Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CanalDigital Vs Viasat

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 oktober 2009 - 18:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tänkte det kunde vara intressant för den som står i valet eller kvalet, vad man skall välja
Jag har båda två och har ganska bra koll på vad som gäller för sat tv i hela europa
om det är någon som undrar över något

Canal Digital
Har alla vanliga kanaler utom Tv6 ( men denna tar man in gratis via marknätet )

Viasat
Saknar Kanal 9

Canaldigital
Har totalt 12 HD kanaler varav 10 st ligger i familjepaketet
Canal+ film och Sport HD får man på köpet om man abonnerar på dessa paket

Viasat
Har 5 HD kanler som man måste betala extra för och dessutom ha intressepaketet
( en mycket dyr lösning för så lite HD kanaler )

Canaldigital
Har genom Canal+ tillsammans med Tv4 ett brett spektrum av rättigheter
Elitserien i hockey och Fotbolls Allsvenskan har mest tid

Viasat
Har också en hel del rättigheter bla NHL och Hockey Allsvenskan som är nya för i år.

Canaldigital
Har haft HDTV ett tag nu och har därför lite mer erfarenhet vad gäller teknik och boxar
Genom Canal+ får man mycket HDTV av god kvalite
Deras boxar håller hygglig standard men inte mer.
Man har varit kloka nog att inte paira sina kort till boxen, så att kunderna kan välja
bättre boxar och därmed är man en mer nöjd kund både vad gäller vanlig SDTV som HDTV

Viasat
Man är som sagt lite efter vad gäller HDTV och boxen är inte heller någon jättehit.
Man har gjort världens groda när man tvingat sina kunder till sin egen HD box genom hårdvaru
pairing och med deras nya kort är det inte heller enkelt att använda andra boxar för ens SDTV.

Boxar
Det finns en uppsjö av bra boxar och bäst är de linuxbaserade som ger möjlighet till att göra boxen
personlig och precis som man vill ha den. Den som vill ha många satellit positioner ( har själv 11 st )
vill och kan inte använda varken viasat eller canaldigitals boxar. ( se mer under digitalboxar )

Bildkvalite
Canaldigital har allmänt en högre bitrate på alla sina kanaler än vad viasat håller
Detta märks framför allt på de lite större plattskärmarna 42" och uppåt och inte minst
för oss som har projje.

Paket
Både Canaldigital och Viasat har ganska stora valmöjligheter när det gäller sammansättning
av paket, men allt kan bli bättre.
Väljer man båda, kan man göra som jag.
Från Canaldigital tar man familjepaketet och canal+ total ( både sport och film )
Sedan kompletterar man med viasat Film + Sport ( man får frikanalerna gratis )
Då har man allt man vill ha ( även tv6 från viasat )

Ni får gärna fylla på i denna tråden med era egna erfarenheter och uppfattningar

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 19 oktober 2009 - 18:43.

Postad 19 oktober 2009 - 18:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att du har rätt bra koll, snyggt jobbat :lol:

Postad 19 oktober 2009 - 18:56

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Mycket bra sammanställning!

Själv har jag Canal Plus total eller vad den nu heter, stora paketet med sport, film, HD etc via parabol.

När det börjar dra ihop sig till slutspel i Champions League köper jag in Viasat Sport-paketet till min sovrums-tv som jag har via Telia. Viasat sport-paketet kostar bara 99 kr/mån. Samtidigt som jag beställer det så säger jag upp det. Då får jag de 3 månader som jag har behov av att se!

:lol:

Postad 19 oktober 2009 - 19:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Tror tyvärr pairing kommer till Sverige med som i bla Norge redan.
Men till skillnad från Viasat så finns det en Conax pairing modul så man kan fortsätta köra sin favoritbox mest troligt.

http://www.antennlag...p;table=PRODUCT
http://www.canaldigi...kkerhet-i-2009/

Viasat kan det bli ännu värre med då Sky utomlands (som kör samma kryptering som Viasat) lyckats slå ut alla softcams och inga CA moduler finns för privatpersoner.
Kommer det ingen lösning på problemet så kan man nog räkna med att Viasat följer efter.

Redigerat av Leatherface, 19 oktober 2009 - 19:56.

Postad 19 oktober 2009 - 23:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Vad säger du Lädret
Kan man inte se Sky längre ?
Jag såg det för 10 minuter sedan och det fungerade jättebra B)

Jag vet att du ofta talar om att domedagen snart är här. Men då du är en skärpt man
med mycket goda kunskaper om "våra favoritboxar" hade jag önskat att du lade din
energi till att stoppa eländet istället.

Detta genom att tillskriva både Viasat och Canaldigital och berätta för dom vilka misstag
de gör, om de går vidare i krypteringshysterin. Jag har redan gjort det och jag vet att
de lyssnar. Gör du det också !

Maveric

Postad 20 oktober 2009 - 00:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Pratar om Sky Italy som inte går att se längre...
Och har Viasat chansen att göra desamma så gör dom det.
Har redan sagt i den andra tråden vi diskuterat det här vad jag tycker om pairing osv...
Men sålänge det går se HD kanalerna med en pairing cam som CD godkänt så är det ok för mig.

Redigerat av Leatherface, 20 oktober 2009 - 00:44.

Postad 20 oktober 2009 - 01:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Pratar om Sky Italy som inte går att se längre...

Det är snart löst. Det handlar om en uppgradering av softcam och inget annat

Maveric

Postad 20 oktober 2009 - 21:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Vi får väl hoppas det...

Redigerat av Leatherface, 20 oktober 2009 - 23:50.

Postad 31 oktober 2009 - 21:38

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Ni som står och väljer mellan Canal digital ber jag er tänka om, Jag är kund hos dom sen ca 2månader och är allt annat än nöjd. På 1 vecka har jag haft 2st avbrott som varat över 1timme(kör via stadsnät). Personligen ska jag försöka häva mitt köp och välja annan leverantör för de 350kr/mån som jag betalar är verkligen inte värt pengarna.

/F.D Canal Digital kund

Postad 31 oktober 2009 - 23:09

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Ni som står och väljer mellan Canal digital ber jag er tänka om, Jag är kund hos dom sen ca 2månader och är allt annat än nöjd. På 1 vecka har jag haft 2st avbrott som varat över 1timme(kör via stadsnät). Personligen ska jag försöka häva mitt köp och välja annan leverantör för de 350kr/mån som jag betalar är verkligen inte värt pengarna.

/F.D Canal Digital kund

Denna tråd handlar om satellit :P

Postad 07 november 2009 - 15:11

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Hur märks skillnaden i bildkvalitet mellan CanalDigital och Viasat?
Jag funderar nu på någon av dessa, och är det fortfarande så att Viasat har generellt lägre bitrate än CanalDigital, hur mycket i så fall?
Hur viktig är informationsmängden i förhållande till slutresultatet, hänger det inte lite på hur det packas upp och hanteras också?

Postad 31 januari 2010 - 08:23

turbotobbe100
  • turbotobbe100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

/F.D Canal Digital kund

Jadu försök och ångra ditt köp men det går inte ... har själv provat men ikke
Nä canal digital är dom sämsta in detta område

F.D canal digital kund åxo

Postad 05 mars 2010 - 17:26

pulsen12
  • pulsen12
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Känner mig lite lurad AV CD dem sänder inget 5.1 Ljud på History hd, Eurosport HD, Natioan Geogr HD, ESPN HD,, fast det står på deras sida klart och tydligt

Postad 06 mars 2010 - 09:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Känner mig lite lurad AV CD dem sänder inget 5.1 Ljud på History hd, Eurosport HD, Natioan Geogr HD, ESPN HD,, fast det står på deras sida klart och tydligt

säker på det? Boxen är usel på att indikera 5.1, har du testat vad din hemmabio ger? Har ingen, har inte kanalerna heller, så jag vet inte.

Postad 06 mars 2010 - 13:48

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

säker på det? Boxen är usel på att indikera 5.1, har du testat vad din hemmabio ger? Har ingen, har inte kanalerna heller, så jag vet inte.

De kanalene pulsen12 nevner sender ikke Dolby Digital kodet kodet lyd.

De HDTV kanalene som leverer Dolby Digital kodet lyd er:
-CANAL+ FILM HD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-RushHD (utelukkende Dolby Digital)
-SilverHD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-BBCHD (utelukkende Dolby Digital)
-DiscoveryHD (utelukkende Dolby Digital)
-AnimalPlanetHD (utelukkende Dolby Digital)
-SVT HD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-TV4 HD (utelukkende Dolby Digital)

SD kanaler:
-SVT1 (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-SVT2 (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+First (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Hits (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Comedy (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Drama (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Action (Dolby Digital + MPEG1 stereo)

Selv om en kanal sender Dolby Digital så kan programmer sendes i Dolby Digital 2.0 format dersom
TV kanalen ikke har tilgjengelig 5.1 lyd.

Hvor står det på CD's websider at History hd, Eurosport HD, Natioan Geogr HD
og ESPN HD sender Dolby Digital lyd ?

Redigerat av Bobben_no, 06 mars 2010 - 14:06.

Postad 06 mars 2010 - 14:55

pulsen12
  • pulsen12
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

De kanalene pulsen12 nevner sender ikke Dolby Digital kodet kodet lyd.

De HDTV kanalene som leverer Dolby Digital kodet lyd er:
-CANAL+ FILM HD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-RushHD (utelukkende Dolby Digital)
-SilverHD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-BBCHD (utelukkende Dolby Digital)
-DiscoveryHD (utelukkende Dolby Digital)
-AnimalPlanetHD (utelukkende Dolby Digital)
-SVT HD (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-TV4 HD (utelukkende Dolby Digital)

SD kanaler:

-SVT1 (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-SVT2 (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+First (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Hits (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Comedy (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Drama (Dolby Digital + MPEG1 stereo)
-Canal+Action (Dolby Digital + MPEG1 stereo)

Selv om en kanal sender Dolby Digital så kan programmer sendes i Dolby Digital 2.0 format dersom
TV kanalen ikke har tilgjengelig 5.1 lyd.

Hvor står det på CD's websider at History hd, Eurosport HD, Natioan Geogr HD
og ESPN HD sender Dolby Digital lyd ?

står bland annat ESPN America HD sänds i HD-formatet 1080i med Dolby Digital 5.1-ljud. http://www.canaldigi...a-HDTV-kanaler/

Postad 12 juni 2012 - 21:52

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Fast hur tycker ni nu 2012 då? =)

Är det skillnad på HD kvaliten å så?

För mig som inte är så intresserad av sport mer än att det vore väl kul att ha för kunna locka hem bekanta isf...

Postad 13 juni 2012 - 12:28

Unregistered94d25e65
  • Unregistered94d25e65
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 1
Om du inte tycker om sport ska du definitivt inte skaffa Viasat. Om du gillar sport betyder inte det heller att Viasat automatiskt är det bästa alternativet. Om du prioriterar att kunna se Premier League, Champions League eller NHL, ska du skaffa Viasat. Om någon av dessa saker inte är första prioritet för dig ska du nio gånger av tio skaffa Canal Digital. Fler HD-kanaler och i största allmänhet bättre utbud gör att de flesta skaffar Canal Digital.

Postad 30 augusti 2012 - 20:34

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Vet inte ens vad premier league och annat är, hehe.
Jag vill ha tillgång till de vanligaste sporterna som alla normala ser.. Sen vanliga kanaler.. är det canaldigital då alltså?

eller kommer man stå där och ens eventuella tjej dumpar mig när de visar sig att hockeyn inte visas... fast vanlig sport visas väl på marksända kanaler, eller?

Postad 25 april 2013 - 15:38

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Funderar nu 2013 att skaffa antingen CD eller Viasat. Gäller det som står i denna tråd fortfarande eller har det hänt något på området?

Postad 25 april 2013 - 18:23

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Funderar nu 2013 att skaffa antingen CD eller Viasat. Gäller det som står i denna tråd fortfarande eller har det hänt något på området?

Rent generellt har CD tappat något oerhört sedan TV4 tog över.
Viasat har fått en hel del extra HD-kanaler samt fler avtal med filmbolag. CD är fortfarande den enda som visar nya serier i någon högre takt. Alternativet för serier är ju annars HBO eller netflix.

Sportmässigt så har CD de svenska serierna, medan Viasat visar de internationellt stora.

Postad 25 april 2013 - 19:22

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Det känns som att man får större utbud för pengarna från CD. Om man tittar på vad de olika programpaketen innehåller.

Postad 25 april 2013 - 20:38

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 2

Rent generellt har CD tappat något oerhört sedan TV4 tog över.
Viasat har fått en hel del extra HD-kanaler samt fler avtal med filmbolag. CD är fortfarande den enda som visar nya serier i någon högre takt. Alternativet för serier är ju annars HBO eller netflix.

Sportmässigt så har CD de svenska serierna, medan Viasat visar de internationellt stora.

CD är inte Cmore....

Postad 27 april 2013 - 15:58

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Kuinde man kombinera CD Familjepsket med Viasat Sport vore jag glad.

Postad 24 maj 2013 - 10:38

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har snart haft CD i 2 år och min bindningstid går alltså snart ut. Jag sitter och funderar på att byta till Viasat. Mest på grund av boxen. Den jag har är riktigt dålig. Långsam och hänger sig ett par gånger varje kväll.

Dessutom tycker jag CDs EPG är dålig. Står en mening i beskrivningen om en film. Inga skådespelare står listade. I många serier saknas info om säsong/avsnitt.

Jämför man de olika paketen så skiljer det inte mycket. Hos Viasat kan jag betala 235/månad medan CD tar 298 för motsvarande paket.
CD kanske har fler kanaler men de som är intressanta för mig ingår även hos Viasat. Det som skiljer mest kanalmässig är att Viasat erbjuder Tv10 och TV6 medan CD har TV9 och TV4Sport.

Det finns i alla fall fler aktiva trådar om CD och deras boxar medan jag inte hittar så mycket om Viasat. Finns det någon som har lite synpunkter åsikter om Viasat och deras inspelningsbara box?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.