För att få de 7.2 Mbit som näms så måste man befinna sig ganska nära masten och vara relativt ensam ute och surfa.
Sedan kommer man inte ha en konstant hastighet på 7.2Mbit/s då re radiovågor som det mobila nätet använder sig av är rätt långa. Detta gör att man ena sekunden ligger runt 6-7 Mbit och nästa kanske ligger runt 3-4 när man laddar hem större filer. Jag antar att detta bidrar till att man får lägre värden när man gör sina bredbandstester också.
Nu har jag inte mobilt bredband själv så jag har ingen personlig erfarenhet av det. Men vad jag förstått så ligger hastigheten oftast runt 2-4 Mbit/s.
Och om du upplever en hastighet av 1Mbit/s så skulle jag säga att det är helt normalt. Du har fortfarande 3G-täckning. Skulle du vara på GSM nätet så skulle du upplevt en hastighet på runt 20-25kb/s då du har Telia.
Och så till trådens ämne

När det gäller Telias bredband så är dom smidigare om du är mycket i rörelse eller surfar på många olika ställen. Telia är de enda i sverige idag som använder sig av edge. Resten av alla operatörer använder sig av GPRS-teknik. Detta gör att alla (vad jag vet) idag har 7.2Mbit som en tjänst. Har du inte Telia och befinner dig i ett område utan 3G täckning kommer du då att gå över på GPRS-surfning. Detta har en hastighet av ca 5 kb/s.
Om du har Telia kommer du istället surfa på deras edge-nät som då ger ca 20-25kb/s. Så Telia är ett bättre alternativ om du kommer vara där det är dålig 3G-täckning. Telia har även sina "Hot spots", vissa hotell och de flesta telefonkiosker. Befinner du dig vid en sådan så får du även tillgång till deras wifi nät. Om jag minns rätt så får du då en hastighet på upp till 11Mbit/s där.
Så Telia är väl ett bättre val om man vet man bor i ett område med dålig 3G täckning eller reser mycket med datorn.
Telia fastpris, där du surfar obegränsat, kostar 200 kronor i månaden. Men det finns även billigare alternativ där du surfar fritt på kvällar och helger och betalar per MB övrig tid.
När det gäller 3G täckning så ska 3 vara bäst där som jag förstått.
Redigerat av Jsson, 03 March 2008 - 11:27.