Boxer lägger om kanaler och inför MPEG4
145 svar till detta ämne
Postad 19 januari 2010 - 18:53
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
BOXER-utskick anlände idag!Där står det väldigt inlindat så att man inte förstår vad som är på gång att de skall lägga om kanalerna den 1/2-10, dvs om mindre än 2 veckor! I brevet står det att de skall flytta runt kanalerna till nya LCN-nummer. Tydligen skall man gruppera kanalnummer och kanalinriktning. Skillnaden mot nuvarande nummerindelning verkar vara (de som stannar kvar på sina nummer är inte med i listan): LCN Gammal kanal Ny kanal
-------------------------------------------
7 Eurosport TV4 Plus
8 Discovery TV8
9 MTV Kanal9
10 TV4 Plus MTV
11 Canal+ First Comedy Central
12 Canal+ Sport we VH1
13 Canal+ Sport1 ZTV
14 TV4 Film TV400
15 TCM 7*
16 Comedy Central Star!*
17 Silver Canal 7
18 TV4 Sport -----
21 ----- Discovery
22 ----- Discovery Science*
23 TV8 Discovery T&L*
27 ----- BBC World News*
32 ----- Disney XD*
34 ----- TV4 Film
35 ----- Silver
36 ----- TCM
37 ----- Showtime*
40 VH1 Eurosport
41 ZTV TV4 Sport
42 Voice ???
45 ----- Canal+ First
46 ----- Canal+ Hits Sport Weekend
47 ----- Canal+ Sport1/SF
50 TV400 ----
51 Star! ----
52 Kanal9 ----
54 BBC Prime ----
55 TV7 ----
80 Canal7 ----
81 Kanal Lokal Sth ----
82 ----- Lokal-TV
90 SVT HD SR P1
91 ----- SR P2
92 ----- SR P3
98 Barn/Kunskap SVTB Barnkanalen/SVT24
99 SVT24 Kunskapskanalen Edit 21 Jan 2010: Hade inte uppmärksammat skiftet mellan 98/99 där man kastat om SVT24 och Kunskapskanalen! Nu är alltså frågan om det BARA är kanalbytet som är på gång eller om de också gör något annat? Svaret: De kanaler som markerats med en * ovan är "nya" enligt Boxer, men om det också innebär att de sänds med MPEG4 är oklart för mig. Man nämner att nätet skall börja använda MPEG4, men om det innebär HDTV och/eller om det gäller för de "nya" kanalerna framgår inte av utskicket. Det värsta som kan hända är att man övergår till MPEG4 för alla kanaler, för då blir det svart i rutan för väldigt många tittare.... Och vi som har investerat i inspelningsbara boxar (min är en Topfield TF5700PVRt tex) får se oss om efter andra alternativ i så fall. Är det någon som VET hur det ligger till med MPEG4, HDTV och gamla boxar och TV-apparater? /Bosse
Redigerat av Bo_B, 21 januari 2010 - 17:38.
Postad 19 januari 2010 - 19:34
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
HDTV kommer i MUX 7 men då i DVB-T2
Intressant att se de inte fått med TV1000 och Viasat Sport än
Viasat gillar att bråka med Boxer
Postad 19 januari 2010 - 20:50
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
De kanaler som markerats med en * ovan är "nya" enligt Boxer, men om det också innebär att de sänds med MPEG4 är oklart för mig. Man nämner att nätet skall börja använda MPEG4, men om det innebär HDTV och/eller om det gäller för de "nya" kanalerna framgår inte av utskicket.
De kanaler som är markerade med * sänds redan nu sen några veckor, och sänds då i MPEG4. Gör en sökning så hittar du dem = de kommer att finnas i din kanallista. Men du får ingen bild på dem om du inte har en MPEG4-mottagare. Är det någon som VET hur det ligger till med MPEG4, HDTV och gamla boxar och TV-apparater?
Det finns flera trådar, sen flera veckor tillbaks, om den här ändringen i Boxers utbud, så gör en sökning på: boxer mpeg4 nya kanaler marknätet eller liknande, här uppe till höger, så hittar du nog nån tråd om det här. Eller läs igenom 3-4-5 sidor av listan över Trådar här i Digitalboxar, så kanske nån av Trådarna syns. Edit: Hittade en av dem iaf: https://www.minhembi...s...2905&st=240Sista sidorna av den där tråden handlar om de nya MPEG4-kanalerna.
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 januari 2010 - 21:20.
Postad 19 januari 2010 - 23:43
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Jag tittade på den aktuella trådlistan i Digitalboxar och såg inget där.
Tänkte inte på att det kunde vara nån annan stans. Tex TV-Program, som länken pekar på.....
Tack för länken du gav!
/Bosse
Postad 20 januari 2010 - 08:34
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
De kanaler som är markerade med * sänds redan nu sen några veckor, och sänds då i MPEG4. Gör en sökning så hittar du dem = de kommer att finnas i din kanallista. Men du får ingen bild på dem om du inte har en MPEG4-mottagare.
Titta på Teracoms hemsida: http://www.teracom.se/?page=5835Leta upp din station som sänder och tryck på pilen till höger (Detaljer). Då får du upp vilka muxar som sänds och dig och vad som sänds. Det varkar som det endast är Stockholm, Uppsala och Västerås som har Mux/Nät M. Alla stora sändare har Mux/Nät 1-5. De nya kanalerna gäller alltså bara en del av sverige. Vi andra får nog vänta.
Postad 20 januari 2010 - 13:31
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Titta på Teracoms hemsida:
http://www.teracom.se/?page=5835
Leta upp din station som sänder och tryck på pilen till höger (Detaljer). Då får du upp vilka muxar som sänds och dig och vad som sänds. Det varkar som det endast är Stockholm, Uppsala och Västerås som har Mux/Nät M. Alla stora sändare har Mux/Nät 1-5. De nya kanalerna gäller alltså bara en del av sverige. Vi andra får nog vänta.
Göteborg/Brudaremossen har DigitalTV nät M på kanal 33. Vilken syns om man klickar på detaljer. Jag har sätt att det går att få in kanalerna på vår TV. Värre dock med min box /Kjell
Postad 20 januari 2010 - 15:45
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Göteborg/Brudaremossen har DigitalTV nät M på kanal 33. Vilken syns om man klickar på detaljer.
Teracom använder begreppen lite inkonsekvent i sin frekvenstabell vilket kan leda till förvirring. Tittar man i matrisen finns ju en kolumn som heter "Nät M" och som bara är utbyggd på ett fåtal sändare. Kollar man detaljerna för dessa sändare kallas samma kanal för "Nät mälardalen" och innehåller SVT HD samt TV Finland. Däremot finns det i detaljinformationen för ett flertal sändare (26 st tror jag det skall vara) information om ett annat "Nät M", nämligen det som kommer att innehålla de nya kanalerna och som jag fattat det även Axxess och Canal7. Geografiskt så täcker det nya nätet lite förenklat södra halvan av Sverige förutom Skåne.
Postad 21 januari 2010 - 01:19
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
men vad i h*lvete ?! Köpte denna box för 10 dagar sedan... och nu finns det risk att man inte kommer kunna nyttja den ?!?!? För 5720 kan väl inte spela MPEG4 ?...... har ju lagt ut 1750 + 880kr på denna box nu och den blir ju isåfall oanvändbar om dom byter till mpeg4..... :/ EDIT: Enligt Boxers hemsida kommer endast dessa sändas i MPEG4 från 1 Feb 2010: Kanal 7, Discovery Science, Discovery Travel and Living, STAR, BBC, 7 och Access TVSå alla andra som ingår i Boxer MIX kommer att fortsätta som vanligt.. Detta gör ju att vi med Topfield 5720 klarar oss ett bra tag till (iaf 1år borde dom fortsätta med samma...)
Redigerat av ThekingV8, 21 januari 2010 - 01:28.
Postad 21 januari 2010 - 01:22
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja den är oanvändbar för alla MPEG4 kanalerna och den informationen har funnits länge nu.
Var meningen dom skulle starta för 1 år sen egentligen och tillstånden för kanalerna delades ut våren 2008.
Du kan iofs spela in programmen men du kan inte se direkt på boxen utan måste antagligen kryptera upp programmen först och sen föra över till dator och konvertera där till nåt format du kan spela upp eller streama.
Dom flesta kanaler som funnits tidigare kommer fortsätta sända i MPEG2 ett tag men kommer så småningom gå över till MPEG4 dom också och då blir det mest troligt i DVB-T2 så jag skulle vänta med en MPEG4 box eller ta nåt erbjudande där man får boxen på köpet eller för typ 1:- som jag såg nåt erbjudande om.
Dagens boxar har bara DVB-T tuner och kan alltså inte ta emot dom även fast dom klarar MPEG4.
Redigerat av Leatherface, 21 januari 2010 - 01:29.
Postad 21 januari 2010 - 01:45
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ja men boxers "erbjudande" om en MPEG4 box för 1kr är bara en box med DVB-T alltså den "gamla" versionen.
Samma med deras inspelningsbox, kollade precis på deras hemsidan.. Så det är bara att skita i boxers "egna" boxrar då det är DVB-T "bara"
Men det verkar bara som att det är dom ovannämnda kanalerna som övergår till MPEG4 nu 1feb.. Jag ser ingen av dom personligen så man lär inte märka av det ännu på ett tag...
Ang kanalflytten dom gör. Kommer det ge något problem med redan inspelade program ? såg att vissa kanaler byter kanalplats och jag har kört mycke på timerinspelning (vilket inte har avkodat programmet) Kommer jag fortfarande att kunna se allt jag spelat in utan problem på boxen efter 1 feb ? eller är det inspelade "förstört" då ? Bo_B du som kör denna box och verkar ha mycke på benen, vad tror du om det ?
Såg ju att bl.a discovery byter kanalplats. kommer det resultera i att det som är inspelat på kanal 8 (discovery) kommer sluta funka nu eller har det inget med inspelningen alls att göra ? Vore som tråkigt att förlora det man spelat in och inte hunnit kika på ännu..
Postad 21 januari 2010 - 01:47
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2 530 inlägg
Man känner igen en del kanaler här. Showtime och Star är två kanaler som har funnits med i boxers utbud tidigare fast dom har varit borta i ett år ungefär så man kan inte säga att dom är nya. Star tycker jag inte alls om och sist showtime var med har jag för mig att man fick betala extra för den kanalen.
Mvh Per
Redigerat av Unregistered2141, 21 januari 2010 - 01:47.
Postad 21 januari 2010 - 02:05
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Stämmer vissa kanaler har kommit tillbaka i MPEG4 nu.
Och Axxess och Canal 7 är 2 kanaler som går över till MPEG4 nu.
Finns även några till kanaler som ska komma men verkar dröja och det är Viasat Sport och TV1000.
När det gäller deras ebjudannde om box för 1:- så stämmer det att dom bara klarar DVB-T.
Men du får ju boxen i princip gratis så tycker inte man ska skita i det då.
Däremot att gå köpa MPEG2 eller MPEG4 box idag för flera 1000:- är vansinne.
Varför inspelade program inte skulle fungera längre förstår jag inte.
Kanalplatserna har ingen betydelse för att spela upp dom däremot så lär dom sluta fungera om du säger upp ditt abb.
Alternativet om man har lite datorkunskaper är ju att skaffa Dreambox med CI platser som har Plug N Play tuners men den enda av dom som klarar MPEG4 som har CI är dm8000 och kostar en del.
Då slipper man också problemet med att den spelar in programmen krypterat och kan enkelt föra över inspelningar till dator eller bränna ut direkt till DVD från boxen då den har plats för DVD brännare.
Redigerat av Leatherface, 21 januari 2010 - 02:22.
Postad 21 januari 2010 - 08:26
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Så det är bara att skita i boxers "egna" boxrar då det är DVB-T "bara"
("Boxer" syftar i detta fallet på en Box = Låda. Plural av Box = Låda = Boxar. Plural av hundrasen Boxer = Boxrar, VOFF!  ) Ang kanalflytten dom gör. Kommer det ge något problem med redan inspelade program ? såg att vissa kanaler byter kanalplats och jag har kört mycke på timerinspelning (vilket inte har avkodat programmet) Kommer jag fortfarande att kunna se allt jag spelat in utan problem på boxen efter 1 feb ? eller är det inspelade "förstört" då ? Bo_B du som kör denna box och verkar ha mycke på benen, vad tror du om det ?
INGENTING som du redan har i en box för MARKsänd tv kommer att förändras eller förstöras bara för de byter sändningsteknik för det som SENARE sänds. Boxen behöver ju inte ha någon som helst kontakt med 'sändaren' för att kunna spela upp det du redan spelat in. Förväxla inte Marksänd-Tv och t ex Satellit-Tv, med IP-Tv, för det är bara ifråga om IP-Tv (tv via din internetförbindelse) som boxarna (dumt nog, men tekniskt korrekt) måste ha kontakt med 'nätet' för att kunna koda av innehållet som sparatas på boxens hårddisk.
Postad 21 januari 2010 - 10:33
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Avspelning av program efter omstruktureringenDet man möjligen kan undra är ifall avkodningen av dataströmmen som är inspelad på något sätt är kopplad till det LCN-nummer som det spelades in under. Om tex en kanal i grundutbudet spelades in på ett LCN-nummer som gällde då och detta nummer har "bytt ägare" till en kanal som man inte abonnerar på (tex CANAL+) innan man tittat på inspelningen, kommer det att fungera i alla fall då? Jag tror i alla fall att kortet har en lista på de kanaler som man abonnerar på och ifall den listan är baserad på något annat än LCN så är allt frid och fröjd, men om det är kopplat till LCN då är ju risken stor att den inspelning man skall titta på har inbyggt i sig ett LCN som man inte längre abonnerar på eftersom den kanalen flyttat.... Är det nån här som vet hur det fungerar vid avkodning av inspelat material? MPEG4 kanalerJag tycker att det är OK om Boxer lägger till nya kanaler som inte fanns förut och då lägger dem under ny teknik. Då får man skaffa erforderlig utrustning. Men däremot tycker jag det är fel att ta bort kanaler som fanns förut och att flytta kanaler från MPEG2 till MPEG4, som man gör med Axess. Den kanalen är den enda vettiga samhällskanalen idag och det är typiskt att den skall försvinna nu i början på ett valår! Bosse
Postad 21 januari 2010 - 11:15
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Avspelning av program efter omstruktureringen Det man möjligen kan undra är ifall avkodningen av dataströmmen som är inspelad på något sätt är kopplad till det LCN-nummer som det spelades in under. Om tex en kanal i grundutbudet spelades in på ett LCN-nummer som gällde då och detta nummer har "bytt ägare" till en kanal som man inte abonnerar på (tex CANAL+) innan man tittat på inspelningen, kommer det att fungera i alla fall då? Jag tror i alla fall att kortet har en lista på de kanaler som man abonnerar på och ifall den listan är baserad på något annat än LCN så är allt frid och fröjd, men om det är kopplat till LCN då är ju risken stor att den inspelning man skall titta på har inbyggt i sig ett LCN som man inte längre abonnerar på eftersom den kanalen flyttat.... Är det nån här som vet hur det fungerar vid avkodning av inspelat material?
MPEG4 kanaler Jag tycker att det är OK om Boxer lägger till nya kanaler som inte fanns förut och då lägger dem under ny teknik. Då får man skaffa erforderlig utrustning. Men däremot tycker jag det är fel att ta bort kanaler som fanns förut och att flytta kanaler från MPEG2 till MPEG4, som man gör med Axess. Den kanalen är den enda vettiga samhällskanalen idag och det är typiskt att den skall försvinna nu i början på ett valår!
Bosse
Som Bo_B skriver, uppspelningen av "ej avkodade/tittade program under inspelning" läser ju om du har rättighet att se detta från programkortet. Exempel: Jag har spelat in Mythbusters på LCN 8 i veckan som var. (samt andra program från discovery) Denna kanal kommer ju att få nytt nummer : LCN 21. Frågan som Bo_B ställde och även jag är då, kommer detta att ge problem då boxen kollar om man har rättigheter att se detta program. Men frågan är ju om LCN är skrivet i programkortet ? Eller om den har någon form av Kod för exempelvis Discovery, en hashtable oavsett vilket LCN kanalen ligger på. Så när man slår på discovery antingen på LCN8 eller LCN21 så kollar den om <KASLJKASDJJWIOqI)!280)"(=)(E=)W(=)E> finns på mitt kort / abb.. ? Vore grymt bra om någon kunde verifiera exakt hur det funkar.
Postad 21 januari 2010 - 11:19
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
("Boxer" syftar i detta fallet på en Box = Låda. Plural av Box = Låda = Boxar. Plural av hundrasen Boxer = Boxrar, VOFF! )
Orka :-) Vet du vad klockan var när jag skrev det ? samt att man blev helt uppriven över denna information. Trodde att man skule bli utan 3an, 5an, discovery och animalplanet och comedy central m.m... Kör ju ett tvillingkort med en polare så man har inte lagt ner så mycke tid på att kolla upp info från boxer.. Men som sagt, det är ju "bara" dessa som övergår till MPEG4 : Kanal 7, Discovery Science, Discovery Travel and Living, STAR, BBC, 7 och Access TV Så i mitt fall är det lugnt, men tråkigt för dom som tittar på dom kanalerna och inte har en MPEG4 box...
Redigerat av ThekingV8, 21 januari 2010 - 11:20.
Postad 21 januari 2010 - 11:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ganska viktigt att skiljla mellan boxar och boxer då det är 2 olika saker.
Finns massor med folk som pratar om boxer fast dom har comhem, iptv osv.
Så blir lätt missuppfattning att dom kör med marksänt då.
Redigerat av Leatherface, 21 januari 2010 - 11:25.
Postad 21 januari 2010 - 12:19
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Pratade med boxer nu och dom sa att det är ENDAST dessa som övergår till MPEG4: Kanal 7, Discovery Science, Discovery Travel and Living, STAR, BBC, 7 och Access TVSå reserande kanaler (i Boxer MIX) kommer att fortsätta i MPEG2 och det finns inga planer på att lägga över dom kanalerna i MPEG4. MEN alla nya kanaler som läggs till kommer att sändas i MPEG4. Och jag frågade även om det fanns planer inom en snar framtid att göra om exempelvis 3an,5an, dicovery m.m till MPEG4 men han sa att "standard" paketet/kanalerna kommer att fortsätta länge till i MPEG2 för att dom kommer kunna köra MPEG4 parallellt med MPEG2 så om dom lägger till exempelvis Discovery i MPEG4 så kommer den "vanliga" discovery ligga kvar i mpeg2 länge till.. Så det kändes lättande att veta så då förlorar man inte 1900kr på en box som är 10 dagar gammal..
Postad 21 januari 2010 - 12:27
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Pratade med boxer nu och dom sa att det är ENDAST dessa som övergår till MPEG4: Kanal 7, Discovery Science, Discovery Travel and Living, STAR, BBC, 7 och Access TV
Ja, men det visste vi ju redan - står ju här ovan flera gånger, står även på Boxers hemsida, så varför krångla och ringa? Och jag frågade även om det fanns planer inom en snar framtid att göra om exempelvis 3an,5an, dicovery m.m till MPEG4 men han sa att "standard" paketet/kanalerna kommer att fortsätta länge till i MPEG2 för att dom kommer kunna köra MPEG4 parallellt med MPEG2 så om dom lägger till exempelvis Discovery i MPEG4 så kommer den "vanliga" discovery ligga kvar i mpeg2 länge till..
Teracom: åtta hd-kanaler får plats i marknätet
https://www.minhembi...howtopic=254407
(Håll ned CTRL och Klicka Länken, så öppnas den i en ny Flik. Klicka Länken med Mushjulet så öppnas den också i en ny Flik. Håll ned SHIFT och Klicka Länken, så öppnas den i ett nytt Fönster.)
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 12:29.
Postad 21 januari 2010 - 13:27
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Teracom: åtta hd-kanaler får plats i marknätetDet sägs alltså i denna IDG-artikel att processen är igång och att man tidigast till slutet av 2010 (de skriver nästa år och artikeln är daterad 2009-12-23) kan vara igång med sändning. Vi får väl se hur det blir med Teracoms DVB-T2-utbyggnad först, utan sändare lär det inte bli något. Radio och TV-Verket skriver om Tillgangligt_sandningsutrymme och där pratas det lite om HDTV och DVB-T2. Men det jag undrar om är ifall det som skrivs betyder att HDTV och DVB-T2 kommer att placeras på VHF-frekvensutrymmet? I så fall kommer det att bli väldigt besvärligt för många, dels behövs jättestora antenner och dels är täckningen ganska så dålig. Jag hade helusel bild på VHF (SVT1) på sin tid men bra på UHF (SVT2 + TV4). Var glad att bli av med den stora antennen när jag gick över till DigitalTV..... Är det nån som vet hur det ligger till med detta?
Postad 21 januari 2010 - 13:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Inga sanningar varar för evigt, och några beslut i formen av frekvenstilldelning och sändningstillstånd har aldrig fattats, men planen var att lägga framtida muxar för HDTV på VHF-bandet. Även om en del förutsättningar ändrats längs vägen så kan vi än så länge utgå ifrån att sändningar på VHF-bandet kommer att bli aktuella.
Postad 21 januari 2010 - 14:14
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Inga sanningar varar för evigt, och några beslut i formen av frekvenstilldelning och sändningstillstånd har aldrig fattats, men planen var att lägga framtida muxar för HDTV på VHF-bandet. Även om en del förutsättningar ändrats längs vägen så kan vi än så länge utgå ifrån att sändningar på VHF-bandet kommer att bli aktuella.
Och nya boxar lär behövas, men jag kan inte hitta nån Topfield ännu som ens kan visa MPEG4 och ännu mindre en som klarar DVB-T2 sändningsstandard.... Fast de har väl svårt att sätta ihop nånting om myndigheterna inte ens bestämt standard och frekvenser ännu.
Postad 21 januari 2010 - 14:46
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Standarden för DVB-T2 vill jag minnas antogs för mindre än ett halvår sedan, tillverkare av konsumentprodukter har nog legat lite lågt.
Det verkar som om Storbrittanien ligger långt framme med DVB-T2, testsändningar började för över ett år sedan och om jag fattat rätt startar reguljära sändningar i liten skala snart (om de inte redan gjort det). Som jag fattat är Topfield ganska stora på den marknaden så det kanske sätter fart på utvecklingen för som du säger verkar det inte finnas några MPEG4 boxar för marksänt från Topfield.
Postad 21 januari 2010 - 17:05
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Det finns inga planer för tillfället då det gäller dom andra kanalerna.
Men ALLA kanaler på mux 2-5 ska sträva efter att gå över till MPEG4.
Och det ska ske under perioden fram till 2014.
Så länge betyder max ett par år.
Dom planerar ju som sagt HD kanaler som kommer ta upp 2 muxar och då måste 1 mux med SD kanaler som finns idag bort och enda sättet att få plats är att gå över till MPEG4 på en del kanaler.
Redigerat av Leatherface, 21 januari 2010 - 17:08.
Postad 21 januari 2010 - 19:56
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
(Håll ned CTRL och Klicka Länken, så öppnas den i en ny Flik. Klicka Länken med Mushjulet så öppnas den också i en ny Flik. Håll ned SHIFT och Klicka Länken, så öppnas den i ett nytt Fönster.)
Vad är ditt problem ? Är det nödvädigt att bli otrevlig och se ner på folk ? Tror du jag är dum i huvudet eller ? Anledningen till att jag skrev mitt inlägg för att förtydliga för folk som undrar, då kan dom utläsa det direkt i tråden istället för att öppna flera länkar etc. Det var ju förövrigt du som var besserwisser imorse och orkade kommentera "boxrar"....
Postad 22 januari 2010 - 08:33
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(anderswillhelmsson @ Jan 21 2010, 12:27 ) (Håll ned CTRL och Klicka Länken, så öppnas den i en ny Flik. Klicka Länken med Mushjulet så öppnas den också i en ny Flik. Håll ned SHIFT och Klicka Länken, så öppnas den i ett nytt Fönster.)
Vad är ditt problem ? Är det nödvädigt att bli otrevlig och se ner på folk ?
Que, är jag otrevlig och ser ner på folk för jag upplyser om hur man lättast använder Länkar i inlägg? Underliga åsikter. Tror du jag är dum i huvudet eller ?
Det får du själv bedöma, så vad tror du? Det var ju förövrigt du som var besserwisser imorse och orkade kommentera "boxrar".... 
Du ska inte ta en sånt enkelt påpekande som Skäll - VOFF!
Redigerat av anderswillhelmsson, 22 januari 2010 - 08:33.
Postad 22 januari 2010 - 09:34
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Vi brukar inte ha flame wars här så jag hoppas att denna brasa kan slockna nu och vi i stället tittar på effekterna av kanalomläggningen.
Tackar på förhand.
Bosse
Postad 22 januari 2010 - 10:02
Lazy-1
-
Lazy-1
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Läser jag fel eller försvinner SVT-HD ur marknätet nu?
Alltså även för oss som har haft förmånen att se den här i Mälardalen?
Vore tråkigt så här lagom till OS och med fotbolls-VM i sommar :-(
Har förstått att det finns planer för HD-kanaler senare ... men nu?
Postad 22 januari 2010 - 10:28
Erik_the_Dragon
-
Erik_the_Dragon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Som Bo_B skriver, uppspelningen av "ej avkodade/tittade program under inspelning" läser ju om du har rättighet att se detta från programkortet. Exempel:
Jag har spelat in Mythbusters på LCN 8 i veckan som var. (samt andra program från discovery) Denna kanal kommer ju att få nytt nummer : LCN 21.
Frågan som Bo_B ställde och även jag är då, kommer detta att ge problem då boxen kollar om man har rättigheter att se detta program. Men frågan är ju om LCN är skrivet i programkortet ? Eller om den har någon form av Kod för exempelvis Discovery, en hashtable oavsett vilket LCN kanalen ligger på.
Så när man slår på discovery antingen på LCN8 eller LCN21 så kollar den om <KASLJKASDJJWIOqI)!280)"(=)(E=)W(=)E> finns på mitt kort / abb.. ?
Vore grymt bra om någon kunde verifiera exakt hur det funkar.
Inspelningen baseras inte på LCN . Den går på SID = service ID, (kanalens specifika ID) och på programmets event ID. Varje progam har ett eget event ID, detta möjliggör att du kan göra inspelningar, söka bland program m.m. Så svaret är följande: Spelar du in ett program på tex Discovery, (LCN 8) innan kanallistan uppdateras och vill titta på det efter uppdateringen då Discovery kommer att ligga på LCN 21 så är det inga som helst problem oavsett om du har genomfört ny kanalsökning eller ej. Däremot ska du självklart genomföra kanalsökning så att alla kanaler hamnar på rätt plats i kanallistan. /Erik
Redigerat av Erik_the_Dragon, 22 januari 2010 - 10:31.
Postad 22 januari 2010 - 10:41
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Läser jag fel eller försvinner SVT-HD ur marknätet nu?
Så har inte jag tolkat det. Kollar man exvis Nackasändaren i Teracoms frekvenstabell så listas både Nät M (med de nya och flyttade kanalerna) samt Nät Mälardalen (SVT HD + TV Finland).
Postad 22 januari 2010 - 11:33
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Inspelningen baseras inte på LCN . Den går på SID = service ID, (kanalens specifika ID) och på programmets event ID. Varje progam har ett eget event ID, detta möjliggör att du kan göra inspelningar, söka bland program m.m.
Så svaret är följande: Spelar du in ett program på tex Discovery, (LCN 8) innan kanallistan uppdateras och vill titta på det efter uppdateringen då Discovery kommer att ligga på LCN 21 så är det inga som helst problem oavsett om du har genomfört ny kanalsökning eller ej.
Däremot ska du självklart genomföra kanalsökning så att alla kanaler hamnar på rätt plats i kanallistan.
/Erik
Cheers, det var det vi ville få bekräftat
Postad 22 januari 2010 - 20:08
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
MPEG4 kanaler Jag tycker att det är OK om Boxer lägger till nya kanaler som inte fanns förut och då lägger dem under ny teknik. Då får man skaffa erforderlig utrustning. Men däremot tycker jag det är fel att ta bort kanaler som fanns förut och att flytta kanaler från MPEG2 till MPEG4, som man gör med Axess. Den kanalen är den enda vettiga samhällskanalen idag och det är typiskt att den skall försvinna nu i början på ett valår!
Bosse
Vad tycker du om att Axess inte längre är gratis då? För det förutsätter jag att det är Axess själva som beslutat.
Postad 22 januari 2010 - 20:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Precis det är Axess själva som beslutat det och Boxer har inget med det att göra.
Boxer har för den delen överhuvudtaget inget med dom fria kanalerna att göra eller övergång till MPEG4.
Det är Teracom och kanalerna själva som bestämmer det.
Redigerat av Leatherface, 22 januari 2010 - 20:15.
Postad 23 januari 2010 - 08:41
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Jag har Boxer med Axess ingående i avtalet. Synd att jag inte längre kan se på det efter 1 feb.... EDIT 2010-01-25: Jag har missat att Axess var frikanal.... Men det är ändå synd att den blir MPEG4. Bosse
Redigerat av Bo_B, 25 januari 2010 - 13:29.
Postad 23 januari 2010 - 09:26
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
...
Redigerat av Leatherface, 23 januari 2010 - 09:27.
Postad 23 januari 2010 - 12:16
Unregistered46900350
-
Unregistered46900350
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Varför bryr de sig ens om vilka kanalnummer kanalerna ligger på?
Borde inte de snarare lägga kraft på att påverka boxtillverkarna så man kan numrera om kanalerna efter egen hjärna?
Detta gäller inte bara Boxer utan alla digital-TV-leverantörer. Jag själv har Comhem, och med min Humax-box så är jag tvingad att använda de kanalnummer som Comhem har valt. Med min gamla Samsung-box kunde jag åtminstone numrera om dem, precis som jag har kunnat sedan jag köpte min första analog-tv för snart 20 år sen.
Postad 23 januari 2010 - 12:29
Unregistered22187f4d
-
Unregistered22187f4d
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag har Boxer med Axess ingående i avtalet. Synd att jag inte längre kan se på det efter 1 feb....
Bosse
Du har ju möjlighet att avsluta avtalet 1 Feb, om du vill.
Postad 23 januari 2010 - 14:01
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Du har ju möjlighet att avsluta avtalet 1 Feb, om du vill.
Hmmm, jag sade inte att jag har Boxer bara för att se Axess! Däremot tycker jag att det är en vettig samhällskanal och jag kommer att sakna den. Skulle mycket hellre flytta bort ComedyCentral i så fall!
Postad 23 januari 2010 - 15:22
ThekingV8
-
ThekingV8
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Skulle mycket hellre flytta bort ComedyCentral i så fall!  Nej för fasiken :-)
Postad 23 januari 2010 - 15:30
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Inget som hindrar den kanalen och andra MTV kanaler att gå över till MPEG4 heller.
Skulle inte förvåna mig om dom gör det då fler börjar ha MPEG4 boxar för att kunna sända VH1 (som har tillstånd i mån av plats) dygnet runt.
Redigerat av Leatherface, 23 januari 2010 - 15:31.
Postad 23 januari 2010 - 16:49
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Jag har Boxer med Axess ingående i avtalet. Synd att jag inte längre kan se på det efter 1 feb....
Bosse
Nu har ju Axess legat FTA och inte ingått i något Boxerpaket förrän nu, så att Axess har legat med i något avtal mellan dig och Boxer tvivlar jag på starkt.
Postad 23 januari 2010 - 18:38
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Precis Boxer har inget med frikanalerna att göra utan det är kanaler man kunnat se helt utan kort eller några avtal.
Det enda som behövts är box och antenn i nån form.
Och Boxer är inte dom som bestämmer om kanaler ska vara MPEG2 eller MPEG4 som jag sagt tidigare.
Redigerat av Leatherface, 23 januari 2010 - 18:39.
Postad 23 januari 2010 - 20:22
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Det är Teracom och kanalerna själva som bestämmer det.
Nja, RTVV har ju ett finger med i spelet också, de har nog mer att säga till om än Teracom.
Postad 25 januari 2010 - 19:27
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
LCN står högst sannolikt för Logical Channel Number, dvs logiskt kanalnummer. Nr 1 för SVT1, nr 4 för TV4 osv. Logiskt.
Logiska kanalnummer används enbart för att mappa kanalerna till nummer man kan slå in på fjärrkontrollen.
Postad 25 januari 2010 - 19:31
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
LCN står högst sannolikt för Logical Channel Number, dvs logiskt kanalnummer. Nr 1 för SVT1, nr 4 för TV4 osv. Logiskt. Logiska kanalnummer används enbart för att mappa kanalerna till nummer man kan slå in på fjärrkontrollen.
Dvs en anpassning till att vissa digital-boxar och framförallt TV med inbyggd DVB-mottagare inte klarar att skapa favoritlistor?
Postad 25 januari 2010 - 19:32
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Varför bryr de sig ens om vilka kanalnummer kanalerna ligger på? Borde inte de snarare lägga kraft på att påverka boxtillverkarna så man kan numrera om kanalerna efter egen hjärna?
Det är användarvänligt med logiska kanalnummer som är samma på alla "godkända" boxar. Det innebär ju att du kan byta till vilken "godkänd" box du vill, och helt magiskt så ligger kanalerna på samma kanalnummer. Guld värt, speciellt för äldre. Detta gäller inte bara Boxer utan alla digital-TV-leverantörer. Jag själv har Comhem, och med min Humax-box så är jag tvingad att använda de kanalnummer som Comhem har valt. Med min gamla Samsung-box kunde jag åtminstone numrera om dem, precis som jag har kunnat sedan jag köpte min första analog-tv för snart 20 år sen.
Det du beskriver är avsaknad av personliga kanallistor. Det har inget med logiska kanalnummer att göra, eftersom logiska kanalnummer bara påverkar standardkanallistan. Avsaknad av personliga kanallistor är en brist i mottagarens programvara. Ring och påpeka denna brist.
Postad 25 januari 2010 - 19:40
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Dvs en anpassning till att vissa digital-boxar och framförallt TV med inbyggd DVB-mottagare inte klarar att skapa favoritlistor?
Nä det har med användarvänlighet att göra skulle jag säga. Det är användarvänligt att kanalerna i standardkanallistan ligger på samma nummer oavsett vilken "godkänd" box/tv du köper. Du behöver inte lära om. En annan bonus är att det är fullständigt ofarligt att välja att rensa alla gamla kanaler när du gör kanalsökning, eftersom alla kanaler kommer få samma nummer igen oavsett om du haft dem i listan tidigare eller ej. Förutom de extremt få gånger då operatören ändrar kanalnummer förstås. Som Boxer gör nu, och som säkert kommer orsaka en och annan svordom under februari. Att en tv/digitalbox saknar möjlighet att lägga upp egna favoritlistor (där numreringen slår ut standardlistans) är en brist i tvns/digitalboxens programvara. Det har inget med hur man sorterar standardkanallistan att göra.
Postad 27 januari 2010 - 10:36
Lazy-1
-
Lazy-1
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Läser jag fel eller försvinner SVT-HD ur marknätet nu? Alltså även för oss som har haft förmånen att se den här i Mälardalen? Vore tråkigt så här lagom till OS och med fotbolls-VM i sommar :-(
Har förstått att det finns planer för HD-kanaler senare ... men nu?
Pratade just med Teracoms kundtjänst. Den kanallista som inleder denna tråd har ett antal *fel*. En reviderad lista kommer att skickas ut till lanseringen (1/2). Några av felen: - SVT-HD kommer att fortsätta sändas med täckning som idag - samordning av Canal Plus Film och Sport kanaler syns inte i listan - vissa lokalkanaler saknas
Postad 27 januari 2010 - 11:57
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Sedan kan man ju undrar hur intelligent den person är som lägger SR P1 på 90 och inte 9 1? Sedan kunde de väl lagt TV7 på 7, Kanal 9 på 9, alla TV4's extra-kanaler på 40-49. Gett SVTB och SVT24 olika kanalplatser. Dem och Kunskapskanalen kunde de väl flyttat till bättre nummer? Lagt barnkanalerna tillsammans.
Postad 27 januari 2010 - 12:29
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Sedan kan man ju undrar hur intelligent den person är som lägger SR P1 på 90 och inte 91? Sedan kunde de väl lagt TV7 på 7, Kanal 9 på 9, alla TV4's extra-kanaler på 40-49. Gett SVTB och SVT24 olika kanalplatser. Dem och Kunskapskanalen kunde de väl flyttat till bättre nummer? Lagt barnkanalerna tillsammans.
Det där med vad som är logiskt kan ju vara lite subjektivt, dina förslag innehåller tre olika system. a) Placera efter siffra, frågan är ju då om Canal7 eller 7 skall ligga på sjuan. Dock verkar de nya placeringarna bitvis ha följt detta, TV8 och Kanal 9 har väl hamnat på just 8 och 9. Grejen är väl att knapparna 1-9 är lite av "gräddhyllan" och då var väl både 7 och Canal7 lite för udda (fast då vete fasen vad TV8 har där att göra). b) Placera efter bolag. c) Placera efter innehåll, vilket man till stor del gjort i nya systemet. Filmkanaler har klumpats ihop, liksom faktakanaler som Discovery och TV4 Fakta. Nöjeskanaler som MTV, ZTV och Star i en sekvens, liksom sportkanalerna. Det kommer nog ta ett tag innan man fått in de nya placeringarna i "fingerminnet" men jag tror att jag kommer att uppleva det som mer överskådligt när det väl är igång.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|