Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ska man vinkla upp centern?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2009 - 18:13

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag har inga direkta bra lösningar på hur man ska vinkla upp centern. Att sätta spikes på är en idé, men hur löser man det snyggt med bakkanten då?

Hur har ni gjort?

/Christian

Postad 17 July 2009 - 18:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har inga direkta bra lösningar på hur man ska vinkla upp centern. Att sätta spikes på är en idé, men hur löser man det snyggt med bakkanten då?

Hur har ni gjort?

/Christian

Bara spikes fram.....?

Postad 17 July 2009 - 18:25

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Bara spikes fram.....?

Verkar lite ostadigt!..

/Christian

Postad 17 July 2009 - 19:09

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag har spikes fram och SD-dämpkuddar bak, fungerar rätt så bra. Funderar på en ny lösning men vet inte vad. Nya spikes kanske istället för mina fula proson.

Postad 17 July 2009 - 20:13

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Jag har spikes fram och SD-dämpkuddar bak, fungerar rätt så bra. Funderar på en ny lösning men vet inte vad. Nya spikes kanske istället för mina fula proson.

Faktum är att det var du som inspirerade mig till att lyfta centern.. men jag vill inte klämma dit Proson-spikes.. <_<

Kanske Dubbla Eagle Cable Double Absorber i framkant? Eller ett par bara...?

Finns på HBB 395:- för 4st
Bifogad fil  Eagle_d_mpkuddar...jpg   9.59K   1 Antal nerladdningar

/Christian

Postad 17 July 2009 - 20:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
bra pris haha <_<

Postad 17 July 2009 - 20:51

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Man kanske kan såga till en kil med rätt bredd och vinkel för centern av något skumgummimaterial..typ som högtalare o dyligt packas in i...som man sen kan måla i passande färg? <_< Har man tillgång till verkstad (och är händig ;) ) kan man antagligen fixa det i matchande ädelträ eller metall o sprutlackera! :ph34r:

Här finns något liknande vad jag tänker mig:

http://www.truesound...PEAKERDUDE.html
http://www.truesound...cts/MOPAD3.html

edit:
http://www.audioholi...-and-conclusion

Redigerat av Rotelköpes, 17 July 2009 - 21:00.

Postad 17 July 2009 - 21:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Faktum är att det var du som inspirerade mig till att lyfta centern.. men jag vill inte klämma dit Proson-spikes.. <_<

Kanske Dubbla Eagle Cable Double Absorber i framkant? Eller ett par bara...?

Finns på HBB 395:- för 4st
Bifogad fil  Eagle_d_mpkuddar...jpg   9.59K   1 Antal nerladdningar

/Christian

Du kan köra dubbla fram och enkla bak.

Postad 17 July 2009 - 22:16

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

/Christian

Hehe där ser man. Nä jag förstår att du inte vill sätta dit några sådana.. de är inte särskilt snygga alls. Jag letade länge efter ett stativ till centerhögtalaren liknande Dynaudios egna stativ som de har till sina centers (hade?) men hittade det ingen stans att köpa. Hade säkert inte passat heller till min center. Men det var ju ett kil-liknande stativ som var ganska så snyggt.

Hittade det tom med nu

Att tillverka ett själv är ju ett alternativ... Just nu kör jag på samma spikes och sd-kuddar som sagt även på nya B&W centern men skulle ju gärna köra något snyggare.

Postad 17 July 2009 - 23:00

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Man kanske kan såga till en kil med rätt bredd och vinkel för centern av något skumgummimaterial..typ som högtalare o dyligt packas in i...som man sen kan måla i passande färg? <_< Har man tillgång till verkstad (och är händig :ph34r: ) kan man antagligen fixa det i matchande ädelträ eller metall o sprutlackera! :lol:

Här finns något liknande vad jag tänker mig:

http://www.truesound...PEAKERDUDE.html
http://www.truesound...cts/MOPAD3.html

edit:
http://www.audioholi...-and-conclusion

Jag satt faktiskt och funderade på en sådan lösning! Ganska enkelt att tillverka och det borde inte vara några problem att få snyggt. Inspirerande bilder som troligtvis kommer leda till ett projekt ;)

/Christian

Postad 08 January 2010 - 17:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Vad tycker ni som kör uppvinklat, ett lyft ljudmässigt?
Kanske borde prova själv.....

Postad 12 February 2010 - 22:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bifogad fil  91129.jpg   5.21K   0 Antal nerladdningar

Man skulle kunna ha något liknande sådant här men jag vet inte hur snyggt det blir, vill gärna ha en flat yta undertill så SDkuddarna kan sättas under allt också.
Egentligen skulle jag vilja ha något som ser ut som en triangel, högre fram än bak och höll centern på plats bakåt. Flat yta undertill så man kan sätta SDkuddarna. Ingen som har en bra ide? Helst inte alltför dyr heller ;)

Redigerat av genstruktur, 12 February 2010 - 22:14.

Postad 13 February 2010 - 03:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Archive_Product_images_23_Large_23_673_l.jpg   15.83K   0 Antal nerladdningar

Detta laptopstödet från biltema (för 39,90:-)kanske kan funka, går att vinkla 0-20grader enligt hemsidan vilket är bra för man vill inte har för stor vinkel heller på det hela. Har en rak bottenplatta ser det ut som så man kan sätta dit SDfötterna , kanske man kan spraya det svart också så det smälter in bättre. Förhoppnigsvis är det smalare än min center, så det inte sticker ut i framkant utan döljs under centern.

Får gå och spana in det!

Edit: Har startat en riktigt trevlig konversation med med själv här i tråden ;)

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 03:45.

Postad 13 February 2010 - 04:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Finner ingen förbättring i att vinkla centern uppåt

Men däremot, så hände det lite saker, när jag satte spikes under
( självhäftande koner )

Det blev mer "luft" i ljudet och centern upplevdes som bredare.
Sedan dess har jag gjort så med "alla" mina centers och med samma resultat

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 February 2010 - 13:01.

Postad 13 February 2010 - 11:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Finner ingen förbättring i att vinkla centern uppåt
Men däremot, så hände det lite saker, när jag satte spikes under
( självhäftande koner )

Det blev mer "luft" i ljudet och centern upplevdes som bredare.
Sedan dess har jag gjort så med "alla" mina centers och med samma resultat

Maveric

Jo att den kommer upp ifrån underlaget tror jag är bra!

Tror du inte det hänger mycket på hur lågt ner man har centern i förhållande till vart man har huvudet och om det finns något hinder(som typ soffbordet) ivägen , då kanske man vinner på att vinkla centern?

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 12:00.

Postad 13 February 2010 - 12:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jo så är det ..

Redigerat av Unregistered1103, 13 February 2010 - 13:00.

Postad 13 February 2010 - 14:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Dålig center som inte klarar av att spela offaxis

Postad 13 February 2010 - 14:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vilken ?

Postad 13 February 2010 - 15:18

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vilken ?

Den som det diskuteras om.

Postad 13 February 2010 - 15:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
;) Den alltid lika timida sdx.

SKall vara helt ärlig har jag inte provat ut resultatet riktigt än, vi får väl se hur det slutar!
Som fattig student numer så är väl det ungefär så mycket jag har råd med att lägga på min utrustning, alltså 39,90:-.

Men egentligen, vad är skillnaden på att vinkla upp centern jämfört med att vinkla in frontarna? Reflektionen från stereobänken kan minska också, kanske därför vissa upplever det som "bättre"?

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 15:23.

Postad 13 February 2010 - 15:49

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Hur har ni gjort?

/Christian

Spikes är aldrig en bra idé.., om man nu inte vill göra om sina ht till en pickup...
Jag vill inte vara elak, men ta en titt på vad spikes gör för nåt eg..

öratt skapa Hittat nåt??? Antagligen nåt fä

Det är inte vad vi vill.., vad jag tror du vill, att koppla från ht:na rent akustiskt från rummet.., har jag fel?

Om nu jag har rätt.., att du vill ge elementen/konstruktionen en chans att spela, utan att golvet agerar med så mycket, så ska nu välja nåt material som inte överför hörbara frekvenser så lätt., de flesta gummi-sammansättningar brukar fungera hyfsat... Välj nåt som inte luktar så förbannat illa (däck) å testa lite vet ja...

Jag får besök nu, så vi får ta resten senare..

Postad 13 February 2010 - 15:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

öratt skapa Hittat nåt??? Antagligen nåt fä

Ha ha vad menade du med den meningen egentligen, blev så jäkla nyfiken nu ;)

Postad 13 February 2010 - 16:25

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
När jag tittar på dina galleri-bilder,skulle jag fixa en tunn plåt hylla så centern hamnar tätt under tv med sd-fötter under med centerns vikt.
Sätt på en film och lyssna,en går fram och lyfter centern under tv och jag tror att du kommer att tycka att talet hörs bättre än tidigare.
Då får du centern att nästan spela i samma nivå som stativarna,vi är riktningskänsliga när det gäller frekvenserna som är runt talet.
De flesta människor kommer att finna att deras hörsel är mest känsliga runt 1-4 kHz och att det är mindre känslig vid höga och låga frekvenser...

Mvh/Roger

Redigerat av cobra-427, 13 February 2010 - 16:41.

Postad 13 February 2010 - 16:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag är lite sjuk just nu men när jag är frisk skall jag experimentera lite med att vinkla!

Postad 13 February 2010 - 16:27

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jo att den kommer upp ifrån underlaget tror jag är bra!

Tror du inte det hänger mycket på hur lågt ner man har centern i förhållande till vart man har huvudet och om det finns något hinder(som typ soffbordet) ivägen , då kanske man vinner på att vinkla centern?

för din del så är det enkelt du har skärmat av spridningen för centern

Postad 13 February 2010 - 16:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

för din del så är det enkelt du har skärmat av spridningen för centern

Du tänker på soffbordet eller?

Hade varit kul om du kunde utveckla dina inlägg något. ;)

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 16:34.

Postad 13 February 2010 - 16:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Du tänker på soffbordet eller?

Hade varit kul om du kunde utveckla dina inlägg något. ;)

Det är bara att titta hur du har satt upp absorbenterna dom sitter för mycket om sidan på frontarna mot mitten och då skärmar du av spridningen för centern.

Postad 13 February 2010 - 16:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Det är bara att titta hur du har satt upp absorbenterna dom sitter för mycket om sidan på frontarna mot mitten och då skärmar du av spridningen för centern.

Du menar att den skall spela med väggen som stöd?

Själv upplevde jag ingen försämring av centerns funktion när jag satte upp absorbenterna, tyckte faktiskt ljudet blev bättre. Men visst, det kan finnas en poäng i ditt antagande för jag provade ut placeringen av absorbenterna i 2kanal eftersom det var där jag var intresserad av en förbättring.

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 16:45.

Postad 13 February 2010 - 16:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Du menar att den skall spela med väggen som stöd?

Själv upplevde jag ingen försämring av centerns funktion när jag satte upp absorbenterna, tyckte faktiskt ljudet blev bättre.

Du dämpar första reflexen för mycket så prova att flytta i sär absorbenterna
sen beror det på hur centern sprider off axis

Postad 13 February 2010 - 16:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Du dämpar första reflexen för mycket så prova att flytta i sär absorbenterna
sen beror det på hur centern sprider off axis

Ja det är möjligt att du har rätt, la till lite info angående absorbenterna i mitt inlägg ovan.
Tyvärr har jag borrat upp absorbenterna och är nöjd med dem i 2kanal och även i surroundljudet, inte aktuellt att ta ner allt igen ;) .

Angående det här med att vinkla centern, är väl mest för att se om man kan pressa ut en liten uns välljud till. Är inte missnöjd på något sätt som det är. ....

Men vill man verkligen ha första reflexen av centern då sdx? När man tog bort mycket av förstareflexen på frontarna blev det bättre, skall det bli sämre om man gör likadant med centern menar du?

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 16:53.

Postad 13 February 2010 - 16:50

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja det är möjligt att du har rätt, la till lite info angående absorbenterna i mitt inlägg ovan.

Men vill man verkligen ha första reflexen av centern då?

jo till en viss del så kan det bara vara bra men det är enkelt att prova det är bara att gå runt och lyssna på den i olika vinklar så skall den låta lika starkt sen kan det räcka med att flytta ut den lite gran.

Postad 13 February 2010 - 16:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

jo till en viss del så kan det bara vara bra men det är enkelt att prova det är bara att gå runt och lyssna på den i olika vinklar så skall den låta lika starkt sen kan det räcka med att flytta ut den lite gran.

Jo det är också en tanke iofs. man kan justera den i djupled en del också. Hmm tror fan jag skal ta och investera 39,90:- och testa med vinkling och djupled framöver!! Kanske kan få ut några % välljud till!! ;)

Postad 13 February 2010 - 17:06

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Hahaa man blir aldrig Klar genstruktur,efter ett tag så börjar man att göra om eller något nytt... ;)

Mvh/Roger

Postad 13 February 2010 - 17:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hahaa man blir aldrig Klar genstruktur,efter ett tag så börjar man att göra om eller något nytt... :unsure:

Mvh/Roger

Exakt! :D

Det är ju sådär det börjar, man sitter och funderar i soffan eller läser här på forumet " det där kanske man skulle prova", kan innebära ett ljudmässigt lyft kanske? Sen spånar man och diskuterar med sig själv och andra.
Gillar också att utnyttja de resurser man har maximalt, eller i alla fall så långt det praktiskt/ekonomiskt går. Jag menar, kan jag bara får min center att låta några procent bättre med vinkling för 39,90:- så är det roligt! ;)

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 17:36.

Postad 13 February 2010 - 17:49

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Jag har tittat på dina galleri-bilder genstruktur ,jag tycker att pröva att någon lyfter upp den tätt under tv och lyssna.
Spela lite högre med mycke tal så får du se,sen tycker jag att det blir snyggare när center interagerar med tv.
Gå in på min sida och se var jag har centern,ljudet bara finns där kraftfullt och bred ljudbild....
Glömde att skriva vilken center jag har " InRoom Gold Center".... :unsure: Länk.....InRoom Gold Center

Mvh/Roger

Redigerat av cobra-427, 13 February 2010 - 18:02.

Postad 13 February 2010 - 18:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag har tittat på dina galleri-bilder genstruktur ,jag tycker att pröva att någon lyfter upp den tätt under tv och lyssna.
Spela lite högre med mycke tal så får du se,sen tycker jag att det blir snyggare när center interagerar med tv.
Gå in på min sida och se var jag har centern,ljudet bara finns där kraftfullt och bred ljudbild....
Glömde att skriva vilken center jag har " InRoom Gold Center".... :unsure: Länk.....InRoom Gold Center

Mvh/Roger

Jo det är också en ide att sätta den längre upp under tvn, då får man börja borra och skit också iofs. Är lite lat ;)
Men skall bli kul som sagt att jämför här lite framåt i tiden, skall se om jag inte kan göra det nästa vecka då jag förhoppnigsvis är frisk! Nu skall jag kurera mig med Terminator 2 på hög volym och massa godis!

Jo alltså egentligen skulle man nog behöva en ny större center som din, tyvärr har jag inte råd med sådant just nu. Du har fått till det väldigt trevligt hemma hos dig!

Redigerat av genstruktur, 13 February 2010 - 18:22.

Postad 13 February 2010 - 18:42

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Tack....genstruktur!
Det är många som glömmer att när dom mixar en film i 5.1 är det otroligt mycket som går genom centern.
Centern spöar frontarna,inte riktigt längst ner i tonerna men annars vilket tryck!!! det är häftigt.
Gå in på bilstereo o titta Cobra-billjudbygge då var tv väggen en smekning att bygga....psss.. gärna en kommentar om du går in på Cobra ljudbygg sidan..... ;)
Och lycka till med testande med centern.... :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.