Vilken är bäst: AKG K27i eller AKG K518 DJ?
![]() |
![]() |
![]() |
1 430:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 02 augusti 2007 - 18:21
Jag har själv ett par K27i och dom e helt sjukt bra och jag gillar dom skarpt.
Visste redan när jag köppte dom att det finns lite bättre alternativ, men jag valde dom för att jag villa ha små och smidiga lurar med bra prestanda.
Postad 03 augusti 2007 - 04:21
Och det som tar emot gällande K518 är den sinnessjukt långa sladden! 2.5 meter sladd gömmer man inte undan helt lätt när man är ute... Men det är ju bästa ljudet ihop med min iAudio X5 jag är ute efter, så då kanske K518 är bäst ändå? Hmm, svårt detta...
Redigerat av goatsodomizer, 03 augusti 2007 - 04:22.
Postad 03 augusti 2007 - 08:43
Postad 03 augusti 2007 - 14:58
K518 hade alldeles för basigt och grötigt ljud, K27i var mer detaljerad i återgivningen enligt mig, min spelare och mina inställningar.
Lyssnar man mest på basbetonad musik tror jag K518 är ett bättre val.
415:- på Webhallen. Jag är nöjd!
Postad 04 augusti 2007 - 14:50
K27i är en ruskigt bra lur ( Tycker jag )
Smidigare och bättre ljud går nog inte att hitta !
Postad 05 augusti 2007 - 10:20
Jepp, jag är nöjd. Det som störde till en början var hur hårt de spände mot öronen och mot skallen, men det tycks jämna ut sig ju mer man använder dom.Jo
K27i är en ruskigt bra lur ( Tycker jag )
Smidigare och bättre ljud går nog inte att hitta !
Och ytterligare en faktor som spelade in vid valet var givetvis den långa sladden som K518 har; 2,5 meter känns lite överdrivet om man som jag ska knalla runt med spelaren, dvs inte använda lurarna vid TV-tittande eller dylikt som kräver så pass långa sladdar.
Redigerat av goatsodomizer, 05 augusti 2007 - 20:07.
Postad 28 september 2007 - 22:08
Istället så börjar man sälja K416p som är _exakt_ lika... Men för 500 kr?
K27i kostade 380 på CDON innan, men nu kostar K416p 599 kr där... :S
Aldrig att jag slänger iväg 599 kr på ett par hörlurar?
Jag har även frågat CDON varför priset höjdes, men det verkar dom inte vilja svara på...
Postad 28 september 2007 - 23:32

Varför byta namn på dom och sedan sälja dom dyrare, det måste vara någon förbättring eller förändring i alla fall.
Postad 29 september 2007 - 20:25
Det va ju onödigt
![]()
Varför byta namn på dom och sedan sälja dom dyrare, det måste vara någon förbättring eller förändring i alla fall.
Dom "nya" AKG K 416P verkar ha "Frekvensomfång 11 - 29500 Hz" och dom "gamla" har "Frekvensomfång 11 - 28500 Hz"..
Någon som kan berätta hur mycket 1000 Hz gör för skillnad?
Redigerat av Unregistered1273, 29 september 2007 - 20:26.
Postad 01 oktober 2007 - 07:31
Men det är nog så att den där luren låter anurlunda, det är alltså en helt annan lur.
jag har förståt det nu när jag jämnför betygen och ombömmerna som dom båda har fått på ite tester.
Alla värkar vara överens om att dom "gamla" 27i låter lite bättre är nom nya !
det står lite om ett test med dom nya K416p i Hifi&Musik nr7-8 / 2007
finns även ett test med k27i, men hitter inte tidningen nu

Postad 01 oktober 2007 - 18:31
Då måste dom ha nya element eller så, och 1000Hz gör ingen skildnad.
Men det är nog så att den där luren låter anurlunda, det är alltså en helt annan lur.
jag har förståt det nu när jag jämnför betygen och ombömmerna som dom båda har fått på ite tester.
Alla värkar vara överens om att dom "gamla" 27i låter lite bättre är nom nya !
det står lite om ett test med dom nya K416p i Hifi&Musik nr7-8 / 2007
finns även ett test med k27i, men hitter inte tidningen nu
Okej! Tack så mycket för infon!

Fan att inte k27i görs längre då? :S enligt CDON..
Vilka hörlurar ska man ta nu då? 27i är ju så jädrans snygg!!
Postad 02 oktober 2007 - 10:03
Men men, leta vidare!
dom finns säkert nogonstans för humana priser

Postad 02 oktober 2007 - 17:46
Skulle du ta AKG K518DJ före K27i/K416p???

Eller ska jag satsa på k26p? Hur mycke sämre är dom?
Postad 02 oktober 2007 - 18:19

köpte dom först och sedan så ville jag prova k27i

kan säga att jag tycker k26p är mycket bra men att jag saknar en del öppenhet och lite nyanser
men dom är grymma manglar lurar som bara öser på och desutom låter mycket bra, förutom att.
k27i har alla dom kvaliteterna med med ett öppet och fint ljud med mycket detaljer, och det som den nya varianten va aningen sämre på ( om jag fattat det rätt ) va också lite i öppenhet.
Men i detta fall så skulle ! jag ! ha sattsat på k26p, men det beror hel på vad du prioruterar.
För med k26p så får du lika bra ljud som Koss porta pro, men med PA ambitioner och bättre bullerbämpning men du får åffra lite av öppenheten.
Men man får inte glömma bort att dom låter mer öppet än dom flesta slutna mini-lurar, så dom är grymmt bra, klart några av mina favorit lurar

Postad 02 oktober 2007 - 22:17

k416p/K27i får gå ner i pris först

Tackar!
Postad 03 oktober 2007 - 10:29
dom behöver också Ovanligt mycket inspelning, dom låter lite slött och otydligt till en början, men efter ett tag så släpper det och dom börjar att leverera !
Hoppas du blir nöjd med dom

Postad 03 oktober 2007 - 13:59

Postad 06 oktober 2007 - 21:23
Efter att ha varit och provlyssnat. AKG K518 DJ - lätt. Bättre på alla parametrar. Den av de billigare lurarna som ger AKG K518 DJ lite tuggmotstånd är AKG K412 P. Den har iofs en annan grundkaraktär i ljudet än AKG K518 DJ. AKG K412 P har en "öppen", lite ljus, klang. Men attans så bra. AKG K412 P har väldigt mycket av ljudet från AKG K601/701 och om man räknar in priset (ca 300 sek) är den nästan fånigt bra.
Personligen vill jag ha slutet när jag använder luren på t-bana och på jobbet - så jag står kvar vid att, för mina behov, är AKG K518 DJ bättre. AKG K518 DJ är och andra sidan löjligt mycket billigare än Sennheiser HD25 - som jag ser som "huvudkonkurrenten" - Alltså HD25 är ren ljudmässigt bättre än K518 DJ men när man tar med priset i ekvationen så tycker jag att K518 DJ vinner.
Min sambo, och andra sidan, gillar inte slutna lurar. Hon tycker att det är lite läskigt att vara avskärmad från omvärlden - som man lätt blir i slutna kåpor. För henne var AKG K412 P ett givet val. Dessutom tror jag att den lite mindre kåpan och diskretare designen tilltalar henne. Och som sagt, vill man ha smak av high-end för små pengar - AKG K412 P.
Postad 07 oktober 2007 - 19:20
Kan ju bara säga att dom är grymma för det priset.. 500 kr och du får ljud som är otroligt bra!!!
Snygga lurar, täta, skön bas och otroligt fint ljud!!!
Beställt från CDON nu...

Postad 21 oktober 2008 - 15:13
Någon med mer intryck från K518 DJ??
MVH Kribban
Jo jag har haft dem ett jag nu och kna bara säga att dem är helt sjuka för de priset! I Mp3 nja lite klent ljud, men i stärkaren/datan då blire en headshaker

Det skadra ju inte att dem är 10000 gånger snyggare än AKG K27i

/Tim!
Postad 21 oktober 2008 - 17:27
"AKG K27i eller AKG K518 DJ"?
Efter att ha varit och provlyssnat. AKG K518 DJ - lätt. Bättre på alla parametrar. Den av de billigare lurarna som ger AKG K518 DJ lite tuggmotstånd är AKG K412 P. Den har iofs en annan grundkaraktär i ljudet än AKG K518 DJ. AKG K412 P har en "öppen", lite ljus, klang. Men attans så bra. AKG K412 P har väldigt mycket av ljudet från AKG K601/701 och om man räknar in priset (ca 300 sek) är den nästan fånigt bra.
Personligen vill jag ha slutet när jag använder luren på t-bana och på jobbet - så jag står kvar vid att, för mina behov, är AKG K518 DJ bättre. AKG K518 DJ är och andra sidan löjligt mycket billigare än Sennheiser HD25 - som jag ser som "huvudkonkurrenten" - Alltså HD25 är ren ljudmässigt bättre än K518 DJ men när man tar med priset i ekvationen så tycker jag att K518 DJ vinner.
Min sambo, och andra sidan, gillar inte slutna lurar. Hon tycker att det är lite läskigt att vara avskärmad från omvärlden - som man lätt blir i slutna kåpor. För henne var AKG K412 P ett givet val. Dessutom tror jag att den lite mindre kåpan och diskretare designen tilltalar henne. Och som sagt, vill man ha smak av high-end för små pengar - AKG K412 P.
Men du skrev ju inget om k27i ??

den "nyare" varianten av den luren (kommer inte ihåg va den heter nu...) är inte alls lika bra, blev sjukt förvånad när jag gjorde ett test, den hadde mycket grumligare bas, sämre mellanregister och en diskant som helt saknade detaljer..

mina k27i pajade och dom hade ju slutat säljas, som sa på "Referenceaudio" att jag kunde få den nyare varianten i stället men det ville jag ju inte så klart då dom är så sjukt dåliga....
Det blev ett par Sennhiser CX500 "pluppar" i stället, då för smidighetens skull och för att dom lät riktigt bra för att vara just "pluppar"

jag valde mellan K518DJ och dessa "pluppar" när jag stod där, det va verkligen inte lätt...
AKG lurarna hadde en lite finare klang och så bättre tryck i basen på höga volymer, 3d djupet va ganska lika.
Sennhiser plupparna hadde ett mer detaljerat ljud och mycket bra separation för att vara pluppar + att dom e ju små och smidiga + att dom är mycket mer lättdrivna
valet föll på "plupparn" då dom va små och smidiga och hade "tillräkligt" bra ljud för att göra mig nöjd, hade jag inte tänkt på storleken och inte heller på hur lättdrivna lurarna behövde vara så hade valet fallit på AKG lurarna helt klart

Redigerat av DVD-ai, 21 oktober 2008 - 17:32.
Postad 20 november 2008 - 04:03
Postad 20 november 2008 - 19:11
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar