Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VGA eller HDMI

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 June 2008 - 23:55

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Ska köpa en platt TV och har en fråga om hur man bäst ansluter sin HTPC till den. Jag har en Asus 9600GT grafikkort med DVI->HDMI "grej" som följde med. Jag antar att man ska använda HDMI<->HDMI sladd för att koppla ihop datorn och TV:n, eller? Blir bilden bättre om man ansluter istället med VGA? Mitt grafikkort har dubbla DVI, men jag har en DVI->VGA konvertor (nånstans). Kan man pixelmappa med HDMI?

Står och väljer mellan Panasonic 50PX8 och LG 50PG6000, och tydligen har inte Panasonic VGA ingång, bara 2st HDMI. Om jag kan få en bra bild med HDMI, blir det nog Panasonic, men om jag måste ha VGA så får det bli LG.

Tack på förhand...

Redigerat av lastochka, 10 June 2008 - 23:56.

Postad 11 June 2008 - 00:02

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Du får bättre bild med dvi - hdmi ( eller jag får det iaf)
Har en samsung 40F86BD.

Dock är det att föredra att använda dig av en kabel som har dvi i ena ändan och hdmi i den andra. Inte en liten adapter, man tappar oftast en del informatio med en adapter.

Postad 11 June 2008 - 00:03

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Använd HDMI för betydligt bättre bild.

DVI -> VGA gör om bilden till en analog bild med störningar som följd.

Hur för du över ljudet till TV:n?
DVI innehåller inget ljud.

Redigerat av Unregistered730fbd91, 11 June 2008 - 00:04.

Postad 11 June 2008 - 07:56

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Dock är det att föredra att använda dig av en kabel som har dvi i ena ändan och hdmi i den andra. Inte en liten adapter, man tappar oftast en del informatio med en adapter.

Man tappar inget med en adapter mellan DVI och HDMI det är signalmässigt exakt samma sak som en kabel med dvi en ändan och hdmi i andra. Det finns dessutom en del DVI->HDMI adaptrar som kan få med ljudet också. Vet inte om det är en sådan som följer med ditt kort men det borde väl framgå av någon manual.

Använd HDMI för betydligt bättre bild.

DVI -> VGA gör om bilden till en analog bild med störningar som följd.

Hur för du över ljudet till TV:n?
DVI innehåller inget ljud.

En DVI kontakt kan innehålla både analog och digital signal DVI-I. Det går då att kopplan en DVI->VGA adapter och plocka ut den analoga signalen. Ingen omvandling av signalen sker i adaptern, den är analog redan från grafikkortet.

Att HDMI/DVI skulle ge betydligt bättre bild håller jag inte med om. VGA är en mycket bra och störningsfri överföringsmetod om än analog. Tidigare hade VGA fördelen på en del TV-apparater att erbjuda fler frekvens och upplösningsalternativ men det har väl ändrats med FullHD då skärmupplösningen stämmer med 1080p. Det ska nu inte vara några problem att få pixelmappat med HDMI/DVI men det är kanske bäst att kolla upp den TV du ska köpa.

VGA kan alltså har fördelar men HDMI är att föredra i de allra flesta fallen.

Postad 11 June 2008 - 08:05

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Man tappar inget med en adapter mellan DVI och HDMI det är signalmässigt exakt samma sak som en kabel med dvi en ändan och hdmi i andra. Det finns dessutom en del DVI->HDMI adaptrar som kan få med ljudet också. Vet inte om det är en sådan som följer med ditt kort men det borde väl framgå av någon manual.

Kan faktskt inte hålla med där!

jag tyckte man tappade mycket av skärpan med en adapter, jämfört med att ha en lång kabel med olika anslutningar.

Postad 11 June 2008 - 13:05

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Kan faktskt inte hålla med där!

jag tyckte man tappade mycket av skärpan med en adapter, jämfört med att ha en lång kabel med olika anslutningar.

Det kan du ju tycka, men det är en digital signal. Det går inte tappa skärpa :)

Ang ursprungsfrågan: HDMI är bäst. När det fungerar.

Postad 11 June 2008 - 13:21

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Hdmi ska väl vara bäst, men marginellt. Däremot är det inte säkert att tvn kan ta emot datorupplösningar på hdmiingången. På min panasonic försvinner kanterna på bilden "bakom ramen"... Det händer inte om den är pixelmappad som vga ingången.

Om man ska ge sig in i diskussionen om adapter eller inte, så ska en adapter inte påverka signalen, men det kanske kan bli lite hawaii om det är en skitadapter. Som sagt så skickar dvi-i både analoga och digitala signaler, och de kan tas ut med hjälp av vga eller hdmi utan omvandling. Däremot kan en dvi-a bara skicka analog och dvi-d bara digitalt, och då måste man omvandla om man vill ha det andra...

Postad bild

Single/dual link påverkar endast överföringskapaciteten

Mvh

Oj bilden blev visst rätt stor

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 11 June 2008 - 13:21.

Postad 11 June 2008 - 13:32

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Single/dual link påverkar endast överföringskapaciteten

DVI Dual Link är till för skärmar med högre upplösning än 1920 x 1080.
Jag använder DVI Dual Link till min Apple 30" datorskärm med upplösning 2560 x 1600.

Postad 11 June 2008 - 15:54

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej, och tack för alla svar!

Det verkar som att HDMI kommer att räcka gott o väl till att ansluta HTPC:n till TV:n.

Ang. ljudet: grafikkortet som jag har är från Asus ( http://www.asus.com....amp;modelmenu=1 fast med 512MB minne ). Det finns en S/PDIF ingång (2 pins) på grafikkortet och om jag förstår det rätt ska man kunna ansluta ljudkortet till grafikkortet (en sladd t.o.m. följde med grfikkortet). En av DVI utgångarna är gul, och DVI->HDMI adapter är också gul så jag antar att man på så sätt kan få ut både ljud och bild ur datorn.

Jag har X-Fi ljudkort (bla-bla-music) och i dagsläget får ut 5.1 analogt till Logitech högtalare. Problemet med X-Fi är att det inte finns en officiell S/PDIF och man måste använda sig av: http://www.neoseeker...f-definition/#0 (vilket jag aldrig provat tidigare). Hursomhelst är ljudet inget problem för jag är ganska nöjd med min analoga setup och kommer troligen att köra med det ist.f. att krångla till det med "digital-hell" (AC3 o DTS funkar men annat ljud från bl.a. spel enkodas inte i realtid).

Nu gäller det bara att välja "rätt" TV :)

BTW: om man pixelmappar HDMI och bilden innehåller kanter (alltså källan är inte exakt av samma storlek som TV:n's upplösning) - vad gör TV då? Skalar den om bilden (då blir det ju ingen pixelmappning)? Eller får man då kanter som på bilden (inte så bra för plasma)? Alltså, vad händer om jag skickar en tv-serie som är 4:3 (t.ex. 640x480) över HDMI till TV som har upplösning på 1366x768? Och även det omvända: kan jag få TV:n att skala om bilden om jag vill det?

Tack för hjälpen

Postad 11 June 2008 - 19:02

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

BTW: om man pixelmappar HDMI och bilden innehåller kanter (alltså källan är inte exakt av samma storlek som TV:n's upplösning) - vad gör TV då? Skalar den om bilden (då blir det ju ingen pixelmappning)? Eller får man då kanter som på bilden (inte så bra för plasma)? Alltså, vad händer om jag skickar en tv-serie som är 4:3 (t.ex. 640x480) över HDMI till TV som har upplösning på 1366x768? Och även det omvända: kan jag få TV:n att skala om bilden om jag vill det?

Din HTPC är den som kommer skala om bilden och olika program har olika inställningar för det.

Postad 12 June 2008 - 22:34

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0

DVI Dual Link är till för skärmar med högre upplösning än 1920 x 1080.
Jag använder DVI Dual Link till min Apple 30" datorskärm med upplösning 2560 x 1600.

Det är väl ett gott exempel på överföringskapacitet? Det krävs ju mer information för att skicka en högre upplösning. Men detta kanske börjar bli lite OT...

Hej, och tack för alla svar!

Det verkar som att HDMI kommer att räcka gott o väl till att ansluta HTPC:n till TV:n.

Ang. ljudet: grafikkortet som jag har är från Asus ( http://www.asus.com....amp;modelmenu=1 fast med 512MB minne ). Det finns en S/PDIF ingång (2 pins) på grafikkortet och om jag förstår det rätt ska man kunna ansluta ljudkortet till grafikkortet (en sladd t.o.m. följde med grfikkortet). En av DVI utgångarna är gul, och DVI->HDMI adapter är också gul så jag antar att man på så sätt kan få ut både ljud och bild ur datorn.

Jag har X-Fi ljudkort (bla-bla-music) och i dagsläget får ut 5.1 analogt till Logitech högtalare. Problemet med X-Fi är att det inte finns en officiell S/PDIF och man måste använda sig av: http://www.neoseeker...f-definition/#0 (vilket jag aldrig provat tidigare). Hursomhelst är ljudet inget problem för jag är ganska nöjd med min analoga setup och kommer troligen att köra med det ist.f. att krångla till det med "digital-hell" (AC3 o DTS funkar men annat ljud från bl.a. spel enkodas inte i realtid).

Nu gäller det bara att välja "rätt" TV :D

Tack för hjälpen

Pixelmappningen betyder bara att den klarar av datorupplösningar utan att köra overscan (ex kapa kanter), alltså skalar den inkommande bilden till rätt storlek. Vanliga icke-dator upplösningar hanteras som vanligt, tror jag. Tro mig inte på mitt ord dock men jag är 99% säker ;)

Angående ljudet så kommer inte dvi kontakten hantera ljud över huvud taget, det finns liksom inga ledare för det. Så om du inte har en dvi+ljud->hdmi adapter kommer du inte få ljud därigenom. Däremot så tror jag nog att ditt creative-kort har digital utgång, i form av ett s.k. flexijack
  • "FlexiJack (Digital In / Digital Out / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack" kolla här
I så fall så är det bara köra en vanlig 3.5mm-RCA adapter och därefter en vanlig koaxial sladd, eller någon liknande lösning. Jag kör så själv på mitt 5 år gamla creative live och det funkar fint :D Men om det hjälper dig att få ut ljudet i hdmi låter jag vara osagt...

Mvh

Postad 13 June 2008 - 08:52

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Angående ljudet så kommer inte dvi kontakten hantera ljud över huvud taget, det finns liksom inga ledare för det. Så om du inte har en dvi+ljud->hdmi adapter kommer du inte få ljud därigenom. Däremot så tror jag nog att ditt creative-kort har digital utgång, i form av ett s.k. flexijack

• "FlexiJack (Digital In / Digital Out / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack" kolla här

Som jag förstår så har Asus gjort någon specialare för i manualen står det "Note: The DVI to HDMI adaptor only supports ASUS graphics card HDMI series." På något sätt skickar de ut S/PDIF signalen från grafikkortet till DVI till denna DVI->HDMI "grej". Kolla in länken till grafikkortet ovan så kanske det framgår lite mera hur de gör.

Hursomhelst ljudet är inget problem för mig då jag kör ut det analogt och det funkar kanonbra och framför allt strulfritt. Vill inte köpa till FlexiJack adapter, ska aldrig mera köpa Creative ö.h.t.

/guppy

Postad 13 June 2008 - 10:16

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Angående ljudet så kommer inte dvi kontakten hantera ljud över huvud taget, det finns liksom inga ledare för det. Så om du inte har en dvi+ljud->hdmi adapter kommer du inte få ljud därigenom.

En DVI kontakt kan mycket väl hantera ljud men det är inte specificerat hur det ska gå till i någon standard därför klarar inga normala DVI kontakter av det. Kolla på HDMI kontakten: http://www.tomshardw...17/hdmi-01.html Det finns inga dedikerade ledare för ljud utan allt kodas med TDMS och det är samma kodning som används i DVI. De båda är ju signalmässigt identiska.

Det går t.ex. att köra ljud och bild genom HDMI->DVI konverterare, DVI kabel och en DVI->HDMI konverterare i andra ändan.

Postad 15 June 2008 - 14:18

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Nu vill jag gärna veta var du fått reda på det. För det motsäger allt jag läst och hört tidigare... ;) (Jag är inte omöjlig, bara lite skeptisk)

Och så vill jag bara förtydliga att jag inte menar "flexijack-adaptern" som finns, utan en helt vanlig 3.5mm-RCA plugg som kanske kostar 20 spänn på kjell&co. Men kör på analogt du som tidigare om du inte vill krångla

Mvh

Postad 15 June 2008 - 19:08

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Nu vill jag gärna veta var du fått reda på det. För det motsäger allt jag läst och hört tidigare... :P (Jag är inte omöjlig, bara lite skeptisk)

Hade samma uppfattning som dig tidigare men har fått ändra mig. Min första misstanke att DVI faktiskt klarade ljud kom när det började släppas grafikkort med DVI->HDMI utgångar som även hanterade ljud men jag trodde som många andra att det rörde sig om speciella DVI->HDMI adaptrar.

Nästa grej var den här tråden: https://www.minhembi...howtopic=195386 Kollade sen specifikationen på HDMI och insåg att det faktiskt inte finns några speciella ledare för ljud i HDMI och därmed inga hinder för DVI att överföra ljud.

Postad 16 June 2008 - 13:47

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jaha där ser man :( Inte för att det påverkar herr trådskapare, men det är ju alltid kul att veta att det fungerar.

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.