Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia N82 och GPS-navigeringsprogram

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 februari 2008 - 08:24

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Tänker skaffa en N82 och funderar på möjligheten att använda GPS:en till navigerings hjälp. Har förstått att röstnavigering kostar extra om man tar det via Nokia.

Men det är väl gratis om man navigerar utan röststyrning??

Finns det något annat bra navigeringsprogram som man kan lägga in i mobilen så man både får röstnavigering och POI:s osv...

Postad 11 februari 2008 - 14:41

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Njae, det finns något simuleringsläge som fungerar om man inte betalar. Men då får man se till hänga med pilen :) ... Kostnaden är inte så hög, tror det va runt 900kr för tre år för hela västeuropa.

Annars finns ju Tomtom, vet dock inte om det fungerar med inbyggda gpsen. Men jag är hitills nöjd med nokiaprogrammet.

Postad 11 februari 2008 - 14:57

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Men det går faktiskt att faktiskt navigera utan röststyrning.

Och eftersom det på Nokia står att det kostar extra om man vill ha en röststyrd navigering... Hur funkar det då med navigering UTAN röst?

Postad 14 mars 2008 - 18:41

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Om man köper någon form av tjänst till gps:en, typ röststyrning, stadskartor eller vad som nu finns tillgängligt?
Är detta material dedikerat till ett simkort? Låt säga att jag laddar ner tjänster nu och skall byta arbete om några veckor och då får nytt sim och abonnemang men skall använda samma telefon?

Ödmjukast

Postad 15 mars 2008 - 13:23

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Det står mycket om detta på Nokia Maps support sidor.

Det är möjligt att överföra tjänsten till ett annat simkort och även till en annan telefon, man får ringa kundtjänst sen hjälper dom en med detta.

Postad 22 mars 2008 - 21:15

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Men det går faktiskt att faktiskt navigera utan röststyrning.

Och eftersom det på Nokia står att det kostar extra om man vill ha en röststyrd navigering... Hur funkar det då med navigering UTAN röst?

Med eller utan röst kostar lika mycket (dvs. ingen skillnad). Det Nokia menar med röstnavigering är mer eller mindre navigering med en pil, en linje och färdanvisningar. Utan röststyrning kan du bara se var saker ligger och göra din egen väg genom att se var du är och vart ditt mål är. T.ex. är du i en främmande stad och ska hitta nått o äta går det bra utan sk. "röstnavigering" om du är i närheten.

Postad 20 april 2008 - 17:53

Whaledriver
  • Whaledriver
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Någon som har provat om Tomtom kan använda den inbyggda GPSen på N82:an? Jag tror mig ha läst att 95:an inte klarar det.

Någon som vet om den är lika stabil som t.ex E51 som är mer en affärslur? Ibland gör ju allt bling bling att grejer blir mer "känsliga" :)

Enligt Nokia är den inte kompatibel med sdhc-kort men har någon provat?

Tack på förhand!

Postad 08 maj 2008 - 12:31

KarlssonSWE
  • KarlssonSWE
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Dags att skaffa Wafinder då...

Postad 22 maj 2008 - 05:10

busk
  • busk
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Garmin mobile XT funkar utmärkt för mig.. röst navigering & ladda upp till minnes kortet via maploader med fartkameror... ja vad mer kan man begära. Kör med 6GB SDHC funkar fint.

Har nu beställt ett svart skal från www.cnn.cn för 75$ inkl frakt.

http://cnn.cn/shop/n...ack-p-2673.html

Redigerat av busk, 22 maj 2008 - 05:11.

Postad 27 maj 2008 - 08:23

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
hej, en snabb fråga.
Hur fungerar GPS till N82?
kör den enbart ´via gps signaler, eller kör den så att du måste ha datatrafik (typ 3g) för att kunna använda den?
det blir ju en väsentlig skillnad i pris på användandet.
funderar på denna luren, eller 6220 classic också med GPS eller SE G900 utan GPS.
fungerar inte GPS som en "traditionell" bilgps utan man måste hela tiden vara koplad mot telenätet så tar jag en lur utan gps.

Postad 27 maj 2008 - 08:36

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Den funkar även utan uppkoppling, men med A-GPS (den uppkopplade varianten) går det betydligt snabbare och lättare att ansluta.

Postad 27 maj 2008 - 09:30

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Den funkar även utan uppkoppling, men med A-GPS (den uppkopplade varianten) går det betydligt snabbare och lättare att ansluta.

en fråga till, hur är N82an? tycke rden ser lite "klumpig" ut i storleken, har sett den live fast bara atrapp då.
6220 Clasic verkar vara lite smidigare? eller?

Postad 29 maj 2008 - 12:30

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Garmin mobile XT funkar utmärkt för mig.. röst navigering & ladda upp till minnes kortet via maploader med fartkameror... ja vad mer kan man begära. Kör med 6GB SDHC funkar fint.

Har nu beställt ett svart skal från www.cnn.cn för 75$ inkl frakt.

http://cnn.cn/shop/n...ack-p-2673.html

Har just beställt telefonen och har lite frågor om Garmin mobile XT:
-Funkar a-gps även med Garmin?
-Du skriver att du har ett 6 GB minneskort, behövs det för Garmin+Nordenkartor? Hur mycket plats tar programmet+kartor?

Postad 29 maj 2008 - 19:12

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Har just beställt telefonen och har lite frågor om Garmin mobile XT:
-Funkar a-gps även med Garmin?
-Du skriver att du har ett 6 GB minneskort, behövs det för Garmin+Nordenkartor? Hur mycket plats tar programmet+kartor?

A-GPS funkar med Garmin
6 GB behövs inte för för hela Norden. Tror hela Europa ligger på runt 1 GB. Nöjer du dig med Sverige betydligt mindre. Jag har bara lagt in Sverige. De ggr jag ev åker utomlands kan jag komplettera med andra kartor - onödigt att fylla minneskortet med saker man inte använder och som segar ner.

Jag har även installerat Sygic som i mitt tycke är en trevligare navigator. Jag har dock inte hunnit testa nån av dom speciellt mycket än men Garmin har buggat en del för mig. Dessutom hanterar den inte rondeller på ett bra sätt. Även adresssökningen brukar strula en del. Den brukar även stänga ner sig relativt ofta.

Även Tomtom går lägga in, men denna har jag ej testat. Den är dock krångligare att starta då man måste starta upp två olika saker för att få den interna GPS:en att fungera

Det finns även Route 66 men denna vet jag för lite om just nu.

Alla har sina för- resp nackdelar. Läs på lite om dom och gör din egen bedömning eller test.

Gå in här och läs om de olika GPS-programmen samt hur man installerar då detta är lite småknepigt:
http://www.n95an.se/

N95 är i stort sett samma telefon som N82.

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 29 maj 2008 - 19:19.

Postad 30 maj 2008 - 16:15

lill_robban
  • lill_robban
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!!

Hade tänkt köpa en N82 imorrn finns det någon som kan förklara för mig om gps-en kostar det något för att använda den? om det gör det..kan man ladda ner ett gps-program så att man kan använda gps-en gratis????
Någon som kan berätta hur N82 är som mobil om den är bra eller dålig?

Postad 04 juni 2008 - 05:31

busk
  • busk
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej!!

Hade tänkt köpa en N82 imorrn finns det någon som kan förklara för mig om gps-en kostar det något för att använda den? om det gör det..kan man ladda ner ett gps-program så att man kan använda gps-en gratis????
Någon som kan berätta hur N82 är som mobil om den är bra eller dålig?

det brukar vara gratis i 3månader sedan får man betala för datan du tar ner & det är detaljerade kartor som kostar att ta ner som jag fattar. Det är röst styrningen som kostar extra utöver. Ja man kan köra med andra "gratis" gps program som funkar utmärkt.

Dålig passning på skalet kan förekomma & knapparna är små samt navigerings knappen lite knepig innan man blir van. Kommihåg att detta är en mobil så batteri tid går åt snabbt vid användning av GPS & kamera...bilderna tycker jag blir suveräna samt att man har många funktioner i ett man kan även koppla den till sin tv hemma då det är VIDEO UT kul funktion. Den har även Wlan som funkar utmärkt. Den är som en liten dator.

Jag är i allafall hel nöjd :)

Redigerat av busk, 04 juni 2008 - 05:34.

Postad 27 juni 2008 - 16:29

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hur snabbt går det att ansluta utan uppkoppling? Vilken programvara har du testat, Garmin?

Postad 30 augusti 2008 - 12:33

boyentommy
  • boyentommy
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

det brukar vara gratis i 3månader sedan får man betala för datan du tar ner & det är detaljerade kartor som kostar att ta ner som jag fattar.

Men om man tar ner kartorna genom Nokia Map Loader till mobilen så borde det väl inte kosta något?

Postad 05 november 2008 - 18:15

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej! när jag försöker ladda ned en karta via Nokia Map Loader, får jag hela tiden meddelande om att anslutningen till telefonen avbrutits när den skall tanka över kartan till telefonen.

Och när jag skall använda funktionen kartor på telefonen står det att mineskortet nästan är fullt och att telefonens minne används istället trots att det sitter ett tomt 8 gb minne i telefonen.

Vad gör jag för fel?? eller är det fel på telefonen? :P

Tacksam för hjälp /Fritte

Postad 05 november 2008 - 22:01

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Fungerade dock klockrent på min gamla dator med Windows XP, verkar som om den inte tycker om Vista?!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.