Dum fråga kanske, men vad är infästning?
Finns inga dumma frågor.
"Fastskruvningen i väggen"
Sker den med spik håller det dåligt. Sker den med skruv lite bättre. Skruv med plugg ännu lite bättre och molly ett steg till. Bäst är att fästa i reglarna. En misslyckad molly sitter sämre än en skruv med nylonplugg. Därmed är det hur du gör infästningen som avgör - inte vägg.
L-profil låter som en smart idé. Jag vill att skåpen skall klara så mycket tyngd som bara möjligt.
Bara för att klargöra en sak. Är L-profil och vinkeljärn samma sak?
Hmmm ... det kan det iofs säkert vara antar jag. Det jag menar med vinkeljärn är ... fast kanske i annan storlek... typ
Med L-profil menar jag "en lång plåtlist" som görs nästan lika lång som skåpen (så när som på 5-10 cm åt vardera hållet). Om den sedan är i alu, mässing eller plåt spelar mindre roll. Gissar att den är någon mm tjock. Sedan 2-5 cm som ligger mot vägg resp under skåp. Själv har jag satt både på L-lister som är tänkt att använda till gipsning (tex
http://www.gyproc.se...E/h5050_hs.gif) samt som avslut vid golvläggning (lite styvare, men bygger mer från väggen pga tjocklek). Kom på att jag även använt avslutningslisten för Eccophons akustiktak. I princip så går det ju med flera vinkeljärn, men det är så enkelt att få en L-profil i våg och längden gör att man alltid kan hitta minst ett par reglar att fästa den i.
Hursomhelst antar jag att en 2"4 är det jag behöver. Men vad exakt är en 2"4?
Sorry.
Sök på 45x95 istället. Eller råplan ... eller båda...

Nu förstår jag inte. Om jag använt en L-profil, skall jag då ÄVEN använda vinkeljärn? Du får gärna förtydliga.
L-profilen sätter du i underkant. Vill du inte ha en L.profil där så kan du ställa den på en 45x95 ... Fat jag tror du klarar dig med någon läkt typ 22x35 ed.
2"4 hade jag tänkt i överkant för att den är enkel att fästa i både vägg och skåp. Dessutom gör tjockleken att den tar en del last.
Scannade en snabb skiss. Är kass på att rita och lite stressad så vi får se om jag kan förklara. Observera att detta inte är något "facit" eller att jag är ett proffs. Det är bara som jag skulle ha gjort (och faktiskt har gjort) som glad amatör. Tv är genomskärning och th är sett framifrån.... hoppas det går att förstå
1. Börja med att måla 2"4an så att den blir diskret inne i skåpen. Såga den exakt lika lång som insidan på resp skåp. Fäst den ordentligt i skåpet. Ska det vara en skiva ovanpå är det enklast att skruva uppifrån. (De skruvarna syns ju inte under skivan. Är du duktig kan du ju ta mindre dimension eller vinklar isf 2"4 eller ta en tn tunnare profil och sätta fast den i sida och tak med vinklar.) Skruva ihop skåpen.
2. Märk ut på väggen (bakom den blivande möbeln) var reglarna är. Fäst L-profilen på väggen. Se till att få fast den i minst två reglar förutom övrig skruv. (L-profilen tar i princip bara trycklast i höjdled.)
3. Ställ skåpet på L-profilen. Skruva fast skåpen i överkant genom regeln. Minst 2 reglar som ovan. (Regeln tar en del drag.) Bra om man sätter en montageskruv genom bakstycket och genom L-profilen så inet skåpet kan glida ut i underkant. Är bakstycket dåligt kan man ju ta en möbelvinkel och fästa i sidostycke eller botten innan man går igenom.
Om jag skall sätta fast en 2"4 eller L-profil genom en enkel gipsvägg med en plåtregel bakom. Vad är då bäst? En träskruv eller en montageskruv? Och hur vet jag vilken skruv jag skall välja (det verkar finna smånga varianter, iallafall på montageskruven)
Jag tycker montageskruv sitter bäst, men i princip kan du ju ta vilken skruv som helst som inte har för grunda jängor. Den behöver inte vara så lång heller. Räcker med 4-5 cm genom L-profilen och 8-9 cm genom 2"4.
Där du inte har reglar sätter du molly.
Stort tack för din hjälp. Det är inte så lätt när man är nybörjare. Och jag har ändå sökt ganska mycket innan jag svarade på ditt inlägg (bara så att du vet). Varken "infästning" eller "2"4" gav några relevanta svar. Där får nog Google jobba lite på sin sökmotor... 
Svårt att söka på dåliga beskrivningar.