Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus O!Play HDP-R1

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus O!Play HDP-R1 (Mediaspelare) 2 6 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 09 oktober 2009 - 11:48

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Aus O!PLAY. På Asus UK.

Startar en egen tråd för denna spelare som jag hoppas kommer fylla åtminstone mina behov.

Bifogad fil  20090602_b_1.jpg   22,56K   1 Antal nerladdningar

Tror denna kommer att passa mig perfekt. Ska tydligen kunna spela upp allt. Allt! (Bluray via nätverket dröjer dock lite som jag förstår, men ska komma).
Beställt den på Inwarehouse och den ska komma i slutet av Oktober. Jag kan inte komma på något som talar emot den (läs: möjligtvis fjärrkontrollen, inget trådlöst nätverk).

Det går inte att stoppa in en hårddisk i den. Men det gör att den håller sig sval å andra sidan. Vill man ha med inbyggd hårddisk så finns ju kung popcorn (eller?).

Förhoppningsvis klarar min Harmony 555 av fjärrfunktionerna. Jag kommer inte använda nätverket initialt. Utan bara plugga in en av mina usb-hårddiskar. Har länge letat efter en netbook som klarar av hd. Men denna får duga så länge :-)

OBS! Det är "viktigt" att det blir den nya fjärrkontrollen. Är några nya knappar, t.ex. ljud +/-.
Bifogad fil  remote.jpg   8,83K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av tku01, 09 oktober 2009 - 12:06.

Postad 09 oktober 2009 - 22:07

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att jämföra denna med WDTV Live (WDTV2).

Postad 13 oktober 2009 - 15:45

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att jämföra denna med WDTV Live (WDTV2).

Ja, jag såg att WDTV blev "officiell" idag. I alla fall tycker Engadget det. Nu vet jag inte om jag ska avbeställa Asus:en. Usch! Att leverenstiden var så lång på Asus:en. I såna fall hade jag inte behövt fundera :-)

Postad 17 oktober 2009 - 15:14

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Här kommer ett sånt här otroligt ointressant: Min vara är på väg-inlägg.

Min O!Play ska vara i posten nu.

:)

Postad 17 oktober 2009 - 20:30

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Hehe, återkom gärna med rapport när du fått den och hunnit leka lite med den. :D

Postad 19 oktober 2009 - 14:43

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Ok, du sa att den klarade av allt, men frågar ändå: Klarar den att streama rar-filer över nätverket?

Postad 20 oktober 2009 - 09:29

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Packat upp. Installerat. Ström+HDMI sen funkade det. Fanns några alternativ angående bild. Valde 1080p/50 hz. Hoppas det var rätt :-) TV:n är en Sony W4500.
Jag kopplade in min 1 tb 3,5 Seagate USB. Hårddisken ligger under ASUS:en. Syns på de dåliga bilderna (tagna med Nokia 5800).

Gränssnittet var snyggt och jag testade att bläddra bland img:s och iso:s (givetvis backuper på mina köpta DVD:er). Ser ut som en vanlig utforskare till vänster och DVD:ns meny dyker upp som thumbnail efter någon sekund på höger halva.
Här märker jag av problemet som jag läst om. Om man ska ner på en film som börjar på T så får man hålla ner nerpil på fjärren en bra stund. Ingen accelaration på bläddringen här inte. Kommer nog på en ny firmware (hoppas jag).
Lösningen för mig blir att kategorisera filmerna i mappar. Ni vet : Action, Barn osv...eller varför inte A-D, E-J osv... Det löser sig.

En annan grej är att USB:erna sitter på sidan. Svårt att få snyggt.

Spelade upp en dvd och det var perfekt. Precis som jag hoppades och ville. XVID såg sådär ut. Vet inte hur bra källan var.
Ska testa nån killer sample och streama genom nätverket som jag inte har kopplat in än... Det finns även en firmwareuppdatering som jag måste ladda hem.

Än så länge har spelaren 9,3 i betyg från mig.

Gränssnitt.
Bifogad fil  Oplay_Gr_nssnitt.jpg   496,48K   1 Antal nerladdningar
Jämför med hdd.
Bifogad fil  Oplay_d_lig_bild_1.jpg   370,95K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av tku01, 20 oktober 2009 - 09:50.

Postad 21 oktober 2009 - 08:51

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Testat den lite mer.
Körde en Dexter (mkv, x264) och det flöt på jättefint.
Via hårddisk, usb.

Men...subben blev helt absurd. Fonten är enorm. Blir tre rader jätteofta och då fylls halva skärmen med de vita blafforna.

I nya firmwaren (som jag inte lagt in än) så kan man välja font och plats. Puh!
Tydligen har några med PAL-maskin fått den brickad vid uppdatering av firmware.
Men jag ska testa det till helgen i alla fall.

Här är några grejor med nya firmwaren:
1.Improve the compatibility of HDMI cable
2.Add video/audio information when pressing “DISPLAY” button twice
3.Add thumbnail view for picture browsing
4.Add more setting choices of subtitle such as color, font size, and location etc.
5.Add sorting ways for easy file searching

Update: Subben var lätt att ändra med hjälp av pilarna på fjärren. Större, mindre, upp o ner.

Redigerat av tku01, 19 november 2009 - 15:35.

Postad 19 november 2009 - 15:42

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Kört den en tid nu.
Har haft problem någon enstaka gång när jag kollar via USB-hårddisk. Den har slagit av filmen, tappat kontakt med hårddisken ett 10-tal sekunder. Sen har jag varit tvungen att leta mig fram till där filmen slog av.
Tror det var min USB-kabel eller den gamla hårddisken som strulade.

Har en hyfsat ny, ganska billig 1-terabyte Seagate (se bild) som funkar perfa.
Den slår också av när O!PLay slås av.
Perfekt.
Har köpt en till sån hårddisk :-)

Har inte uppgraderat firmware då jag sett att vissa med Sony Bravia 2 har fått problem med fullhd efter uppgraderingen. Nu är det ju som vanligt att man mest stöter på de som har strul på nätet.
Men jag avvaktar i alla fall med ny firmware.

Kör nästan bara med min Harmony 555 remote. Den vill inte spola som jag vill att den ska men det ska jag rätta till.
Annars funkar Harmonyn klockrent med O!Play.

Redigerat av tku01, 19 november 2009 - 15:43.

Postad 20 november 2009 - 16:26

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
En uppgraderad spelare med WiFi och kortläsare har släppts
av Asus O!Play Air HDP-R3 HD media player
http://www.asus.com/...llxZZwzbIGTAm8l

Postad 22 november 2009 - 00:34

MrStax
  • MrStax
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som vet om denna nya Asus spelare stödjer Dvd menyer ?
I specen står det ju att den har stöd för .iso filer.

Supported Video File Extensions
.mp4, .mov, .xvid., .avi., .asf, .wmv, .mkv, .rm, .rmvb, .flv, .ts, .m2ts, .dat, .mpg, .vob, .mts, .tp, .trp, .iso

Postad 23 november 2009 - 18:47

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Någon som vet om denna nya Asus spelare stödjer Dvd menyer ?
I specen står det ju att den har stöd för .iso filer.

Supported Video File Extensions
.mp4, .mov, .xvid., .avi., .asf, .wmv, .mkv, .rm, .rmvb, .flv, .ts, .m2ts, .dat, .mpg, .vob, .mts, .tp, .trp, .iso

Absolut.
när man scrollar i fillistan så dyker dvd:ns meny upp som thumbnail (preview). Det går att koppla bort om man tycker det förslöar scrollningen. För avi osv. så börjar filmen rulla med ljud (lite irriterande, men går ju koppla bort).

När man trycker ok på en iso så hamnar man direkt på dvd:ns meny.

/T

Redigerat av tku01, 23 november 2009 - 18:50.

Postad 23 november 2009 - 18:54

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

En uppgraderad spelare med WiFi och kortläsare har släppts
av Asus O!Play Air HDP-R3 HD media player
http://www.asus.com/...llxZZwzbIGTAm8l

Som jag fattar så ska det vara samma hårdvara, förutom då trådlöst och kortläsare.
Hoppas det stämmer, så vi (någon mer än jag?) som sitter med den "gamla" burken får nya firmwares framöver också.

Tyldigen jobbas det på en 1.14 som ska komma snart.
Jag har inte vågat uppgradera min än då jag sitter på en tv som kan få kompabilitetsproblem vid uppgradering (Sony W4500).
Blir bara 480p istället för 1080p eller nåt liknande.

Det jag saknar som kan vara på gång är att kunna hoppa i avi-filer. Typ att den hoppar en minut framåt med högerpil...
Har haft samma annoyance på min philips dvd-spelare. Vilken annars har varit en jäkligt bra mediaspelare. Philipsen spelar upp xvid/divx...från usb-pinne och hårddisk :-)

Men nu är det ISO som gäller på den lilla O!Playen.

Redigerat av tku01, 23 november 2009 - 18:59.

Postad 24 november 2009 - 05:50

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har läst att den inte kan streama från Vista eller Windows 7.
Är det någon som har erfarenhet från detta?

Postad 27 november 2009 - 13:14

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har läst att den inte kan streama från Vista eller Windows 7.
Är det någon som har erfarenhet från detta?

Jag har windows 7 och en nas.
Asus:en hittar nase men inte windows 7 än.

Men när jag uppdaterar firmwaren så kommer det att gå bra att streama från Win7.
Tror jag.

Postad 04 december 2009 - 01:02

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Google är med på det hela i vart fall. Testa söka på "asus o!play win7", och Google ger dig svaret direkt. :rolleyes:

Postad 08 december 2009 - 09:32

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Liten uppdatering.
Kör fortfarand på originalfirmware.

Det mesta fungerar perfekt.

När jag såg en mkv med 1080p så blev det lite ryckigt vid sidoförflyttningar. Kanonbild i övrigt men denna lilla glitch störde ju så klart. Ska testa någon mer sån för att se om det var själva filmen det var fel på.
Jag körde i det läget från en extern hårdisk med usb.

Jämför man med WD Live så är ju den stora skillnaden dvd-menyer.
Jag tycker det är väldigt trevligt att man hamnar på dvd:ns meny när man startar filmen.

En kompis skulle köpa en mediaspelare förra veckan och på min inrådan köpte han WD Live:n.
har inte sett den sen han installerade menn ruggigt liten ska den vara. Nästan hälften av Asus:en.
Den kommer nog fungera kanon för honom. Jag rekommenderade den till honom för jag tror att det kommer hända mer på firmwaresidan på WD (hoppas jag har fel).

Man kan ju också köra trådlöst på WD om man vill. Ingen issue för mig då jag har nätverkskabeln isatt.

Skulle jag köpa en ny mediaspelare idag så skulle det nog bli en Asus i alla fall :-)

/Teaser

Postad 10 december 2009 - 12:30

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Dags igen.

Nu har det kommit en firmwareuppdatering som kommer lösa de flesta problemen.
1.17
Ska försöka köra in den ikväll.

Nu ska man kunna skippa x (välj i inställningar mellan 5/10 min osv...) antal minuter i filmer med pil vänster/höger.
Mycket efterlängtat. Hoppas det fungerar i alla typer av filer avi/mkv/iso.

Nu ska det fungera att spela upp bd-iso också. Så det så...

Sen ska det även fungera nu att koppla upp sig mot Win 7 också.
För de flesta i alla fall.

/Teaser

Postad 11 december 2009 - 14:28

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Sista inlägget förrän någon är intresserad :-(

Nu har jag uppdaterat till firmware 1.17p från 1.07p (hoppade alltså över 1.11p + 1.13p).
Allt jag testat fungerar perfekt.

Nu hittar jag mina utdelade mappar i Win 7 + nas (lite svårt med sånt där upnp osv...än så länge).
Skip med höger/vänster-pil fungerar perfekt. Tur att det fanns med 1 minut som skip-alternativ.
Nu kan man välja font och storlek för subtitles i via inställningar.
Nu fungerar det att spela upp mkv med egna ditsatta subs utan att det börjar hacka.

Maskinen börjar bli perfekt :-)

Postad 12 december 2009 - 02:52

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag är intresserad. :D Har prenumeration på tråden..

Men du kan alltså bekräfta att streaming från win7 funkar perfekt nu?

Postad 12 december 2009 - 21:34

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
:)
Jag har sett att jag kommer åt mapparna.
Har en ganska seg laptop med 1,6' hårddisk som inte kan ha många varv per minut i sig.

Men jag ska testa att streama en dvd-iso så återkommer jag.

Postad 13 december 2009 - 23:37

oveb
  • oveb
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Någon som lyckats streama med O!Play ifrån en Mac med eyeconnect ??

Postad 16 december 2009 - 14:11

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0
Vet någon om det går att ändra GUI? Filbrowsern (många tillverkar verkar använda samma tema/mjukvara) ser väldigt kasst ut. Jag funderar på den här eller HDX 1000, fast HDX verkar ha värmeproblem.

Redigerat av mendflyk, 17 december 2009 - 15:02.

Postad 05 januari 2010 - 21:56

de97nia
  • de97nia
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar följande:
* Vilka H.264 profiler klarar den (CBP, BP, MP, HiP, ...)?
* Vilka RMVB versioner klarar den (rv10, rv13, rv20, rv40...)?

Kan man ansluta en DVD-spelare via USB? I så fall så skulle man kunna skippa sin vanliga DVD.

Tack på förhand!

Postad 08 januari 2010 - 11:56

de97nia
  • de97nia
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hittade följande tråd i Asus forum som disskuterar extern DVD/BD spelare till Asus O!Play.

http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

Svaret verkar vara nej, man kan inte ansluta en extern DVD/BD-drive direkt till enheten.
Men med lite trixande så kan man se på en DVD om man delar ut en DVD-drive från en PC.

Postad 29 januari 2010 - 08:16

gart73
  • gart73
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Efter mycket funderande blev HDP-R1 min första mediaspelare sen xbox/XBMC. Jag är helt klart nöjd, enkelt gränssnitt och bra bild.

Jag var noga med att kunna spela DVD-ISO, och det funkar mycket bra, med ett undantag; det finns ingen "top menu"-knapp. När man startar ISOn spelar den ju normalt sett fram till menyn men det finns inget sätt att komma tillbaka dit senare. Ljudspråk och subtitlespråk kan finns det knappar på fjärren för att toggla, men jag vill ibland komma tillbaka till scene selection och det går alltså inte. Däremot funkar "hoppa"-knappen (>>|) för att hoppa till nästa section. (Eller är det kapitel? Jag är inte säker på terminologin här.)

Sen funkar inte bluray ISO, i alla fall inte via ethernet, jag har inte provat med lokal hårddisk.

Om någon har någon lösning på ovanstående tar jag gärna emot tips.

1080p mkv via nät går dock hur bra som helst.

Postad 02 februari 2010 - 17:20

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Min Asus O!Play är ansluten till en plasma TV Panasonic TH-42PV60EH
med HDMI 720 p 60 HZ
Startskärmen ser bra ut-fyller skärmen OK.
Visning av videos och bilder är inte optimala. De fyller inte ut skärmen horisontellt
I de fall då skärmen skulle fyllas ut helt vertikalt så missa den en bit både upp och nertill.

Ser ut som "zoom 0,95". Verkar som default läget är ett zoomläge mindre
än 1:1. Någon som upplever detsamma?
Eller ... är det ett kompatibilitets bekymmer mellan Asus O!Play
och min plasma?

Se bifogad bild.

I övrigt fungerar det mesta OK och jag tycker att denna spelare
verkar OK för sitt pris.

Förvisso önskar jag mig andra funktioner som att dvr-ms filer kunde visas
och att tv kunde streamas. Som det är nu så visar den endast streamad tv från det
tv programmet startar och tills att O!Play börjar visa pågående inspelning/fil.

Bifogad fil  Asus_O_PLAY.jpg   1,94MB   0 Antal nerladdningar

Postad 02 februari 2010 - 21:47

gart73
  • gart73
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu har jag upptäckt ett litet problem. (Eller är det skit bakom spakarna? Jag vet inte...)

När jag ska spela upp en DVD ISO med rippade delar, så vägrar markören att flytta sig över de menyalternativen. Så om jag har en DVD-meny där markören börjar på "Setup", t.ex, och "Start movie" ligger ett par knapptryck bort med t.ex. "Extras" emellan, och "Extras" är borttagen ur ISOn, då kan jag inte hoppa till "Start movie", för markören kan inte "ta sig över" "Extras".

Luddigt beskrivet kanske, men jag hoppas att jag gör mig förstådd. Någon annan som sett detta? XBMC har samma problem.

Postad 08 februari 2010 - 00:07

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Min Asus O!Play är ansluten till en plasma TV Panasonic TH-42PV60EH
med HDMI 720 p 60 HZ
Startskärmen ser bra ut-fyller skärmen OK.
Visning av videos och bilder är inte optimala. De fyller inte ut skärmen horisontellt
I de fall då skärmen skulle fyllas ut helt vertikalt så missa den en bit både upp och nertill.

Ser ut som "zoom 0,95". Verkar som default läget är ett zoomläge mindre
än 1:1. Någon som upplever detsamma?
Eller ... är det ett kompatibilitets bekymmer mellan Asus O!Play
och min plasma?

Problemet löst! Jag hade i settings för video bockat för zoom out.
Efter att ha ändrat till zoom off är videuppspelning OK

Redigerat av Unregistered0abe60d6, 08 februari 2010 - 00:09.

Postad 13 februari 2010 - 14:33

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ny firmware har släppts. Ansluter till internetradio, internettv, flickr och picasa.
Asus fimware

Redigerat av Unregistered0abe60d6, 13 februari 2010 - 14:37.

Postad 14 februari 2010 - 11:37

Unregisteredaf2bd2dc
  • Unregisteredaf2bd2dc
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har kört O! Play:en ett tag nu och tänkte skriva lite vad jag tycker om den. Jag kan kort sammanfatta att jag i det stora hela är riktigt nöjd med spelaren. Har använt LG BD390 (blueray/mediaspelare) förut och har den som referens när jag jämför.

Jag letade efter en mediaspelare att koppla till TV:n eftersom min dator var alldeles för seg för att spela upp både mkv- och iso-filer över VGA. Mitt krav på spelaren var att den skulle ha så bra filstöd som möjligt, samt att det skulle funka smidigt med undertexter, smidiga menyer osv. Använder den inte till musik eller bildvisning så de sakerna har jag inte utforskat överhuvudtaget.

Spelaren har snygga menyer som är ganska smart uppbyggda och reagerar snabbt på knapptryckningar. Menysystemet är jag nöjd med och har inget att klaga på. Med de nya uppdateringarna (kör FW 1.21P nu) har de lagt till fler inställningar så att användaren kan ändra bildinst och undertextvisning som man vill ha det. De har även lagt till internet-tv, väderapplikationer och såna grejer. Kan ju va trevligt att använda men inget som jag värderar så högt.

Det som strulat mest har varit nätverks-funktionen. Den har ju inte trådlöst nätverk vilket inte spelat någon som helst roll för mig, utan jag kör nätverket kabelvägen. Den hittar internet direkt, men däremot har det varit svårare att dela filer från datorns nätverk till spelaren. Jag kör Win7 och än så länge har jag inte lyckats dela filer så att O! Playen hittar dom. Många verkar ha samma problem. Dock är jag ingen nätverksguru så felet kanske ligger hos mig. Däremot hittar den filer som jag delar ut med Nero Mediahome 4 eller Twonky, men dom stöder ju inte mkv eller iso, så det slutar ändå med att jag kör med USB eller extern hårddisk när jag ska se på film. Däremot kör jag tv-serier via nätverket (rätt skönt att bara slå på spelaren och kika på några serier utan att föra över på usb). Nu ska jag fixa en liten smidig hårddisk som jag ska fylla med serier som kan sitta i konstant, så att jag kan skippa nätverksgrejen helt och hållet. Känns även något stabilare att köra direkt från ext hårddisk. Asus verkar flitiga med firmware-uppdateringar så jag tvivlar på att det ska vara några problem med att kolla på film över nätverket, bara man har lite kunskaper om det.

EDIT: Problemet löst! Med den nya firmwaren 1.21P fungerar även delning av filer från Windows 7! Problemet låg helt enkelt i att min Bitdefender-brandvägg hindrade kopplingen.

Nu till filmvisningen som är anledningen till att jag använder spelaren. Jag kör mest iso/img-filer, men även mkv och divx (mestadels serier). Än så länge stöder den allt jag testat den med! Jag tror att anledningen till att den har fått relativt bra omdömen är just det breda filstödet. Iso-filernas menyer funkar helt perfekt och kvaliten är kanon! Vid divx hittar den undertexterna smidigt, och man kan ändra storlek, position på dem, och man kan till och med fördröja texten (eller tvärtom) om de inte synkar ordentligt. Har jag nån film på datorn som är i vob-format i VIDEO_TS-mapp så brukar jag använda Imgburn och konvertera mappen till iso. Tar 5 minuter och gör det mycket lättare att använda filmen i asus:en. Har dock inte testat hur det funkar att läsa en VIDEO_TS-mapp, men den läser ju vob i alla fall.

Mkv-visningen är också bra (med mina mått mätt). Laggar inte och kvaliten är kanonfin. En störande detalj är att i vissa av mina mkv-filer kan man bara spola 2x (32x på alla iso och divx...) och hopp-funktionen (hoppa 10 min framåt). Samma sak med återuppta stoppad film: funkar inte med några av mina mkv-filmer. Detta leder till att om mkv-filmen av nån anledning slutar spela så tar det en evighet att ta sig tillbaka till stället man stannade på. Kan vara fel på mkv-filerna, men jag hoppas att dom kanske kan fixa detta i kommande firmwares. I övrigt så funkar mkv-visningen smärtfritt!

Om man gillar att kolla på tv-serier så är asus:en riktigt bra, tycker jag. Hittills tar den alla serier jag kikat på. Ett starkt plus är att om det ligger flera filmfiler i samma mapp, så spelar den automatiskt nästa när den föregående är slut (för oss som är lata så är slipper man använda fjärren...).

Fjärrkontrollen är riktigt bra, saknar dock en knapp som leder tillbaks till huvudmenyn i iso-filerna. Annars finns det inget att klaga på där. Som sagt, spelaren reagerar snabbt på knapptryckningar. Spelaren är snabb i det stora hela. Uppstarten tar inte mer än några sekunder, och man behöver aldrig vänta länge på att något ska ladda. En schysst detalj är att om man lägger markören över en filmfil så spelas filmen automatiskt upp i miniformat vid sidan av fillistan. Där kan man även se info om filmen.

Sammanfattningsvis så har Asus O! Play:en några detaljer som skulle behöva slipas till, vilket jag hoppas kan fixas i kommande firmwares. Men de fundamentala funktionerna som stabilitet, filstöd, bildkvalitet och användarvänlighet finns där. Det man måste ta med i beräkningarna är att detta faktiskt är en spelare i 1000-kronors-klassen... Och för mitt användningsområde är den grymt prisvärd och priset gör att jag kan tumma lite på kraven om att alla detaljer alltid ska fungera helt smärtfritt.

Helt klart ett rekommenderat köp.
mvh Micke

Redigerat av Unregisteredaf2bd2dc, 14 februari 2010 - 20:16.

Postad 19 februari 2010 - 14:32

micke_m
  • micke_m
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Funderar lite på O!Play men även WD TV HD Live, har ett par frågor till er som har Asusen

1. Fungerar den som NAS med ansluten USB-disk, dvs kan jag komma åt USB disken från PC på nätverket (skriva och läsa)?

2. Är det någon som jämfört WD'n och Asusen? För/nackdelar?

Postad 21 februari 2010 - 11:36

gart73
  • gart73
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

2. Är det någon som jämfört WD'n och Asusen? För/nackdelar?

Lite spridda jämförelser finns här och var, jag fastnade för en skillnad som jag tycker är viktig; Asus HDP-R1 kan spela upp DVD ISO-filer som en riktig DVD, med menyer osv. WD spelar bara upp videoinnehållet rakt av, vad jag förstår.

Så där är Asus:en bättre, men den är inte perfekt. Det går t.ex. inte att hoppa tillbaka till menyn när man väl startat filmen.

Postad 15 mars 2010 - 16:04

gart73
  • gart73
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har upptäckt en grej som jag inte gillar; "rewind" funkar verkligen inte bra. (Jag använder uteslutande nätverket för att tittat på film, så det här rör bara det användningssättet.)

Om man trycker på bakåtspolningsknappen ("<<") på fjärrkontrollen när man tittar på HD-material (720, 1080 eller BD-iso) så går bakåtspolningen katastrofalt illa. För det första får man en framerate på kanske 1 frame/5 sekunder, så man ser inte alls hur långt bakåt man spolat. Och när man vill återgå till "play" så händer det nästan ingenting när man trycker på play (">")-knappen. Man får sitta och trycka på knappen i 20-30 sekunder innan den återgår till "play"-läge.

Jag vet inte om rewind är teknisk svårt när man spelar upp en fil över nätverk, men jag får en känsla av det eftersom även XBMC är ruggigt dålig på rewind.

Postad 23 april 2010 - 10:33

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jag letar efter en billig, enkel mediaspelare till mina föräldrar. Främst för DVD-Iso men även en del divx och mkv (Med undertexter). Denna ser specifikationsmässigt rätt bra ut. Någon mer som har erfarenheter om hur den fungerar?

Går den att styra med en Logitech Harmony fjärr?

Postad 28 april 2010 - 14:39

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag letar efter en billig, enkel mediaspelare till mina föräldrar. Främst för DVD-Iso men även en del divx och mkv (Med undertexter). Denna ser specifikationsmässigt rätt bra ut. Någon mer som har erfarenheter om hur den fungerar?

Jag har en Harmony 525 (tror jag). Fungerar perfekt.
Har inte testat alla knappar osv.
Sen dom uppdaterade firmware så mna kan hoppa x antal minuter så är boxen perfekt, tycker jag.

Kör i pricip bara från USB-sticka och extern hårdiskar både 3,5 (väggström) och 2,5:a (USB-ström). Allt fungerar perfekt.
Tack vare ISO-menyerna skulle jag rekommendera den framför WD Live till alla som inte är sååå vana (de flesta) att trycka på knappar för att få ljud, text osv...

Postad 09 maj 2010 - 23:32

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Om man kopplar in en extern hårddisk samt en USB sticka, kan man kopiera mellan dessa då? Om man kör en USB hub in i Asusen.

Postad 10 maj 2010 - 13:20

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Hur funkar det med MKV och srt filer?

Postad 15 maj 2010 - 17:37

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Om man kopplar in en extern hårddisk samt en USB sticka, kan man kopiera mellan dessa då? Om man kör en USB hub in i Asusen.

Tror inte det :-(
Har inte sett några kopieringsval än.
Fast jag har inte letat heller.
Återkommer om ajg hittar nåt.

Hur funkar det med MKV och srt filer?

Ska ju funka. Men igår testade jag en mkv och hade en svensk srt. Då funkade bara den inbyggda engelska texten.
Har mergat in den svenska texten i mkv:n tidigare. Då funkar det.
Hackade som tusan men blev bra efter en firmwareuppdatering.

Men om mkv:n saknar text så kanske det funkar med srt...
Jäkligt irriterande...

Postad 25 oktober 2010 - 09:50

gart73
  • gart73
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Den funkar bra för dvd-iso, divx och mkv, även med undertexter.

För dvd-iso har nackdelen att det inte går att hoppa tillbaka till dvd-menyn. Men det kanske har fixats i senare firmwares, jag har en ganska gammal.

Postad 24 november 2010 - 14:01

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
För den som vill ha möjlighet att köra denna trådlöst, genom att använda firmware från Asus O!Play Air HDP-R3. Har inte hunnit testa själv men enligt flera personer på Asus support forum funkar de alldeles utmärkt.

First, go to the ASUS download page and select the O!Play Air and download the newest driver (when it asks for OS, it's Linux, not other). Select PAL or NTSC as you require (I used NTSC).
Then go back to the download page and select the O!Play HDP-R1 and download the newest driver for that device.

Put each on a separate USB stick (you could use the same stick, but you'll just load the HDP-R1 install file first.

Plug the HDP-R1 install stick into your device and go to the setup page. Go to the update software page and select the newest firmware. The machine will turn off.

As soon as it's off, unplug the device. Then switch the usb sticks to put the Air install file in the device. Plug it back in and the device will update with the Air firmware instead. This will open up the "wireless" option under Networks.

Then unplug the device again and plug in a validated usb wireless adapter. Plug it back in. (I've seen a few people say they had to do it a couple of times to get it to see the wireless network. I was able to see it the first time).

Go to the network setup page and setup your wireless network with your encryption key. Now when you select your media files from the main page you can choose "Network" instead of "Storage disk", just as if you were connected via RJ45.

That's it! I like this way better than buying the Air. I got the HDP-R1 for $80 (actually free, because it was a gift!) and the wireless adapter cost me $30. So I saved anywhere from $30 to $50 depending on where I looked at the O!Play. This require a wireless WiFi Usb adapter...

Postad 13 december 2010 - 21:23

Unregistered4f471b27
  • Unregistered4f471b27
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har ett problem, och det är när det gäller att koppla ihop med datorn..
"Net User ID", vad är det?

Har Windows 7 64-bit och har skrivit in "hemmanätverkets" lösen i Asus:en, men vad just "net user id" är kan jag inte förstå. Hjälp mig tack!

/ Anders

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.