Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vista installation hittar inte disk *Löst*

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2008 - 11:37

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
HTPC burk på G... förhoppningsvis...

Datorn monterad, ser fint ut i BIOS. Vista installation bootar fint. Men hittar inte SATA disken.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA-69GM-S2H (AMD). Försöker mig på Vista x64 ultimate.

BIOS hittar och identifierar disken korrekt, men Vista gör det inte. Det är en ensam SATA disk, inget RAID. så jag gissar att det är en driverfråga. Provade med "Repair your computer" och sedan "Load drivers" och försöker ladda in drivers från Gigabytes Vista-skiva.

Har jag missat nåt grundläggande? Har iofs installerat Vista nån gång förut men kan nog ses som novis på det ändå. BIOS inställd på SATA mode. Det exakta felmeddelandet Vista ger mig är "Windows could not retreive information about disks on this computer".

Nu kom jag på en sak.. utgick ifrån att det saknas drivers, men en kik i Gigabytemanualen ger på hand att då borde felmeddelandet och skärmen som dyker upp se lite annorlunda ut. Kan det vara så att det strular pga jag har en äldre SATA disk? Fast ändå... disken syns fint i BIOS...

Några tips? Vill undvika att flasha BIOS om det inte specifikt är så att det löser problemet. Och jag vill verkligen försöka med Vista, så vänta med "skit i Vista kör XP"-kommentarerna... :mellow:

mvh Jens

Redigerat av Moriarty, 18 January 2008 - 12:35.

Postad 13 January 2008 - 11:42

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Och om det hela faller på att drivisarna skall in i tidigt skede "a la F6" (When Vista is loading, it says
Press F6 to load SATA/SCSI drivers.) så undrar jag bara varför jag inte får upp ett sådant meddelande när Vista bootar...

EDIT: Det stör mig att jag inte får nån fråga om F6... jag tror det helt enkelt är diskkontrollerfråga, men om jag aldrig får chansen att ladda drivisar så är det ju lite kört.
Testat en Vista x86 och en Xp skiva och de ser inte disken heller.

EDIT 2: Har testat olika SATA channels med, ingen skillnad (trodde jag inte heller). När skall man få frågan om F6 i Vista egentligen? Just nu är det stiltje helt. De enda träffar jag får som ligger i närheten av mitt problem föreslår att man skall köra F6 under installation. Jag är dock lite brydd - nog skall väl Vista hitta en SATA som kör IDE mode... det är ju inte som att jag försöker mig på RAID.

Nog för att jag förväntade mig visst strul, men tvärstopp... hmmm. Jakten går vidare....

Redigerat av Moriarty, 13 January 2008 - 15:37.

Postad 13 January 2008 - 16:27

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag fortsätter själv här :)

Om jag tyder manualen rätt (den till moderkortet) så skall man få möjlighet att installera drivrutiner under installationen. Men det är (väl) om jag skall köra RAID eller AHCI och just nu kör jag ju ingadera (väl)... SATA-kontrollern är i BIOS inställt på Native IDE support. Körde jag legacy IDE blev det samma sak (inga diskar) och alternativet SATA->AHCI så stod vista bara och tuggade, kom inte ens så långt att den inte hittar några diskar.

Blandar jag ihop saker? Tycker inte jag krånglar till det? 1 st moderkort som stödjer SATA (förvisso SATAII) och en SATA disk inkopplad på en SATA kontakt. Disken är visserligen äldre (SATA1 antar jag) men SATAII är väl bakåtkompatibelt? Dessutom syns ju disken i BIOS...

Postad 13 January 2008 - 20:56

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Följde det med någon diskett med SATA drivrutiner? Om inte så måste du nog kopiera över drivrutiner för SATA kanalerna från cd:n till en diskett och sen gå den vägen.

När du sen har drivrutinerna på disketten så bootar du bara om datorn så den går in i setupen trycker F6 på direkten och drar i disketten. Sen installerar du drivrutinerna den vägen.

Redigerat av Unregisteredbae06969, 13 January 2008 - 21:06.

Postad 14 January 2008 - 09:20

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Gå in i BIOS igen och dubbelkolla att det inte är inställt på RAID... För något år sedan byggde jag en dator med ett Gigabyte-moderkort och även jag hade problem med att operativsystemet inte kunde hitta någon SATA-disk - det visade sig (efter en hel del svordomar) att Bios på moderkortet per default var inställd på att köra RAID (kommer inte ihåg vilken version). Efter att ha stängt av detta fungerade allt perfekt!

Lycka till!

Postad 14 January 2008 - 09:24

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nej, ingen diskett än mindre diskettstation. Men jag trodde Vista klarade av att läsa från fler medier än så?
Men när under vistainstallationen skall man trycka F6, nån som vet? Jag får aldrig det valet.
Installationsprogrammet tuggar på och första valet man får är om man vill installera Vista eller reparera en installation. Väljer jag installera får jag meddelandet att disken "Windows could not retreive information about disks on this computer". Väljer jag däremot reparera får jag en lista över backuper att återställa (listan är givetvis tom), men också ettt val att ladda drivrutiner för disk. Den vägen kan jag ladda de drivrutiner som följer med moderkortet, men det hjälper inte.

Det är så tröttsamt att inte komma vidare alls och jag hittar få med liknande problem. De flesta med samma moderkort verkar bara ha "tutat på". Det är lite oroveckande för då kan man misstänka min hårdvara.

Postad 14 January 2008 - 10:19

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Nej, ingen diskett än mindre diskettstation. Men jag trodde Vista klarade av att läsa från fler medier än så?
Men när under vistainstallationen skall man trycka F6, nån som vet? Jag får aldrig det valet.
Installationsprogrammet tuggar på och första valet man får är om man vill installera Vista eller reparera en installation. Väljer jag installera får jag meddelandet att disken "Windows could not retreive information about disks on this computer". Väljer jag däremot reparera får jag en lista över backuper att återställa (listan är givetvis tom), men också ettt val att ladda drivrutiner för disk. Den vägen kan jag ladda de drivrutiner som följer med moderkortet, men det hjälper inte.

Det är så tröttsamt att inte komma vidare alls och jag hittar få med liknande problem. De flesta med samma moderkort verkar bara ha "tutat på". Det är lite oroveckande för då kan man misstänka min hårdvara.

Förstår det, kan tyvärr inte hjälpa dig direkt mycket då jag inte lyckas ladda ner manualen från gigabyte´s hemsida. Hade det funkade hade det kunnat bli lättare. Men ett tips är att fråga på

Sweclockers TechSweden eller NordicHardWare

Dom borde kunna hjälpa dig snabbare och bättre.

Postad 14 January 2008 - 10:32

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ja, Gigabytes manual säjer att man skall göra en "normal os installation" och när man kommer till skärmen att välja disk så kan man där ladda extra drivisar. Jag kommer aldrig dit, gissar att jag får felmeddelandet precis innan.

Har inte provat på Swec, men väl ABXzone och AVSforum (nån engelsk motsvarighet till minhembio). På den senare finns en " Unofficial Gigabyte GA-MA69GM-S2H Mboard HTPC Thread" på 30+ sidor där iaf en hade likadant problem. Han lyckades avhjälpa det genom att se till att SATA kontakterna inte satt böjda (ett problem med detta moderkort och Antec Fusion lådan). Skall prova det men det känns lite långsökt och jag har inte så förbaskat tight där.

Hur som helst, tack för att du bryr dig - bara det hjälper enormt. Ibland känns det så ensamt och hopplöst när man kör tvärfast och inte hittar nån med liknande problem...

Postad 14 January 2008 - 10:57

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
I Vista finns inte alternativet F6 på samma sätt som i XP. Här installerar du drivrutiner när rutan om hårddiskar kommer upp. Angående felmeddelandet så kan du prova att byta SATA port på datorn, prova även att byta kabel.

Här kommer en bild från RC" men det är lika i färdiga versionen.
Postad bild

Redigerat av Yggdrasill, 14 January 2008 - 10:58.

Postad 14 January 2008 - 11:20

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Precis, exakt! Det är denna skärm jag aldrig hinner få. Så alla lösningar som innefattar denna är lite oanvändbara tyvärr.

Har testat åtminstone två olika SATA portar. Skall dock testa övriga två samt byta sladdar med när jag kommer hem från jobbet. Har monterat ur moderkortet ur lådan igen och skall köra det separat - eftersom det är så tajt i lådan måste jag ändå montera ur för att sätta i/ur kontakterna.

Kan ju samtidigt fundera på om jag trots allt, efter tips från Stefan F, skall borra upp eller stuka till plåten som gör det så tajt i lådan.

Kan det vara så känsligt med SATA-kablar? Det lustiga är ju att min DVD som också kör SATA absolut inte har några problem vad det verkar. Kör samma typ av sladd på den.

Postad 14 January 2008 - 12:06

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Det kan vara en bra ide, att plocka ur allt ur lådan och installera löst, så får du se om det funkar då. SATA ska inte vara känsliga men värt ett försök ju.

Sen prova byta sata kabel mellan dvd:n och hårddisken. Kan finnas en chans att SATA kabeln är trasig. Har själv varit med om detta. Bytte bara kablen och så funkade det.

Har för mig att disken dök upp i BIOS men inte sen POST systemet. Låter dock lite som att GIgaByte och ABIT kör samma system att man måste installera drivrutiner för kontroller-enheterna. Vilket är väldigt jobbigt med tanke på vart i tekniken man ligger. Asus har inte detta problemet och det tackar jag som för :)

Redigerat av Unregisteredbae06969, 14 January 2008 - 12:07.

Postad 14 January 2008 - 13:00

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jotack, har haft Gigabyte tidigare och hade en del problem då med. En del var pga kortet men det huvudsakliga problemet då var att jag knäckte moderkortet när jag satte på kylaren. Två armar som skulle sänkas exakt samtidigt för att inte utöva sneda krafter. Men där var symptomen sporadiska bluescreen som ökade i frekvens allt eftersom.

Så jag tror och hoppas att detta inte är hårdvarufel, det är drygt att skicka tillbaka prylar och gå igenom hela den processen. Jag har dock för mig att en av de första sakerna jag testade var att byta kabel mellan DVD och hårddisk. Nåväl, det ger sig ikväll. Har en racka olika SATA-kablar att testa med och med moderkortet urplockat är det en smal sak att testa sig igenom dem alla i kombination med olika portar.

Även om hårdisken funkade i förra datorn skall jag också kolla att disken inte pajat genom att sätta tillbaka den i gamla datorn. Problemet är att jag bara har en skärm och en uppsättning fungerande tangentbord/mus just nu. Får sitta och byta i mellan.

Postad 14 January 2008 - 22:01

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nu funkar det. Förvisso ligger moderkortet löst på skrivbordet men nog kör det Vista nu...

Tog alltså ur moderkortet, ryckte allt utom ström till det. Jackade i DVD och hårddisk med nya kablar och bootade (alltid kul att starta datorn med skruvmejsel :) ). Väntade spänt på Vista installationen... och tada... samma fel.

Tog då disken till gamla datorn och körde igång. För första gången på länge blev jag glad över att en dator *inte* ser en disk - det antyder ju nåt fel på disken snarare än moderkortoch allt. Nya diskar är enklare att fixa. Men, i diskhanteraren syntes disken. Utan partition (det hade den när jag tog ur den ur gamla för att sätta den i nya).

Valde "lägg till disk" och formatterade. Kopplade den till nya datorn och voala....

Det återstår att förstå varför partitionen sabbades och varför vista inte såg den, men när man tänker efter antydde felmeddelandet ju faktiskt att den såg disken men inte kunde läsa information från den. Och var där en sabbad partition kan jag tänka mig att det strular till saker. Sen är 10.000-kronorsfrågan varför i h-e partitionen sabbades till att börja med...

I morgon är det hur som helst jag som med mer eller mindre utstuderat våld ser till att SATA-kontakterna får plats i lådan. Vet inte om det har med saken att göra men jag chansar inte. Sen tillbaka med allt och installera om Vista. Sen kan vi börja leka på riktigt med drivdrutiner hit och program dit. Peppar peppar.

Men jag vet alltså inte vad som faktiskt strulade. Men nu funkar det. Ett stort tack till alla vänliga som brytt sig. Får jag igång burken och så skall jag sen lägga upp lite bilder och så, så kan andra efter mig ha nytta av mina erfarenheter.

Postad 14 January 2008 - 22:24

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Ska försöka förstå detta nu.

Du tog ut allt. Samma fel uppstod med samma hårddisk? Du bytte hårddisk och du klarade av att installera Vista på den SATA disken?

Postad 15 January 2008 - 06:44

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nej.

Jag tog ut allt. Nya sladdar. Samma disk. Samma fel.

Sedan, samma disk i annan dator, partionera och formattera. Sen tillbaka i nya daotrn. Fungerar.

Postad 15 January 2008 - 09:56

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag länkar till den tråd jag hittade med massor med info om moderkortet - kanske kan hjälpa andra i nöd relaterat till moderkortet.

http://www.avsforum....ad.php?t=924348

På sidan 6 finns en bild på hur en person gjort hål i plåten på Antec Fusion för att få plats med SATA-sladdarna, precis som Stefan F föreslår:

http://www.avsforum....p;postcount=167

Och på sidan 15 en person som hade liknande problem som jag hade och hans lösning:

http://www.avsforum....p;postcount=445

Tänkte att det är användbara länkar. Ikväll skall jag lista ut hur jag gör ett liknande hål, har inte så mycket verktyg för sådana ändamål hemma...

Postad 15 January 2008 - 10:26

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Det låter lite spännande att partitionen på disken bara "försvann". Har du kollat den med något hårddiskprogram för att se om det är något mekaniskt fel på den?

Postad 15 January 2008 - 10:51

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nej det har jag faktiskt inte. Borde nog göra det.

Men den har fungerat felfritt fram tills jag flyttade den från gamla datorn till nya för några dagar sedan. Så jag misstänker inte att det är nåt mekaniskt fel utan att det var något som hände när jag flyttade över den. Men det är värt att testa ändå. Skall låta den gå en vända i gamla datorn.

Nåt tips på bra program att kolla disken med, det finns ju lite att välja på...

edit: men som du säger, klart intressant och man blir bra nyfiken på vad som egentligen hände...

Redigerat av Moriarty, 15 January 2008 - 10:52.

Postad 15 January 2008 - 11:00

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Alla hårddisk tillverkare brukar ha program på sina hemsidor för hårddiskarna för att man ska kunna felsöka själv.

Postad 15 January 2008 - 12:05

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Sant så sant. Blir nåt sånt här: http://www.seagate.c...loads/seatools/

Postad 15 January 2008 - 13:06

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Seatools fungerar kanon. Brukar med jämna mellanrum testa diskarna för att se om de är på gång.

Postad 15 January 2008 - 15:47

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
O/T: Humma, finns det nåt sätt att testa diskar i RAID0 konfiguration. Min gamla burk kör RAID0 och jag tycker det känns som att en av diskarna där är på G, får RAID fel bl.a.

Postad 15 January 2008 - 19:37

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Haha... SeaTools kraschar, men det har inte att göra med disken för det skedde redan innan jag kopplat in disken en gång. Nåja, orkar inte kolla nu - kanske nån windowsuppdatering som saknas eller nåt.

Postad 16 January 2008 - 14:27

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Update: Chassit är uppborrat. Det blev inte vackert men nu finns ett hål i skiljeplåten där SATA-kablarna kan gå igenom. Vista håller precis på att installeras. Skall sova en stund till, hängig som fan, men nu går det iaf framåt (igen).

Redigerat av Moriarty, 16 January 2008 - 14:28.

Postad 16 January 2008 - 17:30

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Nice, Hoppas allt kommer fungera då :) Kanske dags att kolla på en ny disk om inte annat :)

Postad 16 January 2008 - 18:05

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Har väl inte haft exakt samma problem men innan en av mina sata diskar krashade, så försvann den plötsligt. En omstart och lite handpåläggning så funkade den igen för att sedan försvinna igen. Detta kom tätare och tätare tills disken helt plöstligt slutade andas.....

Redigerat av Unregistered91069091, 16 January 2008 - 18:06.

Postad 18 January 2008 - 09:51

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Alltså, jag tycker inte det finns så mycket som antyder att den borde krascha. Den har funkat klanderfritt, men nåt måste hänt när jag installerade den i nya datorn. Och nu funkar den, vad jag kan se, klanderfritt igen.

Jag kommer ta en image på vistainstallationen (tips på bra program där?) i helgen, men annars så kör jag nog på som vanligt. Men jag kanske får önska mig en ny disk i födelsedagspresent ändå... bara i fall... (då kan man ju passa på att se till att det är en tyst och snabb disk)

Postad 30 January 2008 - 07:16

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag har samma problem, vad ska jag göra har ingen annan dator. Jag har kunnat installera XP men vill ju ha Vista, så vad ska jag göra, jag har även samma moderkort, tacksam för all hjälp jag kan få. Har precis byggt min första Htpc och vill så gärna få allt att fungera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.