Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naturligare bild på LCD?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 32PF9641D (TV) 1 (0) Inga priser
Sony Bravia KDL-32V2500 (TV) 1 9.31818 (21) Inga priser
Samsung LE32R89BD (TV) 1 8.42857 (6) Inga priser
Sony Bravia KDL-32D3000 (TV) 1 9.357142 (13) Inga priser
29 relaterade trådar
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Sony Bravia D3000 * (3303 inlägg) 13 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 16 år sedan
Pixelmappat (81 inlägg) 16 år sedan
Samsung R8-serien (378 inlägg) 17 år sedan
Sony Bravia D3000 - Inställningar (266 inlägg) 17 år sedan
Konsten att välja 32", Panasonic TX-32LXD70? (40 inlägg) 17 år sedan
LISTA på TV:s med MER än DVB-T-"SD"; mao TV-tuners (11 inlägg) 18 år sedan
Frågor om Sony 32D3000 (4 inlägg) 18 år sedan
Sony FHD: X3n00, W3000, V3000, D3nn0, T3500; (929 inlägg) 18 år sedan
randig/taggig bild med hdmi (0 inlägg) 18 år sedan
KDL-40D3400 (32 inlägg) 18 år sedan
Vilken 32:a skall jag köpa? (19 inlägg) 18 år sedan
D3000 vs R8 (7 inlägg) 18 år sedan
Skillnader mellan de olika Sony Bravia KDL? (1 inlägg) 18 år sedan
D3000 - Hur går det med er beställning? (951 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-32V2500 HDMI resolution (1 inlägg) 18 år sedan
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-32V2500 vs Sony KDL-32D3000 (1 inlägg) 18 år sedan
Nya apparater med dvb-c HD-mottagare? (7 inlägg) 18 år sedan
LG 32LC55 vs. Sony 32D3000 (2 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-40V2500 (204 inlägg) 18 år sedan
Sony kdl-32v2500 vs Toshiba 32WL68PG (26 inlägg) 18 år sedan
Comhem-box till SonyD3000 + DVD 750 (3 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE32R89 vs Philips 32PF9641D (4 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL32V2000 (159 inlägg) 18 år sedan
PM: 'Sony BRAVIA D3000: Inbyggd multibox' (8 inlägg) 19 år sedan
Nya LCD ifrån Sony våren 2006 (872 inlägg) 19 år sedan

Postad 29 June 2007 - 21:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Naturligare bild på LCD?

Jag måste medge att jag är mer förtjust i plasmaskärmar, men känner att det skulle vara overkill för min lilla läghenhet, speciellt när de börjar på 37 tum.

Funderar på en: Samsung LE-32R89.

När jag har tittat på ovanstående LCD-skärm vid olika butiker har jag slagits av hur bildåtergivningen varierar ganska mycket.

En säljare sade att flera av Samsungs skärmar är ställda på "Dynamsik inställning" i butiken.
Detta främst för att attrahera kunder med en osedvanligt hög kontrast.

Men kan men finjustea dessa skärmar via inställngarna så man inte besväras lika mycket av t.ex "clouding, motion blur osv"?

Jag upplever att en del av LCD:ns nackdel är att dom sällan klarar av att återge större kamerapanoreringar.

Vidare verkar det bli svårt för skärmen att ge finare övergångar mellan valörer.

Hur kommenterar ni detta?

Jag överväger LCD för att: Jag kommer att spela en del x-box, De verkar inte lika otympliga och känsliga som en plasma, Jag vill inte överstiga 32 tum

Tacksam för svar

Redigerat av Glidtassen, 29 June 2007 - 21:32.

Postad 29 June 2007 - 21:35

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Naturlig bild och Samsung i samma mening klingar inte bra i mina öron. Titta på Sony, Pioneer eller Panasonic istället <_<

Är otroligt besviken på förra generationen av Samsung (7x-serien). Kan hända att 8x-serien är mycket bättre. Sony klarade av att lyfta sig markant under den generationen. Samsung kanske har gjort något rätt nu? :)

EDIT:
Du är bara dumsnål om du väljer Samsung framför ovan nämda märken för att spara någon 1000-lapp.

Sedan gör du dig en otjänst från början att titta på LCD-TV ute i butikerna. Det är hemma i vardagsrummet det ska vara bra bild och då vill man inte ha en julgran (Samsung) stående där.

Redigerat av Walkir, 29 June 2007 - 21:39.

Postad 29 June 2007 - 21:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det kan vara tacksamma alternativ dessa du nämner!

Jag äger för närvarande en CRT-TV, men upplever att den levererar en mer behaglig och naturlig bild
än många LCD skärmar jag sett.

Med tanke på att jag bor så litet är inte 42 tums plasma att tänka på. Inte heller vill jag köpa 37 tum då prisskillnaden är så liten mellan 37 och 42.

Min smärtgräns går vid 9000:-

Går det att justera en LCD så att bilden bli mer förlåtande vid filmtittande?

Redigerat av Glidtassen, 29 June 2007 - 21:45.

Postad 29 June 2007 - 21:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Mitt ideal ligger egentligen hos Panasonic.

Men jag vet inte huruvida de gör bra LCD skärmar eller inte?

Jag har en förälskelse i Panasonics ny PV70 serie, men jag tror inte att min tv bänk har plats för en 42.
Inte heller vågar jag fästa en på väggen då jag mest har gipsväggar.

Postad 29 June 2007 - 22:00

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Jag hade valt den här TV:n utan att tveka en sekund:

Själv har jag en V2000 (förra modellen) som jag är löjligt nöjd med. Kanske inte den snyggaste designen på TV:n, men den känns tidlös för mig. Däremot drunknar jag i bilden.

Jag sitter ungefär 2 meter från TV:n. Kommer jag mer än 2,5 meter ifrån så börjar den kännas liten. Känner ibland att det hade varit skönt med en 37" plasma istället. Speciellt om jag hängt TV:n på väggen istället.

Enda nackdelen jag ser med Sony är att de inte har någon pixelgaranti. Gäller att fixa det direkt med butiken istället.

Postad 29 June 2007 - 22:09

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Mitt ideal ligger egentligen hos Panasonic.

Men jag vet inte huruvida de gör bra LCD skärmar eller inte?

Har för mig att Panasonic var det första märket som släppte en LCD-TV i samma prisklass som slog Sony:n (V2000) på fingrarna.

Däremot så gillar jag hela handhavandet med Sony:n. Enkla menyer, många inställningar. Då kan jag leva med lite sämre bild på pappret :)

Postad 29 June 2007 - 22:21

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Kopplade ett par apparater till tråden.

Kort om lite skillnader. Sony V2500 fick en extra HDMI samt dynamisk kontrast jfm V2000. D3000 är Sonys senaste serie. Jag vet inte så mycket om den än, bortsett från att den har inbyggda DVB-C och DVB-T tuners.

Postad 29 June 2007 - 22:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag är tacksam för alla svar.

Kanske överger jag hypen som kretsar kring Samsung just nu och överväger Panasonic istället?
Jag vet att dom har en del modeller på El-giganten som verkar prisvärda. Jag får bege mig dit snarast möjligt för att kolla in skärmarna. Intrycket jag fått av Samsung är att de är för skruvade i kontrasterna, och kanske finns det andra märken där färgerna är mer naturliga.

:)

Postad 29 June 2007 - 22:56

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
För länge sedan hade Panasonic en som hette LX600 som var GRYM!
Den lite enklare hette LX60.

Tror att de haft/har en LX7x serie sedan.
Så nog gör de fina 32 tummare alltid.

Samsung har bra bild för pengarna i sina apparater. Men har enligt min uppfattning dålig kvalite.
(En av mina vänner är inne på sin 4:e Samsung 32:a, som även den har pajat som de tidigare. Alla inom ett halvår)
Sony tar mycket betalt för namnet. Dock så håller de ihop bättre. Japansk kvalité.

Postad 29 June 2007 - 23:24

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
El-Giganten lagerför inte mycket samsung tv om jag minns rätt. Sony v2500 är ett mycket bra alternativ om man kikar i 32" klassen.

Samsung har väldigt skruvade färger med fabriksinställningar, men man kan plocka bort den dynamiska kontrasten så TVn ser mer normal ut. Men det är då du märker att samsung inte är bättre än någon annan.

Om du är fäst vid samsung så rekommenderar jag inte S-serien. Ta istället R-serien då den är betydligt bättre. Dock så tycker jag fortfarande att V2500 från sony är ett av de bästa köpen du kan göra. Håll dig dock borta från Sonys U serie. Tycker det är för mycket budget med den. Inga bra färger och konstiga ansiktsfärger.

Just nu har SIBA rea på Philips 32PF9641D och säljer denna för 9990kr. Det är en mycket bra tv med pixel plus 2. Ambiligt och mycket bra färger. Helt klart i klass med sony V2500 fast med extra lull lull i from av ambilight.

EDIT: Kopplade 32PF9641D som produkt till tråden

Redigerat av Unregistered22960a33, 29 June 2007 - 23:25.

Postad 30 June 2007 - 02:42

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen,

Såg att du desperat försökt få svar i både "Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8"-tråden som ju utvecklats till en renodlad M8-tråd, samt R8-tråden.

Nja, jag vet inte om Sony V2500 är så överlägsen R8-serien. (R86, R87, R88 ,R89 är samma apparat med lite olika design, Elgiganten säljer R88).

Låna bara en fjärrkontroll i butiken och ändra i bildmenyn från Dynamisk till Normal eller Film, så har du en helt annan bild. Stäng av DNie. Stäng av Movie Plus. Inställningsmöjligheterna är närmast oändliga.

Dina övriga frågor om clouding, svärta, motionblur, artefakter etc finner du svar på genom att använda sökfunktionen som finns längst ner till vänster i alla trådar, så slipper du läsa alla sidor... Ursäkta om du redan känner till detta.

Visst, Panasonic har sina fina lxd70 och lxd700-modeller, men då är din smärtgräns på 9000:- passerad.

Plasman panasonic 37PX70 finns för precis under 10.000-, men då har vi inbränningen man kan bekymra sig över om du spelar mycket TV-spel.

Jag röstar på en 32R86 eller 32R88 (snyggast design på dom i mitt tycke), med öppet köp förståss :D

EDIT:
Vad har du för märke på din kringutrustning? Samsung klarar att styra de flesta märken med sin fjärrkontroll (DVD, digitalboxar osv). Många andra märken vill helst bara styra sina egna produkter. Jag föredrar en fjärrkontroll, bildkvaliten är inte det enda...

Redigerat av Pompen, 30 June 2007 - 03:02.

Postad 30 June 2007 - 08:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vill börja med att uppriktigt tacka er alla! :D

Jag har fått en fint bemötande och nu känner jag att jag börjar få svar på alla mina frågor.

Under en tid har jag enligt god ton besök lämpliga trådar och använt sökfunktionen på dessa ämnen: clouding, motionblur och allt som berör färgåtergivning och skärpa. Men då dessa trådar är så omfattande kan man sitta timmar utan tillfredställande svar.

Jag vill även tacka "Pompen" för ett fint bemötande.

Jag har en anläggning bestående av: NAD, Primare och Dynaudio samt en Rega Planar 2000.
Min DVD är en NAD T524, den har komponent men saknar dessvärre HDMI. Min nuvarande TV är en Panasonic PL-10 "32" 100hz. Jag älskar min TV, men som sagt saknar jag ytterligare ingångar för de nya digitala formaten. Jag har ingen digital box.

Jag laddar inför releasen inför Fable 2 som kommer på X-box nästa år. Då kan det vara kul med en fin skärm. En annan förutsättning för att spela Fable 2 är givetvis ett X-box 360, men det kommer det med. Jag har varit lite ängslig för inbränningar på plasma, men det kanske är mer av ett överreklamerat kapitel.

Jag har sagt det flera gånger i olika trådar att Panasonics PV70 är det bästa bildalternativet jag sett i budgetklassen, men dessvärre spräcker PV70 min budget ändå. Jag bor så pass litet då jag är student att det skulle se löjeväckande ut med en enorm plasma skärm i min lägenhet. Jag saknar ändå soffa och sitter i sängen och tittar på TV.

När jag påpekade att bilden på Samsung LCD kan variera i olika butiker berodde det på att flera av skärmarna är ställda på "Dynamisk inställning" i butiken. Detta menar jag är främst för att attrahera kunder med en osedvanligt hög kontrast.

Pompen skrev: "Låna bara en fjärrkontroll i butiken och ändra i bildmenyn från Dynamisk till Normal eller Film, så har du en helt annan bild. Stäng av DNie. Stäng av Movie Plus. Inställningsmöjligheterna är närmast oändliga."

Jag tror att jag kan komma till rätta med mina högt ställda krav om jag lyder Pompens råd och korrigerar bildinställningarna hemma efter köp. Jag prövade lite inställningar när jag var på Expert senast, då på deras R-serie. Det var en enorm skillnad att stänga av ”Dynamisk”, men jag missade ”DNie” och ”Movie Plus”.

Efter många år på diverse konstskolor har jag övat upp min lilla blick. Jag blir snabbt vaksam på en onaturlig färgåtergivning, ha, ha. Vad jag menar är; Jag är vaksam på hur kontraster och valörer återges, antar att man blir det efter att ha arbetat med bilder i många år.

Jag vill lära mig mer av er alla så - Keep it coming! :lol:

Mitt köp kommer att ske mellan Augusti och September

Kramar Glidtassen

B)

Besök gärna mitt galler i och rösta: https://www.minhembio.com/Glidtassen

Redigerat av Glidtassen, 30 June 2007 - 11:20.

Postad 30 June 2007 - 08:07

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Som en extra kommentar så brukar Panasonic bli etta i de tester där deras LCD-modeller deltar så titta en gång till på dessa.

Postad 30 June 2007 - 08:14

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Inbränningar på plasma är väldigt ovanliga nuförtiden.
Man ska väl inte köra järnet tv-spel på dom 200 första timmarna.
Har dock spelat 7-8 timmar i sträck på min plasma utan inbränningar och den är inte den nyaste.

Måste också säga att plasma har mycket behagligare bild än lcd.
Har en samsung 32 lcd och en 37as Pana-Plasma.
Så min rekommendation är att du köper en 37tums plasma.
Och om du står i butiker så ser alltid lcd bättre ut eftersom dom har högre ljusstyrka.
Men om du ska vara riktigt besvärlig med säljarna ska du be om att dom släcker ner
just där du står och tittar och sen ber om att få låna fjärrkontrollerna och se vilken tv som kan ge dig bäst bild. Så gjorde jag med plasman. Lcdn köpte jag osedd, den är avsedd enbart för spel/dator. Och måste säga att plasma gör sig bättre med spel då det den inte har lika mycket problem med snabba rörelser.

En sån kanske skulle funka? Test vinnare

Tack för mig mvh Linus

Redigerat av Unregistered710b3906, 30 June 2007 - 08:18.

Postad 30 June 2007 - 11:52

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

Jag har egentligen bara en sak att tillägga till diskussionen som jag tycker är väldigt viktigt.

Se till att det manuellt går att ställa in styrkan på bakgrundsbelysningen på LCDn!

En allt för ljusstark bild upplevs som just obehaglig och bli ansträngande för ögonen helt enkelt. Jag vet att förr hade inte Samsung den finessen på många av sina apparater. Det fanns men det var endast tillgängligt genom den dynamsik kontrasten. Jag hoppas att Samsung har ändrat sig.

En annan sak som jag kom att tänka på är att om du inte ska köpa tvn förrän till hösten så borde du kolla på någon 100/120Hz-are. Det kommer allt fler och fler och det gör en hel del för bilden om det görs rätt.

Lycka till!

mvh
Stefan Bäckman

Postad 30 June 2007 - 13:04

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Anledningen till att köpa just samsung är att man gillar allt ofog den gör med bilden. Dynamisk backlight och allt vad det heter. Vissa tycker om detta, andra (inklusive mig själv) tycker allt ser ut som tv-spel även om det är nyheterna.

Är man ute efter naturlig bild är Sony givet. Dock så är sony ganska kända för sina dåliga responstider. De är mycket bättre denna generationen, men fall inte för frestlesen och köp en äldre sony på rean som ser lika bra ut i butik, för den kan vara tråkig till just spel.

Jag skulle också titta på LG om jag vore du. Deras nyaare apparater har goda inställningsmöjligheter där man kan få bildförbättringar efter tycke och smak utan att hela bilden blir helt galen (som den blir när man har allt på...).

För just spel är dock samsung ofta ett säkert val, då de brukar ha bra responstider och skarp bild - samt möjlighet att ha överdrivna färger och kontrast (vilket inte sällan är bra i spel som ju inte ska vara naturliga).

Postad 30 June 2007 - 13:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack Grimmy för din kommentar.

Har just kommit hem från ON/OFF och jag har tittat på en Sony KDL-32V2500
Jag instämmer helt med Samsungs onaturliga färg och kontrast, vilket oftast ger sig
tillkänna på film. B)

Men den här Sonyn gillade jag verkligen skarpt! :D

Nackdelan kan vara att man inte har samma
pixelgaranti som hos Samsung.

Redigerat av Glidtassen, 30 June 2007 - 13:58.

Postad 30 June 2007 - 14:16

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen!

Ett litet tips till dig eftersom du letar efter en LCD-TV 32 tum. Köp senaste numret av Ljud & Bild tidningen. Där testar dom några LCD-TV (32 tum) i prisklassen 9000 - 10000:-.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 30 June 2007 - 14:17

keyserlowe
  • keyserlowe
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Själv har jag en V2000 (förra modellen) som jag är löjligt nöjd med. Kanske inte den snyggaste designen på TV:n, men den känns tidlös för mig. Däremot drunknar jag i bilden.

Jag sitter ungefär 2 meter från TV:n. Kommer jag mer än 2,5 meter ifrån så börjar den kännas liten. Känner ibland att det hade varit skönt med en 37" plasma istället. Speciellt om jag hängt TV:n på väggen istället.

Enda nackdelen jag ser med Sony är att de inte har någon pixelgaranti. Gäller att fixa det direkt med butiken istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Grimmy för din kommentar.

Har just kommit hem från ON/OFF och jag har tittat på en Sony KDL-32V2500
Jag instämmer helt med Samsungs onaturliga färg och kontrast, vilket oftast ger sig
tillkänna på film.    B)

Men den här Sonyn gillade jag verkligen skarpt!    :D

Nackdelan kan vara att man inte har samma
pixelgaranti som hos Samsung.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad gäller pixelgaranti har Sony nu mer 100% (inga döda pixlar). Hade döda pixlar på min 40V2500 och ringde Sonys kundtjänst, där sa han att det var från fall till fall och att jag skulle ringa verkstan. Fick numret till deras egen verkstad och herren där sa "inga döda pixlar accepteras, kom förbi så beställer vi en ny på en gång". Netonnet har denna information på hemsidan också.

http://www.netonnet....ceCode=NewsBox3

Postad 30 June 2007 - 14:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Du ska naturligtvis följa din instinkt och köpa en plasma när det är den bild som du föredrar.

32" är en liten TV och jag har aldrig sett ett rum som är för litet för en 42".

En LCD kan vara OK om man tittar mycket på tecknad film men annars ger en plasma naturligare bild som du själv säger.

En 42PV70 går på 12 000 spänn nu, varför slänga ut 9 000 på något som du inte blir nöjd med?

Postad 30 June 2007 - 15:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Du ska naturligtvis följa din instinkt och köpa en plasma när det är den bild som du föredrar.

32" är en liten TV och jag har aldrig sett ett rum som är för litet för en 42".

En LCD kan vara OK om man tittar mycket på tecknad film men annars ger en plasma naturligare bild som du själv säger.

En 42PV70 går på 12 000 spänn nu, varför slänga ut 9 000 på något som du inte blir nöjd med?

<{POST_SNAPBACK}>

Bra sagt! Följ instinkten. Strunta i hur stor Tv:n är, gå efter naturlighet i bilden.

Postad 30 June 2007 - 15:33

Unregisteredc07133db
  • Unregisteredc07133db
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Sony före Samsung vilken dag som helst. Om det är naturlig bild du är ute efter är Samsung den sista tvn du ska titta på.

Redigerat av Unregisteredc07133db, 30 June 2007 - 15:34.

Postad 30 June 2007 - 19:00

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Mitt köp kommer att ske mellan Augusti och September

<{POST_SNAPBACK}>

I slutet av augusti presenteras vinnarna av EISA-award, kan ge en slutgiltlig bekräftelse på att du slår till på "rätt" TV :D

Med den minst sagt otroliga prisutveckling på TV-apparater kan man kanske hoppas på 5-10% lägre pris i september...

Postad 30 June 2007 - 21:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tror inte att ni följer med i mitt resonemang?

Okay, visst ger Panasonic "42"PV70 en mer naturlig bild, men vem vill sitta bänkad framför en 42 tums plasma på bara 2,5 meters avstånd? På detta korta avstånd slås men i alla fall inte av en bländande detaljskärpa då man redan sitter för nära.

Bara 9000:- är väldigt mycket pengar för en student. Jag har ingen behållning av en 42 tums plasma, om ni inte tror mig kolla in mitt galleri. Min 32 tummare ser nästan fånigt stor ut i min lägenhet på 23 kvadrat. Om jag hade haft ett vardagsrum som gjorde en stor plasma rättvisa hade jag inte tvekat, men det blir ett köp som får vänta.

Länk till galleriet: https://www.minhembio.com/Glidtassen

- Less is more! :D

Redigerat av Glidtassen, 30 June 2007 - 21:15.

Postad 30 June 2007 - 22:25

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Okay, visst ger Panasonic "42"PV70 en mer naturlig bild, men vem vill sitta bänkad framför en 42 tums plasma på bara 2,5 meters avstånd? På detta korta avstånd slås men i alla fall inte av en bländande detaljskärpa då man redan sitter för nära.

Bara 9000:- är väldigt mycket pengar för en student. Jag har ingen behållning av en 42 tums plasma, om ni inte tror mig kolla in mitt galleri. Min 32 tummare ser nästan fånigt stor ut i min lägenhet på 23 kvadrat. Om jag hade haft ett vardagsrum som gjorde en stor plasma rättvisa hade jag inte tvekat, men det blir ett köp som får vänta.

Länk till galleriet: https://www.minhembio.com/Glidtassen

- Less is more!          :D

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, köp en 37a.

Postad 30 June 2007 - 22:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Sharp eller Sony om du ska köpa LCD. Senaste idag var jag nere i 2 butiker i stan och Sharp spöade skiten ur samtliga Samsung där fanns. En sharp som kostade 12000 spöade skiten ur en Samsung som kostade dubbel så mycket. Färgerna framför allt är dåliga på Samsung. Rött är orange tex.

Postad 01 July 2007 - 09:03

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Jag håller själv Sharp som favorit bland lcd, men detta gäller framförallt de större storlekarna som är aktuella för mig.
Panasonic har ju inte större än 32.
MEN! Slog upp reklambaldet från El giganten idag, och ser där att för 6990 kan man köpa Panasonics 32 7F. Väl värt att ta en titt på. Den är inte purfärsk längre, men förmodligen mycket LCD för pengarna. Detta är dock baserat på erfarenhet av generationen innan. Har tyvärr inte själv sett denna
inställd på något sätt.

Postad 01 July 2007 - 09:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Well, I guess you’re right…

Om jag verkligen bara prioriterade bildkvalitén skulle det bli en plasma. Jag vet inte riktigt varför som jag tvekar? Men som det är nu skulle knappt en ”42: a” att få plats på min tv bänk.

Någonstans inbillade jag mig att det skulle vara ett tacksamt alternativ att införskaffa en LCD. Men med tanke på att det bara skiljer några tusen mellan Sony KDL-32V2500 och en Panasonic TH-42PV70 så borde valet bli ganska enkelt, valet faller då på plasmaskärmen.

Jag hade dock önskat att Panasonic TH-37PV70 var billigare än 42: an, det hade varit en mer sund ekonomisk kompromiss.

Panasonic TH-42PV70: 11 800: -

Sony KDL-32V2500: 9075: -

Postad 01 July 2007 - 09:50

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Elgiganten tar 9990:- för TH-37PX70, den med inbyggd digitalbox, den skulle väl passa bättre?
http://www.elgigante...4YAAAEOuuws9Q5E

Postad 01 July 2007 - 10:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack så mycket för tipset.

Hoppas att dom har en liknande deal i slutet av sommaren då mitt köp blir av. Ni har fullständigt rätt;
Jag tvekar inför LCD pga flera olika orsaker, men främst då bilden inte känns naturlig.

Brukar inte skärmarna falla i pris till hösten?

Hur skall jag behandla min plasmaskärm den första tiden för att slippa framtida problem?

:wub:

Redigerat av Glidtassen, 01 July 2007 - 10:17.

Postad 01 July 2007 - 11:02

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Nu finns det LCD TVn som går att titta på.
Jag har en Pioneer 507XA som TV och bilden är super.
Använt en Sharp GA3 som PC och andra TV och den var värdelös för SD TV.

Nu slog jag til och köpte en Sony 32D3000 med bla comhem med ca modul.
Bilden är BRA verkligen glatt överaskad då jag chansade och köpte osett.
Jag är djävligt noga och kollar efter fel etc ;) men med denna TV så
är det bara att zappa mellan comhems digitala kanaler(har large syskonkort)
och titta utan att få frispel över LCD TVns skumma bild.

EPG funkar perfekt och är tydlig.

Så med Sony 3000 går det att köpa LCD TVn för vanligt TV tittande...fan den första jag sett som
duger till det.
Heavyduty modellerna i höst blir nog bra SonyX3000 tex :wub:

Postad 01 July 2007 - 11:34

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Brukar inte skärmarna falla i pris till hösten?

Hur skall jag behandla min plasmaskärm den första tiden för att slippa framtida problem?

Min erfarenhet säger mig att priserna alltid är som lägst i mitten av augusti till slutet av september. Sedan börjar kedjorna rusta inför julen (höja priserna), för att sedan sänka priserna lite lagom till jul.

När det gäller plasma, så bör du undvika 4:3 upplösning så mycket som möjligt (eller låta TV:n visa ljusare bild på sidorna). Har sett en PV60 där pixlarna blivit "slitna", så i 16:9 såg man tydligt ett mörkare 4:3 parti. Detta kanske försvinner genom att "tvätta" TV:n med vitt brus, men jag vill inte ha en skärm som måste vårdas på detta sättet.

Ang. pixelgaranti, så köpte jag min TV via postorder. Då har man alltid ångerrätt enligt distanslagen. Under den tiden satt jag med min laptop inkopplad och kollade pixlarna :wub: Annars hade jag bara kört tillbaka den till OnOff (som tar returer till närmaste butik).

Postad 01 July 2007 - 11:37

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Jag sitter 2,5 meter från en 42" PX70 och jag börjar tycka att bilden är lite liten nu efter ett par månader :wub:

Postad 01 July 2007 - 12:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack alla vänliga läsare för att ni ger mig konstruktiva råd. :wub:

Jag planerar nu att göra en elegant sorti från denna tråd då jag känner mig tillfreds med allt ni lärt mig.

När det först begav stod jag inför ett köp av en LCD-skärm och kände att det skulle vara "overkill" med en "37" eller "42" tums skärm i min lilla lägenhet.

Men ingen av de LCD skärmar som jag har tittat på har klarat sig mot mina högt ställda krav. LCD-skärmarna har jag upplevt som aningen statiska, fyllda med brus och en bristande svärta som gör dem opassande för filmvisning. Däremot måste jag även medge att jag sett minst två LCD-skärmar som klarat sig bättre än andra:

Sony KDL-32V2500
Samsung LE-32R89

Jag har varit rädd för att överväga plasma pga. skärmarnas känslighet kontra LCD. Men jag tror att ett sunt förnuft så kan man nog vårda sin plasma, och många eventuella missöden slipper uppstå.

Jag som många andra härute har en tendens att bli besatt av den materiella lyckan. Ett beroende som kanske är mer förlåtande än alkohol och droger, men än dock ett beroende. När min uppgraderings djävul väl fått tag i mig, skyr jag inga medel för att inbringa det felande kapitalet. Utan att överanalysera detta dilemma tror jag ändå att många av oss försöker att köpa oss fria från den allmänna tristessen, rätta mig om jag har fel?

Jag är nyligen hemkommen från El-giganten där jag tittade på en Panasonic TH-42PX70
Samtidigt har samma kedja en ”37” tummare av denna modell på deras internetsida för 9990: -

Skärmen svarar mot mina högt ställda krav och jag känner inte att jag saknar någonting. Den har bra svärta, underbara färger och klarar av våldsamma panoreringar utan att släpa efter. Vidare finns tillräckligt med anslutningar inklusive dubbla HDMI som var ett av mina krav från början. Ni är givetvis välkomna att fortsätta använda denna tråd, men själv vandrar jag vidare mot Panasonics plasmaskärmar.

Många kramar och tack för era inlägg

Love Glidtassen

;)

Redigerat av Glidtassen, 01 July 2007 - 12:25.

Postad 01 July 2007 - 13:21

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Fel, sony har numera 100% pixelgaranti - svar från sony när jag såg detta i dustinhomes reklamblad men bara information om iso-standarden på dustinhomes hemsida:

"
Det stämmer, om man köper en TV från en återförsäljare i Sverige idag, så är det 100% pixelgaranti.
"

Postad 01 July 2007 - 13:35

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag sitter 2,5 meter från en 42" PX70 och jag börjar tycka att bilden är lite liten nu efter ett par månader ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här, fast jag har en annan tv i samma storlek. Jag ångrar mig att jag inte köpte en 50" när det begav sig. Fast... då hade jag väl suttit här och suktat efter en 65". Människan blir aldrig nöjd.

Tack alla vänliga läsare för att ni ger mig konstruktiva råd.        :wub:

Jag planerar nu att göra en elegant sorti från denna tråd då jag känner mig tillfreds med allt ni lärt mig.

När det först begav stod jag inför ett köp av en LCD-skärm och kände att det skulle vara "overkill" med en "37" eller "42" tums skärm i min lilla lägenhet.

Men ingen av de LCD skärmar som jag har tittat på har klarat sig mot mina högt ställda krav. LCD-skärmarna har jag upplevt som aningen statiska, fyllda med brus och en bristande svärta som gör dem opassande för filmvisning. Däremot måste jag även medge att jag sett minst två LCD-skärmar som klarat sig bättre än andra:

Sony KDL-32V2500
Samsung LE-32R89

Jag har varit rädd för att överväga plasma pga. skärmarnas känslighet kontra LCD. Men jag tror att ett sunt förnuft så kan man nog vårda sin plasma, och många eventuella missöden slipper uppstå.

Jag som många andra härute har en tendens att bli besatt av den materiella lyckan. Ett beroende som kanske är mer förlåtande än alkohol och droger, men än dock ett beroende. När min uppgraderings djävul väl fått tag i mig, skyr jag inga medel för att inbringa det felande kapitalet. Utan att överanalysera detta dilemma tror jag ändå att många av oss försöker att köpa oss fria från den allmänna tristessen, rätta mig om jag har fel?

Jag är nyligen hemkommen från El-giganten där jag tittade på en Panasonic TH-42PX70 
Samtidigt har samma kedja en ”37” tummare av denna modell på deras internetsida för 9990: -

Skärmen svarar mot mina högt ställda krav och jag känner inte att jag saknar någonting. Den har bra svärta, underbara färger och klarar av våldsamma panoreringar utan att släpa efter. Vidare finns tillräckligt med anslutningar inklusive dubbla HDMI som var ett av mina krav från början. Ni är givetvis välkomna att fortsätta använda denna tråd, men själv vandrar jag vidare mot Panasonics plasmaskärmar.

Många kramar och tack för era inlägg

Love Glidtassen

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att du blir nöjd med din Panasonic plasma. Det är det absolut vettigaste tv-köpet idag. En så bra tv, för så lite pengar och med en acceptabel design.
Hur som helst, genom att läsa det du skrivit och vilka ord du använder. Pluggar du filosofi eller något sådant eller är du bara en livsnjutare med känsla för prylar?

Redigerat av Denethor, 01 July 2007 - 13:39.

Postad 01 July 2007 - 14:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag studerar på en av Konstfacks inriktningar.

Jag blir många gånger överdrivet formell, men jag gillar att skriva...

Redigerat av Glidtassen, 01 July 2007 - 14:03.

Postad 01 July 2007 - 19:01

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag studerar på en av Konstfacks inriktningar.

Jag blir många gånger överdrivet formell, men jag gillar att skriva...

<{POST_SNAPBACK}>

Det känns som att jag inte var helt ute och cyklade ändå?

Design eller de mer konstnärsinriktade bitarna?

Postad 01 July 2007 - 19:10

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Konstigt att inte LG nämns i denna tråden. Har själv en LG42LC55......lär nog finnas i 32 tum oxå. Denna är jag extremt nöjd med. Både med tv-bild (analogt comhem) och bild ifrån dator/dvd.
Kolla på den så får du se själv!!!

Postad 01 July 2007 - 19:19

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Blir nog klockrent Glidtassen. Posta bilder när du köpt den :wub:

Postad 01 July 2007 - 19:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Till Denethor

Jag går på "Institutionen för bildpedagogik"

Kommer att bli bildlärare i grundskolans senare del, eller gymnasiet.
Min första inriktning är just nu "Konst och lärande".

Redigerat av Glidtassen, 01 July 2007 - 20:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.