Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny webbtjänst hjälper dig hitta bästa bredbandsabonnemanget.

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 May 2008 - 15:14

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 03 May 2008 - 10:37

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Hur väl fungerar det här och vilka operatörer ingår?
Om jag söker på mitt postnummer så får jag nästan bara träff på ADSL leverantörer.
Begränsar jag sökningen till LAN (tolkat till fiber) så poppar TELE2 upp?
Kollar jag på TELE2 så är ADSL det enda dom kan leverera och jag känner inte till en enda som kan få fiber från TELE2 i hela kommunen.
Bor i ett av Vallentunas större bostadsområden med över 300 lägenheter och samtliga har fiberanslutning från Ownit, jag betalar idag 180:- för en 100/100 lina och Ownit är inte ens listade???

Postad 03 May 2008 - 11:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
ja den var bra när man såg hur många som kan leverea bredband till min adress men gör man en koll på leveratörenas hemsida så är det bara en som kan leverea och det är telia så denna site ger jag inte mycket för då dom inte ens kan komma med riktiga siffror om dom inte använder postnummer som blir totalt fel utan andvänder telnr i stället så kan den bli bra .
Då man har ett postnummer som går till en stad men man bor på landet 2.7 mil från staden därför blir hela iden med biligt bredband dåligt.
man kunde få lan också med 100mb det finns inte ens en fiberkabel där jag bor så nu är det ett stort fiasko.

Redigerat av Unregistered1022, 03 May 2008 - 12:15.

Postad 03 May 2008 - 11:56

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
den fungerar ju sådär... :blink:

Postad 03 May 2008 - 14:30

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
tyvärr funkar tjänsten riktigt uselt...

Postad 04 May 2008 - 15:45

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Japp, tjänsten är inte felfri. När jag söker på mitt postnummer så kommer flera abbonemang upp som ligger över 8 mbit (t.ex. 24 mbit) vilket inte jag kan få. Går man dessutom in på företagens egna hemsidor och söker på sitt tele/postnummer så bekräftas det att jag INTE kan få över 8 mbit, men enligt prisfakta.se så kan jag alltså det.

MVH
Jonsod

Postad 04 May 2008 - 21:11

Primo1
  • Primo1
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
har 100/10 nu från BBB, vilket inte kom upp i tjänsten...

Postad 06 May 2008 - 14:53

Ola J
  • Ola J
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Arbetar på Prisfakta och med den databas som finns på Prisjakt avseende bredband.

Tack för bra inlägg.

Några kommentarer:
I dagsläget finns samtliga abonnemang med för mobilt bredband, i det närmaste samtliga ADSL abonnemang medan det för LAN abonnemang finns luckor. I dagsläget finns drygt 1000 LAN abonnemang inlagda men sannolikt behövs lika många till för att det skall bli en komplett tjänst.

Den största orsaken till att det saknas LAN abonnemang är att vi har problem med att få postnummerlistor från operatörerna var deras olika abonnemang fungerar.
Genom att Prisjakts tjänst blir mer känd i kombination med bearbetning av media som skriver om tjänsten, så ökar intresset från operatörerna att skicka postnummerlistor. Flera operatörer som varit "sega" har nu meddelat att postnummerlistor kommer inom kort.
Samtidigt kommer vi under de närmaste månaderna att öka både arbetsinsats och "trycket" mot operatörerna för att få de uppgifter som behövs.

Trots att vi arbetar nere på postnummernivå så hjälper det inte alltid avseende korrekt uppgift avseende hastighet. Det finns flera postnummerområden där det sägs exempelvis finnas 8 Mb men vissa hushåll ligger trots detta för långt från basstationen vilket gör att man ändå bara kan få max 2 Mb. Massförfrågningar på telefonnummer och/eller gatuadress kan merparten av operatörerna ej hantera.

Avseende synpunkter på var de olika abonnemang fungerar, så kommer dessa uppgifter från operatörerna.
Rapporteras något fel som i detta forum, då kontaktar vi operatören för att få en uppdaterad postnummerlista.
Det ligger i allas intresse att postnummerlistan är korrekt, är den felaktig så drabbas även operatörens kundtjänst av onödigt arbete.

Tjänsten kommer gradvis bli mer komplett. Har ni synpunkter på förbättringar är ni även välkomna att höra av er direkt till undertecknad, [email protected]

Ola

Postad 06 May 2008 - 18:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Arbetar på Prisfakta...

då får ni nog köra med till läget gäller endast större städer
för så som du har sakt att ni skall bli bättre så hjälper det ej dom som bor i närheten av en stad med ett postnummer som går till staden men bor 2.7 mil från staden så för dom så är er tjänst inget att ha då operatörena har telefon nummer dom söker på då det finns växlar som står lite överalt i sverige så då beror det på vilken som har byggt ut växlen och vilket bredband den operatören kan erbjuda.

Redigerat av Unregistered1022, 07 May 2008 - 13:32.

Postad 07 May 2008 - 21:26

Unregistered0618ea5c
  • Unregistered0618ea5c
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag bor själv i en mindre ort strax utanför storstad, och det var inte mycket som stämde där. Påstod att jag kan få Bredbandsbolagets nya Turbo-DSL tjänst vilket inte är fallet, med flera operatörer.

Postad 09 May 2008 - 09:18

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Söker jag på mitt postnummer så får jag upp massa alternativ men det är endast ett fåtal jag har tillgång till iom de flesta är bundna till bostadsrättsföreningar eller liknande. Mycket svårt att få någon översikt över vad som skulle vara aktuellt för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.