Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EMP-TW980 & Kingpin 131" Velvet Framed Screen

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2008 - 07:26

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har haft min
i en vecka nu. Har kalibrerat den med DVE så gott en vanlig dödlig kan göra och är nöjd med resultatet. Jag kör den på min Kingpinscreens 131" Velvet framed duk!! :)
Tyvärr har jag ingen blu rayspelare utan får nöja mig med att skala upp från min
, vilken gör ett ganska bra jobb med detta.

En fråga till forumet: Jag är lite missnöjd med min sony DVP-NS708H i DivX-läget, då den endast ger en bild med svarta kanter där uppe och nere
Bifogad fil  DivX.jpg   915.26K   1 Antal nerladdningar
(i övrigt tycker jag att bilden är förhållandevis ok. med tanke på att den skalar upp DivX till 1080p på min 131") När jag kör med min "gamla" 696á så ger ju denna bild över hela skärmen med samma filer. Dock kan den ju bara skala upp till 1080i mot Sonyn´s 1080p. (Måste skaffa utrustning för att kunna spela x264!!)

Fråga 1: Hur får jag Sony´n att visa hela bilden. Det verkar inte som om jag kan ändra aspect ration på projektorn när jag kör på theatre black 2 läget via HDMI. Firmware? andra inställningar?

Fråga 2: Vilken spelare är bäst?
eller
?
Om jag kör med 696án på 1080i, kan jag då låta projjen skala upp till 1080p, och med vilket resultat?

Många tankar!! Hjälp gärna till.

Redigerat av Unregistered345e27d7, 12 October 2008 - 09:25.

Postad 10 October 2008 - 07:45

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Tjena! Vet faktiskt inte vilken dvd-spelare som är att rekommendera. Men varför inte köpa en blue-ray istället? De har ju droppat en del i pris nu så de är ju inte dyra. På köpet får du ju en riktigt bra dvdspelare.

Arnnars gör du som jag o köper en PS3 :-) (Kan hända att man råkar spela nån timme då o då oxå.. Även fast man köpte den som en blue-ray spelare...)

Sen har jag en fråga till dig. Vart har du köpt duken? Jag har inte hittat nån som säljer den i de två största storlekarna.

Sen är jag mycket imponerad över hur du har lyckats trycka in duken i det rummet :-P Har sett din bild förut o visat den för några kompisar :-)

Vilket avstånd har du mellan lins o duk?

Mvh ZooZ

Postad 10 October 2008 - 08:49

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Den är nog helt ny på marknaden, men www.hembiobutiken.se har den.
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125950

Som du ser kostar ju den en peng(men är GRYMT cool och brutal, så det är klart att du skall ha en sådan!!)
och med investering i projjen så känns det som om jag gärna vill använda någon av mina befintliga DVD-spelare just nu, men det är klart att det är en blu ray på gång i framtiden. Eftersom PS3án är den mest sålda Blu rayspelaren i världen är ju den också referens för många andra, så det verkar ju vara ett bra val.

Avståndet mellan linsen och duken är 450 cm. Tittavstånd 400 cm. (det blir STORT :rolleyes: )

Jag har gjort ett "höl i vägga" bakom soffan så projjen, dvd´n och digitaltvboxen står i ett rum för sig.

Hålet har jag klätt med ljuddämpningsmattor från Biltema, så nu är det så tyst i rummet att jag blir förbannad när frysboxen startar i matkällaren som ligger i anslutning till hallen utanför biorummet, med stängd dörr.

Recivern får stå där framme, för jag har tyvärr dragit högtalarkablarna så när jag hade tjocktv´n där.
Det får väl bli ett senare projekt att få in i rummet bakom.

Nu blir det svårt att få in någon större duk!! (om jag inte bygger ut)

Jag får väl ta lite bilder när det är klart.

Redigerat av Unregistered345e27d7, 11 October 2008 - 22:43.

Postad 10 October 2008 - 12:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Känns ju lite som att du faller på mållinjen om du bara ska köra DivX och DVD på din nya högupplösta projje, särskilt på 131".

Fan, du kommer ju tappa hakan om investerar i en PS3:a som jag förövrigt anser är en av de mest prisvärda produkterna på hemelektronik-marknaden! :rolleyes:

edit* stavar som en kråka när jag är stressad och tankspridd! :lol:

Redigerat av Dr. Death, 10 October 2008 - 18:12.

Postad 10 October 2008 - 12:18

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Känns ju lite som att du faller på mållinjen och du bara ska köra DivX och DVD på din nya högupplösta projje, särskilt på 131".

Fan, du kommer ju tappa hakan om investerar i en PS3:a så jag förövrigt anser är en av de mest prisvärda produkten på hemelektronik-markanden! :rolleyes:

Jo, visst är det naturligtvis så. Jag ser naturligtvis mest på DVD uppskalat till 1080p, och det blir i de allra flesta fall mycket bra kvalitet, men vem vill t.ex. missa att se på "Prison Break" eller "Heroes" på 131", istället för på den gamla "tjock tv´n".

Planen är nog att investera i en:

och köra HD mtrl därifrån!!

Då blir det nog "fart" i grejerna!!

Tyvärr är man ju inte gjord av pengar!!

Detta är ju dock en j*****t mycket bättre investering än att ha pengarna på börsen just nu!!

Postad 10 October 2008 - 13:32

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Popcorn Hour A-110 (Mediacenter / Mediaextenders) 17 3 5
Lägsta pris 2490:- (14 butiker) Medelbetyg: (9.5)

Slår du inte två flugor i en smäll då om du investerar i en ps3, då du löser både dvd-uppspelning samt det du vill göra med Popcorn Hour. PS3 klarar väl samma saker som den med Tversity i datorn...

Mvh ZooZ

Postad 10 October 2008 - 14:36

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Slår du inte två flugor i en smäll då om du investerar i en ps3, då du löser både dvd-uppspelning samt det du vill göra med Popcorn Hour. PS3 klarar väl samma saker som den med Tversity i datorn...

Mvh ZooZ

det känns som om jag måste läsa på mer om PS3, vet du något bra forum? Finns det här på min hembio?

Postad 10 October 2008 - 18:02

D.J
  • D.J
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

det känns som om jag måste läsa på mer om PS3, vet du något bra forum? Finns det här på min hembio?

Här finns massvis med information:
https://www.minhembi...howtopic=139278

Postad 10 October 2008 - 20:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Undrar oxå vad du menar med att SKALA upp bilden till 131"? :)

Ang. att du tycker bilden är grymt bra med DivX handlar nog mest om att du inte har så mycket att jämföra med... :)

Postad 11 October 2008 - 18:18

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Undrar oxå vad du menar med att SKALA upp bilden till 131"? :)

Ang. att du tycker bilden är grymt bra med DivX handlar nog mest om att du inte har så mycket att jämföra med... :)

Jo, nog har ni rätt alltid, naturligtvis!!
Men min tanke när jag köpte denna monsterduk var att det skulle bli omöjligt att titta på
TV-serier på den, men det går faktiskt ganska ok! (men som jag sagt tidigare, det måste bli något snart så jag kan titta på x264 istället för DivX)

Det här med att märka ord lär jag mina barn är fult, men natuligtvis menar jag att DVD´n skalar upp bilden till 1080p, som jag sedan projicerar mot 131" duken.

Jag skulle naturligtvis aldrig ens få för mig att jämföra det med blu ray eller annat HD-mtrl, men
det var ju bara några år sedan de flesta nöjde sig med slitna VHS-band för att kolla på inspelade tv-program, och
i den jämförelsen så går det här faktiskt ganska bra.

Sedan kan det ju ALLTID bli bättre, eller?

Redigerat av Unregistered345e27d7, 12 October 2008 - 12:28.

Postad 11 October 2008 - 19:18

Papper
  • Papper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag tycker det ser fint ut jag, är nästan lite avundsjuk. Suna och den där andra idioten trollar nog bara.

Postad 11 October 2008 - 22:36

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
(kan man ta bort inlägg som är inaktuella? I så fall hur?)

Redigerat av Unregistered345e27d7, 12 October 2008 - 12:30.

Postad 11 October 2008 - 22:45

Papper
  • Papper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
1080i och 1080p är samma upplösning, inget som behövs skalas upp.

i:t i 1080 betyder att signalen är interlaced.

Skulle satsa på den som har 1080p stöd.

Redigerat av Papper, 11 October 2008 - 22:47.

Postad 12 October 2008 - 13:57

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jo, visst är det naturligtvis så. Jag ser naturligtvis mest på DVD uppskalat till 1080p, och det blir i de allra flesta fall mycket bra kvalitet, men vem vill t.ex. missa att se på "Prison Break" eller "Heroes" på 131", istället för på den gamla "tjock tv´n".

och köra HD mtrl därifrån!!

Då blir det nog "fart" i grejerna!!

Tyvärr är man ju inte gjord av pengar!!

Detta är ju dock en j*****t mycket bättre investering än att ha pengarna på börsen just nu!!

Allvarligt så förstår jag inte hur man ens kan överväga att köpa 1080p proj + duk för 15k+ och sen skala upp komprimerad DVD (DivX) !!! Kvaliteten du får ur en en Popcornhour med mkv filmer kommer att få dig att skämmas över att du nöjt dig med DivX tidigare :)

Så de 2500kr du behöver lägga nu för en PCH kommer att göra mer för bilden än vad storleken gjort hittills......

(en HTPC är såklart bättre men blir lite dyrare och måste konfas...)

Postad 12 October 2008 - 15:05

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Allvarligt så förstår jag inte hur man ens kan överväga att köpa 1080p proj + duk för 15k+ och sen skala upp komprimerad DVD (DivX) !!! Kvaliteten du får ur en en Popcornhour med mkv filmer kommer att få dig att skämmas över att du nöjt dig med DivX tidigare :)

Så de 2500kr du behöver lägga nu för en PCH kommer att göra mer för bilden än vad storleken gjort hittills......

(en HTPC är såklart bättre men blir lite dyrare och måste konfas...)

Visst är det sant!! Jag håller med ALLA som tycker att det är korkat av mig att skicka upp DivX till 131", men
ibland är det ju tyvärr så att pengarna faktiskt tar slut!! (och jag har aldrig sagt att jag är nöjd, bara att det går!!)
Se´n har man ju rätt många DVD-filmer som ju är kul att kunna se!!
Men som jag sagt tidigare, en PCH A110 är det nog på gång ((SNART, lönen kommer ju om 2 veckor!!)
Nu börjar man ju tveka om man inte skall ha en PS3 istället, som någon sa´?

Redigerat av Unregistered345e27d7, 12 October 2008 - 15:27.

Postad 13 October 2008 - 07:43

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Tjena, har varit borta i helgen...

Kika här: http://www.playstation-3.se/

Du kan prova att söka på Tversity. Finns även andra program som funkar med det. Tversity är en mediasever som du lägger upp på datorn för att komma åt materialet där.

Mvh ZooZ

Postad 28 December 2008 - 22:49

CalleJohansson92
  • CalleJohansson92
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa en 980. och undrar om du har matat den med högupplöst material, och isåfall, hur blir resultatet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.