Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp.. "burkigt ljud i COD4 med ny TV"

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2008 - 22:25

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig eftersom jag inte är någon expert på detta. Jag har en PS3:a och har kört COD4 på min gamla tjock-TV med scart. Det funkade utmärkt. Har nu köpt en lcd-tv, https://www.prisjakt...kt.php?p=282619 och upplever att ljudet är väldigt "burkigt" och lågt. Kör numera med hdmi och försökt ändra inställningar men det verkar inte hjälpa (testade de automatiska inställningarna först men det hjälpe inte). Det kan väl inte bero på TV utan är väl. förhoppninsvis ngn inställning på TV:n? Vet inte riktigt vad jag ska testa mer...

Postad 02 June 2008 - 22:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tvhögtalare är oftast skräp. Koppla till en förstärkare och riktiga högtalare istället.

Postad 02 June 2008 - 22:54

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Joo... TV-högtalare är väl inte optimalt. Dock funkade det bra med min 10 år gamla tjock-TV + scart. Numera låter det "burkigt" och "utsmetat". Har testat lite försiktigt med musik från ps3an (inte högt dock, lite sent för det). Inte jättebra ljud men inte allls lika burkigt som när jag spelar cod4... Förhoppningsvis en inställning men jag vet inte hur.. har testat att låta ps3an konfigga automatiskt (upptäckte hdmienhet etc..), kryssa för alla ljudtyper under "ljudinställningar" pcm och digital dolby på TV:n etc.. Som ni märker så är jag inte särkilt insatt och hoppas på en enkel lösning :)

Postad 03 June 2008 - 08:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Beror garanterat på pissiga tvhögtalare...

Postad 03 June 2008 - 08:13

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Dock är ljudet bättre när jag tittar på vanliga TV-program eller filmer... därav min fundering att det måste vara ngn inställning. Faen.. får väl köpa stärkare och högtalare men det får bli senare. Jag vill bara ha bra ljud när jag knivar några fransmän i COD4 :)

Postad 03 June 2008 - 08:21

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Det fanns oftast ganska gott om plats på sidorna om bildröret vilket gjorde att man kunde sätta in större högtalarelement vilket gjorde ljudet bättre och fylligare. I LCD-TVs finns det inte den platsen vilket självklart gör sitt för ljudkvaliteten.

//Max Reference

Postad 03 June 2008 - 08:29

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Ok.. Tack för alla svar. Blir dock förbannad när man hostar upp 7500-8000 kr för en TV och sedan låter explosioner m.m. som fisar i en tom Cola-burk i grannens lägenhet.
Hmm... skulle kanske läst på bättre på prisjakt- https://www.prisjakt...kt.php?p=282619 - "osynliga högtalare"... trodde de menade att man inte såg högtalarna, inte att man inte hörde dem :)
Får testa mer i kväll, byta till scart och fixa och trixa.. För som sagt, jag upplever att jag har fylligare ljud m.m. när jag lyssnar på musik eller kollar film... Jag har tummen mitt i handen och får väl köra trial & error tills det funkar...

Postad 03 June 2008 - 12:22

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Btw... ett hyfsat (trådlöst) headset... får man ok ljud i den så man kan gå förbi TV:n?

Postad 04 June 2008 - 09:11

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hur klarar din Tv av att omvandla surround till stereo? Om du har ljudutdata inställt på surround skulle det kunna vara ett problem.

Postad 04 June 2008 - 09:29

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hur klarar din Tv av att omvandla surround till stereo? Om du har ljudutdata inställt på surround skulle det kunna vara ett problem.

Har testat alla förinställda ljud-inställningar typ standard, musik, film, spel... låter i stort sett samma. Även försökt ändra lite i ps3:an utan effekt.

Postad 04 June 2008 - 10:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Som Vanka säger, se till så du INTE skickar en 5.1-mix (DD och/eller DTS) från din PS3. Sänd ut i stereo bara. Kan mycket väl vara så att du får en massa ljudförluster under spel pga av att din ps3 tror du har 4 högtalare till inkopplade, men din TV fattar inte det.

(Sen är det ALLTID värdelöst ljud i en TV, men får du bättre ljud i andra lägen, så borde du kunna få det under COD4 också).

Postad 04 June 2008 - 12:17

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Som Vanka säger, se till så du INTE skickar en 5.1-mix (DD och/eller DTS) från din PS3. Sänd ut i stereo bara. Kan mycket väl vara så att du får en massa ljudförluster under spel pga av att din ps3 tror du har 4 högtalare till inkopplade, men din TV fattar inte det.

(Sen är det ALLTID värdelöst ljud i en TV, men får du bättre ljud i andra lägen, så borde du kunna få det under COD4 också).

Ok, tack för hjälpen. Ska försöka i kväll igen. Finns massa olika lägen i ps3:an.. har kört konfigga automatiskt och även själv klickat för alla.. tror det är pcm (vad det nu är) som är förklickat nu...

Postad 04 June 2008 - 12:21

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
"sedan låter explosioner m.m. som fisar i en tom Cola-burk i grannens lägenhet. "

:(:D:D

Postad 04 June 2008 - 13:22

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

"sedan låter explosioner m.m. som fisar i en tom Cola-burk i grannens lägenhet. "

:(:D:D

Hehe.. låter så. Enligt min TV så har COD4 bara två olika ljud, ljud A för skott och ljud B för allt annat. Rösten (typ "free for all" eller ryska nationalsången) låter som om man först lett ljudet i ett stålrör.. även detta via grannens lägenhet... Bränt av massa mail till LG-support också (även om jag inser att det troligtvis är min egna otekniskhet som är problemet). Har dock testat alla rekommenderade inställningar i tvn och ps3an (dvs automatiska) samt pillat lite själv också utan resultat.

Postad 04 June 2008 - 13:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag tycker förslaget om ett par schyssta trådlösa lurar lät okej!

Är du beredd att satsa 700-1000 kr så får du rätt mycket ljud för pengarna! Men annars får du ett schysst stereosystem för 2500:- på exempelvis fynda.se

/Christian

Postad 04 June 2008 - 13:45

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har precis beställt lurar för att kolla om det blir bättre (ett par billiga för att testa). Om det blir bättre är det klart intressant att köpa ett par riktigt bra.... ett stort plus är ju också att man slipper få pisk av sambon om kvällarna när man game:ar...

Postad 04 June 2008 - 20:23

Unregisteredc4da21d2
  • Unregisteredc4da21d2
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Det är ine så att du har din tv stående med baksidan långt från en vägg? Om din tv har högtalare riktade bakåt så är tanken att de ska ta hjälp av väggen.

Postad 05 June 2008 - 08:15

dolus
  • dolus
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Det är ine så att du har din tv stående med baksidan långt från en vägg? Om din tv har högtalare riktade bakåt så är tanken att de ska ta hjälp av väggen.

Hmm.. inte tänkt på det. TV:n står ganska fritt och har för mig att högtalarna sitter på undersidan av tv:n... osynliga som det så fint heter ( https://www.prisjakt...kt.php?p=282619 ). Förklarar dock inte varför jag får bättre ljud när jag spelar musik eller kollar film...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.