Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MiniPod funderingar och alternativa bekymmer

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2007 - 08:55

sssss
  • sssss
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Har haft mina MiniPods i ett drygt år nu, och har egentligen aldrig varit nöjd med hur de låter. De drivs av en NAD C325BEE och en gammal Pioneer PD-S802.

Framförallt saknar jag bas, men frågan är om det bara är det. har svårt för att karaktärisera ljudbilden och dess brister. Någon som kompletterat sina med en subbas och kan rapportera om skillnaden? Har iofs provlyssnat i butiken och visst blir det bättre, men är inte säker på att det räcker.

Som det ser ut står jag därför inför följande alternativ:

1. Köpa hemmabioförstärkare, MiniPod subbas och MiniPod center och para ihop med Podsen till en 3:1-anläggning (bakhögtalare får bli en senare fråga) enkom för film. Musiken körs i en dedikerad anläggning med C325BEE och ett par B&W 685.

2. Byta ut Podsen mot ett par B&W 685 samt komplettera med hemmabioförstärkare och center HTM62 för att kunna köra både musik och film i samma system. Hoppas slippa subbas med detta alternativ (gör jag det?).

Med alternativ 1 uppenbarar sig dock ett nytt problem eftersom jag vill kunna strömma musik med AirTunes via en Airport Express till 325:an. Ljudet kan plockas ut både analogt och digitalt från Airport Express. Alla tester jag läst indikerar att digitalt låter märkbart bättre, men jag har precis insett att 325:an saknar digital ingång! Frågan är hur B&W 685 och 325BEE kommer att upplevas med analog ingång från Airporten? Är det ens någon idé att köpa 685:orna med ett sådant scenario?

Tacksam för all input!

Postad 17 July 2007 - 09:01

sssss
  • sssss
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Glömde tredje alternativet:

3. Byta ut PD-S802:an. En ny DVD skall ändå inhandlas, och jag inser ju att det kan vara 802:an som sätter begränsningarna i den aktuella kombinationen, trots att 802:an lät väldigt bra med mina gamla golvhögtalare.

Postad 18 July 2007 - 11:49

sssss
  • sssss
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Nu diskuterar jag ju mest med mig själv, men det finns ett fjärde alternativ också, nämligen att köra tvåkanaligt till både bild och ljud. Köpa 685 och dumpa MiniPodsen helt, och vänta in en komplettering av receiver, center, subbas, etc.

Men vilken ingång på 325:an skall jag använda för TV:ns ljud? AUX upptas av Airport Expressen.

Postad 18 July 2007 - 11:59

Dr Stein
  • Dr Stein
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Spontant tycker jag fjärde alternativet låter trevligast. Bra tvåkanaligt måste väl vara bättre än sunkigt flerkanaligt. Du kan ju spara podarna och använda som bakhögtalare när det väl är dags för flerkanaligt.

TVn borde kunna kopplas in i vilken ledig ingång som helst (förutom phono, som jag har för mig att NADen har)

Redigerat av Dr Stein, 18 July 2007 - 12:00.

Postad 18 July 2007 - 20:12

sssss
  • sssss
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tack Dr Stein. Det lutar åt tvåkanalsalternativet tills vidare. Skulle dock inte vilja blanda 685:orna med Podsen av estetiska skäl.

Ingångar: Det visade sig att det finns en VIDEO ingång på NAD:en, så det löser sig. Men tycker att det är dåligt att optisk ingång saknas.

Postad 19 July 2007 - 06:58

Dr Stein
  • Dr Stein
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Optisk ingång: Vet inte precis om det är dåligt att det inte finns på en tvåkanalsförstärkare. Då hede de ju varit tvungna att peta in massa D/A-omvandlare som hade ökat priset.
Att man vill undvika att blanda pods med B&W av estetiska skäl kan jag ju för all del förstå...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.