Plantronics Pulsar 260:
Plantronics Pulsar 590A:
Plantronics Pulsar 590E:
Jag införskaffade en 590A häromdagen på Netonnet och tänkte dela med mig av mina erfarenheter:
Efter att ofrivilligt förstört ett antal kontakter på mobiltelefoner och dessa sladdhärvor som alltid tycks infinna sig när man stoppar ner sladdar i väskor, fickor eller annat… så har jag försökt att ta åt mig, och utnyttja trådlösa metoder. I detta fall var det dags för ett vettigt par stereohörlurar med A2DP-funktion (för att kunna streama musik via bluetooth från telefonen till hörlurarna)
Jag har provat ett stort antal Bluetooth-headset och de har varit av olika kvalitet. Ärligt talat är det bästa BT-handsfreen jag använt hittils varit Clas Ohlson-inköpta Exibel för låga 299kr. Den funkar helt enkelt bäst med min/mina telefoner. Dock saknar det A2DP-funktion och är alltså inget att lyssna på musik med (sen var ju det aldrig tanken heller).
Själv har jag ingen tidigare erfarenhet av Bluetooth stereoheadset utan detta är mitt första inköp inom området.
För närvarande har jag en SonyEricsson P1i som jobbtelefon och en W810i för mitt privata abonnemang. Jag har också använt W810 som min musikspelare och då använt de medföljande stereohörlurarna som är av märkbart bra kvalitet… men, då finns det ju sladdar också.
Så efter en del pluggande på internetforum (främst Prisjakt och Pricerunners forum) så bestämde jag mig för att investera 990 kronor i ett bluetooth-headset som jag främst kan använda för musiklyssnande,men också för att kunna använda som hörlurar i IP-telefonen på jobbet, och även i datorn hemma… ja, ett headset som är lite mer än bara ett headset.
Plantronics Pulsar 590 blev det, dels för att jag inte hittade så mycket annat på marknaden, dels för att Plantronics har ett gott rykte och enligt vad kollegor och kompisar säger, en bra support om det skulle uppstå problem. Jag hoppas att jag aldrig behöver utnyttja det
Vad kom då med i förpackningen? Ja, direkta känslan är “WOW” vad prylar!
Bluetooth handsfree/hörlur
En solid “dockningsstation” där du kan ladda hörlurarna
En USB-kabel som gör det möjligt att ladda hörlurarna via datorn (för att slippa släpa omkring på dockningsvaggan hela tiden)
En omkopplare som gör att du kan använda hörlurarna med en vanlig MP3-spelare som saknar bluetoothfunktionalitet (en liten dosa som skickar signalerna via bluetooth via hörlursutgången)
En rejäl skyddsväska
Extra mic utifall en olycka skulle inträffa och den som är inbyggd skulle gå sönder (den är byggd i glas av någon anledning, så det kan vara vettigt)
En 3,5 kabel för att koppla upp hörlurarna “analogt” så man kan använda dessa som vilka hörlurar som helst, även om batteriet tagit slut.
Det gick snabbt och enkelt att komma igång med min SonyEricsson P1i. Det tog inte många sekunder att paira enheterna, och vips skickade den omgående multimedialjudet till hörlurarna! Tyvärr fungerar inte musiklyssnande på min W810i, men det beror på att telefonen inte stödjer A2DP-protokollet som används för att streama ljud via Bluetooth, så se till att din telefon stödjer A2DP innan du investerar i dessa lurar!!! Dock fungerar det utmärkt att använda som vanligt bluetooth-headset även med äldre telefoner.. det är bara multimedia som inte fungerar.
Jag provade att ringa en kompis och hon hade ingen aning om att jag pratade i ett BT-headset. Det lät som “med vilken telefon som helst” vilket torde vara ett bra betyg!
Så, nu har jag ett par hörlurar som jag kan använda till mobilen, men även som trådlösa lurar till min hemmabioanläggning för att inte störa grannarna när jag ska titta på en film sent på natten. Den medföljande adaptern fungerar utmärkt för ändamålet och jag märker inga störningar alls. Det som är den mest positiva överraskningen är att räckvidden som ska vara ca 10 meter, faktiskt är i närheten av verkligheten! Ofta brukar signalerna bli dåliga redan vid två meters avstånd, men här är det klockrent.
En annan sak som jag inte var vetande om, men som är riktigt bra, är att headsetet klarar av dubbla anslutningar. Jag kan alltså lyssna på musik från mobiltelefonen och om det kommer in ett ip-telefonisamtal på min dator, så märker headsetet detta och tystar ner musiken, sen kan jag välja att svara genom att trycka på headsetknappen, och vips är samtalet igång. Dock verkar maxgränsen vara på just två enheter, men jag får återkomma efter vidare tester.
Det som stör mig mest är den blinkande lampan. När jag lyssnar på musik ser det nästan ut som en polisutryckning när jag vandrar omkring. Varför envisas alla med att ha jätteblinkande blå lampor på sina headsets? Jag hade hellre haft några minuters längre batteritid, eller åtminstonde möjligheten att kunna stänga av blinkandet…
Efter några dagars användande kan jag konstatera att jag gjort ett bra köp och hoppas kunna dela med mig av vidare erfarenheter här :-)