Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Märkligt fel som syns tydligt under handbolls em

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2008 - 10:30

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Hej
Jag har ett skumt problem med min tv (samsung).
Om det är skarpa linjer BAKOM en person så ser man skuggan av den linjen genom personens kläder och hud? Hur är det ens möjligt?
Har sett detta många gånger nu under handbolls EM och det syns riktigt bra under lets dance där den upplysta trappan ofta syns igenom hud och ljusa kläder. Borde ju va omöjligt för kameran som filmar har ju inte ens filmat det! Obs, kollade bara på lets dance för att jag zappade och såg detta problem. Tror faktiskt problemmet märks bäst på svt och tv 4.
Kan man fixa detta?

Redigerat av Jimpatheking, 24 januari 2008 - 10:31.

Postad 24 januari 2008 - 11:10

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Hej
Om det är skarpa linjer BAKOM en person så ser man skuggan av den linjen genom personens kläder och hud? Hur är det ens möjligt?
Har sett detta många gånger nu under handbolls EM och det syns riktigt bra under lets dance där den upplysta trappan ofta syns igenom hud och ljusa kläder. Borde ju va omöjligt för kameran som filmar har ju inte ens filmat det! Obs, kollade bara på lets dance för att jag zappade och såg detta problem. Tror faktiskt problemmet märks bäst på svt och tv 4.
Kan man fixa detta?

Är det 100 Hz funktionen som spökar? Den ska ju inte direkt vara bra har man ju hört.

Du får ge lite mer info om vad du har för tv mm.

/Bäckman

Postad 24 januari 2008 - 11:15

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Hej
Kan man fixa detta?

Är det 100 Hz funktionen som spökar? Den ska ju inte direkt vara bra har man ju hört.

Du får ge lite mer info om vad du har för tv mm.

/Bäckman

Jag har en samsung Q96 50" så den har ingen 100 hertz funktion vad jag vet iaf =)

Redigerat av Jimpatheking, 24 januari 2008 - 11:33.

Postad 24 januari 2008 - 11:16

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Vad har du för TV? Sen behöver du inte skämmas för att du ser på Let's Dance. Jag gör det och tycker det är ett underhållande program :)

Postad 24 januari 2008 - 11:32

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Vad har du för TV? Sen behöver du inte skämmas för att du ser på Let's Dance. Jag gör det och tycker det är ett underhållande program :)

samsung Q96 50"

Postad 24 januari 2008 - 13:31

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Ingen annan som märkt detta?

Postad 24 januari 2008 - 20:17

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag har en samsung Q96 50" så den har ingen 100 hertz funktion vad jag vet iaf =)

Stäng av movie plus.

Postad 25 januari 2008 - 07:59

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Stäng av movie plus.

Det är av som alla andra funktioner. Märkligt för verkar bara vara på svt och tv 4 problemet finns.

Postad 25 januari 2008 - 08:48

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0
Hur hög signalstyrka har du? Ligger den över 70-80 % så kan jag tänka mig att man kan få liknande fel.

Postad 25 januari 2008 - 09:32

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Hur hög signalstyrka har du? Ligger den över 70-80 % så kan jag tänka mig att man kan få liknande fel.

Jo den ligger typ nästan på 100 % om du menar styrkan man kan kolla i boxern? Jag kör med extern box och ingen ca modull.
Så för bra signal är dåligt då?

Postad 25 januari 2008 - 10:17

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Har du inte bara för hög kontrast ställd så det ser ut som det ljusa blöder över?

Postad 25 januari 2008 - 10:26

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Har du inte bara för hög kontrast ställd så det ser ut som det ljusa blöder över?

Kontrasten är ställd under 45.

Postad 25 januari 2008 - 12:44

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Testa själva för ikväll är det väl lets dance =)

Postad 25 januari 2008 - 13:16

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0

Jo den ligger typ nästan på 100 % om du menar styrkan man kan kolla i boxern? Jag kör med extern box och ingen ca modull.

Japp, för hög signalstyrka kan vara lika dåligt som för låg. Mellan 60 och 70 % är lagom. Finns dämpsatser att köpa. Finns reglerbara, men tror att det är bättre att höra med någon i branschen om lämplig dämpning. Signalkavalitén ska däremot vara så hög som möjligt, helst upp emot 100 %.

Postad 25 januari 2008 - 16:24

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Japp, för hög signalstyrka kan vara lika dåligt som för låg. Mellan 60 och 70 % är lagom. Finns dämpsatser att köpa. Finns reglerbara, men tror att det är bättre att höra med någon i branschen om lämplig dämpning. Signalkavalitén ska däremot vara så hög som möjligt, helst upp emot 100 %.

jaha, trodde det vars amma sak. Då måste jag hem och kolla då vad jag har på respektive.
Vart hittar man sånna satser då?

Postad 25 januari 2008 - 17:22

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0
Finns reglerbara (möjligt att de funkar bra, har dock ingen egen erfarenhet av hur de påverkar bilden) hos NetOnNet, Elfa, Kjell & Co bl a. Sök på "dämpsats".

Postad 25 januari 2008 - 17:49

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Finns reglerbara (möjligt att de funkar bra, har dock ingen egen erfarenhet av hur de påverkar bilden) hos NetOnNet, Elfa, Kjell & Co bl a. Sök på "dämpsats".

Tack, får testa det då för signalstyrka låg på 95%. Någon som vet om det är någon ide att ha strömfilter när man har bordsantenn?

Postad 29 januari 2008 - 20:37

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Köpt och testat men probelmet blir faktiskt bara värre när jag reglerar ner styrkan till ca 65. Nu blir det streck efter textrutor och liknande och ibland blir det även som när man drar ett finger genom vatten (dvs streck men inte färgat). Antar detta är något man får leva med?

Postad 29 januari 2008 - 20:49

Unregisteredf6f2a813
  • Unregisteredf6f2a813
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Har du testat att bytt scarten mellan boxen och tv:n ?

Postad 29 januari 2008 - 22:39

Unregistered32da818b
  • Unregistered32da818b
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag upplevde samma fenomen med PS3 när jag hade 50" Q97 hemma över jul/nyår.
Spelade guitar hero och ränderna mellan tonerna skuggade/spred sig på omkringliggande bakgrund, lite svårt att förklara men det följde med i rörelsen så var definitivt ränderna som påverkade det närliggande området. Såg även tendenser att textremsan vid TV/DVD tittande skuggade sig utanför området där den egentligen skulle vara vid vissa färger i bilden.

Tycker fler borde se detta fenomen, min TV kan dock ha varit defekt men jag vågade inte chansa på att skicka TV:n på service utan returnerade min, Den hade även ett problem med kontrast/ljusskiftningar vid PS3 spelande, kan nog vara samma problematik som uppträder på olika sätt.

Körde hdmi och 1080i från PS3.

Postad 30 januari 2008 - 00:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Är det inte en så kallad "streaking" ?

Postad 30 januari 2008 - 01:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 309 inlägg
  • 0
Hm... kör du analog kabel-TV eller?

Annars förstår jag inte diskussionen om signalstyrka. Bilr det bild med digital-TV så blir det. Det kan inte bli bättre
eller sämre pga signalstyrkan. Är signalen för dålig så stannar bilden, eller så blir det rejäl pixelering och robot
röster osv.

Däremot kan boxen ha dålig scart RGB utgång (du kör väl scart 1 på tvn?). 2an brukar inte ha RGB. Det samma gäller
om du kör genom en Video eller DVD-recorder osv. Du tappar bort RGB och får istället sunkig compositevideo.

Om det finns en kontrastinställning i boxens setupmeny, testa att sänka den.

Redigerat av Ageve, 30 januari 2008 - 01:55.

Postad 30 januari 2008 - 07:40

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag har sett fenomenet nån gång på min Q96. Alltså att en person kan se genomskinlig ut om det är nån skarp linje bakom. Ibland på tv (Comhem direkt från väggen) och nån gång även när jag körde gamla dvd:n kopplad via scart. Med ny dvd och hdmi har jag däremot inte sett nån tillstymelse av det här fenomenet. Jag tror iofs att det krävs lite speciella omständigheter för att fenomenet ska uppstå för det är inte ofta jag har noterat det. Exakt vad vet jag däremot inte, men för min del är det inget problem.

Postad 30 januari 2008 - 08:17

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Hm... kör du analog kabel-TV eller?

Annars förstår jag inte diskussionen om signalstyrka. Bilr det bild med digital-TV så blir det. Det kan inte bli bättre
eller sämre pga signalstyrkan. Är signalen för dålig så stannar bilden, eller så blir det rejäl pixelering och robot
röster osv.

Däremot kan boxen ha dålig scart RGB utgång (du kör väl scart 1 på tvn?). 2an brukar inte ha RGB. Det samma gäller
om du kör genom en Video eller DVD-recorder osv. Du tappar bort RGB och får istället sunkig compositevideo.

Om det finns en kontrastinställning i boxens setupmeny, testa att sänka den.

Det är den vanliga sunkiga sagem boxern som man får med till boxer. Japp jag kör på RGB där jag fått testa tre olika scart sladdar för de övriga 2 brummade. Är väl bara att acceptera att tvn är kass för att ge sig in i reklamationen med Pixmania passar jag mig nog för, man får helt enkelt sota för man trodde att dyra saker ska ha kvalite och att det funkar att beställa på nätet.

Jag har sett fenomenet nån gång på min Q96. Alltså att en person kan se genomskinlig ut om det är nån skarp linje bakom. Ibland på tv (Comhem direkt från väggen) och nån gång även när jag körde gamla dvd:n kopplad via scart. Med ny dvd och hdmi har jag däremot inte sett nån tillstymelse av det här fenomenet. Jag tror iofs att det krävs lite speciella omständigheter för att fenomenet ska uppstå för det är inte ofta jag har noterat det. Exakt vad vet jag däremot inte, men för min del är det inget problem.

Inte på min, såg igår på tv 6 när deras runda loggo kommer upp i reklamer (alltså den som täcker hele bilden med en ring i mitten där de visar film eller så) så ser man filmen genom loggon. testa det :)

Postad 30 januari 2008 - 08:42

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Är det inte en så kallad "streaking" ?

är inte det när nakna människor springer in på fotbollsplaner?
Var det jag fick upp när jag försökte söka :)

Postad 01 februari 2010 - 01:54

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2 530 inlägg
  • 0
Handbolls em sa du :P Kan det vara auran runt Ivano Balic du ser? :)

Mvh Per

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.