Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray spelare med inspelning / hårddsik?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 mars 2008 - 20:36

Unregisteredb7e5102f
  • Unregisteredb7e5102f
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Tjena

Är i tankarna av att byta ut min gamla DVD-spelare.
Först tänkte jag att jag skulle införskaffa en Samsung DVD-HR755 för bekvämligheten med hårddisk. Men nu har det slagit mig att jag skulle villja ha en Blu-rayspelare, helst även då med hårddisk.
Helt enkelt för att då kunna spela in trevliga TV-program man missar då och då. Jag har själv dock inte sett någon blu-ray spelare med inbyggd HD, mer än Sharps Aquos BD-HDW20, som känns lite väl overkill för mig.
Så jag undrar helt enkelt om det finns modeller av blu-ray spelare med inbyggd HD och inspelning, eller om de kommer nu under året, för det känns ganska självklart för mig att det finns en marknad för den sortens spelare.

/krille

Postad 27 mars 2008 - 00:38

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
ska den vara inbyggd i TVn, koka kaffe o gå ut med jycken åxå?

I dagsläget ser jag ingen anledning att blanda ihop dessa saker i en burk, framförallt därför att det inte finns något 1080p material att bränna på en BluRay skiva.

Postad 27 mars 2008 - 13:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Fast man kanske fortfarande vill spela in vanliga TV-program, så varför skulle det inte finnas en marknad Rabalder? Drygt och ganska dumt påhopp...

gycamp: Såvitt jag vet finns de än så länge bara i Japan, men har för mig jag hört att det är på G. någon mer insatt kan säkert upplysa om lite rykten eller liknande. :D

Postad 27 mars 2008 - 13:45

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

ska den vara inbyggd i TVn, koka kaffe o gå ut med jycken åxå?

I dagsläget ser jag ingen anledning att blanda ihop dessa saker i en burk, framförallt därför att det inte finns något 1080p material att bränna på en BluRay skiva.

Varför inte det vore väl roligt om den kunde fixa allt det. Det är väl inte så fånigt att fråga detta att man behöver komma med sånna förlöjliganden. Själv tycker jag inte att det är för mycket begärt att en BD-spelare skulle fixa det. Det handlar nog inte (för de flesta) främst om att spela in 1080-material utan som Gycamp säger spela in progam som man av någon anledning inte kan se då de är på tablån eller om man vill spara något extra spännande.

Jag skulle tro att det kommer senare mot årskiftet men de kommer antagligen vara dyrare än DVD:ditot (hur mycket har jag ingen aning om behöver ju inte vara hutlöst) och det är nog inte säkert att den kan spela in HD (då den antagligen inte kommer ha HD mottagare).

Tja, det är vad jag tror i alla fall.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 27 mars 2008 - 14:53

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Det finns redan.

Sony BDZ-V9 finns bara i Japan tror jag.

Postad 27 mars 2008 - 14:55

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Men var inte frågan när det skulle komma hit? B8 hade ju redan konstaterat att det fanns i Japan. Så tänkte jag iaf.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 27 mars 2008 - 16:25

Unregisteredb7e5102f
  • Unregisteredb7e5102f
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
OK
Tack för svaren, får väl ta och vänta ett tag då på uppgraderingen av DVD-spelaren.

Postad 27 mars 2008 - 20:11

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Var inte min mening att vara taskig

MEN

varför trycka in allt detta i en Box

Först behövs en, två eller 3 mottagare
Sedan så måste typ av mottagare bestämmas DVB-T (mpeg 2 eller 4) eller DVB-C eller DVB-S (CD eller Viasat) eller IP-TV osv osv
Sedan hårddisk storlek
Sedan BD spelare
Sedan brännarfunktion (BD eller DVD)

Apparaten blir allt för dyr o kräver allt för många varianter för att vara komersiell.

Postad 28 mars 2008 - 01:50

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Fler mottagare behövs väl bara om man vill ha PVR det är väl inte många av DVD:erna med hårdisk som har idag? hårddiskstorlek behöver man väl inte heller ha så många olika eller ens särskillt stor om man inte ska spela in HD (vilket jag inte tror kommer bli aktuellt även om den klarar HD från BD-skivor). Typ av mottagare är ju iof sig sant men det valet görs ju redan på DVD:erna och där är det väl fortfarande analog som dominerar. Samt att bränna på DVD är väl inte nödvändigt om man kan spela in på HDD.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 28 mars 2008 - 17:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Fler mottagare behövs väl bara om man vill ha PVR det är väl inte många av DVD:erna med hårdisk som har idag? hårddiskstorlek behöver man väl inte heller ha så många olika eller ens särskillt stor om man inte ska spela in HD (vilket jag inte tror kommer bli aktuellt även om den klarar HD från BD-skivor). Typ av mottagare är ju iof sig sant men det valet görs ju redan på DVD:erna och där är det väl fortfarande analog som dominerar. Samt att bränna på DVD är väl inte nödvändigt om man kan spela in på HDD.

Väl Mött!
/Skorpan

- Avsaknade av dubbla tuners är väl något som dom flesta som vill se på en betalkanal o spela in på en annan saknar på sina gamla dvd-recorders.
- Varför vill man inte spela in i HD? Vill man ha en BD spelare så har man ju naturligtvis en platt TV och då vill man
ju kunna använda den varje dag
- Analoga DVD recorders är väl lite på utgående, kan dock få ett nytt liv då folk vill kopiera över ngt från sina
HDD-PVRer.
- Förr eller senare så blir det platsbrist på hårddisken.

Åter igen så påstår jag att det finns ingen anledning att mixa ihop 2-3 dyra tekniker i en burk när man kan köpa dom separat.

Hej Hopp Det är Fredag!

Postad 28 mars 2008 - 18:31

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Åter igen så påstår jag att det finns ingen anledning att mixa ihop 2-3 dyra tekniker i en burk när man kan köpa dom separat.

Precis därför tror jag på mitt förslag som ju är något av en kompromiss där den "dyra tekniken" är BD-spelaren. Nog kan det vara aktuellt med DVD-brännare för att underlätta när hårddisken tar slut men knappast en BD-brännare. Sen är det klart att så småningom så blir det ju aktuellt att även kunna spela in på BD-skivor men kanske inte första omgången (om det nu inte skall kosta multum).

Och även om man har en platt HDTV så är nog det mesta materialet som man tittar på SD och inte HD. Därför tror jag att man inte nödvändigtvis prioriterar att spela in HD före SD (sen kan man ju faktiskt spela in HD även på en sådan apparat men det blir ju nedkonverterat till SD).

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 28 mars 2008 - 19:14

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Precis därför tror jag på mitt förslag som ju är något av en kompromiss där den "dyra tekniken" är BD-spelaren. Nog kan det vara aktuellt med DVD-brännare för att underlätta när hårddisken tar slut men knappast en BD-brännare. Sen är det klart att så småningom så blir det ju aktuellt att även kunna spela in på BD-skivor men kanske inte första omgången (om det nu inte skall kosta multum).

Och även om man har en platt HDTV så är nog det mesta materialet som man tittar på SD och inte HD. Därför tror jag att man inte nödvändigtvis prioriterar att spela in HD före SD (sen kan man ju faktiskt spela in HD även på en sådan apparat men det blir ju nedkonverterat till SD).

Väl Mött!
/Skorpan

Men varför slå ihop dom, är det inte bättre att köra på sin HD-PVR med dubbla tuners anpassat till sin nuvarande TV-providor. Sedan väljer man sin BD spelare och beroende på bla vilka krav på Ljud och version så betalar man för detta. Att trycka in en DVD-recorder i BD spelaren skulle iofs vara OK så att man kan i SD format föra över från PVRen.

Postad 29 mars 2008 - 02:02

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Det förutsätter ju att de flesta redan har en HD-PVR (finns det ens nån sån ute till ett rimligt pris ännu?) och det tror jag det dröjer innan de flesta har.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 29 mars 2008 - 02:18

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det förutsätter ju att de flesta redan har en HD-PVR (finns det ens nån sån ute till ett rimligt pris ännu?) och det tror jag det dröjer innan de flesta har.

Väl Mött!
/Skorpan

kan det vara 50ggr fler än som har en ren BD spelare kanske...?

personligen känner jag ingen som har en BD spelare idag (excl ps3) men många många som har HD-PVR, kanske inte så konstigt då jag o tydligen många fler hellre lägger 3k på något som används 5-6 timmar om dagen istf 5-6 timmar i månaden.
Men som sagt hellre betala 2x3000 för 2 apparater istf 6k för en maskin.

Postad 29 mars 2008 - 03:18

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
BD recorders har snart 50% av totala recording marknaden i Japan... det är på gång riktigt sjyssta recorders, men det tar en liten stund till för dom att komma till USA och EU.

Postad 29 mars 2008 - 12:03

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
nej det är nog inte 50ggr fler eftersom man inte kan exkludera ps3 (det är ju en bd-spelare även om det är en spel maskin också). Men jo visst är det så att det är en hel del som vill ha separata maskiner, men samtidigt skulle jag tro att det finns en marknad för BD recorders (HDgurus inlägg bekräftar ju även detta i någon mån även om Japanerna verkar köpa det mesta bara det är nytt och häftigt :) inget illa menat men det är många konstiga saker (i mina ögon) som säjler som smör i Japan).

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 30 mars 2008 - 01:03

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
PS3 kan man nog avföra som en BD spelare då det inte verkar finnas så många PS3 ägare med BD skivor.
(antagandet baserat på att det under 2008 förväntas säljas 16 miljoner BD skivor och att det i dec-08 förväntas finnas nästan 30 miljoner BD spelare inkl PS3)

Men visst voe det trevligt med en allt-i-allo maskin men förutsättningarna finns inte där på marknaden i tex Sverige.

Postad 30 mars 2008 - 01:15

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

hårddiskstorlek behöver man väl inte heller ha så många olika eller ens särskillt stor om man inte ska spela in HD (vilket jag inte tror kommer bli aktuellt även om den klarar HD från BD-skivor).

Varför ska man inte spela in HD?
Jag spelar ofta in program bl.a. från SVT HD.

Hårddiskar blir bara billigare och billigare.
Jag köpte ytterligare en 1 TB hårddisk i dag och den kostade 2000 kronor.

Redigerat av Unregistered730fbd91, 30 mars 2008 - 01:15.

Postad 30 mars 2008 - 20:38

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Men jo visst är det så att det är en hel del som vill ha separata maskiner, men samtidigt skulle jag tro att det finns en marknad för BD recorders (HDgurus inlägg bekräftar ju även detta i någon mån även om Japanerna verkar köpa det mesta bara det är nytt och häftigt :) inget illa menat men det är många konstiga saker (i mina ögon) som säjler som smör i Japan).

Förutom att japanerna gillar nya prylar (vem gör inte det? :ph34r:) så är anledningen till att BD recorders snabbt har blivit populära är att i princip alla TV-kanaler i Japan sänder i HD upplösning :)

Om det ändå vore så i Sverige :ph34r:

Redigerat av HDGuru, 30 mars 2008 - 20:38.

Postad 30 mars 2008 - 20:53

RiAl
  • RiAl
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Känns lite som om filmbolagen har något att säga till om, drar sig nog för att godkänna HD inspelning rentav för att kvaliteten skulle bli för hög? Eller?

Postad 30 mars 2008 - 21:01

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Känns lite som om filmbolagen har något att säga till om, drar sig nog för att godkänna HD inspelning rentav för att kvaliteten skulle bli för hög? Eller?

Jag spelar dagligen in från SVT HD med min Elgato EYE TV:
http://macoteket.se/...duct_id=1035757
-

Postad 31 mars 2008 - 21:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag spelar dagligen in från SVT HD med min Elgato EYE TV:
http://macoteket.se/...duct_id=1035757
-

maffigt med sladdhärva, en HD kanal samt att man måste bo i Fjollträsk med förorter för att det ska funka. Jag ser framför mig hur köerna ringlar sig utanför Elgiganten. :)

Postad 01 april 2008 - 02:07

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag ser det mera som en teknisk bekräftelse på vad som går att göra om viljan finns.
SVT HD har med sina marksändningar satt en ny bättre teknisk standard för TV.
Varför skall någon kanal hålla sämre kvalitet?

Postad 01 april 2008 - 13:08

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Problemet är väl att i Sverige (Europa?) så är det till skillnad från Japan väldigt få HD kanaler du kan se i en burk som inte kräver ett programkort. Även om du bygger in en kortplats så skall Canal Digital och dom andra ändå godkänna maksinen för att du ska ha någon nytta av det.

Känns som om DVD med hårddisk var hett i Sverige för 3-4 år sen men att det numera är digital tv-box och separat DVD spelare som gäller för de flesta. Tror inte det blir annorlunda bara för att HD kommer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.