Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Garmins nya GPS:er

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2007 - 19:43

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Hej på er

Såg att Garmin verkar ha nya GPS:er.

Men vad är egentligen skillnaden mellan Nuvi 660, Nuvi 670, Nuvi 760 och Nuvi 770???

Postad 31 October 2007 - 11:27

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig med skillnaderna??

Postad 31 October 2007 - 15:45

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
ingen aning kollat på dem med men hittar ingen skillnad på dem utom designen men det kan väl inte stämma.

Postad 01 November 2007 - 12:45

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Nä, precis, det borde vara något annat som skiljer dem åt...

Någon???

Postad 02 November 2007 - 12:43

discobob
  • discobob
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det är olika mjukvara i dom (största skillnaden).
Bland annat finns det stöd för track logs i den nya 7x0-serien som jag förstått det.

670/770 har både USA och Europa-kartor.
660/760 bara Europa (om du köper den här).

Postad 02 November 2007 - 12:47

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
varför ska man ha tracklogs?

Postad 03 November 2007 - 10:04

discobob
  • discobob
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ja, det kan man ju fråga sig. Kanske inte världens mest användbara funktion. Kul att se vilken väg man åkt.
Man brukar kunna ladda upp track-loggen och titta på Google Earth t.ex.

Själv har jag en Nuvi 660, och den funktionen som jag saknar mest på den (som finns på 7x0-serien)
är möjligheten att skapa rutter på förhand.

I Nuvi 6x0-serien har man bara möjlighet att knappa in en destination, och med max en via-punkt.

Om man vill sitta och planera sin resa lite nogrannare (tvinga navigatorn att ta t.ex. en "scenic route")
finns inte den möjligheten på 6-serien. I 7-serien ska man tydligen kunna skapa flera
rutter med flera via-punkter. I 6-serien fick man lägga i via-punkterna som favoriter, och sedan navigera
till dom i ordning.

Postad 09 November 2007 - 08:25

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
tack discobob då är det den nya modellen man vill ha =), kom att tänka på hörde att uttalet på 660 inte var så bra har detta förändrats ngt i de nyare modellenra.
navigon 7110 undrar ifall den stödjer detta med att skapa olika rutter på förhand.

(vet inte vilken jag ska ha (garmin eller navigon)

Postad 13 November 2007 - 10:26

Mårten_C
  • Mårten_C
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vilken är "bäst", 370 lr 770, 370 kostar mer nämligen.

Postad 14 November 2007 - 11:27

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Någon som har testat Garmin 760 och kan kommentera dess funktioner?

Kanske en liten recenssion...

Postad 14 November 2007 - 12:02

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
760 är väl den enda av dom som har FM -sändare... Känns som ett krav för mig.

Postad 14 November 2007 - 12:21

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Nja, 660 har också en variant med FM-sändare...

Hur är grafiken på 760? Har det gjorts uppdateringar även här?

Postad 15 November 2007 - 09:14

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Den svenska versionen av 660 har inte FM -sändare.

Postad 15 November 2007 - 10:26

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0

Den svenska versionen av 660 har inte FM -sändare.

Nej men det finns alltid versionen 660 FM =)

Postad 15 November 2007 - 10:43

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Vad är det? Var hittar man den?

Är ute efter en GPS med TMC som föreslår alternativ vägar vid köer/olyckor och som har MP3 -spelare med FM sändare.

Vilken ska jag välja?

Vet någon hur TMC -systemet funkar, bra eller dåligt?

Postad 17 November 2007 - 00:16

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Vad är det? Var hittar man den?

Finns som kopplad produkt till den här tråden, kolla högst upp.

Just FM-sändaren har tydligen funkat si och så enligt de som testat, sen är ju kartorna tyvärr snäppet sämre än en del andra tillverkares.

Har ungefär samma krav som dig och hoppades på att det skulle komma nya modeller nu till jul.

Redigerat av qahwa, 17 November 2007 - 00:17.

Postad 17 November 2007 - 16:56

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hej. Jag har aldrig ägt en GPS. Men min kompis har en liten äldre Garmin Nüvi. Den fungerar helt grymt. Frågan är vad man skall välja vid köp idag? Har sneglat lite på Nüvi 660 och 760. Förmodligen räcker 660 gott och väl. Men det var inte så stor skillnad i pris mellan dessa? Skall man välja något annat än Garmin ?

Så ett par andra frågor:
1. FM funktionen som sänder talet samt i vissa fall även MP3 musik till radion via FM sändare. Jag lyssnar ofta mycket på radio när jag åker. Kan man ställa in samma frekvens så att den avbryter radiosändningen och säger Sväng höger... Eller måste det vara på en frevkens som det inte sänds något på ?

2. Måste man använda radion för att höra av GPS säger, eller har den en egen högtalare ?

3. Fungerar den inbyggda antennen i strömkabeln bra för TMC ?

4. Kan man slå in egna kordinater och spara dessa i fall man vet dessa ?

5. Kan man ändra kartinformationen i fall det visas sig att en ny väg eller liknande tillkommer? Då tänker jag inte på att hämta en ny uppdatering av tillverkaren för dyra pengar !

Tack snälla för svar
/Kjell

Postad 17 November 2007 - 17:15

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Kjell,

Om du inte får något svar här skulle jag rekommendera dig att du kontaktar tillverkaren själv och frågar. Detta är ju ganska tekniskt ingående frågor som nog kräver att man äger apparaten själv. Lycka till!

Postad 23 November 2007 - 07:21

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Jag kikar också på en 660 FM eller en 760. Blir lite nervös av alla kommentarer om buggar, taskigt ljud och dålig FM -sändare. Letade runt lite och hittade Tomtom GO 920T. Den verkar ha samma funktionalitet... Den verkar dock inte ha kommit ut i butik än men enligt tomtom troligen innan jul.

tomtoms svar på mina frågor
1. När kommer den?
Tyvärr får vi inte veta exakt när den kommer men vi siktar på att den ska komme innan jul.
2. Dynamisk navigering vid TMC -varningar?
Ja, på 920'an när det blir en roadblock tex. så får du upp på displayen ant. alternativ väg eller ignonera.
3. Handsfree för mobilen i bilhögtalarna via bluetooth och FM -sändaren?
Nej tyvärr bara musik och talade instruktioner.

3'an var ju en besvikelse... Det klarar väl 660 och 760 av eller?

Postad 23 November 2007 - 07:53

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
japp garmin har BT och fm sändare.
Jag sitter och tvekar vilken jag ska ha mellan garmin 760 eller navigon 7110. Båda har fått bra kritik men även hört dåligt om dem. SVårt val. det är dessutom 2 olika kartleverantörer så det är ganska stor skillnad. Tänkte bila ner till grekland i sommar genom serbien( samt en liten sväng förbi EM-festen :D ) på balkanhalvön ha navigon bättre karttäckning enligt specifikation, men jag är inte säker på vilken jag ska välja.

Postad 23 November 2007 - 08:09

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Frågan var ju inte om Garmin har BT och FM -sändare... Det har ju tomtom också, utan om man kan få ut telefonljudet i bilens högtalare via FM -sändaren när man pairat telefonen med GPS'en med BT, vilket man tydligen inte kan med tomtom.

Postad 23 November 2007 - 08:24

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
ok sorry missuppfattade din fråga. Har för mig att jag läst på forumet att man ska kunna det men är inte helt hundra på det.

Postad 25 December 2007 - 00:31

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
hej hej.. jaha.. då var julafton över.. och jag surfar lite innan man lägger sig och hittade denna intressanta tråd..
Har sälv fått en garmin Nuvi 660 fm.. och ska utvärda denna nästa helg... har läst lite om den och fått bra omdöme faktiskt... någon annan som har denna GPs som kan säga vad ni/du tycker om den?

Hur är de med rösten?
Sändaren?
Bluetoof? OSV

MVH Peter

Postad 05 January 2008 - 11:25

ssk
  • ssk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nån som vet skillnaden på 760 och 760BL? Båda säljs av tex El-Giganten och dom vill ha 1200 kr mer för 760BL.
Står BL för "svart"?

Postad 06 January 2008 - 17:00

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Pianolack? Vet inte men knappast värt extra pengarna. Många gnäller på svenska rösten. ngn som kan lägga upp ett exempel på hur det låter?

Postad 08 January 2008 - 13:53

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Så ett par andra frågor:
1. FM funktionen som sänder talet samt i vissa fall även MP3 musik till radion via FM sändare. Jag lyssnar ofta mycket på radio när jag åker. Kan man ställa in samma frekvens så att den avbryter radiosändningen och säger Sväng höger... Eller måste det vara på en frevkens som det inte sänds något på ?

2. Måste man använda radion för att höra av GPS säger, eller har den en egen högtalare ?

3. Fungerar den inbyggda antennen i strömkabeln bra för TMC ?

4. Kan man slå in egna kordinater och spara dessa i fall man vet dessa ?

5. Kan man ändra kartinformationen i fall det visas sig att en ny väg eller liknande tillkommer? Då tänker jag inte på att hämta en ny uppdatering av tillverkaren för dyra pengar !

Tack snälla för svar
/Kjell

1. Det måste vara en frekvens som det inte sänds något på. Tyvärr. Hade älskat om det gått att spela vanlig radio och GPS-enheten bröt av och gav instruktioner. Men det går bara på "tom" frekvens. Lösningen är att fylla upp ett minneskort med MP3-låtar och köra den musiken över radion.

2. Den har egna högtalare. Ställer du upp volymen så kommer du att höra instruktionerna även om du har radio på.

3. Vet inte, har inte hunnit använda så mycket. Tror inte jag fått någon TMC-rapport... heh. Nybörjare!

4. Det går. Har just inte använt den funktionen, men det går. Du kan även söka via karta/adress/etc och spara som favorit.

5. Vet inte. Vore trevligt, men är skeptiskt till att det går.

Postad 08 January 2008 - 14:03

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Angående Fm sändare så tycker jag att de är ett skämt !

I teorin låter det bra men problemet är att där det finns folk, där finns det FM sändare dvs radiokanaler (läs storstäderna). Och där det finns FM sändare där finns det inga lediga frekvenser över. Om ni har använt FM sändarna i Stockholm så vet ni att de (tex Garmins/TomTom's) inte funkar bra för 5 öre.....

Tyvärr tror jag att iden med FM sändare i navigatorer är döfött, det skulle snarare behövas flera bilstero med Bluetooth direkt istället, då skulle problemet vara löst.

Postad 08 January 2008 - 14:18

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Någon som har testat Garmin 760 och kan kommentera dess funktioner?

Kanske en liten recenssion...

Kort-kort recension från en nybörjare på GPS:

Första intrycket av GPSen var positivt och det har inte förändrats efter ett tags användande. Trevligt utseende, hyffsat stor skärm som fungerar bra som touchscreen. Skärmen är riktigt riktigt ljusstark, faktiskt så att den känns alldeles för ljus när du ställer upp den högt. Den egenskapen kommer nog väl till pass om du använder den under vissa omständigheter.

Menyerna och navigationen i dem är riktigt bra utformade. Tämligen logiskt och enkelt att komma in i. Du hittar snabbt de inställningar och den information du vill ha. Inga problem att ställa in den som du vill ha den. Även fast det är min första GPS (har iofs fingrat lite på andra tidigare) så lärde jag mig snabbt hur den fungerade. En stor miss - faktiskt - är dock att jag inte fick med någon bruksanvisning med min. Vet inte om detta är normalt, men det skadar ju inte att få manualen i handen så att man kan läsa i lugn och ro. Visst, den finns på nätet, men det är ju extrajobb ...

Att koppla via FM-sändaren till bilradion fungerar bra, har testat i två bilar utan det minsta problem. Nackdelen är att om du inte har något spelbart material på GPSen så kommer resan ske i det tysta mellan instruktionerna. Vet ännu inte om man kan komma runt detta, men tror inte det. (T.ex spela via CD och GPS-instruktionerna bryter uppspelningen, alt lyssna på annan radiokanal och GPSen bryter av)

I varje fall fungerar det bra i det utförandet det är nu, helt klart trevligt att tona ner musiken (MP3) för att få instruktioner. Har ännu inte lyckats testa om en parad telefon hörs över radion eller i GPSens högtalare, ska göra en test på det omgående. Men själva parningen till mobilen fungerar busenkelt och bra. Helt klart en vettig funktion att ha. Om det mål du är på väg till har ett telefonnummer inlagt kan du enkelt ringa upp handsfree. Praktiskt om du behöver meddela försening eller ankomsttid. Synkningen av kontakter går dessutom hyffsat fort. Min telefon stöder inte SMS via bluetooth, annars hade det varit kul att testa.

Har inte heller fått sätta TMC-funktionen på prov så jag kan inte riktigt uttala mig om hur väl det fungerar. Sattelitkontakten verkar dock fungera helt ok. Enda gången jag blivit lite irriterad är efter att ha förflyttat mig långt med enheten avstängd, då var uppstartstiden riktigt lång - ett flertal minuter. Om du startar den på samma plats som du stängde av den så hittar den dock satteliterna väldigt snabbt, oftast klar innan alla kartor o dyl initierats. För övrigt är funktionen "senaste plats" inte så dum, lysande för personer med svagt minne som parkerar på stora parkeringsplatser...

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag är riktigt nöjd med min nüvi 760. Tycker att det mesta fungerar riktigt bra och att de flesta funktioner finns med. Kanske är FM-funktionen lite overkill i längden, samtidigt är det en riktigt kul grej om du använder ett minneskort med MP3-låtar på. Kartorna tycker jag är ok, har inte träffat på några större problem än. Enda större minuset är talsyntesen. Den svenska rösten där är otroligt enerverande. Jag kör istället på den svenska utan talsyntes som är helt ok.

Just FM-sändaren har tydligen funkat si och så enligt de som testat, sen är ju kartorna tyvärr snäppet sämre än en del andra tillverkares.

Jag har inte haft några problem med FM-sändaren än så länge. Testat i två bilar och det fungerade helt utan problem i bägge. Fungerade även på vår lilla köksradio utan problem.

Kartorna törs jag inte säga så mycket om, annat än att jag undrar var du får att de skulle vara sämre ifrån? Enligt min info ska de använda Navteq-kartor, vilka i M3s stora test vann stort. Frågan är ju vilken revision av kartorna de använder, tydligen är det Q2 2007 just nu* - vilket iofs inte är det absolut senaste. Samtidigt inte direkt lastgammalt heller.
* Enligt test i M3. Kollat mer nu och det verkar som att det som står i enheten stämmer, nämligen att kartorna ska vara någonting som heter City Navigator Europe NT 2008, vilket i sådana fall skulle vara senaste kvalisort.

Frågan var ju inte om Garmin har BT och FM -sändare... Det har ju tomtom också, utan om man kan få ut telefonljudet i bilens högtalare via FM -sändaren när man pairat telefonen med GPS'en med BT, vilket man tydligen inte kan med tomtom.

Ska testa detta omgående, får bli en koll i bilen idag!*

Om du parat telefonen med GPSen och kör ljudet via FM-sändaren så kommer även telefonljud att spelas upp via bilens högtalare. Fungerar fint. I en halvgammal bil i 110km/h på E4 krävs dock en viss höjning av rösten för att motparten ska höra...

Pianolack? Vet inte men knappast värt extra pengarna. Många gnäller på svenska rösten. ngn som kan lägga upp ett exempel på hur det låter?

Orkar inte lägga upp något, men det är befogad kritik. Den "vanliga" svenska rösten är helt ok, medan talsyntesen är riktigt lusig. Man kanske vänjer sig, men jag valde bort den efter 2 minuters användande.

Redigerat av Mr_Foppa, 08 January 2008 - 19:22.

Postad 10 January 2008 - 13:17

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Det är väl ett par saker som gjort att jag ännu inte har köpt någon GPS. Tror mig vilja ha en Garmin. Men har fått för mig att kartorna är fula. Typ jättefula.
En annan sak som jag stör mig på är detta med att man inte kan uppdatera sina egna kartor så som man kan på Tomtom. De har ju något som tydligen kallas för MapShare teknik. En jag känner sa dock. Att den bara fungerar under ett år, sedan måste man i alla fall köpa nya kartor. Någon som vet ?

Är det någon som vet hur bra TMC verkligen fungerar. För det som jag tror mig gilla mest med de nya Garmin är just att den funktionen att antennen är integrerad med strömkabeln. Men om det visar sig att man ändå aldrig har nytta av TMC, typ att informationen nästan aldrig sänds ut, eller sänds ut för sent, eller att den fungerar dåligt på annat sätt. Motiverar ju inte Garmin ett dugg?

Arkumentera gärna emot mig. Helst innan jag köper en :-)

Tack för alla bra inlägg
/Kjell

Postad 13 January 2008 - 11:16

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nu har jag i alla fall bestämt mig. Har beställt en Garmin Nüvi 760. Hoppas att jag inte blir besviken. Känner väl inte att jag har tagit reda på allt, eller fått alla svar jag vill ha. Men jag kunde inte vänta längre. Vi åker på sem snart och behöver ha den då.

Så därför undrar jag om någon vet var man kan få tag i en manual till 760, så att jag hinner att läsa den innan jag åker. Det är tajt om tid nu. :-)

Postad 14 January 2008 - 23:53

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Någon som vet vilken storlek som är max på SD minneskortet till nüvi 760 ?
Jag har försökt ta reda på detta via Garmin. Har kommit fram till att modellerna nüvi 6xx klarar SD Card 4GB.
Så då känns det ju rätt troligt att även 760 gör så.

Sedan har jag kollat runt lite var man kan köpa dessa kort SD 4GB. Det verkar finnas något som heter SDHC 4GB. De ligger under kategorin SD card och inom parantes SDHC. Fungerar dessa till Garmin nüvi 760 ?
Finns det "vanliga" SD Card 4GB ?

Tack för info någon som vet.
/Kjell

Postad 17 January 2008 - 14:14

Swede3
  • Swede3
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej, jag funderar på att ge bort en 760 i present. Är det någon som vet om man kan planera rutter i datorn för att sen föra över dem till gpsen? Vad jag förstår behöver man då programmet MapSource? Någon som använt det? Räcker det med det programmet eller måste man även köpa kartorna på DVD för att det ska fungera?
/Swede3

Postad 17 January 2008 - 15:46

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Hej, jag funderar på att ge bort en 760 i present. Är det någon som vet om man kan planera rutter i datorn för att sen föra över dem till gpsen? Vad jag förstår behöver man då programmet MapSource? Någon som använt det? Räcker det med det programmet eller måste man även köpa kartorna på DVD för att det ska fungera?
/Swede3

Det verkar inte vara så många som verkar vara villiga att svara i denna tråden. Jag vill bara säga att jag har beställt en 760, och jag får den i morgon fredag eller måndag. Jag skall då testa just detta, eftersom jag är intresserad av att planera rutter själv. Så fort jag vet, kan jag de dig ett svar.

/Kjell

Postad 17 January 2008 - 16:08

Swede3
  • Swede3
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

/Swede3

Det verkar inte vara så många som verkar vara villiga att svara i denna tråden. Jag vill bara säga att jag har beställt en 760, och jag får den i morgon fredag eller måndag. Jag skall då testa just detta, eftersom jag är intresserad av att planera rutter själv. Så fort jag vet, kan jag de dig ett svar.

/Kjell

Det vore kanon om du kundre rapportera hur det funkar. Jag mailade Garmin och frågade om man kunde planera på datorn och om man behöver MapSource och hur man får tag på MapSource. Svaret jag fick var tyvärr "Det går tyvärr inte, man kan inte komma över Mapsourse och lägga över kartorna från enheten." Verkar lite konstigt tycker jag så rapportera gärna hur det går!

/Swede3

Postad 17 January 2008 - 20:53

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

/Swede3

/Kjell

Det vore kanon om du kundre rapportera hur det funkar. Jag mailade Garmin och frågade om man kunde planera på datorn och om man behöver MapSource och hur man får tag på MapSource. Svaret jag fick var tyvärr "Det går tyvärr inte, man kan inte komma över Mapsourse och lägga över kartorna från enheten." Verkar lite konstigt tycker jag så rapportera gärna hur det går!

/Swede3

Det är lite av orsaken till att jag just valde denna GPS. Det är själva planerandet av färdväg i förväg som var poängen. När man väl har bestämt sig vilken väg man skall ta, vill man att GPS'en skall följa den. Trots att jag inte ännu har fått hem GPS'en har jag dock hämtat manualen och pluggat. Enligt vad jag kan förstå, så kan man importera rutt. Så det ser ljust ut.

/Kjell

Postad 19 January 2008 - 04:39

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Så nu har jag precis fått den. En Garmin nüvi 760. Och nu vet jag vad jag har köpt. Jo en GPS, för det var precis det som fanns i kartongen. Jaja det är väl klart. Innan jag fick den så av ren otolighet gick jag upp på deras hemsida och hämtade deras manual och läste lite i förväg. Men jag fick leta länga innan jag hittade någon manual. Och nu här jag fick min GPS så blev jag först lite irriterad över att manualen inte låg med i lådan. Men så tänkte jag snabbt, klart att den inte är. Den ligger ju på CD skivan. Men lika snabbt insåg jag att, nej det finns ingen CD med i lådan heller. OK så vad nu? Hur planerar man i förväg, var finns all information om den sak jag har betalat 3600 kr för. Är faktiskt lite förbannad över innehållet. Navigatorn i sig är säkert helt ok och fungerar nog som den skall. Även om den sa att jag var på en helt annan gata med en annan adress och husnr då jag givk ut på min egna garageuppfart.

Nej första intrycket är bara besvikelse.

Postad 21 January 2008 - 10:25

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Nyss köpt 760 med och reagerade på samma sätt som dig. "Manuallen" var att skoja med. Grejer jag märkte av under min första färd var: istället för att stå Väg till E4 står det, Vä¤g till E4. Märkte att jag får den symbolen efter Ä vid VÄG till texten men inte annars. Har uppdaterat nu men inte sett ifall det har försvunnit. Som ngn innan påpekat är uttalet av Kilometer ganska tråkigt men kan inte säga att jag stör mig avsevärt.

Tyckte det var dåligt att man inte kunde lägga till typ gata 10 B utan endast 10.

Samt mitt största problem, jag vill fästa min gps på panelen men den svarta disken som man fick med självklistrande tejp var helt värdelöst, fäste ingen. satte dit den, körde lite sen lossnade hela sk*tet! Får de om man kan få en ny skickad till en, vill ju inte lämna in allt för en sådan sak. GPS funkar ju fin fint annars.

har ngn dessutom testat att registrera ens produkt på my.garmin.com? Jag får upp att ID redan finns i databasen. Skickat mail får se var som händer. Man måste registrera för att kunna prova på deras fartkamera uppdatering gratis i en månad.

Postad 21 January 2008 - 11:14

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hejsan. Jag har en Nüvi 760.
Detta med POI (Point of Intrests), är ju lite så där. Jag har köpt en POI för alla shell mackar. Lade in den med hjälp av POILoader. Sedan när jag kör och närmar mig samt kör förbi en Shellmack händer absolut inget alls. Nu har jag lyckats ta reda på att man kan sätta ett avstång som man vill ha en varning då man för över med POILoader. Vilket betyder att om jag sätter 5000m så får jag en varning när jag är 0,5km eller närmare en Shellmack. Men endast om den finns längs min färdväg. Jag hade förväntat mig att se en Shell ikon på kartan så jag kan se alla mina Shellmackar. Men icke då. Detta går endast om jag zoomar ned till 80 meter eller mindre. Vilket man kan tycka lite så och så om.

En annan sak som jag funderar på är varför jag ibland har en hastighets skylt på sidan av kartan (exempelvis 90), och ibland inte. Är det bara vissa vägar som den visas, eller är det en inställning någonstans ?

/Kjell

Postad 21 January 2008 - 15:33

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Det med POI vet jag inte men det med hastighet undrar jag med. Får det mest på motorväg.
Mitt föregående inlägg har jag redan svar på mitt ID var inte upptaget utan jag skrev fel siffor. angående fästet ska jag in och byta den mot en ny idag.

Postad 24 January 2008 - 09:14

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
När ni ska exempelvis köra upp å en motor väg, står det VäG TILL E4
Får nämligen sånt stavningsfel på min gps. Ngn mer? Har uppdaterat den men fortfarande likadant. å,ä,ö fungerar annars utmärkt vid adresser osv

Dessutom angående fästet som jag skrev innan om efter att ha skickat mail till garmin och förklarat min problem skickar de 2 nya fästen till mig. Snabb och fin service. =)

Redigerat av pechas, 24 January 2008 - 14:51.

Postad 18 February 2008 - 16:09

Whaledriver
  • Whaledriver
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har tidigare varit ointresserad av gps men det behövdes bara en provkörning så visste jag att gps är ett måste!!! Har siktat in mig på Garmin som verkar vara det mest stabila alternativet. Jag behöver dock hjälp med ett par frågor:

1. Kan man lägga till databaser som USA efteråt, t.ex på ett SD-kort och var kan man hitta dem i så fall!!!! Beror det på vilken modell man köper?

2. Jag antar att man måste köpa uppdateringar i framtiden. Vad kostar det att uppdatera t.ex Europa?

3. Hur fungerar trafikinformation i verliga livet? Är det värt pengarna?

Tack på förhand!

Postad 19 February 2008 - 14:51

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Jag har Garmin 760 och har använt den ett tag nu. Ska iofs ut på långresa i helgen där den ska användas flitigt.
Kvalitetskänslan är mycket fin, bra touch skärm. Rösten skulle kunna fixas lite bättre men samtidigt känner jag att det inte är ngt som stör mig oerhört. Har även hittat en liten felstavning. Exempelvis när det ska stå VÄG till E4 står det : VÃ#G till E4.

Fm sändaren är som alla andra värdelös ifall man bryr sig om kvaliten på ljudet. Men när det gäller BT funktionen och parningen är underbart enkel och bra. Nackdelen är att mottagaren ibland hör sin röst i ett eko. Ngt som man kan få bort ifall man har extern mikrofon har jag hört.

Kartan fungerar mycket bra och har inte hittat ngr fel i den (kört är mestadels i Skåne). Och jag tycker inte att de är riktigt fula. Jag har upplevt att den ibland när man inte startat den på ett tag kan det ta ngn minut innan det hittar satelliter osv.

Rekommenderar denna starkt.

//Pechas

Postad 27 February 2008 - 09:09

ralfd
  • ralfd
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hejsan. Jag har en Nüvi 760.
Detta med POI (Point of Intrests), är ju lite så där. Jag har köpt en POI för alla shell mackar. Lade in den med hjälp av POILoader. Sedan när jag kör och närmar mig samt kör förbi en Shellmack händer absolut inget alls. Nu har jag lyckats ta reda på att man kan sätta ett avstång som man vill ha en varning då man för över med POILoader. Vilket betyder att om jag sätter 5000m så får jag en varning när jag är 0,5km eller närmare en Shellmack. Men endast om den finns längs min färdväg. Jag hade förväntat mig att se en Shell ikon på kartan så jag kan se alla mina Shellmackar. Men icke då. Detta går endast om jag zoomar ned till 80 meter eller mindre. Vilket man kan tycka lite så och så om.

En annan sak som jag funderar på är varför jag ibland har en hastighets skylt på sidan av kartan (exempelvis 90), och ibland inte. Är det bara vissa vägar som den visas, eller är det en inställning någonstans ?

/Kjell

Jag har haft en Nüvi 760 ett tag och har också upptäckt att hastighetsgränserna bara visas i en riktning för respektive större väg som har den här informationen. I Stockholm funkar det t.ex. bara på E18 och E4 ut från stan men inte in mot stan. Detta är bekräftat av Garmin som ett känt problem men har än så länge inte lösts i version 2.6.

Ett annat bekymmer som jag påtalat för dem men som uppenbarligen tagit lång tid att komma tillrätta med är att TMC-trafikinformationssymbolerna (med undantag för spärrade vägar) inte visas på kartan medan man navigerar. Detta tycker jag är allvarligt då t.ex. väglagsvarningar därmed inte syns med mindre än att man går in aktivt i listan över trafikmeddelanden (vilket innebär en traffikfara). Rimligen tycker jag att väglagssymbolerna bör visas på kartan på motsvarande vis som de gör på t.ex. Nüvi 360.

I övrigt är jag mycket nöjd med min Nüvi 760. Möjligen är mottagningen på TMC något svag, men det kan ev ha att göra med den värmedämpande vindruta jag har på min bil.

/Ralf

Postad 06 March 2008 - 11:11

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Länk till Bruksanvisningen "Garmin Nüvi 760"
http://www.bruksanvi...ning.asp?ID=791

Kolla om din telefon fungerar med "Garmin Nüvi 760" typ "SMS"
http://www8.garmin.c...ooth/phones.jsp

På Poioi hittar du mer än 13000 nya platser som du helt gratis kan ladda ner som POIs till din "Garmin Nüvi 760"
http://www.poioi.se/poi/

En annan intresant länk till "Garmin Nüvi 760"
http://www.geotourguide.com/

Redigerat av Mr_x, 07 March 2008 - 14:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.