Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Colour banding(färgblock). Vad är det? Varför uppträder det?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 november 2007 - 10:08

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag köpte för ett tag sedan en ny LCD (Sony 46D3000). I samband med detta skaffade jag också ett HD-abbonemang (Comhem), med tillhörande HD-box. Ganska omgående märkte jag att bilden blev pixlig och att skärmen hade svårt att att visa nyanser av samma färg på ett bra sätt. I stället blir det som kantiga band i nyansövergångarna. Uppstår oftast i bakgrunder i TV-bilden och även på HD-kanalerna. Nu vet jag att många har problem med detta fenomen i Comhems HD-box och jag har trott att fenomenet har varit kopplat till Boxen. Denna förstärker fenomenet, men jag har sett att fenomenet finns där även med TV:ns inbyggda box. Alltså, ligger problemet någon annanstans. Har också sett samma fenomen när jag kör PC:n DVI - HDMI till samma skärm på tex skrivbordets blå bakgrund i olika nyanser. Jag börjar misstänka att felet kanske ligger i skärmen. Detta sedan jag läst om fenomenet i länken nedan. Detta har på andra ställen i olika forum kallats för färgblock eller colour banding. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa till att reda ut begreppen när det gäller colour banding. Jag känner att jag inte behärskar området själv. För exempel på fenomenet se länk nedan.

Vad är colour banding?
Vad kan man göra för att unvika det?
Är man dömd på förhand om man som jag har en 10 bitars skärm? Är min skärm inte tillräckligt bra?

http://en.wikipedia..../Colour_banding

Postad 07 november 2007 - 15:28

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Ingen?

Postad 07 november 2007 - 16:59

roax66
  • roax66
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Undrar om detta kan vara samma sak som jag beskriver här?
https://www.minhembi...s...0&start=210

Postad 07 november 2007 - 21:43

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag tror inte det är samma fenomen. Låter mer som ghosting.

Postad 09 november 2007 - 19:38

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Någon???

Postad 09 november 2007 - 23:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Alla existerande videokällor för konsumentbruk (DVD, HDDVD, BD etc.) arbetar med max 8-bitar. Ju högre kontrastinställning man har på en digital display, desto fler "steg" blir det för bildprocessorn att sprida ut dessa stackars 8-bitar på. Detta gäller gråskaleinformationen i existerande videokällor, som då endast kan byggas upp i som mest 255 steg. Färginformationen har ännu lägre upplösning i en komponentkälla (vilket alla konsumentformat är lagrade i).
Man har alltså inte samma totala färgupplösning ut som från t.ex. en PC, där man har 256x256x256~16,8 miljoner steg i RGB.

Så det är alltså inte enbart din display som är att skylla för att det blir bandning, utan även det du matar den med.
Spelar heller ingen roll om man spelar upp en videoström i en dator, den är fortfarande komprimerad med färgreduktion enligt ngn komponent-matriskodning.
En RGB-videoström i HD skulle ingen hemdator klara av att spela upp och en film skulle ta flera hundra GB. :)

Prova med att sänka kontrasten i botten och sedan höja några snäpp åt gången, helst med ngt testmönster om du har, t.ex. något med en toning från DVE. Tror det heter Luma Sweep eller ngt liknande.
I ett visst läge, eller ett spann av lägen, så kommer bandningen att vara minst. I detta läge, eller område, av kontrastinställning så kommer det att bli minst antal avrundningsfel och annat som orsakar bandning.
Dessutom kommer du antagligen att få bättre grey scale tracking någonstans i närheten av den optimala inställningen för kontrast. :(
Det kan ta lite tid att hitta ett bra läge, men det gör ju inget om det funkar, vilket jag inte på något sätt kan garantera att det gör. På vissa displayer funkar det dock. :)

Kan nämna att kontraster på över 2500:1 inte är tillåtna på projektorer som skall användas för D-Cinema (professionell digital bio), just eftersom 8-bitarssystemen inte klarar av att "spridas ut" för mkt utan att det blir bandning.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 09 november 2007 - 23:56.

Postad 10 november 2007 - 12:38

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Tackar för ett uttömmande svar! Varför uppträder bandingen även i PC-miljö (på en blå bakgrund i olika nyanser). Där borde väl förutsättningarna vara bättre?

Postad 11 november 2007 - 22:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Prova med att sänka kontrasten i botten och sedan höja några snäpp åt gången, helst med ngt testmönster om du har, t.ex. något med en toning från DVE. Tror det heter Luma Sweep eller ngt liknande.
I ett visst läge, eller ett spann av lägen, så kommer bandningen att vara minst. I detta läge, eller område, av kontrastinställning så kommer det att bli minst antal avrundningsfel och annat som orsakar bandning.

Problemet är att bandningen inte framkommer med testmönster från DVE.Avia eller rättare sagt;
bandningen förekommer inte vid DVD tittande överhuvudtaget.
För mig är det enbart i kombination med HD-boxen som det förekommer ibland.

Edit: ett ställe där det alltid förekommer på är Axess TV programtablåslinga som just nu visas.
I det röda fältet till höger är alltid bandningar.

Redigerat av rickardl, 12 november 2007 - 00:00.

Postad 11 november 2007 - 23:11

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Tycker det låter som helt vanligt kompressionsfenomen, Comhem släpper ju inte på förskräckligt mycket bandbredd per kanal.

Postad 12 november 2007 - 09:09

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tjenixen!

Jag har väldigt mycket banding på allt jag tittar på, DTV, DVD, HD-DVD. Värst är det i scener som utspelar sig under vatten där är det riktigt störigt.

Jag har provat att mixtra med TVns skärpa och kontrast, men utan framgång. Grafikkortet tycker man borde kunna filtrera/jämna ut såna saker.

Kör en 50" C96 Samsung plasma med ett Nvidia grafikkort via HDMI

/Henrik

Postad 13 november 2007 - 09:48

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Problemet är att bandningen inte framkommer med testmönster från DVE.Avia eller rättare sagt;
bandningen förekommer inte vid DVD tittande överhuvudtaget.
För mig är det enbart i kombination med HD-boxen som det förekommer ibland.

Edit: ett ställe där det alltid förekommer på är Axess TV programtablåslinga som just nu visas.
I det röda fältet till höger är alltid bandningar.

Man för samma banding på Axess tv:s testbild också, den är dock inte alls lika kraftig. Tittar man på SVT HD programtablåbild, så ser man även där banding, fast det är en stillbild. Förmodligen är bandingen en kombination av hög komprimering och usel HD-box, men det vill ju inte Com Hem kännas vid.

Postad 15 november 2007 - 13:19

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Har dragit ner kontrasten från runt 70 till 35 och visst minskar den synbara colour bandningen.
Har dock inte hittat någon optimal inställning, bandningen syns även vid kontrasten 0...

Postad 21 november 2007 - 13:03

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Alla existerande videokällor för konsumentbruk (DVD, HDDVD, BD etc.) arbetar med max 8-bitar. Ju högre kontrastinställning man har på en digital display, desto fler "steg" blir det för bildprocessorn att sprida ut dessa stackars 8-bitar på. Detta gäller gråskaleinformationen i existerande videokällor, som då endast kan byggas upp i som mest 255 steg. Färginformationen har ännu lägre upplösning i en komponentkälla (vilket alla konsumentformat är lagrade i).
Man har alltså inte samma totala färgupplösning ut som från t.ex. en PC, där man har 256x256x256~16,8 miljoner steg i RGB.

Så det är alltså inte enbart din display som är att skylla för att det blir bandning, utan även det du matar den med.
Spelar heller ingen roll om man spelar upp en videoström i en dator, den är fortfarande komprimerad med färgreduktion enligt ngn komponent-matriskodning.
En RGB-videoström i HD skulle ingen hemdator klara av att spela upp och en film skulle ta flera hundra GB.

Dessutom kommer du antagligen att få bättre grey scale tracking någonstans i närheten av den optimala inställningen för kontrast.
Det kan ta lite tid att hitta ett bra läge, men det gör ju inget om det funkar, vilket jag inte på något sätt kan garantera att det gör. På vissa displayer funkar det dock.

Kan nämna att kontraster på över 2500:1 inte är tillåtna på projektorer som skall användas för D-Cinema (professionell digital bio), just eftersom 8-bitarssystemen inte klarar av att "spridas ut" för mkt utan att det blir bandning.

Tackar för ett uttömmande svar! Varför uppträder bandingen även i PC-miljö (på en blå bakgrund i olika nyanser). Där borde väl förutsättningarna vara bättre?

Ingen som kan förklara?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.