Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Räserstol G25

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2007 - 19:58

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig lite av mitt räserstolsprojekt som är i princip färdigt. Ratt/pedaler är en G25:a, men då jag dels inte gillar pedaler som trycks neråt samt ger alldelles för lite motstånd, har jag byggt lite eget.
Stolen är en vanlig bilstol (förarplats på en 9000), så den är justerbar i längsled, går att höja en bit samt givetvis justerbar lutning och svankstöd.

Ställningen för ratten går att justera i längsled samt höjd. Har byggt egna pedaler som hänger ner som på en riktigt bil, samt har ca dubbla arbetslängden mot konsolen. "Mina" pedaler är i sin tur sammankopplade via en länkarm med konsolens pedaler. Pedalerna är även förstärkta med extra fjädrar för att få lite mer att jobba mot. Har även justerskruvar för båda ändlägena, vilket är väldigt smidigt på tex Formula one, där man måste trycka ner pedalerna en bit innan de ger utslag (är kanske så på fler spel, har inte hunnet prova andra spe ännu). Ger mycket bättre känsla då gas/broms reagerar direkt.

Det som är kvar är lite finlir. Blev lite tunnt med färg på några ställen, så det ska jag snygga till nån dag. Tror växelspaken har hamnat lite för lågt för att kännas riktigt bra, men det fixar jag när jag införskaffat need för speed pro street. Sen ska jag fixa en handbromsspak ifrån nån skrotbil, så man kan sladda lite på dom spel som har den funktionen. Har även satt dit ett litet blått ljusrör som lyser upp pedalerna, men inte fixat 12V matning i rummet ännu, så det får ni vänta på :)
Ska även fixa till nån snygg golvmatta, samt ev 4-punktsbälten med finessen att de ska dras åt lite när man bromsar...

Och jag vet inte hur många timmar det taget, dock har det inte kostat många kronor utöver själva ratten.

/Pajje

Bifogad fil(er)

Redigerat av Pajje, 02 December 2007 - 20:00.

Postad 02 December 2007 - 20:05

folke_folkesson
  • folke_folkesson
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Coolt... skulle bara behövas lite skydd o lackering så skulle den passa in hur bra som helst i alla vardagsrum :)
(snart dags att starta en firma :))

Redigerat av folke_folkesson, 02 December 2007 - 20:07.

Postad 02 December 2007 - 21:25

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0
Intressant bygge! Tar du emot beställningar? :) Du har ju valt en bra stol iaf. De där kan man sitta bra många timmar i innan kroppen blir trött.

Postad 03 December 2007 - 11:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hur coolt som helst :)

Postad 03 December 2007 - 12:00

Mr.JonnY
  • Mr.JonnY
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ser bra ut....har själv haft funderingar runt detta.....men avsaknaden av e bra svets har satt käppar i hjulen.
Finns det någon ritning att tillgå för ditt projekt?

Postad 04 December 2007 - 20:38

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Kul att ni gillar den. Har tyvärr inga ritningar, Hade en ide i huvet som jag sen byggt vidare på. Blir inte alltid rätt direkt, men det löser man efter hand.

Och jag tar inte emot beställningar heller tyvärr, tar alldelles för lång tid att bygga, så skulle jag ta rimligt betalt blir timpengen löjligt låg, plus att det är inte lika kul att göra allting en gång till.

Postad 04 December 2007 - 21:57

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Riktigt läckert! Synd att man inte har plats för en sån konstruktion, det hade vart riktigt fett. Får bli när man väl skaffar ett hus någon dag ;) Bra jobbat! Och bra stolsval (jag är saabfantast ;))

Postad 03 December 2009 - 23:29

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Lyfter min gamla tråd om räcerstolen, då jag äntligen har lyckats ta mig tid och knåpa dit en handbroms.

Funkar skitbra och känns riktigt bra. Fixade dit en bit vajer och ett litet länkage med en fjäder så att det känns som en riktig handbroms. signalen löste jag genom att parallellkoppla in en mikrobrytare på en av knapparna (fyrkantknappen) på panelen på växelspaken.

/Pajje

Bifogad fil(er)

Postad 07 December 2009 - 17:39

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
snyggt bygge,är sugen å göra nått liknande i trä då man inte har en svets..
viktigt med bilbältet där också för maximal realism :)

Postad 07 December 2009 - 19:42

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Du har inga mer detaljerade bilder/beskrivningar på din obyggnad av pedalerna? Ser riktigt intressant ut...

Postad 07 December 2009 - 19:58

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Du har inga mer detaljerade bilder/beskrivningar på din obyggnad av pedalerna? Ser riktigt intressant ut...

Detaljerade bilder kan jag fixa, men tyvärr ingen ritning, då jag bygger efter en plan i huvet, och sen anpassar och fixar jag efterhand

Och angående bältet har jag bara inte orkat ta bort honan, men jag är lite sugen på att fixa dit ett 4-punktsbälte med funktion som drar åt bältet lite när man bromsar!

/Pajje

Postad 25 November 2010 - 15:50

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Du ska inte tillverka en till och sen hämtar jag den? $? :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.