007 - 09:53
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jag undrar helt enkelt vilken reciever (märke) som ni anser har bäst försteg?
Anledningen är att jag kör med ett separat slutsteg till mina frontar/center (har ett sunfire) men driver bakkanalerna (4st) med recievern. Har idag en HK435 men upplever att det brusar väldigt mycket och inte låter helt topp. Försteg går bort pga att jag inte vill ha fler slutsteg. Infinity Kappa är det som vibrerar.
Så, är det någon som botaniserat kring denna fråga och har lite input? Har tänkt att låna hem lite olika men vore bra att kunna sortera bort några tidigt.
Kandidater: Marantz 5001 och uppåt Arcam (beggat 300 t.ex.) Denon fler?
<{POST_SNAPBACK}>
Primare SPA20 eller 21. 7.1 försteg och inbyggt 5.1 slutsteg. Låter garanterat bättre än det du har. Sälj det du har och köp ett separat stereoslutsteg till frontarna. Smidig lösning, bara två burkar. Går att hitta beggat för strax över 10.000kr.
Postad 23 May 2007 - 10:01
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Jag måste ju ändra mej, Det är inte LTS panelen som propagerar utan deras anhängare
Postad 23 May 2007 - 10:05
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Skulle det vara fallet så skulle denon vara unika i världshistorien, som det enda företaget i världen som inte lyckas bygga sina egna 2 kanalare med bättre transparens än sina surroundmaskiner till samma pris.
Även billiga stärkare kan vara så transparenta att gemene man vid normal lyssning i hemmiljö inte kan upptäcka en eventuell färgning. Din kommentar är ren spekulation och hemsnickrad sanning. Hembioreceivrar säljs ofta idag i så ofantligt mycket större serier än tvåkanalre att flerkanalarna faktiskt kan vara billigare att tillverka än enkla tvåkanalare. Antal tillverkade enheter som man slår ut de fasta kostnaderna på har i många fall oerhört stor betydelse. Kan vara en av anledningarna till att sk High-End pryttlar ibland inte presterar bättre än billiga komponenter.
Postad 23 May 2007 - 10:13
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Testförfarandet är väldigt enkelt; jag hoppar mellan "AV" och "AUX" på min ARCAM. "AV" är ett läge där Arcamen fungerar som ett slutsteg.
Postad 23 May 2007 - 10:21
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Skulle det vara fallet så skulle denon vara unika i världshistorien, som det enda företaget i världen som inte lyckas bygga sina egna 2 kanalare med bättre transparens än sina surroundmaskiner till samma pris.
Även billiga stärkare kan vara så transparenta att gemene man vid normal lyssning i hemmiljö inte kan upptäcka en eventuell färgning. Din kommentar är ren spekulation och hemsnickrad sanning. Hembioreceivrar säljs ofta idag i så ofantligt mycket större serier än tvåkanalre att flerkanalarna faktiskt kan vara billigare att tillverka än enkla tvåkanalare. Antal tillverkade enheter som man slår ut de fasta kostnaderna på har i många fall oerhört stor betydelse. Kan vara en av anledningarna till att sk High-End pryttlar ibland inte presterar bättre än billiga komponenter.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst kan de vara transparent, och är det också i många fall, men är de defacto mer transparenta än denons rena 2 kanalare till samma pris?. Produktionskostnader varierar naturligtvis med mängden, men det kan ju inte ha undgått dig att 2 kanalstrenden nu funnits ett tag. Denon har i alla fall inte missat det, de spottar ur sig 2 kanalare. Att dessa skulle vara sämre pga lägre serier är ganska osannolikt. Tror du inte en tillverkare som denon vet hur man återanvänder teknologi? Frågan kvarsår alltså. Även om du stoppar i exakt samma försteg och 2 st slutsteg som du använder i en flekanalare, skippar dsp och annat så borde ju inte ljudet vara SÄMRE, eller hur? Vad är det då som är så otroligt dyrt med 2 kanalare? Lådan kanske?
Postad 23 May 2007 - 10:24
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlägg
jag använder HK på ett liknande sätt som du gör och är nöjd med det (HK till bakre och rotel till front och center) och det fungerar bra DOCK vill jag slå ett slag för Denon. deras försteg i recivrarna är riktigt bra och skall definitivt testas.
Postad 23 May 2007 - 10:27
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Primare SPA20 eller 21. 7.1 försteg och inbyggt 5.1 slutsteg. Låter garanterat bättre än det du har.
Nja, nu spekuleras det igen. Jag tycker man ofta kan läsa om klagomål om att Primares försteg är brusiga, hittade på bara en minut några trådar: http://www.hififorum...&TOPIC_ID=30751http://www.hififorum...&TOPIC_ID=25854http://www.hififorum...&TOPIC_ID=22275http://www.hififorum...&TOPIC_ID=45868Brus i så dyra försteg känns ju inte helt ok, det vore ju annat om försteget kostade en hundring. http://www.faktiskt....iewtopic&t=6699
Redigerat av pelar, 23 May 2007 - 10:35.
Postad 23 May 2007 - 10:30
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Jag kan inga direkt modelbeteckningar. Men märken som brukar satsa det mesta på ljud och finesser i andra hand är ju bl a Sherwood och Acram. Naid kan nog vara ett märke för dig med och även Primare.
Orkar inte lägga mig i diskutionen som de andra för, ville bara hjälpa trådskaparen.
// Sat
Postad 23 May 2007 - 10:37
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Primare SPA20 eller 21. 7.1 försteg och inbyggt 5.1 slutsteg. Låter garanterat bättre än det du har.
Nja, nu spekuleras det igen. Jag tycker man ofta kan läsa om klagomål om att Primares försteg är brusiga, hittade på bara en minut några trådar: http://www.hififorum...&TOPIC_ID=30751 http://www.hififorum...&TOPIC_ID=25854 http://www.hififorum...&TOPIC_ID=22275 http://www.hififorum...&TOPIC_ID=45868 Brus i så dyra försteg känns ju inte helt ok, det vore ju annat om försteget kostade en hundring.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är du bara tjurig. Skulle dina länkar vara bevis då? Du som är så bra på denon, vilken av dessa är mest transparent: AVR 3806, surround, 12000kr AVR 4306, surround, 16000kr PMA 2000AE, stereo, 14000kr Kan du också ge exempel på hur produktionskostnader slår på priset med många delade komponenter från samma tillverkare? Tex hur 5 eller 7 slutsteg blir billigare än 2. Eller hur dsp och rumskorrigering, kraftigare nätagg och större låda genom stora tillverkningsserier inte kostar något alls? Så att vi inte blir "spekulativa", för det gäller väl i såna fall även dig?
Redigerat av GForce, 23 May 2007 - 10:38.
Postad 23 May 2007 - 10:42
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Läs Molten, som är LTS medlemstidning, i den har Denon receivrar testats. Mycket seriösa tester!
Eftersom Denon flerkanalare är billigare (alla utom de dyraste) så blir ju frågan snarare vad Primare gör bättre? De är snygga, det medges, men vad gäller återgivning så tycker jag inte man ska ta för givet att de är bättre än vare sig Denon eller den stärkare trådskaparen har.
Postad 23 May 2007 - 10:50
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Du som är så bra på denon, vilken av dessa är mest transparent:
AVR 3806, surround, 12000kr AVR 4306, surround, 16000kr PMA 2000AE, stereo, 14000kr
För att kunna svara på det måste man göra djupgående tester och jag har inte gjort eller läst några seriösa tester vad gäller eventuella skillnader i transparens för just ovanstående apparater. Har du gjort några tester som visar på några skillnader vad gäller dessa apparater? Vill du i så fall vara vänlig redogöra för resultaten och hela testförfarandet? Men jag skulle aldrig ta för givet att PMA 2000AE är mer transparent än surroundmodellerna bara för att den är tvåkanalig o dyrare än de andra.
Postad 23 May 2007 - 10:50
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Läs Molten, som är LTS medlemstidning, i den har Denon receivrar testats. Mycket seriösa tester! Eftersom Denon flerkanalare är billigare (alla utom de dyraste) så blir ju frågan snarare vad Primare gör bättre? De är snygga, det medges, men vad gäller återgivning så tycker jag inte man ska ta för givet att de är bättre än vare sig Denon eller den stärkare trådskaparen har.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan inte läsa molt, är inte med i LTS. Sedan är inte ALLA denon testade i molt, det är jag ganska säker på. De som inte testats bör man inte automatiskt dra slutsatser av. Visst KAN denon vara bättre. Lika väl som Primaren KAN vara bättre. Det vet varken du eller jag. I trådskaparens fall så tror jag inte att han gör fel oavsett vilken han väljer. Sedan tar jag inget för givet ang. h/k stärkaren, jag har lyssnat på den då brorsan har en sådan. Den lät inget vidare.
Postad 23 May 2007 - 10:54
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Läs Molten, som är LTS medlemstidning, i den har Denon receivrar testats. Mycket seriösa tester! Eftersom Denon flerkanalare är billigare (alla utom de dyraste) så blir ju frågan snarare vad Primare gör bättre? De är snygga, det medges, men vad gäller återgivning så tycker jag inte man ska ta för givet att de är bättre än vare sig Denon eller den stärkare trådskaparen har.
Vilket är helt ointressant för den vanlige svensson. Eftersom dom förmodligen redan sitter på högtalare och källa som färgar. Bara för att en maskin inte hörbart färgar säger det inte heller att den är bättre än en som färgar. All denna skit snack om att ofärgade grejer är bäst håller jag inte med om. Har faktiskt lyssnat på en anläggning med grejer som LTS rekommenderade. Kan säga att jag inte blev frälst! Nä återigen nästan varenda maskin färgar mer eller mindre och det är ingenting du kommer att märka av. Förutom av LTS anhängarnas tjafs om hur mkt allting annat färgar än Denon och Pioneer. Bäh bäh bäh, Detta tåg har vi gått genom tusen gånger och tusen gånger till. Kanske dags att köpa en Denon, Pioneer, Ino och EKK. Då har man ofärgat ljud "världsbäst" Eller inte
Redigerat av zlay3r, 23 May 2007 - 10:58.
Postad 23 May 2007 - 10:58
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Sedan tar jag inget för givet ang. h/k stärkaren, jag har lyssnat på den då brorsan har en sådan. Den lät inget vidare.
<{POST_SNAPBACK}>
Känns som att din tvärsäkerhet bygger på mycket mycket tunn grund.
Postad 23 May 2007 - 11:07
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Kanske dags att köpa en Denon, Pioneer, Ino och EKK. Då har man ofärgat ljud "världsbäst" Eller inte
Det kanske rent utav skulle bli en uppgradering för dig att byta till billiga Denonprylar och Ino högtalare. Men nä, så kan det ju förstås inte vara, dina grejor är ju så dyra att man no kan ta för givet att de är bättre...
Postad 23 May 2007 - 11:16
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Jajemen pelar, Dom ÄR BÄTTRE! "Mina grejer" vettu varför? för att jag har lyssnat på Sentec S9 kanske försteget heter "LTS REk", Rotel RM-1090, Piofjången och Ino tyckte inte att det motiverade mej att byta. Och då körde jag med L5orna istället för L7orna.
Så japp det kostar att ligga på topp. Vilket jag gärna betalar.
Både estetiskt och ljudmässigt krossar dom LTS grejerna. Så ni kan få behålla spånlådorna för er själva.
Redigerat av zlay3r, 23 May 2007 - 11:21.
Postad 23 May 2007 - 11:23
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Både estetiskt och ljudmässigt krossar dom LTS grejerna.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har vare sig testat eller provlyssnat de grejorna så jag kan inte uttala mig om dom.
Postad 23 May 2007 - 11:26
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
pelar: Det ni inte verkar förstå är ju att det spelar ingen roll ifall någon annan säger att dom är sämre än LTS grejerna, Enligt mitt tycke krossar dom så det kan aldrig bli en uppgradering för mej om jag byter tills LTS grejer utan blir bara nergradering.
Vad tror du är viktigare för mej? Att dom klarar ett F/E test? eller att jag själv är nöjd?
Förstår inte varför andras åsikter ska spela någon som helst roll? Det är ju ingen än en själv som ska lyssna på sin anläggning? Därför är andras åsikter överflödiga
Så du behöver ej göra dej besväret!
Redigerat av zlay3r, 23 May 2007 - 11:28.
Postad 23 May 2007 - 11:28
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tänkte bara höra hur det går för trådskaparen? Har han blivit totalt avskräckt eller?
Sedan OT. Stå på dig slay3r jag tycker du har helt rätt!
// Sat
Postad 23 May 2007 - 11:30
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Ja men jag förstår inte hur folk resonerar när dom säger. LTS grejer är det ultimata det färgar ingenting. Men what the fuck? säger det att dom är det bästa för mej? Skit sak samma ifall det färgar. Så länge jag tycker om ljudet ofärgat eller färgat det spelar ingen roll eftersom man själv kan inte bestämma vad man tycker låter bra utan det bara känner man
LTS grejerna kanske är rätt för någon annan, Men för mej är det fel som för många andra. "fel och fel är väl inte rätt ord. Men det finns bättre grejer"
Edit: Som jag sa efter jag hade varit iväg på LTS turen så beskrev jag LTS grejerna med ett bra ord. Själ-lös!
Det lät korrekt tonalt, Otrolig soundstage och mkt annat. Men jag kunde aldrig riktigt känna några känslor för musiken. Det var som att kolla på en film i svart/vitt, Man såg vad som fanns där men inga färger
Redigerat av zlay3r, 23 May 2007 - 11:39.
Postad 23 May 2007 - 11:40
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Hehe, denna eviga debatt.
Jag blev mycket nyfiken på Pioneer 686 och A/B testade samt
nivåjusterat blindtest mot Hegels billigaste cdspelare. Inget snack
om att den är neutral, men bristen på vad jag personligen (!!!!)
uppfattar som spelglädje, gjorde att det var buslätt att skilja ut
den. Och jag fick mig en fingervisning om LTS´s ljudideal =
helt väsenskilt från mina personliga (!!!!!) ideal.
Äger en Denon 3806 och försteget i den höjer inte pulsen
direkt. Möjligt att Denon har gradvis försämrat sina produkter
sedan 2105?
Redigerat av Unregistered1064, 23 May 2007 - 11:41.
Postad 23 May 2007 - 11:44
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Det känns som musiken läggs fram framför högtalarna men sedan tar det stopp, Händer inget mera
Postad 23 May 2007 - 11:45
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
All denna skit snack om att ofärgade grejer är bäst håller jag inte med om.
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen som påstått det. Vad tror du är viktigare för mej? Att dom klarar ett F/E test? eller att jag själv är nöjd?
<{POST_SNAPBACK}>
Är för mig fullständigt ointressant. Förstår inte varför andras åsikter ska spela någon som helst roll? Det är ju ingen än en själv som ska lyssna på sin anläggning? Därför är andras åsikter överflödiga
<{POST_SNAPBACK}>
Fundera ett par sekunder över syftet med forum av detta slag… Ja men jag förstår inte hur folk resonerar när dom säger. LTS grejer är det ultimata det färgar ingenting. Men what the fuck? säger det att dom är det bästa för mej? Skit sak samma ifall det färgar. Så länge jag tycker om ljudet ofärgat eller färgat det spelar ingen roll eftersom man själv kan inte bestämma vad man tycker låter bra utan det bara känner man
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen i denna tråd som påstått att LTS grejer är det ultimata… Bara läsa innantill vad folk skriver.
Redigerat av pelar, 23 May 2007 - 11:47.
Postad 23 May 2007 - 11:52
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Hehe, denna eviga debatt.
Jag blev mycket nyfiken på Pioneer 686 och A/B testade samt nivåjusterat blindtest mot Hegels billigaste cdspelare. Inget snack om att den är neutral, men bristen på vad jag personligen (!!!!) uppfattar som spelglädje, gjorde att det var buslätt att skilja ut den. Och jag fick mig en fingervisning om LTS´s ljudideal = helt väsenskilt från mina personliga (!!!!!) ideal.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, så kan det vara ibland. Äger en Denon 3806 och försteget i den höjer inte pulsen direkt. Möjligt att Denon har gradvis försämrat sina produkter sedan 2105? 
Möjligt, har dock inte hört något som tyder på det. Intressanta högtalare du har Karla!
Redigerat av pelar, 23 May 2007 - 12:08.
Postad 23 May 2007 - 12:12
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Du som är så bra på denon, vilken av dessa är mest transparent:
AVR 3806, surround, 12000kr AVR 4306, surround, 16000kr PMA 2000AE, stereo, 14000kr
För att kunna svara på det måste man göra djupgående tester och jag har inte gjort eller läst några seriösa tester vad gäller eventuella skillnader i transparens för just ovanstående apparater. Har du gjort några tester som visar på några skillnader vad gäller dessa apparater? Vill du i så fall vara vänlig redogöra för resultaten och hela testförfarandet? Men jag skulle aldrig ta för givet att PMA 2000AE är mer transparent än surroundmodellerna bara för att den är tvåkanalig o dyrare än de andra.
<{POST_SNAPBACK}>
PMA2000AE ligger prismässigt mellan avr:erna. Hur transparenta dessa är har jag ingen aning om, det är därför jag frågar. Alla tre kommer från samma tillverkare, som således borde kunna dra nytta av många komponenter som kan delas mellan apparaterna. Det kan eller kan inte vara så att avr:erna är mer transparenta. Men jag finner det ytterst osannolikt att denon med den kunskap de har och den teknologiska bas som dom kan nyttja i flera modeller skulle misslyckas att få ett mer transparent ljud ur en stärkare med betydligt färre komponenter. Så mycket tjänar de inte på stora serier av de komponenter som skiljer mellan maskinerna. Det jag skulle vilja se från någon är en trovärdig redogörelse för hur de ovanstående avr:erna kan göras så mycket billigare/effektivare att alla dessa extra komponenter fås "gratis" samtidigt som ljudet blir mer transparent. Du måste väl ändå medge att om det är så att avr:erna är mer transparenta så är denon tämligen misslyckad som tillverkare av stereoförstärkare, eller? Jämför gärna med ett annat märke, tex hegel som har en stereostärkare, H1, som kostar som 3806:an. Om den skrev carlsonplanet att den skulle ha varit deras referens om de haft råd. Hur kan hegel lyckas, TROTS att de inte kan dra nytta av gemensamma komponeneter i konstruktionerna som denon kan? Kan du eller någon annan ge en trovärdig förklaring till detta?
Postad 23 May 2007 - 12:17
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Sedan tar jag inget för givet ang. h/k stärkaren, jag har lyssnat på den då brorsan har en sådan. Den lät inget vidare.
<{POST_SNAPBACK}>
Känns som att din tvärsäkerhet bygger på mycket mycket tunn grund.
<{POST_SNAPBACK}>
Det tycker jag inte. Jag kommer alltid att lita på vad mina öron uppfattar. Att ha huvudet uppkört i ett oscilloskåp är tämligen meningslöst, det låter inte alls bra
Postad 23 May 2007 - 12:29
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Ja men jag förstår inte hur folk resonerar när dom säger. LTS grejer är det ultimata det färgar ingenting. Men what the fuck? säger det att dom är det bästa för mej? Skit sak samma ifall det färgar. Så länge jag tycker om ljudet ofärgat eller färgat det spelar ingen roll eftersom man själv kan inte bestämma vad man tycker låter bra utan det bara känner man
LTS grejerna kanske är rätt för någon annan, Men för mej är det fel som för många andra. "fel och fel är väl inte rätt ord. Men det finns bättre grejer"
Edit: Som jag sa efter jag hade varit iväg på LTS turen så beskrev jag LTS grejerna med ett bra ord. Själ-lös!
Det lät korrekt tonalt, Otrolig soundstage och mkt annat. Men jag kunde aldrig riktigt känna några känslor för musiken. Det var som att kolla på en film i svart/vitt, Man såg vad som fanns där men inga färger
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte LTS är problemet. På faktiskt.se kan man läsa att deras ordförande välkommnar olika ljudideal och ser gärna att medlemmarna tycker olika om ljud. Detta verkar helt ha gått förbi den svans av anhängare som är ute och piskar sönder varenda tråd med sin allenarådande transparens. Att jämt och ständigt rekommendera denons surroundförstärkare i alla sammanhang gränsar till det infantila. Hade de läst på lite bättre så hade de insett att såväl LTS som carlsonplanet faktiskt testat och rekommenderat en hel del stereoförstärkare också. Och detta till dem som faktiskt delar detta ljudideal!!!
Postad 23 May 2007 - 12:32
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Pelar: Tror att PMC och Ino har mycket gemensamt. Tex är PMC´s
filosofi att man inte bör lägga några pengar på sofistikerade kablar.
"Se till att ha nog med koppar mellan stärkarn och högtalaren bara"
Det som är trevligt med neutrala högtalare är att dom spelar det man
matar dom med. Därför ställer jag mig själv frågande till tex Pioneer 668.
Men hela den här "hobbyn" är subjektiv. Det finns inga rätt eller fel
Postad 23 May 2007 - 12:50
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Jag måste ju ändra mej, Det är inte LTS panelen som propagerar utan deras anhängare
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag sa tidigare GForce
Postad 23 May 2007 - 12:56
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Postad 23 May 2007 - 13:01
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag sa tidigare GForce 
<{POST_SNAPBACK}>  Sorry. Fast det kanske måste sägas flera gånger. Jag tror att många svansar inte har en aning om det. Deras argumenterande tyder i alla fall på det.
Postad 23 May 2007 - 13:04
twallsten
-
twallsten
-
Användare
-
-
210 inlägg
hej hoppsan vad det hände grejer här då, det mesta fattar jag inte så mycket av men ni verkar ha kul... Färgar eller inte, tja, tror jag gillar färgat om det gör att jag tycker att det låter bättre än ofärgat, annars gillar jag ofärgat Twallsten: är din stereoanläggning ihopkopplad med TV + antenn? Du kanske har jordbrum? Prova i så fall dra ut antennsladden, blir det någon skillnad?
Öhman skriver en del om det här med att tvinna kablar och jordning av apparater som också kan vara värt att prova. http://www.faktiskt....ewtopic&t=17547
Är bruset lika stort oavsett vilken signalkälla du har inkopplad? Om du har CD:n inkopplad och stoppar den, är det fortfarande lika brusigt?
<{POST_SNAPBACK}>
nepp det är det inte "tyvärr", har testat utan några sladdar i förutom från försteget till slutsteget och högtalarkablar. Nätsladdarna i separat jord. Det låter mindre på digitala ingångar än analoga, men det brummar oavsett om jag har en källa inkopplad på ingången eller inte. Därför antar jag att det är försteget. Slutsteget för sig själv brummar minimalt. Primare SPA20 eller 21. 7.1 försteg och inbyggt 5.1 slutsteg. Låter garanterat bättre än det du har. Sälj det du har och köp ett separat stereoslutsteg till frontarna. Smidig lösning, bara två burkar. Går att hitta beggat för strax över 10.000kr.
<{POST_SNAPBACK}>
Hade varit en klockren kandidat om de uslingarna hade slängt in en tuner, kan ju köpa en separat men, nä. Men snygga är de, tycker dock att de generellt brukar prestera mediokert för prislappen. Kommer man väl få skit för nu... Det jag egentligen är ute efter är en reciever med hyggligt neutralt ljud (dock absolut inte ljust) med låg brusnivå ut ur försteget. Nu hör jag bruset från soffan (2.5m) på alla volymer. Även utan slutsteget brusar det en del. Vrider man upp utan aktiv källa hör man volympotklick från -10dB och uppåt. Det känns väl rätt risigt? Så eftersom det största problemet nu är brus är det ju lite i focus. Är därför jätteintresserad av era erfarenheter från andra märken. Jag kommer låna hem och prova, men man kan ju inte prova allt, vill därför sålla lite. Tror jag ska börja med Marantz 5001, 7001 och Denon 3806. ca 8400 för denonen frå Tyskland känns lockande. Vore ju lite smutt med HDMI ändå. Karla2, varför gillar du inte ditt 3806?
Postad 23 May 2007 - 13:06
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
porta all LTS-snack!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med, det här blir ju löjligt. Det är bättre att man läser det som står än tolkar in sina egna förutfattade meningar i det som skrivs precis hela tiden. Det kan ju inte sticka så hårt i ögonen för att vi har olika uppfattning om hur Hi-FI ska tolkas att man behöver bli upprörd och slänga sig med oförskämdheter i vart och varannat inlägg? För mig är Pelars resonemang helt rimligt, men det uppfattas uppenbarligen provokativt. Tycker trådskaparen (om han törs) ska förklara sitt mening och vad han vill ha för kvalitéer på sitt försteg så slipper vi andra babbla om annat. MVH /Chuck
Postad 23 May 2007 - 15:50
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
...jag finner det ytterst osannolikt att denon med den kunskap de har och den teknologiska bas som dom kan nyttja i flera modeller skulle misslyckas att få ett mer transparent ljud ur en stärkare med betydligt färre komponenter. <{POST_SNAPBACK}>
Ja, du gör det, men sedan kommer en salig blandning av spekulationer, frågor och påståenden som är så röriga att jag inte ens orkar börja nysta där. Men tänk på att alla tillverkare kanske inte ens försöker utveckla neutrala stärkare och priset för att göra en stärkare transparent behöver ju inte vara så högt, det är ju så mycket annat som påverkar priset/kostnader på en stärkare.
Postad 23 May 2007 - 15:52
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Att ha huvudet uppkört i ett oscilloskåp är tämligen meningslöst, det låter inte alls bra 
<{POST_SNAPBACK}>
Inlägg av den typen skapar bara dålig stämning i trådarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|