Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital - "bråk" vid uppsägning av hyrbox?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 augusti 2008 - 08:13

anders1200
  • anders1200
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,

Jag sitter med en gammal hyrbox (Philips) från Canal Digital. (Ok, mina vänner brukar avgöra åt vilket håll norr är genom att kolla på vilken sida av mitt huvud som mossan växer... :blink:) Grejen är att jag aldrig varit speciellt intresserad av att titta på TV-sändningar så jag har nöjt mig med väldigt lite. Sedan kan man ju iofs ha åsikter om hur smart det är att pytsa in en slant till CD varje månad för en box som inte är mycket att hänga i julgranen, men nog om det.

Nu när HD-sändningar börjar bli allt vanligare så har mitt intresse för TV ökat. Jag funderar därför på att säga upp min hyrbox (men behålla mitt abonnemang på familjepaketet) och skaffa en HD-box. Jag har dock ingen lust att nappa på CDs erbjudande om att binda upp mig 24 månader för att få köpa deras HD-box till ett rimligt pris så det lutar åt en Vantage 6000S eller 7100S.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att säga upp sin hyrbox för att skaffa en "icke godkänd" box? Kan CD få för sig att bråka på något sätt och i så fall hur? Det enklaste är väl att helt enkelt ringa och kolla, men jag skulle om möjligt vilja vara förberedd på eventuellt strul så jag är tacksam för alla tips...

/Anders

Postad 13 augusti 2008 - 08:50

m1ke112
  • m1ke112
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Här skall du nog kolla noga innan du fortsätter. Enligt min erfarenhet så parar CD sina kort med vissa boxar/leverantörer så det är inte alls säkert att det kommer att fungera. Har du ett gammalt abbonnemang och har CD någon gång skickat ut ett nytt kort? De gamla CI korten skall inte vara parade.

Å andra sidan, Canal Digital säger själva att dom parar sina kort men det finns många användare som hävdar motsatsen. Vore bra om någon med egen erfarenhet kunde svara här. Jag vill påstå att du borde forska i det noga innan du köper din nya box. :blink:

Postad 13 augusti 2008 - 10:09

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
CD parar inte kort med mottagare...

Postad 13 augusti 2008 - 14:30

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Nope det gör dom inte. Jag har tvillingabonnemang på CD, alltså två kort. Båda fungerar i icke godkända boxar av CD (Nokia 9902 och Vantage 7100S).

Så kör du bara!

Postad 13 augusti 2008 - 15:06

anders1200
  • anders1200
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för infon! Dubbelkollade med Teknikkedjans kundtjänst och de ger också tummen upp. CDs kort ska funka rakt av oavsett om det är ett gammalt (som mitt) eller nytt kort.

Jag är som sagt också intresserad av att höra om någon har erfarenhet av att säga upp en hyrbox utan att samtidigt hoppa på något av CDs egna boxerbjudanden. Kan de bli griniga och påstå att man inte kan/får ha ett abonnemang utan att använda någon av deras boxar eller åtminstone en box som de godkänt?

Postad 13 augusti 2008 - 16:18

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Tack för infon! Dubbelkollade med Teknikkedjans kundtjänst och de ger också tummen upp. CDs kort ska funka rakt av oavsett om det är ett gammalt (som mitt) eller nytt kort.

Även jag har funderat över samma sak. Skönt och veta att även ett gammalt programkort funkar med dom nya boxarna. Hur är det med HD kanalerna, funkar dom med? Och likaså med HD paketet på CD...är det bara och beställa HD paketet och använda gamla kortet?

Postad 13 augusti 2008 - 17:30

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Du har troligvis redan HD-paketet i ditt nuvarande kort, det ingår numera om man har ex familjepaketet.
Så du behöver inte abbonera på HD-kanaler om du ex har familjepaketet.
http://www.canaldigi...Familjepaketet/

Redigerat av Hakon, 13 augusti 2008 - 17:33.

Postad 14 augusti 2008 - 07:04

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Vi lever ju i en demokrati, inte i en kontrollstat (även om man kan undra ibland). Det kan ju vara så att du har köpt en beggad box som är godkänd av CD. Kolla vilka boxar som stöds och säg att du köpt en sådan box beggad om de skulle undra. Personligen skulle jag inte svara på en direkt fråga från CD, det är verkligen inte deras business.

Jag tror med andra ord inte att du behöver oroa dig. Ring dsom och säg att du tycker att hyrboxen inte är tillräckligt skarp för dina ändamål, att du har hittat en begagnad box som du köpt och att du vill säga upp hyrbox-avtalet. När jag köpte min Nokia 9902 för några år sedan så ringde jag tom och frågade om de stödde den boxen (man måste ha en ca-modul i den). De svarade nej, och vi kan inte garamtera att den fungerar. Men fem år senare så fungerar den ypperligt.

Edit: Ja, HD-kanalerna ingår numer i familjepaketet. Skall du ha sporten Canal Plus Sport HD så får du köpa Canal Plus Total.. Kolla deras site: canaldigital.se.

Kör på bara ;).

Redigerat av lirsa, 14 augusti 2008 - 07:05.

Postad 14 augusti 2008 - 09:11

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Att HD-kanaler ingår, gäller det även för kabel-tv?

Kan man använda andra boxar än Philips-boxen även för kabel-tv? Har försökt att ställa frågan tidigare här på forument utan att få särskilt bra svar.

Postad 14 augusti 2008 - 12:42

anders1200
  • anders1200
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ser just att det står i CDs allmänna villkor att "kunden får inte utan skriftligt godkännande från CD använda Kortet i eller tillsammans med utrustning som inte är godkänd av CD"... Med andra ord är det inte läge att berätta att man funderar på en box som inte fått CDs godkännande även om man inte tänkt utnyttja boxen på något sätt som strider mot CDs bestämmelser i övrigt.

Så... tack för tipset lirsa, jag kör nog på ditt förslag! ;)

Postad 14 augusti 2008 - 14:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Och mina erfarenhet om icke-godkänd box.
Har en Pi LX-5090H som har en inbyggd hdtv-box. Den fungerade utan problem i en månad men så fort CD ändrade frekvens för 4 HD-kanaler då började störningar för dessa kanaler. Ringer Pio och dem säger att hdtv-boxen är inte godkänt av CD så kommer bli så. Det krävs ett program uppgradering på tv:n som Pio vill inte ta ansvar för. Så om det händer samma sak för er då är ni utlämnad till tillverkarens goodwill annars sitter ni där med en box som inte fungerar korrekt pga ett frekvensbyte.

Postad 14 augusti 2008 - 20:02

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Har en Pi LX-5090H som har en inbyggd hdtv-box. Den fungerade utan problem i en månad men så fort CD ändrade frekvens för 4 HD-kanaler då började störningar för dessa kanaler. Ringer Pio och dem säger att hdtv-boxen är inte godkänt av CD så kommer bli så. Det krävs ett program uppgradering på tv:n som Pio vill inte ta ansvar för. Så om det händer samma sak för er då är ni utlämnad till tillverkarens goodwill annars sitter ni där med en box som inte fungerar korrekt pga ett frekvensbyte.

Tyvärr kommer du att loosa samtliga HD-kanaler eftersom alla skall flyttas till den nya bit-raten.

Det säkraste är alltså att köra med en CD-box om du inte är i behov av att komma åt andra kanaler.

Postad 14 augusti 2008 - 20:40

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Fantastisk TV som verkar att ha allt utom att kunna ställa in FEC manuellt (vilket CD ändrat från 7/8 till 3/4). Detta finns ju på vilken Sat mottagare som helst även om de bara kostar en tusen-lapp. Kräv en uppdatering då det ligger hårdkodat i TV:n.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.