Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC bygge

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 oktober 2007 - 12:59

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Har försökt sätta ihop en prisvärd HTPC.

Detta paket kostar ca 6000kr idag, exkl tv kort och windows.

Utifrån prisjakts popularitetsranking på olika komponenter så borde detta vara ett intressant paket för fler än mig. Kriterier förutom bra pris/prestanda är: Inte för stor, ok utseende, toslink ut, HDMI ut och kunna spela lite inte alltför krävande spel. Valde att köra på Intel. Är ej säker på om jag behöver extra grafikkort (i såna fall vilket?)

Har jag tänkt rätt? Vad kan man göra bättre? :angry:

Chassi: mATX baserat, display, ir-mottagare, volymkontroll. 14cm högt.

Moderkort: gblan,hdmi,toslink. Borde man köra på Intel istället?

CPU:

CPUfläkt: medföljande

HD: man kan alltid sätta i en till senare

Tystare chassifläktar: behövs det? eller är de inkluderade ok?

Minne: 2GB. hastighet, mängd?

DVD brännare: 20x Lightscribe (kan printa etiketter på DVD)

Fjärr:

TV kort: Har analogt comhem i hyran som jag nog kör vidare med, i såna fall blir det: (dubbla mottagare)

Redigerat av Vic Vega, 04 oktober 2007 - 18:26.

Postad 02 oktober 2007 - 13:25

Touchen
  • Touchen
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har samma chassi själv..tror det nog är värt att byta till dessa fläktar
Noctua NF-S12-1200 Sound-optimised 17dB(A) 81m3/h 1200RPM beige/brown 3/4pin

Ska jag iaf byta till för att vara säker på kylningen när jag kör med

Redigerat av Touchen, 02 oktober 2007 - 13:26.

Postad 02 oktober 2007 - 13:38

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Noctua NF-S12-1200 är tagen!

Såg att du gett Silverstone NT01 en 10:a. Kyler den bättre än den medföljande processorfläkten eller är den bara tystare?
Alla verkar inte tycka det... Recensioner av Siverstone NT01

Redigerat av Vic Vega, 01 november 2007 - 09:12.

Postad 02 oktober 2007 - 14:16

Touchen
  • Touchen
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag tänkte mera på att de där fläktarna du kollade på va 22dB och 36,87m3/h och Noctua 17db och 81m3/h...lite skillnad :angry:

För mig fungerar det hyfs med vanliga med följande som ligger på
L=39m3/h 25dB
M=56m3/h 28dB
H=79m3/h 30dB

Kör mina på medel nu, fungerar bra..men har inte testat det så mycket, Idle temp 35-40grader...
Men tror det är stor skillnad när jag kör på high..då fläktar det på som tusan i chassit.

Jag är ute efter att ska använda den som server, igång jämt..och bara spela filmer och musik. Den står i tvbänken..så vill ha den helt tyst.

Ska du köra med följande fläkten till cpu, behöver du inte byta fläktarna.

Redigerat av Touchen, 02 oktober 2007 - 17:19.

Postad 02 oktober 2007 - 21:16

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Eftersom du ville ha mest pang för pengarna, och de flesta (mig inkluderad) inte tycker att en VFD är så särskilt viktig i längden så kan du komma undan billigare med i princip samma chassi för mindre slant:

Postad 04 oktober 2007 - 18:25

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
HTPC specen:

ComHem mottagare + CA Modul Conax 5.0

MCE multi remote, IR + RF, kan lära sig godtycklig annan IR fjärr och programmera flerstegs events

2 kanals ljud HiFi med HTPCn som källa ****************
Scott-Nixon USB Tube DAC

Redigerat av Vic Vega, 06 december 2007 - 15:51.

Postad 05 oktober 2007 - 10:50

iNDEPENDENT_20
  • iNDEPENDENT_20
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag had sattsat på ett nvidia kort med PureVideo. Du kan läsa mer om vilka kort som har PureVideo och vad det innebär på nvidas sida.

http://www.nvidia.co..._purevideo.html

Radeon har en motsvarande teknik som säkert är lika effektiv men vad jag läst och hört om radeon korten är att de slukar en hel del mer el än ett nvidia kort.

Tänk på att på de flesta om inte alla nya grafikkort kommer att ta upp en PCI platts pga deras kylning är så stor (med tanke på ditt val om mATX moderkort).

Mvh

Postad 05 oktober 2007 - 15:20

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Tänker du ta titta på betalkanaler och inte tänker köra någon "cardsharing"-lösning så behöver du ett annat TV-kort med CAM-plats.

Nexus-fläktarna som kostar hälften så mycket som Noctua funkar alldeles utmärkt. Inte riktigt värt dubbla priset för Noctuan såvida du inte vill ha det tystaste. Men då borde även ett byte av nätaggregat samt ljuddämpning av hårddisken etc. ske.

Skaffar du ett grafikkort med hårdvarustöd för H.264 finns det ingen anledning att köpa annat än den billigaste X2-processorn.

edit: Slarvar med att läsa tidigare poster :)

Redigerat av PsyDuck, 05 oktober 2007 - 15:25.

Postad 10 oktober 2007 - 13:16

Touchen
  • Touchen
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Va inte detta en tråd om det bästa billigaste för att köra 1080p?

Nu har du bytt till ett chassi för 2000kr..ett nätagg för 700kr...?

Postad 10 oktober 2007 - 13:22

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jo jag vet, har gått offtopic :)

Men Origen H6 var så snyggt så det plötsligt blev värt 1000 kr extra, trots sämre ventilation.

Postad 10 oktober 2007 - 13:42

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Skaffar du ett grafikkort med hårdvarustöd för H.264 finns det ingen anledning att köpa annat än den billigaste X2-processorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte dåligt med drivers för att utnyttja hårdvarustöd i grafikkorten, ex. att man är tvungen att köra Powerdvd eller liknande?

Postad 10 oktober 2007 - 13:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Jo jag vet, har gått offtopic :)

Men Origen H6 var så snyggt så det plötsligt blev värt 1000 kr extra, trots sämre ventilation.

Kolla på Corsairs 450Ware, borde vara minst lika bra som Seasonicen, och dessutom billigare.

http://www.silentpcr...e751-page1.html

Postad 10 oktober 2007 - 16:48

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
[quote name='frollic' date='Oct 10 2007, 13:57 ']Kolla på Corsairs 450Ware, borde vara minst lika bra som Seasonicen, och dessutom billigare.

Kanon! Den får det bli.

Moderkortet skall ha minnen med spänningen 1,8V. Går det att köra 1,9V minnen? (många snabbare kör ju på det)

Redigerat av Vic Vega, 01 november 2007 - 10:20.

Postad 13 oktober 2007 - 23:02

Maximus1234
  • Maximus1234
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tänkte köpa ett Gigabyte GA-MA69GM S2H men började plötsligt fundera på om jag skulle ta ett GA-G33M S2H och köra på Intel istället, har ni några argument för eller emot den ena eller andra?

Tacksam för all hjälp som kan fås!

Postad 14 oktober 2007 - 09:31

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Tänkte köpa ett Gigabyte GA-MA69GM S2H men började plötsligt fundera på om jag skulle ta ett GA-G33M S2H och köra på Intel istället, har ni några argument för eller emot den ena eller andra?

Har samma funderingar.

AMD:
Bättre betyg i div tester.
De har en ny 45W processorserie som möjliggör ett svalare = tystare bygge (om HTPC så är det viktigt)
Någon ansåg att AMD har fler "tweak" möjligheter i grafiken. Det skall vara bättre med detta chipset (AMD 690G) om man skall köra HD. Vet ej om det stämmer.
Snabbare FSB, 2000 MHz

Intel:
Mer processorkraft för pengarna enligt de flesta, har inte kollat om det stämmer.

Det finns en tråd om GA-G33M S2H:
https://www.minhembi...0

Postad 14 oktober 2007 - 10:39

Maximus1234
  • Maximus1234
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Efter att ha läst runt lite till får det nog bli AMD-lösningen. Senast jag byggde en dator själv blev det också AMD, ett val jag ångrade då (priset styrde), men nu kan jag bara inte se vad som talar för Intel-lösningen. GA-MA69M S2H verkar både bättre och billigare.

Det vore att man får mer processor för pengarna av Intel, om det nu är så? Behöver man mer än AMD Athlon X2 BE-2350 2,1 GHz Box för att spela upp HDTV-sändningar och 1080p-film?

Postad 14 oktober 2007 - 16:13

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Kanske beror på vilket OS man planerar att köra. Vet inte om det finns sämre stöd för ex. AMD i Linux t.ex.?

Postad 14 oktober 2007 - 18:12

Fieldis
  • Fieldis
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har nu kollat igenom diverse htpc trådar och kommit fram till följande under kategorin billig, klara 1080p samt HDMI och optiskt ljud.

Bygget landar på 5 198:- (click.se)
Har även tänkt byta ut CPU fläkten om möjligt med detta chassi, några tips?

Postad 14 oktober 2007 - 19:15

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det ser bra ut.

1) Byt ut CPU fläkten mot en Ninja Mini. Topptestad på silentpcreview.com. Den passar bra i chassit och det blir mycket tystare. Den med de medföljande chassifläktarna på "låg" eller avstängda kommer kyla bra.
2) Ta en Western Digital HD istället. De är lika tysta som Samsung men verkar ha färre problem med kvaliten. (Läs kommentarer på prisjakt om Samsung SpinPoint disken)
3) Kolla tråden om Fusion Chassit för andra tips.

Postad 15 oktober 2007 - 19:12

Fieldis
  • Fieldis
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Det ser bra ut.

1) Byt ut CPU fläkten mot en Ninja Mini. Topptestad på silentpcreview.com. Den passar bra i chassit och det blir mycket tystare. Den med de medföljande chassifläktarna på "låg" eller avstängda kommer kyla bra.
2) Ta en Western Digital HD istället. De är lika tysta som Samsung men verkar ha färre problem med kvaliten. (Läs kommentarer på prisjakt om Samsung SpinPoint disken)
3) Kolla tråden om Fusion Chassit för andra tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Danke för alla tips. En annan fundering jag har är att effektförbrukning på min 5600+ är given till 89W! Dvs mycket värme som ska transporteras. Kanske bättre att köra på en Intel lösning då!?

Funderar på en setup med:

istället (förövrigt samma specs).

Det enda irriterande med GA-G33M är väl att PCI-Express porten bara är x4, vad det nu gör i prestanda?
Nå hursomhelst så påverkar det inte en om man bara ska använda burken som en HTPC.

Nu är man här i valet å kvalet igen, borde anställa nån som kan ta sånna här beslut åt mig. Är det så att ninja mini verkligen klarar av att hantera min 89W TYST! så är det väl bara att skicka in beställningen..
Angående din setup så är du säker på att den kommer orka 1080p utan grafikkort som tar hand om det?

Postad 16 oktober 2007 - 08:19

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Är det så att ninja mini verkligen klarar av att hantera min 89W TYST! så är det väl bara att skicka in beställningen..

Jag har förstått att Fusion chassit är välventilerat och att Ninjan är effektiv. Tror att hårddisken kommer låta mest i din setup. Kör du med inbyggda grafiken så kolla om du ev behöver kylning för GPUn. Någon nämnde att det kan vara svårt att få plats med kylare om man kör Ninja Mini, som är ganska stor. Läs i officiella Fusion tråden eller recensionen.

Angående din setup så är du säker på att den kommer orka 1080p utan grafikkort som tar hand om det?

Vet inte vilket alternativ som är bäst Snabb processor eller Externt grafikkort (och i så fall vilket?) om man vill köra 1080p... Nya grafikkort har ju stöd för H.264. Vad gäller för piratkopierat HD material? Kan någon tipsa?

Postad 18 oktober 2007 - 03:34

janeee
  • janeee
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Till alla som orkar att vänta.

http://mikrodatorn.i...2.1030/1.126268

Postad 01 november 2007 - 12:37

Petssonp
  • Petssonp
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Danke för alla tips. En annan fundering jag har är att effektförbrukning på min 5600+ är given till 89W! Dvs mycket värme som ska transporteras. Kanske bättre att köra på en Intel lösning då!?

Jag köpte processorn under, en 5200+, eftersom den hade en svalare variant på 63W men ändå hade kvar den större cachen på 2x1MB. Du har inte funderat på den? Passar bra i HTPC men jag har själv inte hunnit byta processorkylare så jag kan inte säga vilka som fungerar eller inte...

// Petsson

Postad 04 november 2007 - 22:19

Fieldis
  • Fieldis
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Lite sent kanske, men jag har oxå beställt 5200+ pga den lägre effekten. Får troligtvis grejerna till veckan, blir en rapport sen. Om jag får ihop skiten dvs =)

Postad 07 november 2007 - 17:53

astra
  • astra
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Tänker du ta titta på betalkanaler och inte tänker köra någon "cardsharing"-lösning så behöver du ett annat TV-kort med CAM-plats.

Jag är också lite ny på det här med HTPC, innebär ett sådant TV-kort att man kan skrota comhemboxen och köra HTPC som digitalbox också? Någon som kört Comhems HD-sändningar som kan säga hur väl det funkar?

Postad 08 november 2007 - 00:00

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Har samma funderingar.

AMD:
Bättre betyg i div tester.
De har en ny 45W processorserie som möjliggör ett svalare = tystare bygge (om HTPC så är det viktigt)
Någon ansåg att AMD har fler "tweak" möjligheter i grafiken. Det skall vara bättre med detta chipset (AMD 690G) om man skall köra HD. Vet ej om det stämmer.
Snabbare FSB, 2000 MHz

Intel:
Mer processorkraft för pengarna enligt de flesta, har inte kollat om det stämmer.

Det finns en tråd om GA-G33M S2H:
https://www.minhembi...p;#entry1590217

Snarare såhär:Intel mer för pengarna och kross på AMD i ALLA reviews...

Postad 04 december 2007 - 10:20

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Nu gällde diskussionen totallösning inkl moderkort och inte endast CPU-kraft per krona. Tex så har ju inte Intel någon processor som bara utvecklar 45W termisk effekt vilket ger en tystare dator (vilket även nämndes ovan).

Postad 04 december 2007 - 21:14

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Nu gällde diskussionen totallösning inkl moderkort och inte endast CPU-kraft per krona. Tex så har ju inte Intel någon processor som bara utvecklar 45W termisk effekt vilket ger en tystare dator (vilket även nämndes ovan).

Skiljer ca 5-10W mellan en BE-2350 och en E2160. Alltså knappt mätbart. Så det hade ju inte jag låtit avgöra vilket system man väljer.
http://www.tomshardw...on_measurements

Redigerat av dunde, 04 december 2007 - 21:15.

Postad 06 december 2007 - 15:56

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Skiljer ca 5-10W mellan en BE-2350 och en E2160. Alltså knappt mätbart. Så det hade ju inte jag låtit avgöra vilket system man väljer.

Du har rätt, läste testen. Dessutom verkar Intel vara mycket bättre på överklockning. Tillsammans med detta nya mobo så är det ingen tvivel.

Postad 07 december 2007 - 13:19

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag had sattsat på ett nvidia kort med PureVideo. Du kan läsa mer om vilka kort som har PureVideo och vad det innebär på nvidas sida.

<a href="http://www.nvidia.com/object/nvidia_purevideo.html" target="_blank">http://www.nvidia.com/object/nvidia_purevideo.html</a>

Radeon har en motsvarande teknik som säkert är lika effektiv men vad jag läst och hört om radeon korten är att de slukar en hel del mer el än ett nvidia kort.

Tänk på att på de flesta om inte alla nya grafikkort kommer att ta upp en PCI platts pga deras kylning är så stor (med tanke på ditt val om mATX moderkort).

Mvh

Hmm, har läst ett flertal test på nätet som säger raka motsatsen, dvs att ATI's avivo plattform för hårdvaru accelerering belastar CPU'n mindre än nVidias PureVideo...

Står själv i valet och kvalet mellan Micro ATX moderkort med respektive plattform integrerad och just nu lutar det åt ATI's avivo..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.