Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 09 March 2008 - 18:01

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Visades på CeBIT i veckan, kommer ut på markanden inom en månad.
Känner mig sugen på en sådan, dags att byta upp sig från PNA7000T

Postad 09 March 2008 - 19:47

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Ser väldigt intressant ut måste jag säga.
Lite mycket pengar bara :)

Postad 10 March 2008 - 09:57

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej på Er!

Kul att Ni gillar den. Skall försöka lägga upp lite bilder m.m snart här.

Reaktionerna var väldigt bra på CEBIT.

Det som fick mest uppmärksamhet var:

1. I 8110 ingår 2 års fria uppdateringar av kartorna från NAVTEQ. Vi bjuder på uppdatering varje kvartal. Laddas hem via NAVIGON Fresh.
2. PanoramaView 3D: Här visar Vi hela Europa kartan med topografi i kombination med vägnätet. Extremt påfrestande så Vi har varit tvungna att utrusta 8110 med en extra grafik accelerator utöver Samsung 533Mhz processor.
3. Nya aktiva hållaren. Endast en sladd in i hållaren. Förser hållaren med ström samt TMC. Blir en riktigt snygg monering i bilen.
4. FM-sändaren sänder MP3, navigation samt även telefonin ut i bilens stereo.
5. Och siste men inte minst hårdvaran i äkta borstat stål. Den sticker ut i mängden!

Så, priset på 4490:- som dne hamnar på är mycket pengar. Helt klart. Men man får den absolut vassaste och mest avancerade produkten på marknaden nu. Och desstuom ingår 8 kartuppdateringar över hela Europa i priset. (4x2 kvartal) Det är värt väldigt mycket pengar.

Kör försiktigt!

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 17 March 2008 - 20:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej på Er!

Kul att Ni gillar den. Skall försöka lägga upp lite bilder m.m snart här.

Reaktionerna var väldigt bra på CEBIT.

Det som fick mest uppmärksamhet var:

1. I 8110 ingår 2 års fria uppdateringar av kartorna från NAVTEQ. Vi bjuder på uppdatering varje kvartal. Laddas hem via NAVIGON Fresh.
2. PanoramaView 3D: Här visar Vi hela Europa kartan med topografi i kombination med vägnätet. Extremt påfrestande så Vi har varit tvungna att utrusta 8110 med en extra grafik accelerator utöver Samsung 533Mhz processor.
3. Nya aktiva hållaren. Endast en sladd in i hållaren. Förser hållaren med ström samt TMC. Blir en riktigt snygg monering i bilen.
4. FM-sändaren sänder MP3, navigation samt även telefonin ut i bilens stereo.
5. Och siste men inte minst hårdvaran i äkta borstat stål. Den sticker ut i mängden!

Så, priset på 4490:- som dne hamnar på är mycket pengar. Helt klart. Men man får den absolut vassaste och mest avancerade produkten på marknaden nu. Och desstuom ingår 8 kartuppdateringar över hela Europa i priset. (4x2 kvartal) Det är värt väldigt mycket pengar.

Kör försiktigt!

Mvh

NAVIGON Sverige

Tack för infon.
Jag ser även att du lagt in info på "egenskaper" och är väl lite kritisk till hur det uppdateras. Det ser ju ut som värste reklambladet, med mängder av kommentarer. Jag tycker nästan att det ser lite illa ut då man vill se tekniska fakta och inte massa säljsnack.

Det som jag reagerar mest på är du kryssar i fjärrkontroll och sedan skriver OPTION. Är det en fjärrkontroll med eller inte? Om inte så markera den inte. Samma sak gäller 2110 MAX då man kryssat att den uttalar gatunamn med en kommentar att det är en OPTION via Fresh. Kostar den pengar? I så fall kryssa den inte.
GÅr jag och köper en navigator så förväntar jag mig att den ska klara allt som är ifyllt på prisjakt utan att betala extra i efterhand.

Redigerat av e3henri, 17 March 2008 - 20:00.

Postad 17 March 2008 - 22:09

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Några bilder att blädra ibland de!

http://www.engadget....s-units/677357/

Postad 18 March 2008 - 18:38

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@e3henri

Hej!

Tack för inputen. Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

Infon är till för de som är intresserade. Om det finns en fjärr som tillbehör är väll det en jättebra info för ev. spekulant att få tillgång till via Prisjakt. Om det inte står, så får man ju ingen info, och kan således inte ta ett beslut begrundat på detta. Det är ju långt ifrån alla navvar på marknaden som stödjer eller ens har fjärr som option. Så i mona ögon är det värdefull info för alla ev spekulanter.

Vad gäller Text-to-speech som option är det en nyhet i NAVIGONs värld, vilket också kan vara avgörande för många spekulanter.

Viktigt är att Prisjakt alltid granskar alla kommentarer samt specar innan de går online. Alltså anser tydligen också PRisjakt att detta ligger inom ramarna för vad som bör anses som "icke reklam". Min målsättning är att ta mitt ansvar som seriös tillverkare och ge Er konsumenter så mycket info jag kan. Men man kan inte alltid anpassa infon så att 100% uppskattar den.

Hoppas att det i övrigt uppskattas att NAVIGON tar Prisjakt på allvar och uppdaterar så mycket som möjligt för Er skull.

Mvh

NAVIGON Sverige

PS. Har också lagt upp lite nya bilder på 8110 i galleriet samt div screenshots.

Postad 18 March 2008 - 20:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

@e3henri

Hej!

Tack för inputen. Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

Infon är till för de som är intresserade. Om det finns en fjärr som tillbehör är väll det en jättebra info för ev. spekulant att få tillgång till via Prisjakt. Om det inte står, så får man ju ingen info, och kan således inte ta ett beslut begrundat på detta. Det är ju långt ifrån alla navvar på marknaden som stödjer eller ens har fjärr som option. Så i mona ögon är det värdefull info för alla ev spekulanter.

Vad gäller Text-to-speech som option är det en nyhet i NAVIGONs värld, vilket också kan vara avgörande för många spekulanter.

Viktigt är att Prisjakt alltid granskar alla kommentarer samt specar innan de går online. Alltså anser tydligen också PRisjakt att detta ligger inom ramarna för vad som bör anses som "icke reklam". Min målsättning är att ta mitt ansvar som seriös tillverkare och ge Er konsumenter så mycket info jag kan. Men man kan inte alltid anpassa infon så att 100% uppskattar den.

Hoppas att det i övrigt uppskattas att NAVIGON tar Prisjakt på allvar och uppdaterar så mycket som möjligt för Er skull.

Mvh

NAVIGON Sverige

PS. Har också lagt upp lite nya bilder på 8110 i galleriet samt div screenshots.

Hej,
Jag håller inte med angående options, men bara det är samma för alla så är det ok (vilket jag ska kolla med prisjakt).
Men jag tappade förtroendet totalt när du nu lagt in 10p som omdöme på er egen produkt. Väldigt dåligt. Jag hade Navigon som favorit som kommande navigatorköp till sommaren, men nu överväger jag starkt att köpa ett annat märke p.g.a. detta :)

Postad 18 March 2008 - 20:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Att ge egna omdömen om sin produkt MÅSTE strida mot reglerna i forumet annars är det skitdåligt!
Jag har anmält det betyget sedan får väl prisjakt bedöma om det skall tas bort, oseriöst anser jag.
Och optioner som kostar extra skall absolut INTE kryssas i, det finns väl anteckningsfält där detta kan anges i så fall?

Redigerat av junkan, 18 March 2008 - 20:52.

Postad 18 March 2008 - 23:41

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Att ge egna omdömen om sin produkt MÅSTE strida mot reglerna i forumet annars är det skitdåligt!
Jag har anmält det betyget sedan får väl prisjakt bedöma om det skall tas bort, oseriöst anser jag.
Och optioner som kostar extra skall absolut INTE kryssas i, det finns väl anteckningsfält där detta kan anges i så fall?

Tackar för stödet junkan :)

Och till Navigon postaren. Kul att du svarar på frågor och kommer med info, men det här känns lite oseriöst.
Jag har anmält både betyget, det felkryssade options på 8110, 2110/2100 Max och de reklamliknande/subjektiva kommentarerna ("Alltså mycket ren montering i bilen" känns inte som fakta för "TMC-Placering" utan låter som säljsnack)

Postad 19 March 2008 - 10:53

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det är inte tillåtet för företag att ge omdömen på sina egna produkter. Omdömet är därför borttaget.

Vad gäller egenskaperna så har vi som princip att ange nej på egenskaper som endast kan fås mot en extra kostnad, exempelvis fjärrkontroll. Däremot ser vi gärna att man skriver "finns som tillbehör" eller dylikt i kommentarsfältet. I övrigt ska kommentarsfältet begränsat vara till neutrala fakta som har en direkt relevans till egenskapen.

Postad 19 March 2008 - 11:34

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej alla,

Ang omdömet så slank det in när jag försökte lägga upp bilder på produkten i samråd med Prisjakts personal. (Fick beskrivning via mail hur man gör) Det var inte självklart hur man gick till väga. Dessvärre gick det inte att ta bort omdömet i efterhand.

Håller naturligtvis med om att detta ej skall utnyttjas av leverantörer. Som Ni ser så ligger det inga omdömen från mig på alla våra andra produkter. Likaså inga bilder tidigare som var länkade direkt till produkten. Det var helt enkelt ett misstag från min sida närjag experimenterade för att få in bilder som var direkt länkade till de nya produkterna.

Ber om ursäkt för detta misstag.

Tar också till mig infon från Prisjakt ang "tillbehör" osv. Detta har inte framgått vara ett problem. Men nu är det ju utrett och glasklart från Prisjakts håll.

Så, nu hoppas jag att alla upprörda läsare känner att de har fått upprättelse. Det var som Ni förstår inte min intention att röra upp Era känslor eller vilseleda Er. Endast ett försök att informera så mycket som möjligt. Lovar att dra ned på informationsmängden i framtiden.

Kör försiktigt.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 19 March 2008 - 11:49

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att de tidigare navigon modeller har funkat bra och hållit bra kval därför ingen misstanke om att 8110 skall vara sämre . Skall utan tvekan köpa 8110 modellen så snart den kommer ut på marknaden. Därför lite info angående tillträden på svenska marknaden hade varit uppskattad. Jag vet annars att det står ”under mars månad”, men detta info känns ungefär som lager statusen på komplett.se hemsida :wub:

Postad 19 March 2008 - 12:13

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@zamolxes

Roligt att höra.

Skall försöka vara så exakt jag kan.

Vi har kommunicerat " i vår" samt "under April". Detta då det med all form av nylansering kan komma extremt oplanerade förseningar.

Senaste infon (läs igår) från Tyskland bekräftar att leveransplanen ser ut att hållas. (inget igår som tyder på förseningar) Alltså kan man räkna med att enhterna hamnar på hyllorna under tredje-fjärde veckan i April.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 19 March 2008 - 14:13

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Tack för svaret NAVIGON!
Då kan jag meddela frugan att f.o.m. slutet att April, kommer jag att hitta hem oftare, detta efter jag har köpt 8110. :wub:

Postad 19 March 2008 - 19:54

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Missförstå mig inte NAVIGON Sverige, jag tycker det är bar att du är här och ger produktbilder och svarar på frågor, det är föredömligt.
Bra att misstagen är utredda!

Jag tycker faktiskt det saknas en mycket viktig egenskap som 8110 har som är mycket viktigt för alla köpare.
Att det ingår 2 års kartuppdateringar är helt enormt bra och skulle ge prisjakts besökare viktig information när andra tillverkare tar 1200:- för samma sak.
Prisjakt skall ju ändå vara en sajt där man söker för att spara pengar vilket denna egenskap självklart gör.

Stämmer det verkligen att den bara har USB 1.1, 2.0 kom ju ändå för mer än fem år sedan?!

Redigerat av junkan, 19 March 2008 - 20:03.

Postad 19 March 2008 - 21:32

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt för detta misstag.

Så, nu hoppas jag att alla upprörda läsare känner att de har fått upprättelse. Det var som Ni förstår inte min intention att röra upp Era känslor eller vilseleda Er. Endast ett försök att informera så mycket som möjligt. Lovar att dra ned på informationsmängden i framtiden.

Kör försiktigt.

Mvh

NAVIGON Sverige

Ursäkten godtagen :rolleyes:
Hur kommer det sig att Navigon lägger in massa information på prisjakt, men er hemsida nämner inte ett ord om de nya modellerna? Är det för att hemsidan är toppstyrd från Tyskland?

För egen del så känns 2110 MAX som ett bra val.
Har ingen Navigator nu, men har funderat på PNA7000T som ligger runt 2500kr. 2110 MAX verkar hamna i samma prisklass, men ser bättre ut på pappret.
Vilken ska man köpa?

Postad 20 March 2008 - 14:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ja, det vore ett bra tips till Prisjakt att kanske lägga in egenskapen kartuppdateringar eller liknande. Det är ju helt klart en funktion som kommer att bli på tapeten nu när denna modell släpps med 2 års gratis uppdateringar, varje kvartal.

Vad gäller infon på vår hemsida så ligger det info om de nya produkterna om Ni klickar på CEBIT loggan. Det komer inom kort också upp bland "produkter" också. Det handlar om att allt skall översättas till 19 olika språk innan det läggs ut på respektive lokal sajt.

Vad äller TS7000T eller 2110 MAX, så har du gjort en mycket brabedömning om läget om man uttrycker sig så. TS7000T är en oerhört kompetent maskin som man här och där kan hitta till 1990:- nu vilket är oerhört bra pris för mycket maskin. Men 2110 MAX är ju två generationer nyare, med Q4-2007 kartor vid leverans.

(Med risk för att bli lynchad igen av Er läsare, men som sat, Prisjakt är till för att spara pengar, och nedan info sparar Ni pengar på....)
Dessutom kommer det ligga en Voucher i karrtongen till 2110 MAX som ger ägaren rätt att köpa till 2 års kartuppdateringar för endast 199:- SEK. (30 dagar från köpet har man på sig)

Glad Påsk på Er alla!

Och glöm inte att köra försiktigt till vänner och släkt i helgen, Påsken är den svartaste veckan i trafiken har jag hört...

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 20 March 2008 - 14:44

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det är med blandade känslor som jag ser att Navigon nu har släppt en ny modell. Jag hade 7110:an ett tag förra sommaren och det var tyvärr för mycket strul med den. Men som jag sa, jag tror på Navigon och hoppas att de har löst problemen i denna version.

De problem jag hade med 7110:an är:
1. TMC fungerar inte utan (den fula) kabeln och då extremt dåligt
2. Telefonparningen tappas konstant vid avstängning/standby av enheten
3. GPS:en hänger sig när den paras med telefonen om telefonen är i "dolt läge"
4. Inställningar gjorda i GPS:ens TMC tappas vid avstängning av enheten
5. För att ange och söka POI måste man veta "Stad" och det stämmer inte alltid med verkligheten
6. Batteritiden är INTE fem timmar, möjligen i mörkerläge
7. PIN-kodskyddet kan kringgås alldeles för enkelt och är inget skydd mot stöld egentligen
8. Man kan inte navigera på koordinat
9. Kartan är enormt seg i 3D-läget
10. Det är inte alltid skärmen reagerar på tryck
11. Man kan bara se nästa sex POI
12. Man måste köra framåt för att komma åt "POI längs resvägen"
13. Vissa sträckor kan inte beräkas (endast till 90%)

Funktioner jag saknade:
1. FM-sändare
2. Mp3-uppspelning
3. Aktuella kartor
4. Röstinmatning av nya resmål
5. Att kunna lägga till POI utan speciell programvara som man måste köpa

Funktioner jag älskade:
1. Röstinstruktionerna är tydliga och detaljerade
2. Hastighetspåpekande vid fortkörning
3. Fartkameravarningar endast i körriktingen
4. Reality View
5. Körfältsanvisningar
6. Avståndsbedömning i prickar
7. Avfartsnummer längs motorvägarna
8. Bästa Resväg och Vacker Resväg
9. Snabb beräkning av resväg

Jag hoppas och tror att det mesta är löst i 8110:an. I så fall kommer jag absolut att överväga ett öppet köp ;)
Jag antar att det endast är Navigon Sverige som kan svara på om så är fallet.

Redigerat av Gigamaster, 20 March 2008 - 14:51.

Postad 20 March 2008 - 17:30

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Gigamaster

Tack för denna korta lilla frågeställning... ;)

Skall se vad jag kan svara på.

1. TMC fungerar inte utan (den fula) kabeln och då extremt dåligt

Mig veteligen är en extern TMC antenn krav på alla GPS enheter som stödjer TMC... Inget undantag med NAVIGON. Nu är däremot TMC antennen inbakad snyggt i 12v kabeln, som dessutom är kopplad direkt i hållaren. Alltså inget mer fipplande med kablar.

2. Telefonparningen tappas konstant vid avstängning/standby av enheten

Vågar ej svara på detta. Det har med kompatibilitet att göra. Mig veteligen kommer listan i 8110 vara längre på kompatibla modeller. Testkörde idag mitt 8110 sample med BETA mjukvara. Körde BT med min HTC S710 samt sköt ut ljudet i bilstereon. Enligt de jag talade med lätt det helt OK. Även ljudet i bilen var helt klart OK. Men, det är upp till var och en att avgöra om det är bra ljud. Jag var positivt överraskad i varje fall.

3. GPS:en hänger sig när den paras med telefonen om telefonen är i "dolt läge"
Samma som ovan svar.

4. Inställningar gjorda i GPS:ens TMC tappas vid avstängning av enheten

Låter som en bugg i mjukvaran. Jag har en 7110 som jag kör dalgien med. Har inte detta problemet. Prova att uppdatera mjukvaran med NAVIGON Fresh. (Om du inte redan gjort det...) Kolla även med vår support om de har något att tillägga.

5. För att ange och söka POI måste man veta "Stad" och det stämmer inte alltid med verkligheten
Det hänger på postnummer sorteringen som kommer från NAVTEQs kartdatabas. Brukar inte vara några problem, men självklart förekommer undantag, vilka du tydligen hittat. Men, det är lättare att hitta med navigatorn än utan. I framtiden kanske Vi hittat en bättre lösning. Men idag är det denna lösning som tillämpas.

6. Batteritiden är INTE fem timmar, möjligen i mörkerläge
SOm medall elektronik anges standby tiden enligt de bästa förhållanden. Upp till fem timmar vid lågljusstyrka, låg volym, inget sökande och knappande osv osv. Precis som mobiltillverkare osv anger. En Nokia eller liknande har ju inte samma stand-by som anges om det är dålig täckning på nätet, då drar den mer ström... Min enhet (7110) klarar jag att köra GBG-Malmö på batteri. tex. Vilket är helt ointressant. Man kör jämt med 12V, och batteri om man skulle vilja ha guidning när man skall hitta tillbaks till en parkering tex. Man brukar ej promenera i tre timmar med navigatorn framför näsan. B)

7. PIN-kodskyddet kan kringgås alldeles för enkelt och är inget skydd mot stöld egentligen
Ingen kommentar, har ingen erfarenhet. Men jag tar till mig det och vidarebefordrar till Tyskland om du kan utveckla hur man gör och varför det är enkelt. Tack för feedback!

8. Man kan inte navigera på koordinat
Funktion som ligger i pipelinen skulle jag tro. Men kommer ej att implementeras i 8110 eller 21xx MAX.

Vår grafik är outstanding mest avancerad på markanden. Det kräver mycket av hårdvaran. 8110 har dessuom PanoramaView 3D vilket är änu mer avancerat. Därför harvi utrustat den med Samsung nya 533Mhz processor samt en separat grafikaccelerator. alltsp en GPS med två processorer. Den ÄR snabb! (Provade just en rutt GBG-Stockholm. Rutt beräkningen tog ca 3 sekunder!! :( Jämför gärna med andra enheter och Ni förstår att den är snabb.

10. Det är inte alltid skärmen reagerar på tryck
Detta är förbättrat på 8110 samt 2110 MAX

11. Man kan bara se nästa sex POI
Du tänker på "Dynamisk ruttöversikt". Anledningen är att det inte får plats mer p åen lista om texten skall vara läsbar. Man skulle naturligtvis kunna gjort en rull-lista, men då hade Vi uppmanat användare att knappa mer än nödvändigt på skärmen medans de kör... Och det är inget Vi rekomenderar. Dynamisk ruttöveriskt får du fram med två snabba klick på skärmen och den ger dig en bra översikt utan att tulla på säkerheten för mycket.

Japp, det är ju det som är grejjen. Du får POI längs din resväg. Bara på din resväg, och inte RUNT bilen som på andra navigatorer. Alltid på din rutt framför dig. Vem vill ta av från sin rutt för att komma till en bensinstation?

Denna var klurig. Har aldrig upplevt detta. Låter som en lokal bugg i din maskin. Har aldrig inträffat i någon maskin för mig.

Hoppas ovan ger lite klarhet i dina funderingar. Även om jag inte kunde lösa dina önskemål till 100%.

Glad Påsk, nu tar Vi helg.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 20 March 2008 - 22:20

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Vår grafik är outstanding mest avancerad på markanden. Det kräver mycket av hårdvaran. 8110 har dessuom PanoramaView 3D vilket är änu mer avancerat. Därför harvi utrustat den med Samsung nya 533Mhz processor samt en separat grafikaccelerator. alltsp en GPS med två processorer. Den ÄR snabb! (Provade just en rutt GBG-Stockholm. Rutt beräkningen tog ca 3 sekunder!! ;) Jämför gärna med andra enheter och Ni förstår att den är snabb.

Han menade nog inte ruttberäkningstiden som är oberoende av grafikmotorn.
Utan det har stått en hel del i forumtrådar att bl.a. 7000 är seg i 3D läget. Den uppdateras långsamt och släpar efter flera sekunder. Ibland har man kört förbi korsningen med 50m innan man är framme enligt kartan.
Har det förbättras något? Jag tänker främst på mitt val mellan 2100MAX och 7000.

Postad 21 March 2008 - 13:41

longfellow
  • longfellow
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

@zamolxes

Roligt att höra.

Skall försöka vara så exakt jag kan.

Vi har kommunicerat " i vår" samt "under April". Detta då det med all form av nylansering kan komma extremt oplanerade förseningar.

Senaste infon (läs igår) från Tyskland bekräftar att leveransplanen ser ut att hållas. (inget igår som tyder på förseningar) Alltså kan man räkna med att enhterna hamnar på hyllorna under tredje-fjärde veckan i April.

Mvh

NAVIGON Sverige

Åker till Skottland 29 april...
Jag hoppas verkligen att jag har med mig en 8110 i väskan då!!! :)

Postad 23 March 2008 - 17:28

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har en Navigon 7110 som jag är nöjd med, men nu när jag såg den här 8110 så kände jag ett stort behov av att byta upp mig :)
Ett par frågor bara

Kan man i 8110 lägga in egna POI, typ fartkameror utan att behöva köpa till ett program?

PanoramaView 3D fungerar den vyn överallt, inte bara i storstäder utan även upp i norrland? Reality view är ju mest för södra Svergie och storstäder.

TMC antenn blir det tillräcklig bra mottagning eller kan man koppla in en yttre antenn? I min 7110 har jag kopplat in TMC till bilantenn och fick då genast mycket bättre mottagning.

Har för jag sett någonstans att man kan synka 8110 och Outlook för att få över kontakterna man har där, då räcker det att bara välja en kontakt så får man en resrutt direkt till den kontakten, stämmer det?

Postad 24 March 2008 - 13:51

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Ume-Anders

Glad Påsk på Er!

Som det ser ut kommer man ej att kunna lägga in egna POIs i 8110. Men naturligtvis kan man lägga in egna favoriter osv.

Panorama View 3D täcker helajordskorpan(eller Europa i detta fallet) materialet kommer från ett stort kännt rymdprogram som jagej kan nämna vid namn. Alltså full täckning även i norra Sverige.

Kan även meddela att nya 8110 har Reality View PRO, vilket innbeär att även Ni norrut kommer att få glädje av denna funktion. Den täcker numera inte bara de riktigt lrångliga motorvägskorsningarna som i 7110, utan även alla motorvägsavfarter. Alltså, i stort sett full täckning på motorvägarna numera.

TMC antennen kommer att ligga inbakad i 12V sladden som sitter kopplad rätt i sugproppshållaren. I min 2110 som har har samma TMC antenn har jag helt godkänd mottagning. Faktiskt bättre än i min 7110:a med den externa TMC antennen. Men, koppllar man som du direkt motbilens yttre FM antenn blir det ju utan tvekan bäst mottagning.

Ang Outlook har du helt rätt, 8110 har NAVGION Sync, en mjukvara som syncar både dina Outlook kontakter samt din vanliga telefonbok i din GSM lur. (Om man nu inte har Outlook och massa kontakter) När du synkat Outlooks kontakter kan du antingen ringa upp dem via GPSen eller få en navigation direkt till kontakten.

Kör försiktigt!

MVh

NAVIGON Sverige

Postad 24 March 2008 - 18:57

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Tack Navigon Sverige för snabba och bra svar, nu växer mitt behov av 8110 ännu mer :)

Postad 25 March 2008 - 15:02

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Som ägare till 7110 (ursäkta trådkapningen men det kom upp tidigare i jämförelse med 8110...) kan jag bekräfta två saker som stör mig en del med 7110.

9. Kartan är enormt seg i 3D-läget.
Jepp, hackar sig fram med några tiotals meter åt gången känns det som.
Vissa rutter på bara några mil har hängt sig medan en adress några kvarter därifrån har funkat. Hände några gånger men nu har den funkat bra ett tag så man undrar ju vad det berodde på.

Ska testa att uppdatera mjukvaran men man hoppas verkligen att detta är åtgärdat i 8110. Sedan måste jag säga att jag tyckte inte "Reality Wiew" var så mycket att hänga i julgranen. Det är ju bara en grafisk stillbild över avfarten. Navigon har ju en funktion som visar vilken fil man ska välja, utan att navigeringen stannar upp och visar en stillbild, som är minst lika bra tycker jag.

Postad 25 March 2008 - 15:59

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej Navigon Sverige och tack för de snabba svaren.

Dock skulle jag vilja förtydliga vad jag menar:

7. PIN-kodskyddet kan kringgås alldeles för enkelt och är inget skydd mot stöld egentligen.
PIN-koden behöver bara slås in om man gör en reset (dvs håller inne power-knappen mer än 5 sekunder)
Men eftersom man inte ska stänga av den på detta sätt så är det ju inte nåt att ha.
Dessutom kan man, när koden ska slås in, enkelt komma förbi genom att trycka på knappen "Visa karta" på sidan av enheten. Då kan man även navigera till mål på kartan. Dock är det omständigt, men det går att använda GPS:en och det bör det inte göra.

Här tänker jag mest på när man "drar" i kartan för att se runt det område man befinner sig i. Det tar ganska lång tid innan kartan uppdateras efter att man har "dragit" i den. Åtmistånde i 7110:an. Samma sak med in- och utzoomning.

Med det menar jag att bilen måste rulla för att komma åt funktionen. Det går t.ex. inte att stanna vid kanten och tro att man kan se hur långt det är till nästa bensinstation längs rutten. Då blir funktionen otillgänglig. Men så fort man rullar framåt igen kommer man åt den. Det hade ju varit bra om man kunde se "POI längs resvägen" även då man står stilla t.ex. när man står vid rödljus.

Resvägen till Örnsköldsvik kan inte beräknas (åtmistånde inte från Umeå) Den räknar 90% och sen stannar den där i över 10 minuter. Därefter avbröt jag den. En annan användare upplevde samma problem med Navigon 7000:
Den kan inte hitta en rutt om man skall åka från Ljusdal till Hassela. Den räknar fram till 90% för att sedan stanna där. Efter 20 min avbröt han.

Hoppas att det blev lite tydligare i alla fall. I övrigt tycker jag att Navigons GPS:er bland de bästa på marknaden tack vare sina unika funktioner. :)

Postad 25 March 2008 - 22:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Kan även meddela att nya 8110 har Reality View PRO, vilket innbeär att även Ni norrut kommer att få glädje av denna funktion. Den täcker numera inte bara de riktigt lrångliga motorvägskorsningarna som i 7110, utan även alla motorvägsavfarter. Alltså, i stort sett full täckning på motorvägarna numera.

Så PRO betyder att det helt enkelt är fler avfarter som finns med? Jag trodde det var grafiken som var uppdaterad på något sätt (som line assist PRO som verkar visa kommande filbyten tydligare).
OM jag tolkar det rätt så kommer denna funktion även på 2110 max?

Postad 26 March 2008 - 09:34

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ GIGA

Då skall Vi se...

7. Pinkoden: Tack för infon ang "visa kartan" knappen. Skall kolla av med tyskland och återkommer när jag hört något.
Ang. OnOff knappen så har Vi valt att endast ha PINkoden om man stänger ned enheten helt och hållet. Vi tror att användarna skulle bli tokiga om pinkoden går igång varej gång man släcker ned skärmen endast. Men, alla har ju olika smak och önskemål, så det är svårt att göra alla 100% nöjda.

9. I visningsläget kommer Ni att märka en enorm skillnad på 8110 mot tidigare modeller. 8110:an är utrustad med nya MobileNavigator 7 vilket är en en mycket snabb mjukvara. Detta i kombination med dubbla processorer gör 8110:an outstanding. Så att scrolla och zooma i kartan går numera smärtfritt. Detta gäller även 21xx MAX, då den också är utrustad med nya MN7 mjukvaran.

12. POI längs resvägen. :) Den var ny för mig, har aldrig provat att söka POI längs resvägen när jag står stilla. Men du har rätt, den visar ej när man står still, i varje fall inte när jag sitter inne på mitt kontor. Skall testa idag när jag kört en stund och tex stannar vid ett röd-ljus. Men för Er info så visar den POI-längsresvägen på min 2110MAX och 8110 när jag testar sittandes på kontoret. Så det tycks vara en "förbättring".

13. 90% ruttkalkylering, Denna var också ny för mig. Har aldrig hört talas om detta. Testade på Umeå - Ö-vik, viket fungerade utan problem p åalla mina maskiner. Testade också på Ljusdal - Hassela, och här blev det problem... :blink: Stannar efter ca 90% som du skriver, men efter ca 5-10 minuter så är rutten färdig (71km och ca 1h körväg) Verkar vara något fel i kartmaterialet som stör kalkyleringen. Jag har mailat ned detta till våra tekniker som kommer att undersöka vad källan till felet är.

Testade också på 8110 samt 2110 MAX, och här är det inga problem alls att beräkna dessa resvägar.

Är det någon som har mer specifika exempel där den fastnar i kalkyleringen tas de gladeligen emot av mig här i forumet. Gärna så exakt som möjligt. Från: Stad + Gata Till: Stad + Gata. Även husnummer om det är det Ni knappar in. Måste ha exakt samma info för att kunna åteskapa en bug. (Förmodligen därför det fungerade mellan Umeå - Övik då jag ej fick någon gata i städerna...??? )

Mvh
NAVIGON Sverige

Postad 26 March 2008 - 09:55

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Drogen

Reality View:

Synd att du inte tyckte det är något vidare. Skall se om jag kan förklara varför det är så bra.

1. När man kör i områden man ej är van vid ger denna tydliga bild en mycket lugnare körning. Du känner igen dig och blir lugnare när du navigerar genom trafiken. Det är alltid bättre att få fullständig info och se alla körfält och avfarter samt realistiska vägskyltar på navigator, tom de skyltar du INTE skall följa.

2. Reality View är en fotorealistisk avbildning av verligheten. (Ett foto som är omarbetat till grafik, med smärre kusteringar för att passa skärmstorlek osv. Nej, husen i bakgrunden är ej fotrealistiska) Detta är en ovärderlig hjälp i komplexa situatoner på motovägen. Reality View som Vi känner den idag i 7110 har ca 4000 motorvägskorsningar i kartmaterialet. Vissa väldigt komplicerade, vissa mindre. Jg skall ta ett exemple som jag upplevde för ett par veckor sedan där RV hade varit oumbärligt.

Var i tyskland på CEBIT mässan och åkte i en hyrbil till hotellet. I bilen satt en konkurerande fabrikat av navigator vilken Vi körde med för skoj skull. När Vi på motovägen fick direktiv av navigatorn (konkurenten, störst på Europa marknaden) att forsätt framåt på motovägen i 8km gjorde Vi naturligtvis det. Helt plötsligt kommer ett stort motvägskors. Framför oss hade Vi: 2 filer rakt fram, refug, en parallelt gående fil rakt fram innanför refugen samt en motorvägs avfart....! Konkurerande maskin säger: Fortsätt rakt fram i 7km... Vadgör man??? Forsätter naturligtvis i de två filer till vänster som går rakt fram. (Att ta filen innanför refugen vore ju inte helt logiskt, och inte heller att ta avfarten till höger...)

Vad händer? Konkurerande maskin börjar direkt efter att vi passeras refugen klaga på att Vi tagit fel väg... Vi skulle hållit innanför refugen och kört rakt fram. Vi tappade ca 15-20 minuter pga av detta då vi fick fortsättapå motorvägen och sedan snirkla oss tillbaks till rätt väg.

Provade samma rutt dag 2, men nu med en NAVIGON 7110 i rutan. Var mycket spänd på resultatet... När Vi var en kilometer från denna krångliga händlese kommer RV upp på skärmen och visar exakt hur stället ser ut en kilometer innan Vi kommer dit. Vi såg två filer, en refug, en fil innangför refugen och en avfart. Alla skyltar som hängde över motovägen visades i rätt färger med rättavfartsnummer etc. Dessutom en STOR orange pil som visade att Vi skulle lägga oss i filen innanför refugen. När vi kom fram var Vi förberedda och kände igen oss och laoss naturligtvis innanför refugen. Och kom fram i tid.

Det är näst intill omöjligt för en navigator att förklara detta med bara "sväng höger / sväng vänster" kommandon. Med vår RV samt Lane-assistant tar Vi navigeringen ett steg längre och gör körningen lite roligare.

Om Ni kollar på denna länken ser Ni faktiskt en screenshot från 7110 med RV som färklarar väldigt likt det jag skrivit ovan.

http://www.navigon.c...ion/navigon7110

Mvh

NAVIGON Sverige

@ e3henri

Du har rätt, det är det som är uppdateringen av RV PRO. Numera med alla avfarter. Så man även får hjälp om man inte bor eller kör i närheten av en storstad där de stor motovägskorsningarna oftast finns.

Helt rkitigt. RV PRO finns även i 21xx MAX.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 26 March 2008 - 10:08

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Lite off-topic men jag undrar om Navigon har mjukvara för smartphones med inbyggd GPS? TomTom och Garmin har det men er programvara är lite annorlunda och visning av rätt fil är en bra funktion som vore trevlig att ha i telefonen.

edit.
Såg nu att det fanns en version för Windows Mobile men min mobil fanns inte med i listan över kompatibla enheter. Den är antagligen för ny för att ens ha testats. Synd att det inte fanns någon testversion att ladda ner. Det är ju det bästa sättet att ta reda på om programmet fungerar med telefonen eller inte. Priset var annars ganska bra. Samma pris som t.ex Garmin Mobile med europakartor. Garmin vet jag att det fungerar eftersom jag har just en testversion av det i min telefon. Går det att testa Navigon innan köp så vore det väldigt intressant. Garmins program är bra men känns i vissa lägen lite stelbent.

Redigerat av Snurrbo, 26 March 2008 - 11:38.

Postad 26 March 2008 - 12:58

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

13. 90% ruttkalkylering, Denna var också ny för mig. Har aldrig hört talas om detta. Testade på Umeå - Ö-vik, viket fungerade utan problem p åalla mina maskiner. Testade också på Ljusdal - Hassela, och här blev det problem... :) Stannar efter ca 90% som du skriver, men efter ca 5-10 minuter så är rutten färdig (71km och ca 1h körväg) Verkar vara något fel i kartmaterialet som stör kalkyleringen. Jag har mailat ned detta till våra tekniker som kommer att undersöka vad källan till felet är.

Testade också på 8110 samt 2110 MAX, och här är det inga problem alls att beräkna dessa resvägar.

Är det någon som har mer specifika exempel där den fastnar i kalkyleringen tas de gladeligen emot av mig här i forumet. Gärna så exakt som möjligt. Från: Stad + Gata Till: Stad + Gata. Även husnummer om det är det Ni knappar in. Måste ha exakt samma info för att kunna åteskapa en bug. (Förmodligen därför det fungerade mellan Umeå - Övik då jag ej fick någon gata i städerna...??? )

Mvh
NAVIGON Sverige

Detta hände på min semester då jag skulle navigera ifrån Umeå. Jag befann mig vid trafikljuset på V. Esplanaden (E4) kosningen Storgatan eller Skolgatan (minns inte exakt) och skulle navigera till Max Hamburgare på Stationsplan 9 i Örnsköldsvik. Sen tycker jag att det är märkligt att Max inte klassas som snabbmatsrestaurang, utan går under rubriken annat. :blink:

Redigerat av Gigamaster, 03 April 2008 - 08:35.

Postad 26 March 2008 - 14:35

• 0
Jag kan säga av egen erfarenhet att något saknas i Navigons sätt att hantera support och vid reparation av Gps. Jag hade samma problem med min pna7000. Den klarade inte av att räkna ut vissa rutter, men om man delade upp dessa rutter i X- antal delmål så klarade den av det men det kunde ta upp till 45 minuter att räkna ut dem.. Mina problem områden var, tex Umeå till Tärnaby, fungerade aldrig utan fick en felkod oavsett inställningar. Men valde jag tärnaby till umeå, tog det 10 sekunder så hade den räknat ut det.. Så en bug finns där... Jag skickade min navigon för reparation med fel beskrivnings exempel (umeå-tärnaby). Fick tillbaka den med förklaringen, Om installerad och uppgraderad... Testade den och samma sak som tidigare. Man hade alltså inte testat något i min beskrivning. Gick tillbaka till butiken som var Onoff i umeå, de ringde upp supporten på navigon som jag då fick tala med. De sa till mig, skicka en fel beskrivning så vi kan lösa detta problem eftersom de hade aldrig hört talas om något liknande förut, trots att jag sett på olika forum på nätet att det fanns många med samma problem och som också inte fått den lagad. Talade då om för killen i supporten att den redan varit på reparation med felbeskrivning som jag precis förklarat. Han frågade då mig på vilket språk det var skrivet på?.. Svenska sa jag.. Aha... han sa då att den skickas till Tyskland och de förstår inte svenska!!!!....... Jag blev hyper förbannad.. Onoff Hade ingen aning om att felbeskrivningen skulle va på engelska. Men då kan man väl säga att det inte är konstigt att det inte finns några rapporter om att en bug existerar när den aldrig blivit läst pga teknisk miss från navigon... detta var hösten 2007...

Postad 26 March 2008 - 21:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Sedan måste jag säga att jag tyckte inte "Reality Wiew" var så mycket att hänga i julgranen. Det är ju bara en grafisk stillbild över avfarten.

Hmm. Jag trodde ju faktiskt att det var en 3d renderad sekvens som visades...lite besviken också (utan att ha sett det i verkligheten)

Postad 27 March 2008 - 08:39

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Med Navigons beskrivning kan jag tänka mig att det är bra i riktigt komplicerade situationer. Jag har sett RW längst E4, E6 runt Helsingborg, Malmö. I vissa korsningar ser man en "filassistent" som visar vilka filer som är lämplig för aktuell resväg och i vissa fall (RW) får man en stillbild över avfarten. Med tvåfilig motorväg och en avfart så kan det ju kvitta. Men som sagt i komplicerade lägen kan det nog vara bra och det är ju i alla fall ingen nackdel. Hoppas det kommer en lösning på "ruttplaneringsbuggen". I övrigt är jag riktigt nöjd.

Postad 27 March 2008 - 08:52

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Här måste jag dock försvara Reality View litegrann, eftersom jag tycker att funktionen är både snygg och användbar. Framförallt vid komplicerade korsningar. Vi har en hel del sådana runt Malmö vid yttre ringvägen och där är den verkligen användbar. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun när man navigerar där igenom. Likaså vid Jönköping på E4 är det väldigt lätt att råka köra fel och även om det är en stillbild så ger den en tydlig översikt över hur man ska köra för att hamna åt det hållet man tänkt sig.

Men så har jag också en fråga till Navigon Sverige ang. PIN-koden:
Jag kan förstå att man inte väljer att PIN-koden ska komma upp varje gång man bara släcker skärmen.
Men på 7110 var det så att om man stängde av enheten helt så blev det även en hårdvarureset som raderade alla inställningar och du har själv sagt till oss via den forumtråden att man inte ska stänga av enheten så. Därför undrade jag; om man inte ska stänga av enheten med hårdvarureset (hålla inne power-knappen i flera sekunder), vad ska man då med PIN-koden till? Dock hade jag förstått om det om det var så att alla inställningar behölls när jag stängde av den helt. Problemet är ju att den tappar alla rutter och mobilparningar. Men det kanske den inte gör i 8110. I så fall ser jag funktionen som användbar (utifall att Navigon löst att man kan gå runt PIN-koden förstås)

En annan fråga som jag undrar över:
Under min semester så planerade jag att köra flera delmål under veckan, men det jobbiga var att 7110:an var tvungen att beräkna hela resvägen innan jag ens kunde börja navigera. Den beräknade alltså inte bara till delmålet. Eftersom jag skulle köra upp och ner genom hela Sverige, så tog det ganska lång tid att beräkna hela rutten innan jag kunde börja navigera. Detta blev extra jobbigt då jag stängde av den (hårdvarureset) varje gång jag planerade att stanna över natten, eftersom en ny ruttinmatning och beräkning på ytterligare flera minuter fick påbörjas morgonen efter. Det slutade med att jag inte matade in mer än den rutt som jag skulle köra under den dagen, eftersom jag inte orkade göra om hela ruttinmatningen till alla städer (som jag planerade att besöka) varje dag.
Det jag tänkte höra är om det fortfarande är så i 8110:an?

Tack för att du är med oss här på forumet! :D

Postad 31 March 2008 - 16:40

Unregisteredf01cd8dd
  • Unregisteredf01cd8dd
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tre frågor till Mr NAVIGON Sverige

1. Eftersom 2110 MAX är utrustad med den nya MN7 mjukvaran, kommer man att kunna köpa PanoramaView 3D som ett tillägg eller är den för långsam för det? (Kan du ge mig lite specs på hårdvaran?)

2. Kommer man att kunna uppdatera sin 7000T till MN7?

3. Den nya Panoramaview 3D funktionen, funkar den endast med (nya) speciella kartor eller fungerar de med nuvarande kartorna såsom Europa 08 osv...?

Postad 02 April 2008 - 09:18

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Alla GPS'er jag sett har ryckig/sen uppdatering av grafiken utom TomTom. De andra verkar visa ca. 1 bild per sekund. Vi körde fel i Stockholm en gång (med en Garmin) enbart pga. segheten. Tomtom har ju stenåldersgrafik men de interpolerar GPSdata och förutser spåret en bit framåt. Mycket bra.

Jag undrar, visar 8110 grafiken lika ryckigt eller flyter det fram i minst 10fps? Detta är en helt avgörande finess för mig.

Redigerat av Linmajon, 02 April 2008 - 09:19.

Postad 03 April 2008 - 21:25

matced
  • matced
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Verkar inte finnas någon information på Navigon's hemsida om denna modellen vilket gör det lite svårt att jämföra. Någon som köpt den och som kan ge lite feedback över hur den fungerar i det verkliga livet?

Redigerat av matced, 03 April 2008 - 21:26.

Postad 06 April 2008 - 08:54

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Linmajon,

8110 samt 21xx max kommer att "uppdateras" oftare än tidigare modeller. Som du beskriver så uppdateras de flesta GPSer varje sekund. Våra nya maskiner flyter på bättre i visningen.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 06 April 2008 - 09:01

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@matced

:)

Det finns ingen som köpt produjten ännu, då den släpps på marknaden i mitten av April. (Lev. flyter enligt planen)

Vad gäller info på hemsidan så kommer det i samband med att produkterna släpps på marknaden.

Det finns lite smyg info att läsa på denna länk: http://www.navigon.c...e/se/sv/cebit08

Postad 06 April 2008 - 15:58

longfellow
  • longfellow
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Från ONOFF internetbutik:

Lagerstatus
Internet: Förhandsboka, prel på lager 18/4-08

Postad 06 April 2008 - 16:52

roBBen
  • roBBen
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Dessutom kommer det ligga en Voucher i karrtongen till 2110 MAX som ger ägaren rätt att köpa till 2 års kartuppdateringar för endast 199:- SEK. (30 dagar från köpet har man på sig)

Finns denna även i 2100 MAX?

MVH
Robin

Postad 06 April 2008 - 22:18

matced
  • matced
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

@matced

Det finns ingen som köpt produjten ännu, då den släpps på marknaden i mitten av April. (Lev. flyter enligt planen)

Vad gäller info på hemsidan så kommer det i samband med att produkterna släpps på marknaden.

Det finns lite smyg info att läsa på denna länk: http://www.navigon.c...e/se/sv/cebit08

Ok, kan förklara varför jag inte hittade något :) Hittade några kortare klipp på youtube som gav viss uppfattning om hur den fungerar. Verkade dock vara väldigt ryckig uppdatering när det gäller 3D kartorna (dvs de riktigt 3 dimensionella)

Annars verkar den intressant, dock lite dyr kanske :P

Postad 07 April 2008 - 12:12

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Dum fråga men går det att navigera samtidigt som man lyssnar på MP3:or? Dvs att man har musik i bakgrunden och man ser navigeringen som vanligt?

Postad 07 April 2008 - 19:47

peterli
  • peterli
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
läste i ett inlägg att man inte kan lägga till POIer själv. :)
då undrar jag hur man kan lägga in egna fartkameravarningar som en typ av POI?? gör man det via ett externt program man får ladda ner till sin dator eller hurdå?
det måste ju bara gå annars försvinner en viktig finess. :P

tacksam för mer detaljerat svar om detta

Postad 12 April 2008 - 07:19

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Vad trevligt att NAVIGON finns med här på forumet.

Vad gäller buggen för rutten Ljusdal - Hasela så var det jag som hittade den och jag skickade ett maill via NAVIGON.de till dom och fick faktiskt inget svar alls. Men det är bra att NAVIGON Sverige har vidarebefodrat detta så att det går via rätt kanaler.

Dock så ser jag en väldig nackdel med att man inte kan lägga in egna POIS. På min 7000 så har jag installerat POI Warner och det fungerar upperligt med lite konverting av asc filer osv., så detta program kommer inte att fungera med 8110:an? För mig är indikationer av fartkameror och laser platser viktig, och den infon kan man lätt uppdatera med PIO Warner.

En sak till... Var nyligen på Navigons hemsida (Sverige) för att kolla om det fanns en ny karta till min 7000, men eftersom ni inte anger vilket datum kartan lades upp så blir det svårt att förstå hur pass ny kartan är! Jag åker ofta till Ljusdal från Sthlm och varje gång får jag höra från frugan att Navigatorn är det bara att slänga i ån pga att den numera halv gamla Uppsala vägen inte finns med.. :)

Redigerat av Minglarn, 12 April 2008 - 07:28.

Postad 14 April 2008 - 09:36

griphon
  • griphon
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
inget nytt om fartkameror? står i valet och kvalet om jag skall vänta på denna en vecka eller köpa en Garmin nüvi 760 idag istället..

Postad 16 April 2008 - 19:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej på Er,

1. POI Warner är en tredjeparts mjukvara som fungerar på alla våra tidigare modeller. Ser ingen som helst anledning till att POI Warner ej kommer att anpassas även för våra nya maskiner. Men dtta kan jag ej svara på 100%igt då det som sagt är NAVIGONS mjukvara.
2. Fatkameror kan man ladda hem månadsvis via NAVIGON Fresh. Detta är en tjänst som kostar 29Euro /år. Anledningen är att Vi köper in från extern aktör som uppdaterar löpande. Alltså inga hemmagjorda POI listor.
3. Kartor till TS7000T, uppdatering av kartmaterial skulle jag vänta med. Det är samma på webben som i enheten. Uppsalavägen är ej med i det materialet. Uppsalavägen är med i 21xx och framåt. Uppdatering till TS7000Te bär komma inom ca 4 veckor är den infon jag senast fått.
4. Fresh Map voucher för 2110 MAX (199:-) finns endast i 2110MAX. KOmmer att ligga i 2100 MAX då detta är en Norden maskin. Så, perosnligen hade jag satsat på 2110MAX.
5. Leverans info: 21xx MAX har skickats ut i denna vecka. Bör dyka upp i butiker när som helst. 8110 ligger ca 14 dagar efter. (slutet av April)

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 16 April 2008 - 19:32

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ok, då fungerar inte nuvarande POI-Warner med 8110?

Postad 16 April 2008 - 21:53

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Hej Navigon-ansvarige och kul att du skriver här!

Som ägare till en Mio C710, som jag just verkar ha pillat sönder genom att skruva isär den, så undrar jag följande inför mitt nästa navigatorköp:

1) Går det att koppla in en extern antenn till TMC? Jag har ju redan förberedelse för detta i bilen pga installationen av min Mio C710. En antenn integrerad i ciggsladden antyder ju att detta är omöjligt, men vet du om det går? Dessa sladdantenner brukar vara odugliga. Mottagningen inuti en bil med sitt stålskal blir dålig och TMC tycks kräva ganska bra mottagning (mycket bättre än ljudet) då RDS är det första som ryker vid svag signal.

2) Vilken bildfrekvens har 8110 under navigering? Jämför med Garmins som brukar vara en gång per sekund ungefär, till TomToms riktiga flyt och Mio någonstans därimellan. Att skärmen har hög upplösning och därmed ger navigatorn många pixlar att ta hand om lär påverka bilduppdateringsfrekvensen. Frågan är vad CPU:n och grafikprocessorn presterar med denna skärm? 1, 5 eller 10 bilder per sekund?

/Micke

Redigerat av Micleg, 16 April 2008 - 21:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.