Jag tycker nog att MS egen fjärr "MCE Remote" är den bästa av alla sätt jag provat. Den är billig, men kruxet är att man måste hacka lite för att få in drivers i WinXP om man inte kör Mediacenter edition. Detta finns dock beskrivet om man söker på forumet (jag har Mediacenter edition, men jag minns jag letat fram det åt vänner med MP).
En Harmony i billigare klassen är suveränt för att styra all annan "skit" och MP i nödfall när batterier är på laddning eller så. Mjukvaran kräver ca 48 timmars utbildning men sedan blir det väldigt bra med en Harmony till ens pryttlar.
För iPhone så funkar Mobile AirMouse (se tidigare tips) hur bra som helst, precisionen är perfekt. När/om nått kraschar behöver man inte leta upp tgb/mus och plugga in, bara att greppa telefonen. Suveränt.
http://www.mobileairmouse.com/Jag använder alla tre. MCE Remote hela tiden, Harmony till alla andra saker (men den är konfiggad för MP basic use också), AirMouse för stunder när man har ett husdjur i knäet i TV-soffan och nån dialog poppar upp eller man behöver ett par tangentbordstryckningar.
Som backup - köp billigt usb-tgb och mus, om htpc:en haverar funkar inget av ovanstående när man skall installera/avinstallera.
Redigerat av maxxess, 13 August 2009 - 21:51.