Kontrast-inställningar har inte ett dugg med specad kontrast att göra. Och specad kontrast har i sin tur i regel inte mkt alls med verklig kontrast att göra (specar kan du mao slänga i papperskorgen). Så nu vet du det.
Vad man bör tänka på när man kilar runt i butiker är främst 2 saker:
1) Inställningar. Det är aplätt att KRAFTIGT variera hur en bild från en viss tv-apparat ser ut. De flesta butiker kör med default inställningar bestämmt av en ingenjör baserat på nån random, gud vet vad, tanke. En sak är säker, tanken skiljer sig från såväl tv-tillverkare som modell från samma tillverkare. Dvs bilden är ofta kraftigt "förvandlad" åt slumpvis håll - grejjen är att man iprincip ALLTID, beroende på hur man ställer in apparaten, kan "förvandla" den åt vilka håll som helst.
Jag kan med lätthet ställa upp 5 displayer på rad och så kommer folk ha bestämmda åsikter om var och en av dem. Låt det gå några minuter när jag micklar och låt folk titta igen så kommer de helt plötsligt ha HELT ANDRA bestämmda åsikter om var och en av dem. Det finns inget som påverkar bilden så mkt som hur den är inställd. Mao, vad du tittar på är ofta i mångt och mycket inte prestanda, det är olika inställningar!
2) Omgivning. Hur ser ditt tv-tittande ut? När
prioriterar du bildkvalité? Gissar att väldigt många prioriterar bildkvalité när de sjunker ned i mysbelysning med senaste köpta/hyrda rullen. I så fall ska man titta på sin tilltänka tv under de förhållandena föör vill man lura sig själv och sina ögon är förutom punkt 1 omgivningen det första man ska variera. Tro mig.
(prioriterar du bildkvalité i upplyst rum skulle jag nog direkt säga, ta en LCD, de har vissa fysiska egenskaper som gör dem väldigt svårslagna här....)
Två avsevärda problem som GARANTERAT skevar till din uppfattning om apparaterna ifråga. Det enda sättet att kringgå detta är att du hittar en butik som har kalibrerade tv-apparater (eller att du får två fjärrar och att du har god kännedom om hur apparaterna fungerar och att du har bra koll på hur man "neutraliserar" en display) som de kan dema i varierande omgivningsljus (om det nu inte råkar vara så att det ljus som råder i butiken är det ljusförhållande som du prioriterar hemma).
Vad är kalibrerade tv-apparater kanske nån undrar? Det är tv-apparater i den mån det går är inställda mot en väldigt exakt definerad målbild, standard. Dvs det är alltså, iaf indirekt, definerat vilka inställningar man ska ha. Detta är det bästa sättet att i möjligaste mån eliminera den allvarliga punkt 1. Kvar har du då, så att säga, bara skärmens prestanda - och det är ju den man vill veta.
Krångligt? Japp! Att bedömma bild är svårt. Det är därför man ser drösvis med inlägg på detta forum där folk uttalar sig om tv-apparater att de är bra på det och dåliga på det etc där det är uppenbart att vad de har bedömt är inte prestanda i sig utan en viss inställning i apparaten ifråga. Olyckligt eftersom det i väldigt många fall kanske inte är alls representativt för vilken bild man
kan få hemma. Och det är väl gissningsvis det man vill veta när man springer runt och letar?
Ang film, välj filmer som du känner till och då ska du gärna sett dem på en kick-ass display (blir lite moment 22 här...) innan så att du har en referens i bakhuvudet.
Sin City är ok för vissa bitar (svärta och överlag hantering av mörka scener) men kass för vissa pga dess extrema bildspråk, välj oxå en film som haft som syfte att visa en så pass verklighetstrogen bild som möjligt, gärna med mkt personer i bild (hudtoner på såväl vita som svarta är en svårt konst, ofta sticker de i rött eller blålila - jag skojjar inte, det finns knappt en butik i landet som kan visa en sån uber-basic sak som människor på ett vettigt sätt) om inte av den anledningen att du då har minst en till referens - verkligheten ser du ju varje dag, eller hur?
Ja, eller så går du bara runt och tar det som "känns" rätt för stunden - mitt förslag är bara för de som vill göra det "rätt". Hur jobbigt det än må vara...var och en till sitt, det är inte mina ~20 papp som ska bort.
Allt jag vill säga är egentligen, om man tror att några rundor på valfri stormarknad ger en bra bild av hur specifika apparater egentligen presterar så har man så kraftigt lurat sig själv att det nästan är roligt, jag lovar.

Just därför är den välmenande och egentligen jättevettiga kommentaren, "ge dig ut och titta själv!" inte alltid så klockren...
nån som är vaken fortfarande...?
Redigerat av pacman, 06 december 2007 - 07:55.