Om man skulle bygga en HTPC för 720P idag
35 svar till detta ämne
Postad 18 september 2007 - 08:43
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag har en 42 tums plasma och det finns ingen anledning för mig att ha en 1080P dator. Jag har i princip bestämt mig för en Mac Mini som HTPC  , men om man skulle vilja bygga en själv med maxkrav 720P, hur billigt kan det bli?
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 19 september 2007 - 11:42.
Postad 18 september 2007 - 10:28
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Jag har en 42 tums plasma och det finns ingen anledning för mig att ha en 1080P dator. Jag har i princip bestämt mig för en Mac Mini som HTPC , men om man skulle vilja bygga en själv med maxkrav 720P, hur billigt kan det bli?
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Beror ju på vilka övriga krav du har, men kring 3000-4000kr kanske är ett bra riktmärke.
Postad 18 september 2007 - 10:34
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Ända kravet skulle vara att spela upp 720P och vara tyst.
Postad 18 september 2007 - 12:01
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Ända kravet skulle vara att spela upp 720P och vara tyst. 
<{POST_SNAPBACK}>
Där krav två kan bli ungefär hur dyrt du vill  Vad folk uppfattar som "tillräckligt tyst" är olika. Så chassit måste inte vara litet, ha en speciell sorts design osv? Om du baserar det hela i en Antec NSK2480
Så kan du nog komma rätt så billigt undan. Ta ett moderkort med inbyggd grafik och en CPU som orkar 720p, men det gör de flesta så vitt jag vet. Jag är ingen expert på området, håller fortfarande på och väljer delar till min första HTPC. Något jag gjort till och från i typ... ett halvår eller nått  Jag själv tänkte köra det chassit och en 45watts AMD X2. Tänkte köra med stock-kylning till att börja med, och stör jag mig på det får jag väl skaffa en Scythe Mini Ninja eller så. Ska du kunna se på / spela in från TV också? Eller ska det bara vara en uppspelarlåda? Om du vill ha tillgång till TV, vilken sort och hur många tuners? Vilket OS, och ska kostnad för det räknas in i priset?
Postad 18 september 2007 - 12:47
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Först och främst skulle det bara vara för filmuppspelning. Tv-kort och sådant har jag bra koll på tycker jag.
Det jag försöker komma fram till är vilket moderkort, processor & RAM-minne som är minimikrav på att spela upp 720P med. Passiv kylning ska det vara på lådan så att det blir tyst.
MVH Kribban
Postad 18 september 2007 - 13:32
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Först och främst skulle det bara vara för filmuppspelning. Tv-kort och sådant har jag bra koll på tycker jag.
Det jag försöker komma fram till är vilket moderkort, processor & RAM-minne som är minimikrav på att spela upp 720P med. Passiv kylning ska det vara på lådan så att det blir tyst.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du att du vill ha ett helt fläktlöst system? Det blir nog dyrt. Du kan bygga ett system med fläktar för kylning som du ändå inte hör utan att typ sätta örat nära lådan. I ett tyst rum. När du tittar på något kommer du självklart inte kunna höra datorn öht. Men för 720p räcker det nog med (t.ex.) en AthlonXP 3200+ och 1gig ram. edit: hårdvarukraven kanske varierar beroende på vilken mjukvara man kör. Jag utgår från vad jag vet om MythTV.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 18 september 2007 - 13:33.
Postad 18 september 2007 - 14:19
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
CPU: E4400 Core2Duo 1050:-
Minne: 1Gb ca 500
Hårddisk < 700
HD2400Pro ca 500
Moderkort ca 500
så 3500 kanske lite billigare om du letar runt lite bland fynd hos återförsäljarna och kanske köper chassie begagnat?
Postad 18 september 2007 - 14:38
mackan90
-
mackan90
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag kommer antagligen köra denna setup, men då har jag tänkt att den ska spela upp 1080i också.. Men du kan ju dra ner på processorn och du behöver antagligen inte mer än 1GB ram om du inte tänker köra vista. Om du vill att den ska vara tyst är det grafikkortet jag valt ett bra val. CPUfläkten från zalman är också att rekommendera.
Chassie: Antec NSK400 (tycker det är onödigt med en skärm på chassiet)
Moderkort: ASUS M2A-VM 690G
Processor: AMD Athlon 64 x2 4000+ 65W Boxed (vad innebär boxed förresten?)
Minne: Corsair 2x1gb XMS2 Extreme Heatzink PC5400
Grafikkort: Asus Radeon HD2400PRO 256MB Silent
Hårddisk: Samsung spinpoint 250Gb
Postad 18 september 2007 - 14:42
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Boxed = Fläkt/kylfläns medföljer
Tray=Ingen fläkt/kylfläns
Postad 18 september 2007 - 14:47
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Ett vettigt och billigt system skulle kunna se ut så här:
, som nämndes tidigare. Rymligt, svalt och med 120mm fläktar. Nätagg och fläktar följer med och när allt körs på låga varvtal tror jag du blir väldigt nöjd med ljudnivån.
(En 45W prolle utvecklar mindre värme vilket innebär att fläktarna kan köras på lägre varv utan att det blir för varmt i chassit.) Denna prolle borde räcka till utan problem för dina behov.
Ett mycket kompetent (och billigt) htpc-moderkort med inbyggd grafik, hdmi-utgång (och dvi-utgång) och firewire.
1GB RAM-minne borde räcka...
Sedan finns det OP för runt tusenlappen, tex XP MCE. (För lite extra pengar kan du ist skaffa Vista, men då kanske du borde skaffa 2GB minne.)
Blir runt 4000:-. Strax över 3000:- om du redan har ett OP.
Och nu har jag inte ens försökt snåla med priserna...
Edit: Just ja, glömde CPU-kylning. Ett billigt och riktigt tyst alternativ (som funkar utmärkt eftersom du har sval processor och "svalt chassi") är
Mvh Henke
Redigerat av henke s, 18 september 2007 - 14:57.
Postad 18 september 2007 - 14:51
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tycker att det är intressant att se hur billigt man kommer undan  3000:- utan operativ är verkligen inte mycket pengar
MVH Kribban
Postad 18 september 2007 - 15:24
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Yep, och det trevliga är att med en sån här lösning kan du uppgradera prylarna för att få en ännu bättre burk i framtiden.
Genom att t.ex. köpa till ett Radeon HD2400Pro graffekort för under 500 spänn, som Dreadlock tipsade om, så fixar burken helt plötsligt 1080p!
Mvh Henke
Postad 18 september 2007 - 15:35
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
glöm inte att köpa till en MCE fjärr eller liknande om du skall satsa på PC! kostar några hundralappar inkl ir mottagare och är ett måste om du skall köra mediacenter på Winblows!
Postad 18 september 2007 - 15:41
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Eller om du köper ett tv-kort så satsa på ett med fjärrkontroll till det. Jag blev sittande med två fjärrar eftersom jag inte tänkte till
Postad 18 september 2007 - 17:37
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Fungerar inte t.ex. irblaster.info's prylar i windows? Har för mig att de gör det. Då kan du använda en befintlig fjärr om du vill (många har ju redan en multifjärr).
Postad 18 september 2007 - 19:54
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
En tanke bara. Om man går upp till en kraftigare processor innebär inte det i så fall att det blir mindre värmeutveckling? Jag menar att en kraftigare processor behöver jobba mindre med 720P eller är jag ute och cyklar?
MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 01:12
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Ett vettigt och billigt system skulle kunna se ut så här:
, som nämndes tidigare. Rymligt, svalt och med 120mm fläktar. Nätagg och fläktar följer med och när allt körs på låga varvtal tror jag du blir väldigt nöjd med ljudnivån.
(En 45W prolle utvecklar mindre värme vilket innebär att fläktarna kan köras på lägre varv utan att det blir för varmt i chassit.) Denna prolle borde räcka till utan problem för dina behov.
Ett mycket kompetent (och billigt) htpc-moderkort med inbyggd grafik, hdmi-utgång (och dvi-utgång) och firewire.
1GB RAM-minne borde räcka...
Sedan finns det OP för runt tusenlappen, tex XP MCE. (För lite extra pengar kan du ist skaffa Vista, men då kanske du borde skaffa 2GB minne.)
Blir runt 4000:-. Strax över 3000:- om du redan har ett OP.
Och nu har jag inte ens försökt snåla med priserna...
Edit: Just ja, glömde CPU-kylning. Ett billigt och riktigt tyst alternativ (som funkar utmärkt eftersom du har sval processor och "svalt chassi") är
Mvh Henke
<{POST_SNAPBACK}>
Det ingår en CPU-kylare som är bättre än den du länkar till med den boxade (retail) CPU:n. Jag menar att detta är ett rätt söligt och inte särskilt prisvärt paket. En E2140 med lämpligt moderkort är ett mycket bättre val, t.ex.: https://www.prisjakt...kt.php?p=205141
Redigerat av dunde, 19 september 2007 - 01:16.
Postad 19 september 2007 - 02:06
kuka2
-
kuka2
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Kanske ett passivt nätagg för att få riktigt tyst?
Men det kommer nog dra upp priset 1400:-
Postad 19 september 2007 - 09:55
Unregistered45e7a0dc
-
Unregistered45e7a0dc
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Om man bara är ute efter 720p uppspelning så är nog en mac mini för 5000 ett jättebra alternativ, visst att du kan plocka ihop en dator för 3-4000 som klarar samma uppspelning men hur snyggt / bra är chassit? , har kollat runt på htpc chassin och de flesta som ens är "värda" att kolla på kostar från 1500 - 2000 kr.
Sen att du ska få htpc.n lika tyst också (+ att ett operativ kostar 700kr) då är man ändå uppe i mac minins pris. Där får du även en riktigt tyst dator.
Så mitt val blev en mac mini iallafall  , visserligen inga uppgraderingsmöjligheter men det dröjer nog åtminstone något år innan jag behöver en htpc som klarar mer än vad den gör. (och då tror jag även att ett moderkort köpt idag för 500 kr är ganska ute).
Postad 19 september 2007 - 10:08
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3 008 inlägg
Men vem vill köra mac då?
Ett moderkort som e köpt idag för 7-900kr klarar ju lätt 1080p.
De lär väl dröja ett par år innan vi behöver högre upplösning.
Postad 19 september 2007 - 10:16
Unregistered45e7a0dc
-
Unregistered45e7a0dc
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Ett moderkort som e köpt idag för 7-900kr klarar ju lätt 1080p. De lär väl dröja ett par år innan vi behöver högre upplösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Hah vadå vem vill köra mac? (tydligen väldigt många eftersom apple's försäljning av datorer ökar sjukt mycket för varje år som går), om man inte gillar os x kan man lika gärna köra xp/vista. Saken med mac mini är just att den är snygg / liten och väääldigt tyst.<- och prisskillnaden mot en motsvarig htpc är faktiskt inte stor. (dock så gillar jag även os x så det är nog inga problem)
Redigerat av Unregistered45e7a0dc, 19 september 2007 - 10:18.
Postad 19 september 2007 - 10:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Ett moderkort som e köpt idag för 7-900kr klarar ju lätt 1080p. De lär väl dröja ett par år innan vi behöver högre upplösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag Anledningen till denna tråd är igentligen för att se hur prisvärd Mac Mini är  Jag kan köpa den för 5000 genom frugans studentrabatt. För de 5000 :- för jag en liten snygg PC som är tyst, fullproppad med bra programvara och samtidigt möjligheten att köra Windows MCE (om man nu vill det) och klarar 720P  Finns ingen anledning att sukta efter 1080P för min del då jag har en 42" TV och ett tittavstånd på 3 m. Just nu är Mac det bästa alternativet för mig men jag hoppas andra som är intresserade av en HTPC som inte behöver mer än 720P kan ha nytta av denna tråd.Just nu tycker jag att det är en fullständig hysteri när det gäller 1080P men marknaden tjänar ju som vanligt pengar på att visa bra siffror på sina TV-apparater. Innan var det kontrasten som skulle vara skyhög och nu är det upplösningen. MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 10:32
Unregistered45e7a0dc
-
Unregistered45e7a0dc
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag
Anledningen till denna tråd är igentligen för att se hur prisvärd Mac Mini är Jag kan köpa den för 5000 genom frugans studentrabatt. För de 5000 :- för jag en liten snygg PC som är tyst, fullproppad med bra programvara och samtidigt möjligheten att köra Windows MCE (om man nu vill det) och klarar 720P Finns ingen anledning att sukta efter 1080P för min del då jag har en 42" TV och ett tittavstånd på 3 m.
Just nu är Mac det bästa alternativet för mig men jag hoppas andra som är intresserade av en HTPC som inte behöver mer än 720P kan ha nytta av denna tråd.
Just nu tycker jag att det är en fullständig hysteri när det gäller 1080P men marknaden tjänar ju som vanligt pengar på att visa bra siffror på sina TV-apparater. Innan var det kontrasten som skulle vara skyhög och nu är det upplösningen.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Då får apple in ännu en mac mini order idag då?
Postad 19 september 2007 - 10:41
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3 008 inlägg
Men hur är de med HD-DVD och BlueRay spelare till sådana då?
För min del är de ett naturligt steg ha åtminstonde det ena i en HTPC.
Då är de väl bra smidigt o kunna spela upp 1080P iom att filmerna är i det formatet?
Postad 19 september 2007 - 11:16
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Sen beror det ju jättemycket på vad man vill ha sin HTPC till. Min nuvarande inköpslista är baserad kring just NSK2480, men då bör man ju veta att jag _vill_ ha stöd för 1080p och dessutom flera tv-tuners och vill utan allt för mycket strul kunna lägga till fler klienter i hemmet om intresse för att göra så uppstår senare.
Postad 19 september 2007 - 11:41
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Då får apple in ännu en mac mini order idag då? 
<{POST_SNAPBACK}>
Nja  Vi ska först en tripp till Turkiet, frugan, barnen & jag och jag väntar in Leopard OS. Men hur är de med HD-DVD och BlueRay spelare till sådana då? För min del är de ett naturligt steg ha åtminstonde det ena i en HTPC. Då är de väl bra smidigt o kunna spela upp 1080P iom att filmerna är i det formatet?
<{POST_SNAPBACK}>
Bör inte vara några problem att koppla in en extern vid senare tillfälle. Sen beror det ju jättemycket på vad man vill ha sin HTPC till. Min nuvarande inköpslista är baserad kring just NSK2480, men då bör man ju veta att jag _vill_ ha stöd för 1080p och dessutom flera tv-tuners och vill utan allt för mycket strul kunna lägga till fler klienter i hemmet om intresse för att göra så uppstår senare.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, det har du alldeles rätt. Inga problem med TV-lösningen till Mac Mini. Men det är inte det som är huvudsyftet med denna tråd utan det är: Ända kravet skulle vara att spela upp 720P och vara tyst.
Alltså en HTPC som max behöver klara 720P och är så tyst som möjligt till lägsta möjliga pris. MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 12:51
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
Missförstå mig rätt! Vill inte att denna tråd skall urarta till en hatisk PC vs MAC diskussion. Alla har vi olika behov och smak. Jag var själv väldigt fientligt inställd till allt som hade med apple och mac att göra. Har yrkesmässigt jobbat med PC sen 1995 och Apples produkter har aldrig tilltalat mig (kan det bero på att de inte var "hardcore", eller bara ren rädsla för det man inte vet något om?!)
Sen köpte jag min första ipod nano och faschinerades över hur sjukt väl genomtänkt gränssnittet var. Hade tråkigt på jobbet i somras och satt och surfade lite på mini itx moderkort osv. Gled av en slump in på apples hemsida och fastnade där. Kikade igenom lite av infon som fanns där och började så sakteliga snegla på mac minin. Då hade den inte Core 2 Duo cpu och jag lovade mig själv att om den minsann någongång kom med den professorn så skulle jag nog fan köpa en. Mest för att den är sjukt snygg, och av nyfikenhet på OS X.
Well, helt plötsligt kom den och strax efter lanseringen drällde jag iväg till macoteket på lunchen och köpte en. Det första som slog mig var hur j-vla bra allt funkade out of the box. Och det mesta var minsann precis lika genomtänkt och enkelt som på ipoden. Sen dess har jag mer och mer gottat mig åt vilket bra köp det här var (för mig).
Jag är nu helsåld på min mini och ÄLSKAR os x. Skall bli kul att se leopard för det finns inte mycket att förbättra i mitt tycke!
Hur som helst, alla har vi olika behov och smak. Det beror helt på vad man skall ha maskinen till. Som PVR tror jag nog att en PC är ett bättre alternativ. Samma sak gäller om man skall vara uppgraderingsbar i framtiden. Däremot VET jag bestämt att man får räkna med bra mycket mer pill och fippel om man väljer PC spåret. Trust me, jag har kört htPC hemma i flera år!
Jag har numera lagt stridsyxan på hyllan och lärt mig uppskatta de olika plattformarnas charm. Jag kör linux på 3 servrar hemma, open bsd på min brandvägg. OS X på min mac i vardagsrummet, XP på laptopen, och Vista på min "nöjesdator". Alla är bra på sin sak
/mc
Redigerat av Unregistered93573766, 19 september 2007 - 12:53.
Postad 19 september 2007 - 13:16
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Sen beror det ju jättemycket på vad man vill ha sin HTPC till. Min nuvarande inköpslista är baserad kring just NSK2480, men då bör man ju veta att jag _vill_ ha stöd för 1080p och dessutom flera tv-tuners och vill utan allt för mycket strul kunna lägga till fler klienter i hemmet om intresse för att göra så uppstår senare.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, det har du alldeles rätt. Inga problem med TV-lösningen till Mac Mini. Men det är inte det som är huvudsyftet med denna tråd utan det är:
Skulle det inte bli bökigt att få in multipla vettiga TV-tuners i den? Alltså, jag vet inte  Ända kravet skulle vara att spela upp 720P och vara tyst.
Alltså en HTPC som max behöver klara 720P och är så tyst som möjligt till lägsta möjliga pris.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
På de kraven vinner ju en egenbyggd burk (nej, jag tänker inte kalla det PC, jag ser mac mini som en PC med. Kan säkert vara utmärkt även för MythTV). Men vill du även ha en liten och snygg låda så vinner kanske Minin istället.
Postad 19 september 2007 - 13:39
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Det går att köra med Elgato EyeTV diversity. Den har dubbla tuners men endast för marknätet. Det ingår även mjukvara.
Jag håller med att det är en PC  Ett hemmabygge har stora fördelar så även Mac Mini.
MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 14:13
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Det ingår en CPU-kylare som är bättre än den du länkar till med den boxade (retail) CPU:n. Jag menar att detta är ett rätt söligt och inte särskilt prisvärt paket. En E2140 med lämpligt moderkort är ett mycket bättre val, t.ex.: https://www.prisjakt...kt.php?p=205141
<{POST_SNAPBACK}>
Det håller jag faktiskt inte alls med om. Om du med "bättre" menar att den boxade CPU-kylaren kyler CPU:n bättre, så visst då stämmer det om man pratar Intel men inte AMD. Men här var ju dessutom fokus på att få ett tyst system och då låter ju Intels (och AMD:s) kylare som ett tröskverk och då är AC 64 betydligt mycket bättre i detta fall. AC 64 är väldigt tyst och att den inte klarar av att kyla lika bra som andra kylare gör ingenting alls, så länge man inte har en fet CPU som blir varm eller ett litet chassi med dålig ventilering. Vidare håller jag med dig om att E2140+ASRock är ett mer prisvärt alternativ, men här låg fokus på att få ett så billigt system som möjligt med krav på att vara tyst och fixa 720p. Mina alternativ blir faktiskt en 50-lapp billigare (vill du dessutom koppla in en hdmi-kabel och få ut audio så tillkommer ytterligare en hundring för adapter till ASRock-kortet).  Att BE-2300 är slöare gör absolut ingenting för 720p fixar den ändå! Dessutom går den lite svalare och drar mindre ström än Intel-prollen. Men annars håller jag som sagt med dig - intel blir mer prisvärt. Men det finns andra saker i min lista som också kan göras mer prisvärda: bättre minnen och större hdd, men då är vi ju snabbt uppe i 4000:- igen... Istället kan man ju vända på det och ta en ännu billigare AMD-prolle och spara ytterligare ett par hundringar, men med följd att chassit blir lite varmare. Mvh Henke
Postad 19 september 2007 - 21:59
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Det håller jag faktiskt inte alls med om. Om du med "bättre" menar att den boxade CPU-kylaren kyler CPU:n bättre, så visst då stämmer det om man pratar Intel men inte AMD. Men här var ju dessutom fokus på att få ett tyst system och då låter ju Intels (och AMD:s) kylare som ett tröskverk och då är AC 64 betydligt mycket bättre i detta fall. AC 64 är väldigt tyst och att den inte klarar av att kyla lika bra som andra kylare gör ingenting alls, så länge man inte har en fet CPU som blir varm eller ett litet chassi med dålig ventilering.
Vidare håller jag med dig om att E2140+ASRock är ett mer prisvärt alternativ, men här låg fokus på att få ett så billigt system som möjligt med krav på att vara tyst och fixa 720p. Mina alternativ blir faktiskt en 50-lapp billigare (vill du dessutom koppla in en hdmi-kabel och få ut audio så tillkommer ytterligare en hundring för adapter till ASRock-kortet). Att BE-2300 är slöare gör absolut ingenting för 720p fixar den ändå! Dessutom går den lite svalare och drar mindre ström än Intel-prollen.
Men annars håller jag som sagt med dig - intel blir mer prisvärt. Men det finns andra saker i min lista som också kan göras mer prisvärda: bättre minnen och större hdd, men då är vi ju snabbt uppe i 4000:- igen...
Istället kan man ju vända på det och ta en ännu billigare AMD-prolle och spara ytterligare ett par hundringar, men med följd att chassit blir lite varmare.
Mvh Henke
<{POST_SNAPBACK}>
No offense men du har helt fel. Den kylaren är sämre än de boxade, hur länge sedan var det du såg vilka kylare som levereras med prollarna? Intels/AMD:s boxade kylare har en rätt skaplig ljudnivå, särskilt om man kör det som AMD kallar "cool and quiet". Sedan så bekämpar det väl även syftet att vara så billig som möjligt med en extra kylare? Men snälla, en femtiolapp... Hittar man prylarna man vill ha i "rätt" vs. "fel"webshop så kan det ju skilja flera hundra kr fram och tillbaka. En BE-2300 drar 5 till 10 watt mindre än en E2140, även det en rent försumbar skillnad som kan ätas upp av att välja "fel" moderkort eller HD t.ex.
Redigerat av dunde, 19 september 2007 - 22:05.
Postad 20 september 2007 - 11:21
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Hehe, det är lugnt, ingen offense här inte!
Nä, visst är en 50-lapp verkligen ingenting att bråka om - det håller jag med om. Det var ju därför jag satte en  efter...
Ville bara förklara hur jag tänkte. Jag ville pressa priset så mycket som möjligt med ett tyst system, så därför gav jag det förslag jag gjorde. Som sagt, ditt förslag är ju mycket mer prisvärt. Och att tex "fel" mobo etc. kan äta upp effektskillnaden är ju helt sant - det borde jag ha tänkt på och därmed faller stora delar av mitt argument!
(Med ett så pass "svalt" chassi som Antecs, borde det dock gå utmärkt även med AMD:s billigare prollar oxå och då kan man ju komma undan ännu billigare...)
Hmm, AMD:s "cool and quiet" har jag inte provat så där har du säkert helt rätt. Min boxade Intelkylare tyckte jag själv det var "tröskverksvarning" på (trots ljuddämpad burk och desperata försök att tysta ner den) så den åkte snabbt ut i våras. Så med Intel tycker jag personligen att man bör köra med en annan kylare. Har fått uppfattningen från olika håll att AMD:s kylare var minst lika högljudd - därav min kommentar. Om det var fel ber jag om ursäkt. Sen är ju iofs det här med (o)ljud väldigt subjektivt. Det du tycker är "rätt skaplig nivå" kan ju upplevas som "tröskverksvarning" i min värld...
Men mitt tips borde kanske ist bli att prova den boxade kylaren och se om den gör ett tillräckligt tyst men ändå fullgott jobb. Annars kan man köra på AC 64 eller AC 7 (för Intel-prollen).
Och till trådskaparen, eller andra i köptankar, gå på Dundes Intel-förslag. Eller välj en ännu billigare AMD-prolle om du törs!
Mvh Henke
Postad 13 oktober 2007 - 15:55
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Med tanke på det nya ryktet om att MacMini ska förvinna från Apple´s sortiment så har HTPC DIY seglat upp som en tanke igen  Allt beror på om man får fram lite pengar innan MacMini utgår (om ryktet stämmer).
MVH Kribban
Postad 13 oktober 2007 - 17:43
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag håller med om att 1080p är en hysteri, särskilt som man har en tv som barar klarar 1024*768. Men faktum kvarstår att mer och mer material kommer i 1080p. Även om man inte behöver kunna spela upp mer än 720p kommer man snabbt hamna i en sits där där man tvingas lägga ned tid på att konvertera filmer etc för att de ska vara uppspelningsbara. Bluray och HD-DVD utesluts ju direkt.
Det är inte upplösninge man spelar upp i som bestämmer prestandakravet, utan källmaterialet. 1080p som spelas upp i 1024*768 kräver ungefär lika kraftftull dator som 1080p som spelas upp i 1080p.
Sedan är det som så att en del förslag om mycket svaga datorer som ska klara 720p, eller något starkare som ska klara 1080p, inte nödvändigtvis gör det vid hög bitrate och kanske heller inte klarar det i WMR9 utan bara i Overlay, som generellt sett innebär mycket sämre kvalitet.
Därför tycker jag att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man köper för billigt. Det enda som behövs är egentligen en kraftfull processor och så löser sig resten, utan att man behöver låsa sig till någon specifik acceleration som bara fungerar i vissa mediaspelare osv (så är det ofta, tyvärr). När det gäller just att spela upp film så ska man prioritera processor, processor och processor i den ordningen så att säga  Minne är inte så viktigt, man kan oftast lösa och klara sig med nästan vad som helst genom att optimera lite. Det blir ju alltid enklare med mer minne dock då man inte behöver känna att man får datorn att fungera som med ett skohorn...
Personligen kör jag med en ganska oortodoxlösning med ett asrock-moderkort, en E6400 och därtill DDR1-ram och AGP-grafikkort (bra att återanvända gamla grejer - ekologiskt hållbart osv...  ) och det är gott och väl för att spela upp 1080p h.264 material i mycket hög bitrate utan någon hårdvaruacceleration.
Min poäng är här alltså att det är ganska liten skillnad mellan att bara klara 720p och att klara alltihop, så det är dumt att snåla för mycket..
Postad 13 oktober 2007 - 19:52
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag tackar för ett mycket intressant inlägg
Postad 14 oktober 2007 - 08:59
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Tjena Kribban!
Varför inte bygga en HTPC själv och köra med LinuxMCE?
Linux är ju gratis och inte alls så krävande som Windows.
Har själv provat LinuxMCE på en P3 jag har stående och det verkar klart imponerande.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|