Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ingen surround på tv-sändningar

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2008 - 23:52

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Köpte ett paket med Anderssons R2 förstärkare i lördags å kopplade in det igår. Pga att min tv är på service har jag fått koppla allt ljud från tvns "Audio out" på baksidan istället för ljudkablar från alla olika källor direkt in i förstärkaren, digital-tv, ps3 osv.

Problemet är att det kommer bara surroundljud när jag tittar på film på ps3an eller ser digital-tv. Det verkar bara bli stereoljud när jag kollar på vanlig tv-sändning. Vad beror det på? Jag tittade t.ex på My name is Earl tidigare och då kom det bara ljud framifrån på vanlig tv. Sen satte jag i en dvd-skiva med Earl i ps3an och kollade, då kom det ljud från alla högtalare.

Och en fråga till: Hur kan det bli surroundljud när man ser på film i ps3an när den är kopplad till tvn som sen skickar ljud till förstärkaren med endast två kanaler?

Redigerat av Silverado, 27 January 2008 - 23:54.

Postad 27 January 2008 - 23:58

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag kan inte se hur då ska kunna få ett kort och bra svar på ett forum. Jag tycker du ska leta upp en kompis som är lite intresserad så kan han förklara allt det där för dig! men kort och gott så analog tv sänds bara i stereo och din PS3'as ljud är kopplad till förstärkaren, inte till tv'n

Postad 28 January 2008 - 00:01

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag kan inte se hur då ska kunna få ett kort och bra svar på ett forum. Jag tycker du ska leta upp en kompis som är lite intresserad så kan han förklara allt det där för dig! men kort och gott så analog tv sänds bara i stereo och din PS3'as ljud är kopplad till förstärkaren, inte till tv'n

Ok, tack för tipset om tv-ljudet :blush:

Men ps3an är inkopplad till tvn med HDMI, inte till förstärkaren.

Postad 28 January 2008 - 00:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Suuround och surround, kan vara så att du får Prologic ljud när du matar med stereo? Blir som surround förutom separata kanaler. Jag kör prologic om jag kollar vanlig analog tv i stereo. Det är i alla fall mycket roligare än stereo.
Funkar helt ok men det går inte att jämför med dolby 5.1 och DTS tex. Prologic var väl den enda lösningen för hemmabiofantaster innan det fanns förstärkare som klarade av att avkoda 5.1 om jag inte har helt fel.

När du kollade My name is earl kan det väl vara så att du fick monoljud? Några tvkanaler kör med det fortfarande tyvärr. :blush:

Redigerat av genstruktur, 28 January 2008 - 00:07.

Postad 28 January 2008 - 01:01

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Suuround och surround, kan vara så att du får Prologic ljud när du matar med stereo? Blir som surround förutom separata kanaler. Jag kör prologic om jag kollar vanlig analog tv i stereo. Det är i alla fall mycket roligare än stereo.
Funkar helt ok men det går inte att jämför med dolby 5.1 och DTS tex. Prologic var väl den enda lösningen för hemmabiofantaster innan det fanns förstärkare som klarade av att avkoda 5.1 om jag inte har helt fel.

När du kollade My name is earl kan det väl vara så att du fick monoljud? Några tvkanaler kör med det fortfarande tyvärr. :blush:

Jag kör pro logic när jag kollar på tvn men får ändå inte ljud i alla högtalarna. Lite trist å inte ha ljud runtom när man kan lixom.

Postad 28 January 2008 - 01:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag kör pro logic när jag kollar på tvn men får ändå inte ljud i alla högtalarna. Lite trist å inte ha ljud runtom när man kan lixom.

Är det monoljud på sändningar och jag kör prologic fär jag bara ljud ur centern. Är det monoljud brukar jag kör 5/6 kanals stereo. Inget surround men det är nog det bästa man kan få med tanke på att det är mono från början. Är bara att hitta ljudknappen på fjärren så ser du om det är en monosändning på tvkanalen.
På SVT te.x funkar prologic fint här hemma och borde göra det för dig med, annars verkar det skumt.

Redigerat av genstruktur, 28 January 2008 - 01:05.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.