Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 03 oktober 2009 - 09:24

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0
Tja!

Tycker kommande Asus Eee Box EB1501 verkar intressant som HTPC alternativ, jag har Àven kollat lite pÄ ASRock 330 ION som har liknande/samma specifikationer. Det som vÀger till EB1501's fördel Àr: Inbyggt trÄdlöst, enligt mitt tycke snyggare design och sen kan man ju hoppas att den Àr tystare Àn ASRock'en men det ÄterstÄr ju att se. Nackdelen Àr ju helt klart priset som antagligen kommer bli lite dyrare men dÄ ingÄr Àven windows 7 (om jag fattat det hela rÀtt)

Bifogad fil  1501.jpg   31,02K   3 Antal nerladdningar

Mer info hÀr: http://www.asus.com/...EaDVvtKZ9hHhda2

Synpunkter & Åsikter??

Redigerat av Dekes, 03 oktober 2009 - 11:15.

Postad 03 oktober 2009 - 17:08

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

• 807 inlĂ€gg
  • 0
Trevligt att de Àntligen har klÀmt in en optisk lÀsare ocksÄ, synd bara att det inte Àr blu-ray...

Postad 04 oktober 2009 - 08:15

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0
Ja, Blu-ray-lÀsare/dvd-rw-kombo hade varit najs, det Àr ju det som talar till Asrocks fördel.

WLAN Àr ju trevligt, men jag har trÄdat Cat 6-nÀt hemma, sÄ just nu lutar det Ät Asrock ÀndÄ för mig. Men mina pÀron Àr ute efter att uppgradera sin lastgamla stationÀra och dÄ slog det mig för nÄgon dag sedan att för deras behov Àr ju EB1501 perfekt.

I NyTeknik nr 40 testar de EB1501 med goda betyg. De gillar formatet, ljudnivÄn och Windows 7, de dissar den medföljande musen, de begrÀnsade utbyggnadsmöjligheterna.

Ca-pris enligt NyTeknik: 4 600 kr.

EDIT: Hittade lÀnken till Ny Tekniks minitest.

Redigerat av Berkan, 06 oktober 2009 - 11:05.

Postad 08 oktober 2009 - 15:44

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet nĂ€r denna finns i butik?

Postad 09 oktober 2009 - 17:48

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet nĂ€r denna finns i butik?

Bra frÄga, men man kan vÀl anta att den inte kommer ut i butik försÀn tidigast slutet av oktober dÄ windows 7 slÀpps.
För mig jag lÀste nÄgon kommentar att det har varit svÄrt/man fÄtt vÀnta lÀnge för att fÄ tag i Asus tidigare nettops hÀr i Sverige, vet inte om det Àr sant? FÄr vÀl hoppas att det inte gÀller denna model.....

Och tack för lÀnken till testet, inte hittat nÄgot annat riktigt test Àn, kÀnns ju positivt att den Àr tyst (den datorn som dom testade iaf)

Redigerat av Dekes, 09 oktober 2009 - 17:51.

Postad 11 oktober 2009 - 09:42

mange1971
  • mange1971
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0
Den hÀr vill jag verkligen ha, ingen som har nÄgon info om och nÀr den kommer till sverige?

Postad 11 oktober 2009 - 09:47

aloblop
  • aloblop
  • Wannabe

• 17 inlĂ€gg
  • 0
Den ska vÀl slÀppas i som första dator med windows 7 sÄ nÄn gÄng efter den 22 oktober

Postad 13 oktober 2009 - 08:02

tyrbo
  • tyrbo
  • Wannabe

• 13 inlĂ€gg
  • 0
KÀnner att denna stÄr vÀldigt högt pÄ "vill-ha-listan"

Postad 15 oktober 2009 - 05:46

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlĂ€gg
  • 0

KÀnner att denna stÄr vÀldigt högt pÄ "vill-ha-listan"

För 4600 kr? Du fÄr ju en AS Rock för 3100 kr. Det enda som egentligen skiljer Àr utseendet (Asus mkt snyggare) och att Asus har Wlan. Vet inte riktigt om jag tycker det Àr vÀrt 1500 kr (nÀstan 50% mer).

Men det Àr klart, priset sjunker ju antagligen mer pÄ Asusen Àn AS-rock över tid. SÄ vÀntar man ett halvÄr Àr situationen antagligen annorlunda.

Klarar du dig utan dvd sÄ finns ju Àven b1012, men dÀr verkar priset mer osÀkert. Men Àven hÀr vÄgar jag pÄstÄ att AS Rock Àr mer prisvÀrd.
https://www.prisjakt...kt.php?p=478871

Postad 15 oktober 2009 - 15:46

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0
PÄ Asusen medföljer ju Àven en fjÀrrkontroll samt Windows 7, för de som vÀrdesÀtter detta. Om det uppvÀger prisskillnaden fÄr vÀl var och en bedöma.

Postad 15 oktober 2009 - 20:53

tyrbo
  • tyrbo
  • Wannabe

• 13 inlĂ€gg
  • 0

PÄ Asusen medföljer ju Àven en fjÀrrkontroll samt Windows 7, för de som vÀrdesÀtter detta. Om det uppvÀger prisskillnaden fÄr vÀl var och en bedöma.

Vil nog pÄstÄ att Ätminstone win7 gör att prisskillnaden i realiteten blir mindre. Asusen Àr ju helt ren.
Och, som sagt, över tid sjunker nog priset rÀtt mycket. Alla nettoppar Àr övervÀrderade i dagslÀget.

Postad 17 oktober 2009 - 14:36

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

• 807 inlĂ€gg
  • 0
VÀnta pÄ nÀsta generation ASUS med blu-ray istÀllet eller köp en ASROCK idag, att köpa en nettop med bara dvd ser jag som helt meningslöst och nÀr den dessutom Àr dyrare Àr det inget val...

Postad 17 oktober 2009 - 16:57

andersos
  • andersos
  • MĂ€stare

• 3 199 inlĂ€gg
  • 0
ION2 (snabbare grafik och stöd för VIA processorer) ska tydligen hinna komma Ànnu detta Är. Kanske redan i början av nÀsta Är kommer ION2 nettops.

Postad 17 oktober 2009 - 19:41

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0

VÀnta pÄ nÀsta generation ASUS med blu-ray istÀllet eller köp en ASROCK idag, att köpa en nettop med bara dvd ser jag som helt meningslöst och nÀr den dessutom Àr dyrare Àr det inget val...

ION2 (snabbare grafik och stöd för VIA processorer) ska tydligen hinna komma Ànnu detta Är. Kanske redan i början av nÀsta Är kommer ION2 nettops.

Var kan man lÀsa mer om detta (ION2 etc)?
Om det kommer en snygg Eeebox med BD i början av nÀsta Är vÀntar jag gÀrna, fÄr leva med min sjukt gamla Dell Inspiron 6000 med trasig skÀrm (den agerar stationÀr idag) sÄ lÀnge. Velar just nu mellan en Asrock och en Eeebox, men en Eeebox med BD-spelare verkar mumma.

Edit: En frÄga till - nÄgon som vet eller anar hur man fÀster fast denna pÄ en vÀgg eller under ett skrivbord? Det verkar ju inte finnas nÄgot VESA-fÀste som en del andra Nettops.

Redigerat av Berkan, 18 oktober 2009 - 08:47.

Postad 18 oktober 2009 - 10:18

andersos
  • andersos
  • MĂ€stare

• 3 199 inlĂ€gg
  • 0
Finns inte mycket info om ION2 Àn. Detta summerar vad man vet hittills : http://www.engadget....k-for-this-year

Postad 18 oktober 2009 - 14:53

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlĂ€gg
  • 0
Meddela gÀrna hÀr i trÄden nÀr ni ser att den finns i butik. Jag tÀnker inte vÀnta pÄ nÀsta generation. Vem köper br-skivor?

edit: ser att den verkar finnas att bestÀlla redan.

Ska jag ta en svart eller en silver?

Redigerat av lASVEGAS, 18 oktober 2009 - 15:10.

Postad 22 oktober 2009 - 15:00

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • LĂ€rjunge

• 410 inlĂ€gg
  • 0

Edit: En frÄga till - nÄgon som vet eller anar hur man fÀster fast denna pÄ en vÀgg eller under ett skrivbord? Det verkar ju inte finnas nÄgot VESA-fÀste som en del andra Nettops.

Till min eee B206 följde det med en fÀstplatta. Man skruvar fast fÀstplattan i vÀggen eller vart du nu vill ha den. Sedan skruvas datorn fast i denna platta med samma skruv som man anvÀnder för att fÀrsta denna fot som datorn alltid stÄr pÄ, pÄ produktbilderna.
Jag kan bara anta att det Àr likadant pÄ denna modell.

Ska jag ta en svart eller en silver?

Smaksak, men jag hade tagit svart. Har alla mina prylar svarta och det funkar rÀtt fint i biomörkret...

Postad 29 oktober 2009 - 17:20

janeee
  • janeee
  • ForumrĂ€v

• 612 inlĂ€gg
  • 0
Jag hittade en sida frÄn England som redovisar specifikationerna och vad som följer med EB1501, enligt denna sida följer det med Àven en fjÀrrkontroll. http://specialtech.c...p...=923&page=1

Redigerat av janeee, 29 oktober 2009 - 17:22.

Postad 30 oktober 2009 - 16:51

Galaxi
  • Galaxi
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Intressant att den finns i lager oxÄ pÄ det stÀllet... PÄ dustin stÄr det att den kommer 11/27...

Postad 30 oktober 2009 - 21:15

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • AnvĂ€ndare

• 178 inlĂ€gg
  • 0

Intressant att den finns i lager oxÄ pÄ det stÀllet... PÄ dustin stÄr det att den kommer 11/27...

Enligt http://asus.com/prod...=specifications Àr det tillÀgg

Postad 31 oktober 2009 - 15:48

Galaxi
  • Galaxi
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0

Enligt http://asus.com/prod...=specifications Àr det tillÀgg

Har noterat det oxÄ...
Vore trevligt om sensorn redan var inbyggd... SÄ man slapp nÄn extra usb som skrÀpade...

Postad 02 november 2009 - 07:03

Zerpent
  • Zerpent
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Tjena !

Är det nĂ„gon som kör tv kort till EB1501? Hur fungerar det prestandamĂ€ssigt?

Jag Àr sugen pÄ att köpa en EB1501 och anvÀnda ett USB dual chanal kort (sÄ man kan se och spela in samtidigt). NÄgon som har nÄgon erfarenhet av detta?

Postad 03 november 2009 - 16:47

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0
Hej Zerpent och vÀlkommen till forumet.

Om du tar och lÀser igenom trÄden och dÄ frÀmst de senaste inlÀggen, sÄ ser du att datorn inte kommit till Sverige Àn och dÀrför Àr svaret pÄ din frÄga - nej. :-)

Men jag hoppas att du sÄ smÄningom fÄr svar pÄ din frÄga, för jag har nÀmligen exakt samma fundering, en extern usb-mottagare (dvb-t) med CI, gÀrna med dubbla mottagare.

Postad 03 november 2009 - 17:46

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlĂ€gg
  • 0
@Berkan & Zerpent , visst datorn Àr ju inte slÀppt Àn men den skiljer ju sig inte frÄn andra redan slÀppta Ion maskiner sÄ som Asrock mfl. SÄ visst fungerar DVB-T/C sdtv! Men vÀlj en mpeg-dekoder som stödjer hÄrdvaruavkodning sÄ Àr du pÄ den sÀkra sidan.

Postad 06 november 2009 - 11:53

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0
Jag fÄr in 1501 ca den 20 nov.
Även med EB1012 kan kan skaffa till en utseendemĂ€ssigt matchande Asus Blueray-drive,
man kan se bilder pÄ dem hÀr.

Postad 15 november 2009 - 13:32

DB9
  • DB9
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0
Klarar de olika Eeebox (och Àven Asrocks motsvarande) att skicka ljudet via HDMI? Man kan tolka Asus hemsida som sÄ inte Àr fallet.

The EB1012 comes with HDMI connectivity to provide high definition video playback; delivering crisp and clear images to your HDTV or LCD monitor. That visual drama is further complemented by an audio jack with S/PDIF 5.1 channel support that gives you an unparalleled audio experience.

Citatet frÄn EB102 i och för sej.

Postad 20 november 2009 - 15:39

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0
Nu börjar det röra pÄ sig, svarta 1501 har just inkommit hos importören och vita tar nÄgra dagar till.
Min shop borde ha 3-4 st inne pÄ tisdag nÀsta vecka skulle jag tro. Sedan fÄr vi se hur mÄnga av förhands-bokarna som köper av dem.

ApropÄ Blu-ray-driven jag nÀmnde; Jag har provat den mot en Eee Top ET2002T och uppspelning fungerar utmÀrkt.
Vissa spelarprogram justerar inte ner hastigheten pÄ den sÄ jag provade med Drive Power Manager, ett verktyg man hittar pÄ nÀtet och det löste problemet. Upplevelsen torde vara identisk mot en EB150* eftersom grafikhÄrdvaran Àr samma som pÄ nÀmnda Top (ION/NVidia). SjÀlv tror jag definitvt Blu-ray-mediat kommer stort. Vem tusan kan hÄlla pÄ och tanka ner gigabytes frÄn nÀtet hela tiden. Folk i allmÀnhet slÄr snabbt i taket för leverantörernas maxgrÀnser för data, och man behöver ha min 100 Mbit/s i kapacitet om det skall funka praktiskt. Nej smidigt med Blu-ray och skivorna kostar som DVD gjorde alldeles nyss.

Redigerat av Unregistered99322caa, 20 november 2009 - 15:48.

Postad 20 november 2009 - 17:54

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

• 807 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild

Om det Àr denna du menar sÄ tycker jag att den Àr lite smÀckig, den har inte ens en riktig slÀde utan man fÄr klÀmma fast skivan med massa fingeravtryck som resultat... Hade varit bÀttre med slot-in eller slide-in eller vad det kallas. Sen Àr den vÀl knappast prisvÀrd idag nÀr man kan fÄ en "riktig" BD-spelare för under tusenlappen... Men visst, det funkar, kör den med min B206. Med Nero DriveSpeed gÄr den Ànnu tystare.

Hade dock lÀst att den skulle klara HD DVD ocksÄ men det verkar den inte göra...

Redigerat av HD-Ready, 20 november 2009 - 17:56.

Postad 21 november 2009 - 17:13

marran72
  • marran72
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0

Tjena !

Är det nĂ„gon som kör tv kort till EB1501? Hur fungerar det prestandamĂ€ssigt?

Jag Àr sugen pÄ att köpa en EB1501 och anvÀnda ett USB dual chanal kort (sÄ man kan se och spela in samtidigt). NÄgon som har nÄgon erfarenhet av detta?

Hej Zerpent och vÀlkommen till forumet.

Om du tar och lÀser igenom trÄden och dÄ frÀmst de senaste inlÀggen, sÄ ser du att datorn inte kommit till Sverige Àn och dÀrför Àr svaret pÄ din frÄga - nej. :-)

Men jag hoppas att du sÄ smÄningom fÄr svar pÄ din frÄga, för jag har nÀmligen exakt samma fundering, en extern usb-mottagare (dvb-t) med CI, gÀrna med dubbla mottagare.

Hej Berkan och Zerpent

lÀste era inlÀgg och tycker det lÀt mycket intressant med att kunna spela in tv men jag Àr inte sÀkert pÄ att jag förstÄr hur ni menar att detta gÄr till (sorry att man e sÄn nobb). Kan ni förklara mer i detalj vad som krÀvs för att kunna spela in tv som ni beskriver.

Tackar pÄ förhand

Postad 22 november 2009 - 21:26

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0
Jag har för avsikt att köpa mig en eb1501, men tyvÀrr sÄ finns den bara som dvd utförande. Trevligt vore isÄfall om man i framtiden sjÀlv kunde byta ut dvd till bluray.
En frÄga som jag har stÀllt pÄ lite olika forum Àr just det, Kan man byta ut dvdspelaren till bluray spelare, dÄ oavsett om man krachar garantin eller inte.

jag hittade denna lÀnk, och dÀr stÄr dÄ att intel atom Àr för vek för att klara av bluray.

Vad tror ni om det?

http://stuff.tv/revi...ox-1501-review/

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 22 november 2009 - 21:28.

Postad 23 november 2009 - 20:59

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

• 807 inlĂ€gg
  • 0

jag hittade denna lÀnk, och dÀr stÄr dÄ att intel atom Àr för vek för att klara av bluray.

Vad tror ni om det?

Kör extern Blu-ray pÄ min B206 sÄ det beror nog mer pÄ grafikkretsarna. Tror inte denna skulle ha minsta problem med BD sÄ det Àr verkligen synd att det inte sitter en i frÄn början... B)

Postad 24 november 2009 - 09:03

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0

Hej Berkan och Zerpent

lÀste era inlÀgg och tycker det lÀt mycket intressant med att kunna spela in tv men jag Àr inte sÀkert pÄ att jag förstÄr hur ni menar att detta gÄr till (sorry att man e sÄn nobb). Kan ni förklara mer i detalj vad som krÀvs för att kunna spela in tv som ni beskriver.

Tackar pÄ förhand

Du köper en digital-tv-mottagare anpassad för att kopplas in i en dator. Det finns flera olika varianter, i en större dator kan du stoppa in ett tv-kort inuti datorn, men i det hÀr fallet fÄr man ta en mottagare som Àr extern och koppla in i en usb-port. Vi snackar alltsÄ inte vanliga digitalboxar, utan speciella tv-mottagare för datorer (htpc).

Förutom att mottagaren ska ha usb-anslutning mÄste du ta reda pÄ vad du har för leverantör av tv idag. Kabel, marksÀnt eller parabol, detta för att veta vilken typ av mottagare du ska köpa. DVB-C, DVB-T och DVB-S Àr inte kompatibla med varandra. (Har du IPTV kan du f.n. glömma att koppla in det mot en pc pÄ ett vettigt sÀtt).

Postad 24 november 2009 - 09:07

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2 791 inlĂ€gg
  • 0

Vad tror ni om det?

Njae, det stÄr inte att processorn Àr för vek för Blu-ray, det stÄr att den Àr lite för vek för "allmÀnna datorgöromÄl". Men jag förstÄr att man kan tolka det som du gör.

Postad 24 november 2009 - 17:57

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

Njae, det stÄr inte att processorn Àr för vek för Blu-ray, det stÄr att den Àr lite för vek för "allmÀnna datorgöromÄl". Men jag förstÄr att man kan tolka det som du gör.

Hmm. ;) ja kanske det, den förbaskade pricken efter bluray,( som jag inte sÄg), förÀndrade innebörden.
nÄvÀl, eb 1501 Àr fortfarande en stark kandidat, men... det vore bra ifall man fick reda pÄ om det sitter en sata dvd i som man lÀngre fram kan byta till en bluray, jag vill inte ha en extern spelare,

Är det nĂ„gon som Ă€nnu fĂ„tt eee eller fĂ„tt leveransbesked?

Postad 24 november 2009 - 18:55

johansnygg
  • johansnygg
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr i lite samma situation (EB 1501 + usb tv-kort)
Vi har idag en antennförening sÄ jag gissar att vi bara har en analog signal in i huset. Vet inte om man kan skicka digitala signaler genom de gamla "trÄdarna". Hur som helst Àr jag pÄ jakt efter ett tv-kort som helst ska stödja bÄde min analoga signal och ev marksÀnd digitaltv. Kortet ska helst stödja inspelning ocksÄ, via t.ex. Win 7 media center. NÄn som har ett bra förslag?

Postad 26 november 2009 - 08:44

andsel
  • andsel
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Jag har fÄtt in leverans av min EB1501!!! Sweet. Har dock inte haft tid med den Ànnu men till helgen sÄ...

Postad 26 november 2009 - 11:59

Bankruped
  • Bankruped
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Den hÀr har jag (kanske) vÀntat pÄ.

Kan nÄgon bekrÀfta eller dementera hurvida det funkar med XBMC och 1080P under W7 ?

Tanken Àr att den hÀr ska ersÀtta min Tvix som brunnit ochsamtidigt dubbla lite som surfdator till Tvn...
(Nej, jag orkar inte mecka med dualboot eller pilla en massa)

Postad 26 november 2009 - 16:24

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

Jag har fÄtt in leverans av min EB1501!!! Sweet. Har dock inte haft tid med den Ànnu men till helgen sÄ...

Gött! ser fram mot lite "hand on box" och lite bra o dÄlig kritik.
Lycka till

Postad 01 december 2009 - 21:19

marwi
  • marwi
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Har just fÄtt hem ASUS EB 1501 och installerat tv-kortet Hauppauge HVR-930c. DessvÀrre fÄr jag inte media center i win 7 att hitta nÄgra tv-kanaler alls. Se Àven:

https://www.minhembi...howtopic=249429

NÄgon som haft liknande problem med 1501 och detta tv-kortet?

Eller nÄgon som kan rekommendera ett tv-kort som faktiskt funkar med ASUS 1501 burken (och med analog kabel-tv signal, Comhem basutbud)?

Postad 02 december 2009 - 00:58

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0
ApropÄ Blu-ray och Eee, de jag provat att spela Blu-ray med Àr den externa Asus-spelaren SBC-04D1S-U
kopplad till Eee Top ET2002T, samt Eee Box EB1012. BÄda dessa har ION NVidia-grafik och
har inga problem alls att spela Blu-ray.
Som nÀmnts tidigare; ASUS har glömt bort att spelaren har tvÄ hastighets-lÀgen som kan sÀttas via USB-kommandon.
SÄ de kommandona skickas aldrig ut av de medföljande programvarorna. Driven startar alltid pÄ det högre hastighetsomrÄdet efter kraft-pÄslag och byter aldrig sjÀlv till det lÀgre pÄ egen hand. DÀrför blir det en del vinande frÄn driven vid filmvisning om man man inte sjÀlv ser till att skaffa sig ett speed control-verktyg.
Jag hittade programmet Drive Power Manager pÄ nÀtet som man kan anvÀnda att sÀtta den lÀgre farten och dÄ spelar den Blu-ray i stort sett ljudlöst. Jag tycker den driven funkar rÀtt bra sedan jag fick tag pÄ det verktyget, man kan köra den stÄende med medföljande fot eller liggande som vilken annan portabel slim-spelare som helst. NÀr jag körde mot Eee Box rÀckte det att ta kraften frÄn ett (1) USB-jack. Eee Top krÀvde att bÄda USB-kontakterna i sladden kopplades in för att dra kraft frÄn 2 USB-uttag.

Jag har skrivit en "recension" av driven i min shop pÄ medial.se
NÀr nÄgon köper en sÄdan drive sÄ skickar jag med en extra hemsnickrad CD dÀr jag lagt in en del verktyg som underlÀttar installation/anvÀndande.

För den som funderar pÄ att konvertera en EB1501 till Blu-ray-kapabel; det Àr sÀkert genomförbart för den som inte bryr sig om att vara rÀdd om garantin, osv.
Man behöver en slim Blu-ray slot-in-drive, de börjar komma in i lager hos en del shopar nu under December.

Ett exempel Àr Sony's modell BC-5600S som verkar tÀnkbar kandidat. Men ej provat.

Signaturen andsel ovan lyckades knipa Ät sig den första EB1501 jag fick in, nu har jag fÄtt tag pÄ en egen som jag skall kolla nÀrmare pÄ, sÄ det Àr tÀnkbart att jag provar att uppdatera den till Blu-ray.

Redigerat av Unregistered99322caa, 02 december 2009 - 01:04.

Postad 04 december 2009 - 12:00

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

ApropÄ Blu-ray och Eee, de jag provat att spela Blu-ray med Àr den externa Asus-spelaren SBC-04D1S-U
kopplad till Eee Top ET2002T, samt Eee Box EB1012. BÄda dessa har ION NVidia-grafik och
har inga problem alls att spela Blu-ray.
Som nÀmnts tidigare; ASUS har glömt bort att spelaren har tvÄ hastighets-lÀgen som kan sÀttas via USB-kommandon.
SÄ de kommandona skickas aldrig ut av de medföljande programvarorna. Driven startar alltid pÄ det högre hastighetsomrÄdet efter kraft-pÄslag och byter aldrig sjÀlv till det lÀgre pÄ egen hand. DÀrför blir det en del vinande frÄn driven vid filmvisning om man man inte sjÀlv ser till att skaffa sig ett speed control-verktyg.
Jag hittade programmet Drive Power Manager pÄ nÀtet som man kan anvÀnda att sÀtta den lÀgre farten och dÄ spelar den Blu-ray i stort sett ljudlöst. Jag tycker den driven funkar rÀtt bra sedan jag fick tag pÄ det verktyget, man kan köra den stÄende med medföljande fot eller liggande som vilken annan portabel slim-spelare som helst. NÀr jag körde mot Eee Box rÀckte det att ta kraften frÄn ett (1) USB-jack. Eee Top krÀvde att bÄda USB-kontakterna i sladden kopplades in för att dra kraft frÄn 2 USB-uttag.

Jag har skrivit en "recension" av driven i min shop pÄ medial.se
NÀr nÄgon köper en sÄdan drive sÄ skickar jag med en extra hemsnickrad CD dÀr jag lagt in en del verktyg som underlÀttar installation/anvÀndande.

För den som funderar pÄ att konvertera en EB1501 till Blu-ray-kapabel; det Àr sÀkert genomförbart för den som inte bryr sig om att vara rÀdd om garantin, osv.
Man behöver en slim Blu-ray slot-in-drive, de börjar komma in i lager hos en del shopar nu under December.

Ett exempel Àr Sony's modell BC-5600S som verkar tÀnkbar kandidat. Men ej provat.

Signaturen andsel ovan lyckades knipa Ät sig den första EB1501 jag fick in, nu har jag fÄtt tag pÄ en egen som jag skall kolla nÀrmare pÄ, sÄ det Àr tÀnkbart att jag provar att uppdatera den till Blu-ray.

Kul detta, TyvÀrr sÄ dröjde jag med bestÀllningen sÄ jag missade att köpa en EB 1501 black, det blir nog till att vÀnta, svarta Àr slut för tillfÀllet.
Jag Ă€r en av de som eventuellt vill byta till bluray, men innan dess sĂ„ vill jag göra det Ă€nnu mer komplicerat, för jag vill kasta bort canaldigitals hd dekoder för att i möjligaste mĂ„n kunna ha ett internt eller externt digitalkort för canaldigitals hd utbud. Är det nĂ„gon som vet vad som behövs och vad de olika korten heter tacksam för svar.
Jag har alldeles nyss pratat med kundtjÀnst pÄ canaldigital, de sÀger att det inte finns nÄgot för huvudtaget pÄ marknaden som ska fungera att ha till datorn, ska man tro pÄ det??

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 04 december 2009 - 12:01.

Postad 06 december 2009 - 14:32

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0
Sitter sen ett par dagar med en vit 1501 i TV-bÀnken kopplad till min Samsung 46B7070 - riktigt trevlig liten dator :D

Kör Windows 7 och XBMC med MPC-HC som extern spelare för att komma Ät hÄrdvaruaccelerationen.

De enda 1080p-filmerna jag har att mata den med hemma Àr hemvideos som jag filmat sjÀlv och de rullar pÄ bra med lÄg CPU-last.

HĂ„ller för tillfĂ€llet pĂ„ och försöker fĂ„ till det sĂ„ att jag kan anvĂ€nda min Logitech Harmony 785 istĂ€llet för ASUS fjĂ€rren som följde med datorn. Är inte riktigt hemma dĂ€r Ă€nnu.

Sen Àr detta min första HTPC, sÄ jag mÄste ut och skaffa trÄdlöst tangentbord ocksÄ. Börjar fÄ trÀsmak av att sitta pÄ parketten 1m framför TV:n :blink:

Provade som hastigast att köra lite Battlefield Heroes pÄ den och det gick riktigt bra, dock med 800x600 i upplösning.

Fan, verkar som att tangentbordet Àr defekt - tangenterna * 9 6 3 och . pÄ den numeriska delen fungerar inte :unsure:

Postad 06 december 2009 - 14:48

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

Sitter sen ett par dagar med en vit 1501 i TV-bÀnken kopplad till min Samsung 46B7070 - riktigt trevlig liten dator :D

Kör Windows 7 och XBMC med MPC-HC som extern spelare för att komma Ät hÄrdvaruaccelerationen.

De enda 1080p-filmerna jag har att mata den med hemma Àr hemvideos som jag filmat sjÀlv och de rullar pÄ bra med lÄg CPU-last.

HĂ„ller för tillfĂ€llet pĂ„ och försöker fĂ„ till det sĂ„ att jag kan anvĂ€nda min Logitech Harmony 785 istĂ€llet för ASUS fjĂ€rren som följde med datorn. Är inte riktigt hemma dĂ€r Ă€nnu.

Sen Àr detta min första HTPC, sÄ jag mÄste ut och skaffa trÄdlöst tangentbord ocksÄ. Börjar fÄ trÀsmak av att sitta pÄ parketten 1m framför TV:n :blink:

Provade som hastigast att köra lite Battlefield Heroes pÄ den och det gick riktigt bra, dock med 800x600 i upplösning.

Fan, verkar som att tangentbordet Àr defekt - tangenterna * 9 6 3 och . pÄ den numeriska delen fungerar inte :unsure:

hallÄ dÀr Alrik, hÀr Àr en som suktar efter eb1501, inte vit utan dÄ svart istÀllet,tyvÀrr Àr de slut överallt för tillfÀllet, nÄvÀl, hoppas att det kommer in nÄgra under veckan.
jag undrar lite om just asus fjÀrr, tyckte du den var kass sÄ du köpte en annan fjÀrr för den skull? och vet du om s/pdif kontakten Àr optisk, pÄ 1201 finns det, men man vet alldrig.
VĂ€nligen// M

Postad 06 december 2009 - 15:49

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0
Köpte min hos Webhallen, de har 12st svarta pÄ lager just nu enligt deras hemsida!

Jag hade min LogitechfjÀrr sedan tidigare och vill styra allt som gÄr med den.
AsusfjÀrren Àr helt ok, lite lÀtt och plastig och med lite speciell design (som iofs. inte tilltalar mig). Ligger skönt i handen dock.

Den har optisk utgÄng, anvÀnder den sjÀlv.

Postad 06 december 2009 - 18:54

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

Köpte min hos Webhallen, de har 12st svarta pÄ lager just nu enligt deras hemsida!

Jag hade min LogitechfjÀrr sedan tidigare och vill styra allt som gÄr med den.
AsusfjÀrren Àr helt ok, lite lÀtt och plastig och med lite speciell design (som iofs. inte tilltalar mig). Ligger skönt i handen dock.

Den har optisk utgÄng, anvÀnder den sjÀlv.

Tack för det,
Jag har kollat pÄ webhallen, sÄ det stÀmmer med 12, ska bestÀlla dÀr.
NÀr jag granskade vad som följer med sÄ stÄr det, mus ,tangentbord, + lite annat, men inte nÄgot om fjÀrr. det följer vÀl med en fjÀrr eller?

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 06 december 2009 - 19:00.

Postad 07 december 2009 - 12:40

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0
Jag fick med fjÀrrkontroll. Bifogar ett par bilder pÄ vad som kom med i paketet.
Det som inte syns pÄ bilden Àr mottagaren till fjÀrrkontrollen samt nÀtaggregatet.
OBS. att sladdarna till mus + tangentbord Àr lÀngre Àn vad som syns pÄ bilden.

Bifogad fil  IMG_3866.JPG   4,52MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3867.JPG   3,97MB   1 Antal nerladdningar

Postad 07 december 2009 - 16:28

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • AnvĂ€ndare

• 123 inlĂ€gg
  • 0

Jag fick med fjÀrrkontroll. Bifogar ett par bilder pÄ vad som kom med i paketet.
Det som inte syns pÄ bilden Àr mottagaren till fjÀrrkontrollen samt nÀtaggregatet.
OBS. att sladdarna till mus + tangentbord Àr lÀngre Àn vad som syns pÄ bilden.

Bifogad fil  IMG_3866.JPG   4,52MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3867.JPG   3,97MB   1 Antal nerladdningar

HÀfftigt, tack för besvÀret. Nu ska jag bara trycka pÄ enterknappen för en bestÀllning.

Postad 08 december 2009 - 17:16

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

• 807 inlĂ€gg
  • 0
Ser ut att vara samma fjÀrr som följde med B206. Den fick man dock trÄdlös mus och tangentbord till, synd att de skippat det.

Postad 09 december 2009 - 11:26

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlĂ€gg
  • 0
Har nu fÄtt min 1501. Mycket nöjd. Har bara en fundering. Ovanför minneskortlÀsaren finns en rund mottagare, diod? Vet nÄgon vad detta Àr. Hittar inget i manualen.

Postad 09 december 2009 - 15:47

Besve
  • Besve
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0
Till er som har prövat 1501
Hur Àr det med flÀktljud?
HabegÀr pÄ denna men vill ej ha högt flÀktljud :P

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.