Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

UMC till Popcorn Hour

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 September 2009 - 04:44

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Jag råkade snubbla över det här klippet: http://www.youtube.c...h?v=9-C4Nziq1co och måste bara säga WOW! UMC verkar vara guld värt! Är det någon här som använder sig av det? Funkar det bra?
Om jag har förstått det rätt så skannar man datorn och HDD:n i sin PCH efter filmer och serier, sen hämtas all info om filmerna hem från IMDb m.fl. och läggs in i en databas.
Sen i UMC kan man söka på skådis, regissör, genre eller what ever och få fram alla filmer man har med den skådisen? Öppnar man en film så får man upp all info snyggt upplagt med genre, IMDb-betyg, "Plot" från IMDb, hur lång filmen är, genre, år, vilka som medverkar i filmen, vem som har regisserat och producerat osv. osv.
Går man in på en skådis/regissör eller liknande så ser man en lista över alla hans filmer och de man har på datorn är "klickbara" med länk till den filmen.

Kortfattat verkar det vara en (snygg) IMDb över filmerna man har på datorn!

Ni som använder er av UMC, kom gärna med kommentarer om hur det fungerar! Är det segt? Krångligt? Hämtas cover, backdrop och banner från internet eller måste man lägga in det själv? Är det bara till PCH eller funkar det till Tvix också?
Stämmer det jag skrev om det? Jag är inte så insatt... Upptäckte det nyss och har sökt runt lite bara!

Ett till klipp: http://www.youtube.c...h?v=yieK8t9AN7I
Mer info: http://hdd-player.de...x.php/Main_Page

Postad 13 September 2009 - 18:41

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
tja bra tips , den verkar bra om jag fick den att funka bara hehe
får igång programmet men inga filmer verkar vilja starta..... men men får pilla vidare nån dag när jag har tid.
tror den är riktad mot popcorn serien enbart.

steveo

Postad 13 September 2009 - 18:47

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Vilka format måste filmerna osv vara i för att detta skall kunna fungera?

Postad 13 September 2009 - 18:56

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Supported Movie Filetypes (avi|mpg|mpeg|mkv|iso|vob|m2ts|ts|divx|wmv|dat|img|VIDEO_TS
jag provade mkv och iso men jag gick bet....
steveo

Postad 14 September 2009 - 06:30

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Oj jag kom inte långt... kunde inte ens välja mappen där jag har mina filer. Dom ligger på \\PCH\share\Video men det godtog inte programet som säger "nmt path not valid". Så om ni har en länk till en svensk guid så skulle den sitta fint. Det funkar med en Engelsk också. Ska pilla jag med så får man se hur långt man kommer. På återseende....

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 14 September 2009 - 07:57.

Postad 14 September 2009 - 06:38

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
http://hdd-player.de...ndex.php/Step_1
Här är en bra step by step guide.

Postad 14 September 2009 - 10:18

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ja nu har man krånglat och man får upp bilder och menyer... ser fin fint ut. Fungerar att bläddra ikring bland filerna och infon om filerna/filmerna. Men sen är det STOP precis som Steveo säger. Trycker jag play på en MKV fil så försöker den att starta upp och det blir svart. Efter några sec återgår poppen tillbax till menyn på UMC. Försöker jag med andra filformat som tex .ISO eller .IMG så händer absolut ingenting. Poppen reagerar inte det minsta.

Ok tillbax till pillandet... Vi hörs... vi får inte ge upp ;)

Postad 14 September 2009 - 10:21

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Detta kan nog bli riktigt intressant när det blir mer stabilt och enklare.

Postad 14 September 2009 - 22:57

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Många svar finns här.
http://www.networked...s...d=34&page=1
Det verkar som att problemet att filmen inte spelas oftast beror på felaktig adress/path.

Det verkar vara på väg att man ska kunna streama trailer från apple i en framtida version också! =)

Postad 15 September 2009 - 12:18

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ok ska försöka att förklara hur jag fått detta att fungera. Jag vet knappt själv men nu kan jag köra samtliga filer. Efter att jag provat många gånger med att ändra sökvägen till filerna.
Har provat med ” file:///opt/sybhttpd/localhost.drives/HARD_DISK/Video/ ” och ”\\PCH\share\Video ” m.m och det har inte fungerat osv. Blev så ******** trött på allt att jag raderade alla mappar och packade åter upp UMC och startade från början.

Ok då börjar vi…
Min Popcorn A110 är döpt till ”P:” i mitt nätverk.
1. Packade upp UMC till en mapp i Poppen som jag döpt till UMC
2. Startade sedan ume.exe (som nu ligger på hårdisken ( P:) på poppen i mappen UMC)
3. Klicka ” Project --> New ” . Välj språk, jag valde Engelska
4. Step 1 - Movie information language = English
5. Step 2 - Target plattform = Other NMT
6. Step 3 - Scan for = P:\Video.
Vid Accessible from the NMT over klistrade jag in “ file:///opt/sybhttpd/localhost.drives/HARD_DISK/
7. Step 4 – Skin = UMC

Nu blir det lite kruksigt för jag visste knappt vad jag sysslade med.
Efter att wizarden scannat färdigt vilket tar lite tid så har det skapats ytterligare en mapp som heter UMC i mappen UMC. Bläddrade fram till index.html filen i den nya UMC mappen på Poppen men den gillade inte att filerna fanns i den nya UMC mappen. Så jag tog helt sonika och klippte ut alla filer och la dom där jag packat upp UMC. Raderade sedan den tomma UMC mappen.

Provade att köra igång en fil och... Jiipppiii det fungerade.

Ok jag vet att detta var krångligt. Men måste pilla vidare för det måste finnas ett enklare sätt.
Hörs snart....

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 15 September 2009 - 12:22.

Postad 15 September 2009 - 16:16

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Härligt! Då vet vi att det fungerar i alla fall! =) Då är det bara å vänta tills en C-200 ramlar ner i brevlådan så man får sätta sig och pilla lite! :)
Hur är det med bilderna och infon från imdb? Sköter det sig helt självt eller måste man redigera lite för att få det snyggt?

Postad 15 September 2009 - 18:04

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Härligt! Då vet vi att det fungerar i alla fall! =) Då är det bara å vänta tills en C-200 ramlar ner i brevlådan så man får sätta sig och pilla lite! ;)
Hur är det med bilderna och infon från imdb? Sköter det sig helt självt eller måste man redigera lite för att få det snyggt?

Jag har 2 filmer som är svenska samt en som är .m2ts fil. som IMDB krånglar med. Men resten av filmerna är helt ok med info. Tycker det är snyggt :). Har inte redigerar... Ni får ursäkta dom dåliga bilderna. Nä nu måste jag forsätta pilla... det är något med sökvägen som blir fel.

EDIT:Skulle uppdatera min katalog och efter det så får jag det INTE att fungera. Även fast jag följer min egna lilla guid. Filmerna vägrar att starta. Undrar vad jag gjorde när det fungerade ;)
Bifogad fil  _DSC8250.JPG   139.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  _DSC8247.JPG   69.4K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Namnl_s.jpg   70.53K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 16 September 2009 - 05:46.

Postad 16 September 2009 - 08:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Star Wars VI på Blu-ray, right...

Postad 16 September 2009 - 10:18

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Star Wars VI på Blu-ray, right...

Ja inte vet jag men så här säger Mediainfo:

Allmänt
Fullständigt namn : P:\Video\star.wars.episode.vi.return.of.the.jedi.1983.720p.hdtv.x264.internal-hv\Star Wars Episode VI Return Of The Jedi 1983.mkv
Format : Matroska
Filstorlek : 6,56 GiB
Duration/String : 2 h 14 min
Generell Bitrate : 6 957 Kbps
Kodningsdatum : UTC 2007-09-01 16:50:02
Skrivande applikation : mkvmerge v2.0.2 ('You're My Flame') built on Feb 21 2007 23:40:55
Skrivande bibliotek : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/ : Advanced Video Codec
Format_Profile : [email protected]
Format_Settings_CABAC/String : Ja
Format_Settings_RefFrames/String : 8 frame
MuxingMode : Container [email protected]
CodecID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration/String : 2 h 14 min
Bitrate : 6 288 Kbps
BitRate_Nominal/String : 6 587 Kbps
Bredd : 1 280 pixlar
Höjd : 544 pixlar
Bildförhållande : 2.35
Bildhastighet (Frame rate) : 25,000 fps
Upplösning : 24 bits
Colorimetry : 4:2:0
Bits/(Pixel*Frame) : 0.361
Skrivande bibliotek : x264 core 56 svn-667C

Postad 16 September 2009 - 10:44

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Börjar bli lite trött på detta. Nu kan jag köra samtliga filer men får ganska så många filmer utan info. Utan det blir bara en lite gul fyrkant. Man kan klicka på den och titta på den men det finns ingen IMDB info. Så det blir väl till att redigera lite.
Edit : 17/9 Raderade återigen alla mappar och filer för att slippa dessa fyrkanter som jag beskrev åvan. Provade att köra en wissard men det sket sig. Försökte sedan att återskapa dom inställningar jag hade när jag fick info till alla filmer men det gick inte att köra filmerna. Lyckades med det men som sagt då får jag inte filmerna att spela. Raderade då "igen" alla mappar och körde efter min egna lilla guid. Vipps så fanns all info med bilder och hela balletten på plats samt att det fungerar att köra filmerna. Vad har jag då gjort annorlunda? Inte den blekaste aning i ärlighetens namn.
Puhhh jobbigt....

Men så här får jag igång på filerna:

”General Fliken”
Fyll i som på bilden. Inte bara det som är i ringarna.
Bifogad fil  1Generalfliken.jpg   98.94K   0 Antal nerladdningar

”Mediacenter Fliken”
Bläddra fram var vi ska skapa biblioteket. Se åter igen på bilden
Bifogad fil  2Mediacenterfliken.jpg   70.31K   0 Antal nerladdningar

Nu hoppar vi över resten av flikarna och går till…
”Libs Fliken”
Bifogad fil  3Libsfliken.jpg   106.96K   0 Antal nerladdningar

Kom ihåg att spara din config.
Bifogad fil  4spara.jpg   88.96K   0 Antal nerladdningar

Dags för Scanning.
Bifogad fil  5Scan.jpg   89.17K   0 Antal nerladdningar

Scannar
Bifogad fil  6Scanning.jpg   48.24K   0 Antal nerladdningar

Nu borde det finnas en mapp som heter UMC i poppen.

Då ska det bara vara att bläddra sig fram till "index.html" med poppen och starta.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 17 September 2009 - 11:10.

Postad 16 September 2009 - 20:45

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ja inte vet jag men så här säger Mediainfo:

Hehe, menade inget med det annat än frustration över att George Lucas inte får tummen ur och släpper en BD-box med alla Star Wars, verkar dock som om det tillslut är på g...

Den där är nog en HDTV-version för någon BD finns inte.

Postad 17 September 2009 - 07:25

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Hehe, menade inget med det annat än frustration över att George Lucas inte får tummen ur och släpper en BD-box med alla Star Wars, verkar dock som om det tillslut är på g...

Den där är nog en HDTV-version för någon BD finns inte.

Ja jag kan bara hålla med :(

Postad 26 September 2009 - 11:30

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Blackis och Steve077, hur går det för er? Var det något att ha eller har ni avinstallerat UMC? :)
Jag sitter fortfarande och drömmer om PCH C-200... Blir nog att beställa en ganska snart! =)

Postad 26 September 2009 - 12:41

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Blackis och Steve077, hur går det för er? Var det något att ha eller har ni avinstallerat UMC? ;)
Jag sitter fortfarande och drömmer om PCH C-200... Blir nog att beställa en ganska snart! =)

Tjo

Jodå det fungerar bara bra och ser riktigt fint ut. Som sagt så hade jag problem med att få rätt info till filmerna.
Har några stycken som fodral bilden är svart. Har inte lagt ned så stor energi på att fixa det. Fattar inte riktigt var problemet legat för jag har kört samma sökväg i UMC hela tiden men den hittade inte info/filerna.

Vad ska jag säga.... Om jag raderade alla mappar och började om så hittade den inte infon. Nästa gång jag gjorde exakt på samma vis så fick jag små 4kanter som ikoner för filmerna. Sen nästa gång... raderade allt... följde guiden (vilket jag gjort var gång) och vipps allt fanns där. Så var det det med att det inte gick att starta filmerna. Jadå provade jag att starta om poppen för jag har haft problem med att den typ buggar och jag får starta om den. Ja då fungerade allt. Nu har allt varit stabilt och jag kör en uppdate på UMC när nya filmer kommer in på hårdisken och den hittar allt.

Det var en rörig förklaring/beskrivning :) men det fungerar nu och jag är glad för det. Man får se sen när man ska börja byta "skins" och pilla mer... då skiter det sig säker igen.

Postad 26 September 2009 - 12:50

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Tack för infon! :) Man får räkna med lite meck innan man får det att lira alltså!
De filmer som har svarta fodral, kan det inte vara så att den inte hittade de filmerna i automatsökningen bara? Det kanske går att lägga till manuellt om man vill?

Postad 27 September 2009 - 01:27

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Tack för infon! :) Man får räkna med lite meck innan man får det att lira alltså!
De filmer som har svarta fodral, kan det inte vara så att den inte hittade de filmerna i automatsökningen bara? Det kanske går att lägga till manuellt om man vill?

Ja jag har läst en del om att man kan manuellt lägga till IMDB id som filmerna har . Ex tt234367 för att göra ett exempel. Men det ska tydligen börja på "tt". Ska sätta mig in i det när jag kommer hem från jobbet vilket blir om ca 20 dagar.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 27 September 2009 - 09:52.

Postad 27 September 2009 - 23:12

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Okej, då lär det väl vara numret som är i slutet av webadressen typ http://www.imdb.com/title/tt0379786 :)

Haha, snacka om lång arbetsdag! ;)

Postad 30 September 2009 - 05:43

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
man måste ha hdd i popcornen för att det här ska funka va? jag får nog min popcorn hour a-110 imorgon men kommer att streama från server så jag kommer ej att ha hdd i min popcorn... är yamj ett bättre alternativ isåfall?

Tacksam för svar

Postad 30 September 2009 - 06:12

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Nej intern HDD behövs inte. Vet inte om det behövs till yamj?
Lycka till! =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.