Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med byte av kondensatorer!

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha P-2700 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 07 December 2007 - 00:08

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Tänkte försöka renovera mitt gamla Yamahaslutsteg, som tyvärr inte är i nyskick längre.
Det fungerar dock, men jag vill gärna ha upp mätvärdena på det i närheten av vad dom förhoppningsvis var när den var ny på 80-talet.

Vad jag har läst mig till lite här och var, så är det kondensatorena som brukar ge sig på gamla slutsteg(en har läckt lite), så jag tänkte börja med att byta dom.Om någon har några andra tips på vad man bör byta, så hosta fram dom nu. :lol: .Tyvärr är jag novis vad det gäller sånt här, så här följer lite frågor...

1. Ska jag byta alla eller räcker det med dom mindre?

2. Vart hittar jag likvärdiga kondensatorer?

Postad 07 December 2007 - 23:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det är nätkondodensatorerna först man byter. Dessa är stora och som regel dyra. Men om du ger modelnamn och bifogar en insiderbild är det lite lättare att tipsa. :)

Postad 08 December 2007 - 12:19

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Postad bild

Det rör ett Yamaha M-85.

Postad 08 December 2007 - 14:17

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Kan du se vad som står på kondensatorn?

Postad 08 December 2007 - 15:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Yep, för att kunna rekommendera vilka kondingar du ska köpa behövs specen, dvs kapacitansen i mikrofarad, och
spänningen, t ex 10.000uF / 60V.

Om en konsensator börjar läcka är det hög tid att byta ut den. Den tappar i kapacitans och kan fräta sönder
kretskortet. Byt isåfall även de små elektrolyterna som sitter i mitten, mellan de stora.

Om du ska byta ut dom, se till att vända plus/minus polerna åt rätt håll, annars går det åt skogen :)

Hm... det ser ut att ha blivit varmt runt en av resistorerna på bilden, till vänster om kondingarna.

Redigerat av Ageve, 08 December 2007 - 15:03.

Postad 08 December 2007 - 19:17

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Kolla oxå efter lödningar som gett sig, vicka lite försiktigt på komponenterna. Känns någon lös så kolla motsvarande lödning. Inte helt ovanligt att grejer sitter löst efter många år.

Postad 08 December 2007 - 20:55

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Det ser ju inte så där jätte fräsht ut där i området runt dom stora elyterna, det ser ut som det varit hög värme utveckling där och även en hel del oxid bildning. Hoppas kopparbanorna på kretskortet är justa.

Postad 08 December 2007 - 22:00

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Kan vi reda ut en sak först bara, Kondningar=kondensatorer=elyter...eller? :)

Hm... det ser ut att ha blivit varmt runt en av resistorerna på bilden, till vänster om kondingarna.

Intressant att du säger det, den lär ha varit riktigt varm för "tråden" har nästan smält av... :D
Tar motståndet/resistorn skada av den höga värmen. Bör jag byta den?

Kolla oxå efter lödningar som gett sig, vicka lite försiktigt på komponenterna. Känns någon lös så kolla motsvarande lödning. Inte helt ovanligt att grejer sitter löst efter många år.

Jag har letat ganska noga på undersidan av kretskortet och jag fann några lödningar som jag tyckte var dåliga, så dom gjorde jag om.

Ska försöka ta lite bättre bilder i morgon.

Redigerat av Unregisteredc3392f88, 08 December 2007 - 22:10.

Postad 08 December 2007 - 22:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kan vi reda ut en sak först bara, Kondningar=kondensatorer=elyter...eller? :)

Japp. Elektrolytkondensator är hela "namnet".

Intressant att du säger det, den lär ha varit riktigt varm för "tråden" har nästan smält av... :D
Tar motståndet/resistorn skada av den höga värmen. Bör jag byta den?

Ja, den bör bytas. Att den blir så varm tyder på ett annat fel, kanske att kondensatorerna är trasiga. Om man
bara byter resistorn och inte åtgärdar felkällan, så kommer den nya också att brinna upp.

Om du inte vet hur man räknar ut resistansen så är här en tabell:
http://www.elexp.com/tips/clr_code.gif

Om resistorn har fyra ringar:

Ring 1 och 2 (från vänster) anger värdet i siffror, t ex 5 och 6.

Den tredje anger multipliceringen, t ex 10k = 10 000.

56 x 10 000 = 560 000 = 560 kΩ.

Den sista ringen är toleransen.

Om resistorn har fem ringar, så blir de tre första värdet, och den fjärde anger multipliceringen.

Postad 09 December 2007 - 13:36

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Postad bild
Postad bild

Tänkte jag skulle börja med att byta alla små kondningar svart och ljusblå verkar dom flesta vara.
Läste på en av dom små och där stod det 6,3V 100uF vad går en sån på i pris?
Finns det bra och dåliga märken?
Rubycon Black Gate står det på dom flesta små tror jag.Dom två stora i mitten plus dom fyra ännu större som inte syns i bild är av märket Nichicon.
Går det att löda bort dom och mäta sig till om dom är dåliga :D

Redigerat av Unregisteredc3392f88, 09 December 2007 - 13:45.

Postad 09 December 2007 - 16:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle börja med att byta alla små kondningar svart och ljusblå verkar dom flesta vara.
Rubycon Black Gate står det på dom flesta små tror jag.Dom två stora i mitten plus dom fyra ännu större som inte syns i bild är av märket Nichicon.
Går det att löda bort dom och mäta sig till om dom är dåliga unsure.gif

Jo det kan man ju göra, men efter så långtid e det lika bra att byta ut alla viktigare kondingar.
kondingar ärinte specielt dyrt en 6,3/100v går på någon krona !
dom större kondongarna som sitter på kortet dom kan du byta till hur stora du vill, bara dom nya tål lika många (eller mer) volt som dom gamla.
Det finns ljudkvalitet att hämta genom att byta dom till några med högta värden !
+ stegete går stabilare vid tung last.

Postad 10 December 2007 - 15:37

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Ser ju ut att ha gått riktigt varmt det där.

Kolla så att transistorerna är hela närmast kondingarna.
Kolla alla "missfärgade" motstånd. Motstånd har en tendens till att ändra resistans om de gått för varma. Kolla så att det stämmer
mot märkningen (och är inom toleranserna, som anges av den sista färgringen, ofta silver eller guldfärgad).

Byt ut varenda elektrolyt... Inget på kortet ser fräscht ut... O tänk för guds skull på polariteten när du sätter dit nya... annars
blir hela förstärkaren att se ofräsh ut :lol:

Postad 10 December 2007 - 16:25

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Peka! B)

Kolla alla "missfärgade" motstånd. Motstånd har en tendens till att ändra resistans om de gått för varma. Kolla så att det stämmer
mot märkningen (och är inom toleranserna, som anges av den sista färgringen, ofta silver eller guldfärgad).

Har inte haft min multimeter så länge och slarvade med fysik/tekniklektionerna i skolan ;).
Så hur mäter jag upp dessa? Kan jag mäta dom på plats? :lol: :D :D

Att kondingarna går att sätta fel är jag med på men hur är det med motstånden?

Redigerat av Unregisteredc3392f88, 10 December 2007 - 16:26.

Postad 10 December 2007 - 16:42

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Peka! ;)

Har inte haft min multimeter så länge och slarvade med fysik/tekniklektionerna i skolan :D.
Så hur mäter jag upp dessa? Kan jag mäta dom på plats? :lol: :D :D

Motstånden kan du inte sätta fel, dom har ingen polaritet.
Nopp, du kan inte mäta transistorerna på plats, men om dom skulle vara trasiga så skulle steget inte fungera alls B)
Men troligast är att det räcker med att byta kondensatorerna (som har en tendens att "läcka" likspänning när dom blir torra/gamla)

Gör en kubmätning på slutsteget innan & en efter renovering så ser du om det blev någon skillnad!
Om du inte har signalgenerator/ociliscop (lr hue fan det stavas =) ) & laster till utgångarna så brukar det finnas på gymnasiet (eltele) iaf hade vi det på vårat iof var det runt 10år sedan.... Faan vad tiden går.....

/JmLab

Postad 10 December 2007 - 17:17

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Motstånden kan du inte sätta fel, dom har ingen polaritet.
Nopp, du kan inte mäta transistorerna på plats, men om dom skulle vara trasiga så skulle steget inte fungera alls smile.gif
Men troligast är att det räcker med att byta kondensatorerna (som har en tendens att "läcka" likspänning när dom blir torra/gamla)

Okej, steget funkar ju men man e ju lite sugen på att "renovera" själv.Blir lite som ett alternativt julpyssel ;) .

Gör en kubmätning på slutsteget innan & en efter renovering så ser du om det blev någon skillnad!
Om du inte har signalgenerator/ociliscop (lr hue fan det stavas =) ) & laster till utgångarna så brukar det finnas på gymnasiet (eltele) iaf hade vi det på vårat iof var det runt 10år sedan.... Faan vad tiden går.....

Slutade gymansiet för ett bra tag sen, så det alternativet finns tyvärr inte. :lol:

Det enda jag har att gå efter är servicemanualen och i den ska man mäta upp cirkus 15,5mV mellan två transistorer.
Tyvärr är jag inte i närheten av dessa siffror B) .

Postad 11 December 2007 - 00:57

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Peka! :lol:

Har inte haft min multimeter så länge och slarvade med fysik/tekniklektionerna i skolan ;).
Så hur mäter jag upp dessa? Kan jag mäta dom på plats? ;) ;) ;)

Transistorerna är märkta med TR och ett nummer. De kan vara värmekänsliga så kolla de som sitter i områden som ser ut att ha utsatts för värme. Likaså ser jag ett gäng dioder (märkta med D och ett nummer) som sitter nära det brända motståndet. De är också värmekänsliga.

Rengör också kortet ordentligt från elektrolyt som runnit ut när du tagit bort de stora kondingarna. Ser rätt skitigt ut där. Använd dammsug och en styv pensel först, sedan T-sprit. Kolla också upp om det sitter några trimpotentiometrar (märkta VR och ett nummer) som blivit skitiga. De får isf rengöras alt bytas ut.

Postad 11 December 2007 - 01:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det enda jag har att gå efter är servicemanualen och i den ska man mäta upp cirkus 15,5mV mellan två transistorer.
Tyvärr är jag inte i närheten av dessa siffror ;) .

Det är vilospänningen, som kan justeras med en potentiometer. Vilken det är brukar stå i servicemanualen.

Men börja inte justera förräns du har bytt komponenterna. Rätt värde nu kan bli helt åt skogen med nya
kondingar osv.

Har du tur är det bara de stora som är trasiga. Det kan se värre ut än det är när de läcker. Men det kostar som
sagt inte många kronor att byta alla när du ändå håller på. Resistorerna hade jag inte velat ha kvar heller, om de
har gått varma.

Postad 11 December 2007 - 12:14

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Nu tycker jag in är lite snabba att säga åt honom att byta ellyterna...
Dedär skulle mycket väl kunna vara limmet de använt för att stabilisera ellyterna...
Så kolla först och främst om materialet som sitter runt dem är som en seg massa eller om det är ett poröst material, är det segt så är det inte elektrolyt.

Redigerat av 13th Marine, 11 December 2007 - 12:15.

Postad 11 December 2007 - 19:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Dedär skulle mycket väl kunna vara limmet de använt för att stabilisera ellyterna...

Elektrolytlösning + koppar = oxidering. Kolla på kopparskenan i mitten.

Postad 11 December 2007 - 23:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Håller med Ageve, Är defenetivt från kondingarna, så dom måste bytas.
Som sagt så, vänta med att pilla på potentiometern förän du bytt komponenterna, och se sedan till så att du vrider föriktigt för dom brukar kunna bli mycket "porösa" med tiden :P
Du får även se uppför att bara "råka" vrida lite för mycket ( om du nu behöver ställa om ) för då kan du paja steget.

Postad 11 December 2007 - 23:39

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Transistorerna är märkta med TR och ett nummer. De kan vara värmekänsliga så kolla de som sitter i områden som ser ut att ha utsatts för värme. Likaså ser jag ett gäng dioder (märkta med D och ett nummer) som sitter nära det brända motståndet. De är också värmekänsliga.

Rengör också kortet ordentligt från elektrolyt som runnit ut när du tagit bort de stora kondingarna. Ser rätt skitigt ut där. Använd dammsug och en styv pensel först, sedan T-sprit. Kolla också upp om det sitter några trimpotentiometrar (märkta VR och ett nummer) som blivit skitiga. De får isf rengöras alt bytas ut.

Tack för tipsen! Transistorena är alltså märkta med TR, det underlättar ju en del.Finns bara två trimpottar och dom har jag sanerat så dom får duga.

Har du tur är det bara de stora som är trasiga. Det kan se värre ut än det är när de läcker. Men det kostar som
sagt inte många kronor att byta alla när du ändå håller på. Resistorerna hade jag inte velat ha kvar heller, om de
har gått varma.

Tänkte bara byta den resistorn som jag kan se har gått riktigt varm. Frågan e bara vilket värde den ska ha?Ser ut som färgerna är brun,vit,röd och kanske guld :) .

Så kolla först och främst om materialet som sitter runt dem är som en seg massa eller om det är ett poröst material, är det segt så är det inte elektrolyt.

Det som satt runt kondensatorerna var hårt fast lite poröst ändå :o . Inte segt iallafall :)

Här kommer mer bilder, hoppas ingen sitter på 56K modem :P
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 12 December 2007 - 00:24

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Motståndet är ett 3,9K 5W tror jag skulle satsa på ett 10% för att vara säker. Kondensatorerna är det ju inte mycket att snacka om. Frågan är vilket är bästa sättet att göra rent, T-sprit?

Postad 12 December 2007 - 01:04

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Jämför med andra motstånd på kortet om det är en brun eller orange ring. Om den är brun så blir det 1.9 kΩ.

Postad 12 December 2007 - 17:22

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jämför med andra motstånd på kortet om det är en brun eller orange ring. Om den är brun så blir det 1.9 kΩ.

Var 99% säker på att det var ett 1,9K Ohm men jag lyckades hitta motståndet i servicemanualen och där står att det skall vara ett 3,9K Ohm 2W??? Kan det verkligen stämma?

Går det att mäta upp kondensatorerna med en multimeter? Isåfall hur?

Postad 12 December 2007 - 18:24

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Var 99% säker på att det var ett 1,9K Ohm men jag lyckades hitta motståndet i servicemanualen och där står att det skall vara ett 3,9K Ohm 2W??? Kan det verkligen stämma?

Går det att mäta upp kondensatorerna med en multimeter? Isåfall hur?

Det är med största sannolikhet ett 3,9K, eftersom 3,9K är ett standardvärde vilket 1.9K inte är. Varför ska du mäta kondensatorerna? Har sett multimetrar med kapacitans mätare men aldrig använt det själv.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 12 December 2007 - 18:29.

Postad 12 December 2007 - 19:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Orange, vit, röd blir:

3 9 x 100 = 3900 Ohm, dvs 3,9 kOhm, så det stämmer.

Postad 12 December 2007 - 20:42

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Varför ska du mäta kondensatorerna? Har sett multimetrar med kapacitans mätare men aldrig använt det själv.

Om man kan mäta sig till att dom är slut, så kanske man inte behöver byta alla.

Orange, vit, röd blir:

3 9 x 100 = 3900 Ohm, dvs 3,9 kOhm, så det stämmer.

Är det viktigt med Watten? Hur vet man att det är just 2W?
Var hittar jag en sådan inom sveriges gränser och vart hittar jag kondensatorer?(som passar :) )

Postad 13 December 2007 - 01:00

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Kolla på elfa
Några förslag på komponenter
artikelnr: 67-524-89 Elektrolyt 1000 uF 100V
67-011-14 Elektrolyt 220uF 16V
60-034-79 Effektmotstånd 3,9K 3W

Men kolla att dimensionerna stämmer någorlunda

Postad 13 December 2007 - 11:26

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
:D

Går det att löda bort dom och mäta sig till om dom är dåliga unsure.gif

Jo det kan man ju göra, men efter så långtid e det lika bra att byta ut alla viktigare kondingar.
kondingar ärinte specielt dyrt en 6,3/100v går på någon krona !
dom större kondongarna som sitter på kortet dom kan du byta till hur stora du vill, bara dom nya tål lika många (eller mer) volt som dom gamla.
Det finns ljudkvalitet att hämta genom att byta dom till några med högta värden !
+ stegete går stabilare vid tung last.

Sätt inte dit större kondensatorer än vad som är original. Större kondingar ger mindre rippel på förstärkarens inre matning, men likriktarna får leverera ström under kortare del av fasen, vilket gör att strömstrykan i stötarna går upp. varpå likriktarna kan paja, samt att de kraftigare strömstötarna orsakar mer störningar.

Ett bra förstärkarsteg har en kraftig rippelundertryckning, och strömstyrkan ökar bara om förstärkarsteget klarar av att lämna mer ström, och då bara vid mycket hög utstyrning eftersom kondensatorerna lika gärna kan lämna ström med fallande spänning, så länge spänningen överstiger utspänningen med marginal.

Ja det syns ju tydligt att de stora kondingarna inte har läckt, men det var ju svårt att avgöra innan de var bortlödda.

Sen är det lite sorgligt att som vanligt se enlagerskort utan skärmande jordplan, med tanke på vad vissa pyntar för sina skärmade signalkablar.

Postad 13 December 2007 - 15:19

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Förstärkaren är ju typ 20 år gammal så att byta elektrolyerna kanske inte är helt fel fast dom inte har läckt.

Postad 13 December 2007 - 17:37

Unregisteredc3392f88
  • Unregisteredc3392f88
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hur viktigt är fabrikatet då? Black Gate ska ju vara ganska bra grejer läste jag någonstans.Är ju inte så sugen på att byta ner mig ;) .

Postad 13 December 2007 - 17:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, lika bra att byta dom så att man kan vara säker.

sedan när det gäller at rengöra kortet så har jag faktiskt använt mig av WD-40 till detta en gång, och det fungerade mycket bra.
Men finns säkert mycket bättre sätt, bara att testa och se, tror inte att det är så jätte kännsligt i alla fall, men WD-40 e jag säker på inte påverkar någonting negatvt.

Ingen "JÄTTE" stor skildnad när det gäller nätdelar m.m. men dom från T.ex. RIFA är mycket bra och håller, minst lika hög kvalitet.
Så det är lungt !

Postad 06 January 2009 - 21:20

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Halloj!
Vet inte om någon läser denna tråd nuförtiden men jag chansar..

Har liksom trådskaparen ett äldre Yamahasteg som jag funderar på att byta kondingar i och tänkte höra mig för efter tips då jag inte hittade något lämpligt på Elfa..
Det kanske är onödigt att byta.. Åsikter är välkomna sålänge de är vänligt sinnade ;)

Kondensatorerna som är aktuella för utbyte är 2 St Nichicon 110V 18000yF (hittade inte rätt tecken)

De har flatstiftsanslutningar och de fysiska måtten är 50x105mm.
Bifogar några bilder.

Dom är märkta med 85 grader Celcius. och dom verkar vara från 1990 vecka 19 om jag inte misstolkar stämpeln på botten..

Tack på förhand

MarcusJ

Bifogad fil  V_rden.JPG   2.9MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  datum.JPG   3MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  Flatstift.JPG   2.8MB   0 Antal nerladdningartift.JPG]

Postad 08 January 2009 - 07:44

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Är denna tråd död eller är det jag som ställer ointressanta frågor?

Postad 23 January 2009 - 12:04

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Är denna tråd död eller är det jag som ställer ointressanta frågor?

Postad 15 September 2009 - 10:12

Mekken
  • Mekken
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av vart man kan hitta detta!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.