Intelligent Sound - lyssningsintryck
46 svar till detta Àmne
Postad 30 January 2010 - 22:23
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jo, jag har ett par IS 8 mk2+ hemma över helgen för utvÀrdering. Skulle vara intressant att höra lite intryck och reflektioner frÄn er hÀr pÄ forumet som hört IS grejer.
Jag har efter ca 6-7 timmars lyssning bildat mig en ganska klar, om Àn kluven uppfattning, men jag skulle vilja avvakta lite med att slÀppa mina personliga reflektioner, sÄ vÀlkomna att delge era i denna trÄden.
Utöver just era personliga lyssningsintryck av högtalarna frÄn IS kan vi Àven diskutera pris/prestanda förhÄllandet pÄ IS grejer.
En annan sak jag Àr nyfiken pÄ Àr om IS högtalare pÄminner om Ino:s ?? (har sjÀlv inte hört Ino)
Earshot
Postad 30 January 2010 - 22:42
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
LÀgger in en liten bild oxÄ...
026.JPG 1.93MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Earshot, 30 January 2010 - 22:48.
Postad 31 January 2010 - 02:50
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
ForumrÀv
-
-
546 inlÀgg
Hej, jag har sjÀlv varit ute pÄ KungsÀngen och lyssnat pÄ deras IS 66, dock inte pÄ nÄgon av de övriga. Nu hade jag ingen skiva med mig men av det jag fick höra sÄ hade de en oerhört avslöjande - hörde exakt hur det var mixat - om det var nÄgot "fusk". Inspelad live musik lÄter helt enkelt bÀst pÄ dem. Det jag kunde sakna pÄ just den modellen - kan inte tala för de övriga högtalarna, var vÀl djupbasen, men det gÄr ju att komplettera...
Skulle vara intressant att höra vad ni övriga har för Äsikter, goda och dÄliga.
Postad 31 January 2010 - 10:06
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlÀgg
is66=filtermoddad genexxa högtalare : http://images.google...htt...sa=G&um=1
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 10:06.
Postad 31 January 2010 - 10:06
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jo, det tror jag vi som hört IS kan vara överrens om att de Àr detaljrika och i det avseendet avslöjande för vad som finns pÄ cd-skivan.
Jag hÄller med om att dem grÀver fram allt, absolut allt. Lyssnade naturligtvis pÄ ett antal lÄtar som jag sedan en lÄng tid har som referens, och visst dök det upp detaljer jag inte noterat tidigare i andra system.
Earshot
Postad 31 January 2010 - 10:12
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
is66=filtermoddad genexxa högtalare :
http://images.google...htt...sa=G&um=1
Intressant, minst sagt...
Postad 31 January 2010 - 10:54
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Sollerön, har du nÄgra egna lyssningsintryck, reflektioner av IS högtalare?
Postad 31 January 2010 - 11:06
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlÀgg
Har inte hört dom ,dom kanske lÄter mkt bra,vad vet jag .Mkt mojligt att man kan trimma genexxa/proson till vÀlljud  om dom sen gjort nÄt mer Àn att Àndra i filtren vet jag inte heller.Vet bara det jag lÀst ,mvh...... Ps,hittade en till trÄd om dom ,inlÀgget under....
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 11:11.
Postad 31 January 2010 - 11:09
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlÀgg
http://www.faktiskt....o...116&start=0
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 11:11.
Postad 31 January 2010 - 13:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Efter min lyssning hemma hos dig igÄr kan jag sÀga följande:
Jag tycker att Ă„tergivningen var löjligt befriad frĂ„n egenljud frĂ„n högtalarna. Det var ett frekvensrakt och distorsionsfritt/rent ljud som förmedlades. Blev mycket imponerad! Samtidigt förstĂ„r jag vad du menar nĂ€r du sĂ€ger att de inte riktigt "engagerar" som vissa andra högtalare i de högre prissegmenten gör men detta tror jag beror pĂ„ att IS medvetet saknar en egen klangsignatur, till skillnad frĂ„n de flesta andra talare. Ăr man van vid ett visst sound frĂ„n en viss högtalartillverkare, kan det vid en första lyssning vara svĂ„rt att de den "brutala" sanningen i vitögat. Det Ă€r nĂ€r man har vant sig vid denna Ă„tergivning och gĂ„r tillbaka till nĂ„gon annan högtalare som förtjĂ€nsterna med IS blir uppenbara. Tror jag.
Jag skulle kunna köpa ett par pÄ stört, kÀnns det som. FrÄgan Àr var jag skulle ha dem...
Postad 31 January 2010 - 19:14
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jag tycker att Ă„tergivningen var löjligt befriad frĂ„n egenljud frĂ„n högtalarna. Det var ett frekvensrakt och distorsionsfritt/rent ljud som förmedlades. Blev mycket imponerad! Samtidigt förstĂ„r jag vad du menar nĂ€r du sĂ€ger att de inte riktigt "engagerar" som vissa andra högtalare i de högre prissegmenten gör men detta tror jag beror pĂ„ att IS medvetet saknar en egen klangsignatur, till skillnad frĂ„n de flesta andra talare. Ăr man van vid ett visst sound frĂ„n en viss högtalartillverkare, kan det vid en första lyssning vara svĂ„rt att de den "brutala" sanningen i vitögat. Det Ă€r nĂ€r man har vant sig vid denna Ă„tergivning och gĂ„r tillbaka till nĂ„gon annan högtalare som förtjĂ€nsterna med IS blir uppenbara. Tror jag.
Jag skulle kunna köpa ett par pÄ stört, kÀnns det som. FrÄgan Àr var jag skulle ha dem... 
Inledningsvis nÀmnde jag att jag bildat mig en klar, men nÄgot kluvet intryck och detta ligger nÀra det du sÀger hÀr Bensnake. Jag tycker varje register för sig presenterades pÄ ett bra och korrekt sÀtt, bÀst ÀndÄ gillade jag den torra, luftiga basÄtergivningen. Men, och hÀr kommer det stora men:et... Àven att varje register var för sig kÀndes Àrligt och korrekt fick jag inte helheten till att sjunga pÄ ett för mig tilltalande sÀtt. Det bÀsta beskrivande ord jag finner skulle kunna vara antingen sjÀl-löst eller utan personlighet. Det blir liksom bara "kirurgiskt avskalat korrekt" pÄ nÄtt sÀtt. Dock skall sÀgas att vokalister och enskilda instrument tycker jag presenterades vÀldigt naturtroget med en fin klangbalans och som tidigare nÀmnts distfritt och högupplöst. Att jag upplevde det som att det fattades nÄtt kan mycket vÀl vara att man under lÄng tid alltid lyssnat pÄ "riggar" som adderar nÄgot i sammanhanget, vad vet jag. Men IS kÀndes inte efter denna helgen som "my cup of Tea" helt enkelt. Earshot
Postad 31 January 2010 - 19:27
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Men IS kÀndes inte efter denna helgen som "my cup of Tea" helt enkelt.
And the search goes on...
Postad 01 February 2010 - 09:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Men hur vet man att IS högtalare förmedlar sanningen dÄ... ?! Jag har inte hört IS, förutom deras "dubbla tolv" pÄ hifimÀssan i Stockhom förra Äret, det lÀt ju inte direkt jÀtte fel sÄdÀr, men mÀssljud kan man ju inte ta pÄ allvar... Att dom "lÄter sjÀllöst" Àr inget som talar för att dom skulle vara mer transparenta Àn nÄgon annan högtalare. För lÄter t.ex. en fiol i verkligehten helt "dött" eller en nÄgot annat instrument heller för den delen... ?! Nej, jag tror inte att det omdömmet borgar för att högtalaren skulle vara transparent Jag tror (observera att detta Àr min filosofi  ) att en högtalare som lÄter varje inspelning lÄta exakt sÄ olika som dom i stÀlva verket Àr. att det Àr en högtalare som Àr transparent. AlltsÄ, lite mer utförligt förklarat: En högtalare som lÄter varje inspeling "tala för sig sjÀlv", att olika lÄtar som Àr olika "mastrade" kan lÄta helt otroligt olika pÄ alla sÀtt och vis och som samtidigt avslöjar varenda mickrodetalj. Om det finns nÄgon extra vÀrme i inspelnignen sÄ lÄter det varmt och "mysigt" men om inspelningen Àr kall och stel sÄ lÄter det kallt och stelt. Och om det Àr en extremt dynamik i nÄgon lÄt sÄ ska det ocksÄ vara det nÀr man lyssnar pÄ den och om nÄgon annan lÄt Àr vÀldigt "platt" sÄ ska den ocksÄ lÄta "platt"... DÄ Àr en högtalare transparent, och sedan ju plattare den platta lÄten lÄter, och ju mer dynamisk den dynamiska lÄten lÄter (osv osv...) ju mer transparenta Àr dÄ högtalaren/rummet. Och detta i kombination med att högtalarna upplevt som vÀldigt stabila (oavsett programmaterial sÄ Àndras inte deras förmÄga att hantera det som spelas upp) ger resultatet att jag lyssnar mer pÄ musiken Àn pÄ sjÀlva högtalare. Det Àr liksom den upplevelsen som jag fÄr med Ino, att jag lyssnar pÄ musiken i stÀllet för pÄ högtalarna. (hur tycker ni att IS stÄr sig i dessa förhÄllanden ?) Och pÄ detta sÀtt upplever jag att Ino modellerna frÄn pi60/i14 och upp vara i stort sÀtt helt överlÀgsna och piP/iP upplever jag vara mycket, mycket bra ! men dock inte alls överlÀgsna, dom har sina egenheter... (ok, för priset Àr dom helt överlÀgsna  ...!) Men detta Àr ju mina "ideal" sÄ detta sÀger ju inte mer Àn att det Àr sÄ jag gillar det och vill ha det Men det kan ju vara kul att lÀsa för nÄgon, och om inte annat ge er möjligheten att reflektera över hur IS stÄr sig i förhÄllande till mina ideal och ge mig ett omdömme !  (Jag fiskar alltsÄ ett utlÄtande utifrÄn dom lyssningsgrunder som jag precis talat om:)) Och nu till IS (nÄgon efterlysta ju Ino vs IS i frÄga om klangbalans och "egenljud") sÄ kan jag ju tyvÀrr inte uttala mig om hur jag tycker att IS lÄter i förhÄllande till Ino. Men jag har lÀst mycket om IS och fÄtt uppfattnignen om att dom gÄr lite pÄ samma spÄr som Ino, men att dom flesta som hört bÄda ofta tycker att IS just lÄter trÄkigt eller "dött". vilket för mig gör dom helt o-inressanta... Men att dom Àr vÀldigt detaljerade och att dom har en bra bÄda höjd och djupleds perspektiv nÀr att sÄdant finns med pÄ materialet (alltsÄ lÀgger inte till sÄ mycket eget "ambience" = fÀrgar vÀldigt lite ur Àven det avsendet) precis som jag upplever Ino. Det Àr bilden jag har av IS utan att ha hört dom och utifrÄn vad jag lÀst om IS och lyssnat pÄ Ino Men jag vill gÀrna höra IS för att sjÀlv bilda mig en egen "riktig" uppfattning om hur IS presterar.
Postad 01 February 2010 - 09:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Men hur vet man att IS högtalare förmedlar sanningen dÄ... ?! 
Det vet man inte med nÄgon högtalare.  I övrigt hÄller jag med dig i allt du skriver. Riktigt bra högtalare ska vÀxa med uppgiften. Ju större skillnad man upplever mellan en extremt bra inspelning och en extremt dÄlig, desto bÀttre högtalare. Det Àr av denna anledning som jag alltid har hÀvdat, hÀvdar och alltid kommer att hÀvda att en och samma högtalare inte kan fÄ alla inspelningar att lÄta njutbara. Om sÄ Àr fallet, d.v.s. att man tycker att en skitinspelning lÄtar kalas, dÄ Àr det ingen bra högtalare. Att man sedan kan uppskatta en dÄlig inspelning ÀndÄ och sÄ att sÀga gilla den osminkade sanningen, det Àr en annan femma. Men högtalare som ger en "radioupplevelse", d.v.s. att allt lÄter likadant, aldrig riktigt dÄligt, aldrig riktigt bra, utan bara "jÀmntjock hÀngmatta" Àr enligt mitt förmenenade riktigt trÄkiga.
Postad 01 February 2010 - 09:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Det vet man inte med nÄgon högtalare. I övrigt hÄller jag med dig i allt du skriver. Riktigt bra högtalare ska vÀxa med uppgiften. Ju större skillnad man upplever mellan en extremt bra inspelning och en extremt dÄlig, desto bÀttre högtalare. Det Àr av denna anledning som jag alltid har hÀvdat, hÀvdar och alltid kommer att hÀvda att en och samma högtalare inte kan fÄ alla inspelningar att lÄta njutbara. Om sÄ Àr fallet, d.v.s. att man tycker att en skitinspelning lÄtar kalas, dÄ Àr det ingen bra högtalare. Att man sedan kan uppskatta en dÄlig inspelning ÀndÄ och sÄ att sÀga gilla den osminkade sanningen, det Àr en annan femma. Men högtalare som ger en "radioupplevelse", d.v.s. att allt lÄter likadant, aldrig riktigt dÄligt, aldrig riktigt bra, utan bara "jÀmntjock hÀngmatta" Àr enligt mitt förmenenade riktigt trÄkiga.
Exakt ! och med dessa egenskaper sÄ blir Àven summan nÄgot sÄ flummigt som att: Inga inspelningar lÄter "sÀmre Àn nödvÀndigt"...
Postad 01 February 2010 - 19:00
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jag hÄller med dig David i det du framför angÄende högtalare och dess förmÄga att Äterge ljudet.
Skulle vara trevligt med fler inlÀgg och intryck frÄn dem som hört IS, borde finnas nÄgra till tycker jag.
Earshot
Postad 02 February 2010 - 08:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Ja, jag vill ocksÄ ha mer inputt om dessa högtalare, dom Àr intressanta
Postad 02 February 2010 - 09:59
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlÀgg
PÄ Hififorum finns ett gÀng med erfarenhet av dem och som gillar mÀrket mycket. Testa dÀr.
Postad 02 February 2010 - 17:32
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jo, det finns ju redan ett par lÀnkar till Hififorum i denna trÄden, och lÀser man alla sidorna dÀr sÄ Àr ju Àmnet lite
uttömt, iallfall för dem som redan diskutert IS högtalarna dÀr.
Hoppades pÄ att det fanns nÄgra fler pÄ detta, vÄrt eget fina Hembio-forum som varit och lyssnat...
Earshot
Postad 02 February 2010 - 18:09
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlÀgg
Ser inte en enda lÀnk. Sorry om jag dubbelpostat info dock.
Postad 02 February 2010 - 21:57
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlÀgg
Lyssnade lite pÄ IS815, inte för att jag var ute efter högtalare för 180 lax utan snarare en förstÀrkare. TvÀrt emot högtalarens dimensioner tyckte jag att det lÀt ÄterhÄllet och lossnade aldrig riktigt. VÀldigt rent dock men lite trist oavsett ljudvolym. Föredrog klart ett par smÄ PMC golvare, inte lika rena men mer attityd. Kan vara sÄ att de vinner i lÀngden, inte min smak bara. Jag vill ha högtalare som lÄter bra pÄ den musik jag spelar, korrekt eller inte. Klart att det blir en kompromiss.
Postad 03 February 2010 - 08:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Lyssnade lite pÄ IS815, inte för att jag var ute efter högtalare för 180 lax utan snarare en förstÀrkare. TvÀrt emot högtalarens dimensioner tyckte jag att det lÀt ÄterhÄllet och lossnade aldrig riktigt. VÀldigt rent dock men lite trist oavsett ljudvolym. Föredrog klart ett par smÄ PMC golvare, inte lika rena men mer attityd. Kan vara sÄ att de vinner i lÀngden, inte min smak bara. Jag vill ha högtalare som lÄter bra pÄ den musik jag spelar, korrekt eller inte. Klart att det blir en kompromiss.
Ytterligare en som uuplever dom som "trÄkiga", nu efter som alla verkar tycka det sÄ Àtr det min allmÀnna uppfattning om IS, att dom lÄter trÄkigt...  tills att jag blir bevisad om motsattsen. Men jag ser det inte som en sjÀlvklarhet att det mÄste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglÀdje och kunna reproducera ljudet vÀldigt ofÀrgat...
Redigerat av DVD-ai, 03 February 2010 - 08:34.
Postad 03 February 2010 - 08:42
Erik_a80
-
Erik_a80
-
ForumrÀv
-
-
838 inlÀgg
Jag Àr mest rÀdd för att deras stativare inte kan producera lÄgbas, och priset tillsammans med basdelen Àr ju bara larvigt... För det priset skulle jag absolut kolla pÄ helt andra grejer.
Postad 03 February 2010 - 09:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Jag Àr mest rÀdd för att deras stativare inte kan producera lÄgbas, och priset tillsammans med basdelen Àr ju bara larvigt... För det priset skulle jag absolut kolla pÄ helt andra grejer.
HĂ„ller med om priset. 34 för stativaren, 180 för stativare + bas... Det lĂ„ter inte helt rationellt. Ăr talarna aktiva i det senare fallet? Ytterligare en som uuplever dom som "trĂ„kiga", nu efter som alla verkar tycka det sĂ„ Ă€tr det min allmĂ€nna uppfattning om IS, att dom lĂ„ter trĂ„kigt... tills att jag blir bevisad om motsattsen.
Men jag ser det inte som en sjÀlvklarhet att det mÄste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglÀdje och kunna reproducera ljudet vÀldigt ofÀrgat... 
Nja, trÄkiga vet jag inte. Men ingen som helst egen klangsignatur, som sagt. Och jag hÄller med om att det inte per definition Àr sÄ att spelglÀdje och ofÀrgad Ätergivning stÄr i nÄgot slags motsatsförhÄllande.
Redigerat av bensnake, 03 February 2010 - 09:25.
Postad 03 February 2010 - 10:55
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlÀgg
Kan det "trÄkiga" lyssningsomdömet har nÄgot att göra med deras utseende? De ser verkligen ut som nÄgot i trÀfrack, korrekt och stelt. Till och med Ino ser ju ut som en sprittande jitterbug i jÀmförelse.
NÄgon kommer kanske dra pÄ smilbanden att nÄgon sÄld pÄ Ino anser att en högtalare ser för trÄkig ut. Men jag gör det i fallet IS. För priset 180000 kr kÀnns det helt befÀngt, och det frÄn en som tycker ljudet Àr mycket viktigare Àn utseendet.
Redigerat av shifts, 03 February 2010 - 10:55.
Postad 03 February 2010 - 11:26
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Kan det "trÄkiga" lyssningsomdömet har nÄgot att göra med deras utseende? De ser verkligen ut som nÄgot i trÀfrack, korrekt och stelt. Till och med Ino ser ju ut som en sprittande jitterbug i jÀmförelse.
NÄgon kommer kanske dra pÄ smilbanden att nÄgon sÄld pÄ Ino anser att en högtalare ser för trÄkig ut. Men jag gör det i fallet IS. För priset 180000 kr kÀnns det helt befÀngt, och det frÄn en som tycker ljudet Àr mycket viktigare Àn utseendet.
IS8:an ser lite trÄkig ut, mattsvart och fyrkantig, dessutom ganska stor och "osmÀcker". IS6:an Àr snyggare, fortfarande "lÄdform" men i svart high gloss och lite mindre i formatet. Tycker nog att skillnaden i utseende mellan piP och IS6 inte Àr sÀrskilt frapperande...
is6pro.jpg 29.51K
0 Antal nerladdningar
pip.jpg 10.86K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 February 2010 - 11:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Förutom att piP har sina otroligt snygga diskanter som liksom bara "osar" kvalitet lÄng vÀg.... Hehe, ta nu inte detta som att jag tycker att diskanterna till piP Àr fula... för det tycker jag inte, men dom ser vÀldigt "fÄniga" ut, men lÄter betydligt mindre fÄnigt som tur Àr... Edit: Som helhet tycker jag att piP i rÀtt lack/faner ser riktigt bra ut, men jag tycker inte att piP passar i svart pianolack, det ska vara matt svart eller nÄgon annan fÀrg... Snyggare högtalare finns ju, t.ex. iPs osm jag har, vÀldigt mycket snyggare anser jag...
Redigerat av DVD-ai, 03 February 2010 - 11:56.
Postad 03 February 2010 - 13:36
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlÀgg
Ytterligare en som uuplever dom som "trÄkiga", nu efter som alla verkar tycka det sÄ Àtr det min allmÀnna uppfattning om IS, att dom lÄter trÄkigt... tills att jag blir bevisad om motsattsen.
Men jag ser det inte som en sjÀlvklarhet att det mÄste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglÀdje och kunna reproducera ljudet vÀldigt ofÀrgat... 
Med kompromiss menar jag att jag hellre vÀljer en högtalare som inte Àr superavslöjande och analytiskt för att fÄ ett uthÀrdligt ljud pÄ sÀmre indelningar men dÄ fÄr avstÄ lite vÀlljud pÄ de riktigt bra inspelningarna. BÀst vore sÄklart dubbla "set-up". Minns lite av samma kÀnsla som IS första gÄngen jag lyssnade pÄ Quad elektrostater (lÀnge sen). LÀt grÄtt och trist men efter en halvtimmes lyssning var det lite av en chock att gÄ tillbaks till inte alltför billiga B&W högtalare, kÀndes fÀrgat och "trattigt". Jag skulle lik förb... inte vÀlja Quad'darna för dödsmetall
Postad 03 February 2010 - 14:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Ok, du menar sÄ
SÄ du menade inte att det Àr en omöjlighet med en högtalare som Àr bÄde transparent och som Àr spelglad ?!
"analytiskt" ljud Àr nÄgot som jag verkligen inte gillar... det Àr inget vidare och jag anser att det inte Àr samma sak som transparent.
Postad 04 February 2010 - 20:16
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Hej igen boys, hÀr skall ni fÄ en liten anekdot i sammanhanget.
Jo, min systers kille Magnus fungerade som ombud Ät mig dÄ han körde ned frÄn Stockholm till de djupa smÄlÀndska skogarna.
NÀr han i ondsdags Äkte ut till IS i KungsÀngen för att lÀmna tillbaka mina lÄnade demoex av IS 8:an var det Petter Hölaas sjÀlv som tog emot.
Magnus refererade kort vad jag sagt och tyckt om IS 8:orna, varpÄ Herr Hölaas inte verkade förstÄ alls...
Han sa till Magnus -kom in hÀr i mitt demorum skall du fÄ lyssna lite.
Till saken fÄr vÀl sÀgas att Magnus inte Àr sÄ speciellt intresserad eller bevandrad dÄ det gÀller HiFi.
Kör Sonos system med Ipod och minimalistiska högtalare osv hemma.
Men han stÄr frÄn och till och klinkar pÄ en bas i ett band sÄ musikörat mÄ vara hyggligt pÄ plats.
Herr Hölaas demade naturligtvis 815 pro för Magnus.
Vad jag förstod pÄ Magnus över telefon och alla de superlativ han la fram sÄ hade han aldrig hört nÄtt liknande.
De byttes sedemera till nÄgra B&W golvare vid demon, tror det var 803:orna
dÄ sÀger Magnus spontant -det lÄter som nÄgon hÄller ett skynke framför högtalaren !!!
Jag Àr absolut inte ute efter att mycka grÀl med eventuella B&W Àgare hÀr, utan jag blir nog snarare fastare i min
övertygelse att det hela handlar om att vÀnja sig och öronen...
Jag tror kanske det gömmer sig ett litet fenomen som gör att man uppskatta IS högtalare mer och mer ju fler alternativ man stÀller dem mot, för att sedan gÄ tillbaka och lyssna pÄ dem igen...
Jag menar att sjÀlva aha upplevelsen kanske inte infinner sig innan man stÀller dem "face to face" med ett annat
alternativ och kan byta fram och tillbaka, vilket jag inte hade möjlighet till vid mitt hemlÄn.
Earshot
Postad 04 February 2010 - 20:26
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
PÄ tal om prisbilden fÄr jag inte heller ihop gÀllande pris pÄ 815 pro.
Toppsystemet ligger nytt (passivt) pÄ 34k, medan 815 pro lossar pÄ 180k
En bas för 146k....har NASA varit inblandade eller?
Earshot
Postad 04 February 2010 - 22:27
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlÀgg
Hej igen boys, hÀr skall ni fÄ en liten anekdot i sammanhanget.
Jo, min systers kille Magnus fungerade som ombud Ät mig dÄ han körde ned frÄn Stockholm till de djupa smÄlÀndska skogarna.
NÀr han i ondsdags Äkte ut till IS i KungsÀngen för att lÀmna tillbaka mina lÄnade demoex av IS 8:an var det Petter Hölaas sjÀlv som tog emot.
Magnus refererade kort vad jag sagt och tyckt om IS 8:orna, varpÄ Herr Hölaas inte verkade förstÄ alls...
Han sa till Magnus -kom in hÀr i mitt demorum skall du fÄ lyssna lite.
Till saken fÄr vÀl sÀgas att Magnus inte Àr sÄ speciellt intresserad eller bevandrad dÄ det gÀller HiFi. Kör Sonos system med Ipod och minimalistiska högtalare osv hemma. Men han stÄr frÄn och till och klinkar pÄ en bas i ett band sÄ musikörat mÄ vara hyggligt pÄ plats.
Herr Hölaas demade naturligtvis 815 pro för Magnus.
Vad jag förstod pÄ Magnus över telefon och alla de superlativ han la fram sÄ hade han aldrig hört nÄtt liknande.
De byttes sedemera till nÄgra B&W golvare vid demon, tror det var 803:orna dÄ sÀger Magnus spontant -det lÄter som nÄgon hÄller ett skynke framför högtalaren !!!
Jag Àr absolut inte ute efter att mycka grÀl med eventuella B&W Àgare hÀr, utan jag blir nog snarare fastare i min övertygelse att det hela handlar om att vÀnja sig och öronen...
Jag tror kanske det gömmer sig ett litet fenomen som gör att man uppskatta IS högtalare mer och mer ju fler alternativ man stÀller dem mot, för att sedan gÄ tillbaka och lyssna pÄ dem igen...
Jag menar att sjÀlva aha upplevelsen kanske inte infinner sig innan man stÀller dem "face to face" med ett annat alternativ och kan byta fram och tillbaka, vilket jag inte hade möjlighet till vid mitt hemlÄn.
Earshot
LÄter vÀldigt likt mitt Quad "case" ovan...
Postad 04 February 2010 - 23:23
Erik_a80
-
Erik_a80
-
ForumrÀv
-
-
838 inlÀgg
Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som Àr mest neutral, B&W eller IS.
Postad 04 February 2010 - 23:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som Àr mest neutral, B&W eller IS.
SÀger som Earshot; vill inte mucka grÀl och du har principiellt rÀtt men i fallet IS vs. B&W Àr det nog inget större snack om vilka av de bÄda mÀrkena som Àr mest frekvens- och faslinjÀr... En polare, som Àr musikproducent, har gÄtt över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna pÄ marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lÀttare mixningsarbetet gÄr sedan IS kom in i bilden. Mitt intryck av IS Àr ocksÄ, som jag beskrivit ovan, att de spelar synnerligen neutralt. Med risk för att fÄ Ageve pÄ mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i nÀrheten av neutral Ätergivning (alldeles oavsett vilka mÀtresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W... Edit: Den sista meningen Àr i.o.f.s. en sanning med viss modifikation; jag Àr inte sÄ vÀrst överförtjust i dem...
Redigerat av bensnake, 05 February 2010 - 00:06.
Postad 05 February 2010 - 12:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
PÄ tal om prisbilden fÄr jag inte heller ihop gÀllande pris pÄ 815 pro. Toppsystemet ligger nytt (passivt) pÄ 34k, medan 815 pro lossar pÄ 180k
En bas för 146k....har NASA varit inblandade eller?
Earshot
Jo man kan ju börja undra.... Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som Àr mest neutral, B&W eller IS.
Jo, man vill ju ha en med lÄngvarit lyssning innan man kan avgör det hela. Jag gilarl att A/B testa för att fÄ fram "skillnader" mellan 2 olika konstruktioner, MNE sedan sÄ vill jag Àven "lyssna in mig" pÄ en högtalare i nÄgra dagar och sedan göra samam sak med den andra och sedan dra slutsattser för att jag ska kÀnna mig helt nöjd. SÀger som Earshot; vill inte mucka grÀl och du har principiellt rÀtt men i fallet IS vs. B&W Àr det nog inget större snack om vilka av de bÄda mÀrkena som Àr mest frekvens- och faslinjÀr... En polare, som Àr musikproducent, har gÄtt över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna pÄ marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lÀttare mixningsarbetet gÄr sedan IS kom in i bilden. Mitt intryck av IS Àr ocksÄ, som jag beskrivit ovan, att de spelar synnerligen neutralt. Med risk för att fÄ Ageve pÄ mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i nÀrheten av neutral Ätergivning (alldeles oavsett vilka mÀtresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W...
Edit: Den sista meningen Àr i.o.f.s. en sanning med viss modifikation; jag Àr inte sÄ vÀrst överförtjust i dem...
Hehe, jo bara för att man inte gillar dom sÄ behöver man inte hata dom heller... Edit: Med ett undantag för Yamaha ns10 som jag Àlskar att hata...!!!
Postad 05 February 2010 - 16:38
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12508 inlÀgg
SÀger som Earshot; vill inte mucka grÀl och du har principiellt rÀtt men i fallet IS vs. B&W Àr det nog inget större snack om vilka av de bÄda mÀrkena som Àr mest frekvens- och faslinjÀr...
Jag ser mest IS som en liten smÄlustig tillverkare som föresprÄkar flÀtade digitalkablar för bÀttre dynamik, och som sÀljer filtermoddade lÄgbudgethögtalare frÄn Genexxa, och som dessutom hÀvdar att det gÄr att fÄ vilka högtalare som helst att lÄta high end med en filtermodd. Tittar man sen pÄ byggkvaliteten i de dyrare modellerna sÄ kan man inte annat Àn smÄle ibland. Inget jag skulle ta pÄ allvar direkt. Det finns högtalare för ett par tusen som Àr ganska frekvensraka med. Det Àr absolut inte en garanti för bra ljud, Àven om det sÄklart Àr en av alla viktiga parametrar. FörstÄr sen inte var du har fÄtt din uppfattning om B&W ifrÄn. Alla deras modeller i 800-serien Àr frekvensraka. Om du har sett nÄgot annat i en mÀtning sÄ beror det pÄ bristfÀllig mÀtning. Se bara pÄ den lilla minimonitorn frÄn Guru/Ino. MÀter lÄngt ifrÄn rakt i ett par tester, men det betyder inte att de presterar sÄ vid rÀtt förutsÀttningar (ett par, korrekt placerade i rum). MÀtning av högtalare Àr bland det svÄraste man kan ge sig pÄ, och chansen att man fÄr det rÀtt/rÀttvist utan att veta hur konstruktören tÀnkte Àr ganska liten. SÄ nej, det blir ingen "mÀtskola" i denna trÄden  Àven om jag faktiskt har en bild som visar FST-elementets prestanda, och en hel del annat liggande. En polare, som Àr musikproducent, har gÄtt över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna pÄ marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lÀttare mixningsarbetet gÄr sedan IS kom in i bilden.
Skulle ju kunna dra en lista pÄ all klassisk musik, filmmusik osv som Àr mixad med B&W som studiomonitorer, men det kanske börjar bli lite uttjatat. Med risk för att fÄ Ageve pÄ mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i nÀrheten av neutral Ätergivning (alldeles oavsett vilka mÀtresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W...
Ăr inte speciellt förvĂ„nad över den analysen. Tycker Ă€ndĂ„ det Ă€r lite kul att prata om neutralt ljud och samtidigt vara rörkramare Neutralt ljud Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis det ljud som Ă€r mest insmickrande, snarare tvĂ€rtom. En till nĂ„gra fĂ„ sekunder tar det att höra bortom tvivel hurvida en skiva Ă€r loudnessmastrad eller inte med B&W. Trots det finns det mĂ„nga som anser att dessa inspelningar lĂ„ter bra, oftast dĂ„ Ă€gare till högtalare av annat fabrikat
Postad 05 February 2010 - 17:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10338 inlÀgg
Som sagt, mÀtning av högtalare Àr inte lÀtt och jag föredrar att man inte gör det om man inte vet hur man ska tolka graferna rÀtt...
man fÄr inte bara utgÄ frÄn frekvenskurvan av en mÀtning, man mÄste titta pÄ den totala ljudenergin i rummet och alltsÄ Àven högtalarens respons vid olika vinklar. Den totala energiresponsen ska vara "rÀtt" för att det ska vara trevligt.
Dessutom sÄ ska dissten vara sÄ lÄg som möjligt, och dessutom ska den vara "rÀtt" pÄ sÄ sÀtt att dissten inte pÄverkar det som Àr det viktiga utan bara oviktiga/mindre viktiga parametrar i slutÀnden.
Dist Àr ju som bekant ett samlingsnamn för förvrÀngning/ förÀndring/ pÄverkan ska alltsÄ vara "rÀtt" sÄ att den inte pÄverkar för mycket det som vi kommer att uppfatta.
alltsÄ, att titta pÄ frekvenskurvor (som dessutom mÀtts upp i vilket rum och med vilken placering...?!) Àr helt vÀrdelöst... det enda man pÄ riktigt kan uttyda ur en sÄdan mÀtning och bilda sig en uppfattning om Àr hur frekvengÄngen rÄkar vara pÄ just det stÀllet i rummet...
SÄ, skippa allt vad mÀtningar heter och lyssna i stÀllet Àr mitt tipps !
Postad 05 February 2010 - 20:45
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
He he, nu börjar ni bli varma i klĂ€derna boys, mĂ€tningar och frekvenser och ifrĂ„gasĂ€ttande om vad det egentligen sĂ€ger... har vi inte Ă€ltat detta i mĂ„nga, mĂ„nga trĂ„dar förr? Min trĂ„d var ju Intelligent Sound, lyssningsintryck inte mĂ€tningsintryck Ăr ocksĂ„ relativt övertygad om att herr Bensnake klarar hĂ„lla isĂ€r begreppet "neutralt ljud" och de faktum huruvida rörförstĂ€rkare Ă€r neutrala i sin karaktĂ€r, vet inte om han nĂ„gonsin hĂ€vdat att sĂ„ Ă€r fallet. SjĂ€lv kan jag beskriva just "bristen" pĂ„ lite vĂ€rme eller frĂ„nvaron av "romantiskt skimmer" frĂ„n IS högtalarna som gjorde att jag uppfattade dem som vĂ€ldigt korrekta, men just bara korrekta men ack sĂ„ intetsĂ€gande... Earshot
Postad 05 February 2010 - 23:34
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Ăr inte speciellt förvĂ„nad över den analysen. Tycker Ă€ndĂ„ det Ă€r lite kul att prata om neutralt ljud och samtidigt vara rörkramare 
Det tog lite lÀngre tid Àn vÀntat... Dessutom; observera att jag inte lÀgger nÄgon vÀrdering i begreppet neutralt ljud nÀr jag jÀmför Ätergivningen mellan IS och B&W. Observera ocksÄ att neutralt ljud inte nödvÀndigtvis Àr synonymt med naturtrogen Ätergivning, Àven om jag tyckte att dessa bÄda epitet sammanföll ganska vÀl nÀr jag lyssnade pÄ IS. Givetvis hade upplevelsen emellertid förstÀrkts ytterligare med ett par goda triodblock pÄ andra sidan kablarna...  SÄ, skippa allt vad mÀtningar heter och lyssna i stÀllet Àr mitt tipps !
Just!
Redigerat av bensnake, 05 February 2010 - 23:34.
Postad 10 February 2010 - 22:56
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
NÀhÀ... dÄ fanns det vÀl inga fler som hade lyssnat dÄ.
Postad 11 February 2010 - 08:21
Erik_a80
-
Erik_a80
-
ForumrÀv
-
-
838 inlÀgg
Kan ju hoppas att det blir lyssning pÄ mÀssan i helgen.
Postad 20 February 2010 - 18:27
Earshot
-
Earshot
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Lyssningsintryck frÄn Hi-End mÀssan nÄgon??
Earshot
Postad 21 February 2010 - 00:38
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlÀgg
Lyssningsintryck frÄn Hi-End mÀssan nÄgon??
Earshot
Inte lika lyckat som nÀr jag lyssnade pÄ dem i hemmiljö, dels nÀr du lÄnade hem ett par och dels i Stckholm nÀr polaren hade ett par hemma för vidarebefordran till en studio. Tror att det handlar om en kombination av rummet och elektroniken de anvÀnde pÄ mÀssan. Med rörförstÀrkare (hemma) fick de lite "organiskt liv", vilket de definitivt vinner pÄ... Skulle ÀndÄ vilja pÄstÄ att de förmedlar den nakna sanningen.
Postad 21 February 2010 - 08:21
Erik_a80
-
Erik_a80
-
ForumrÀv
-
-
838 inlÀgg
Skulle ÀndÄ vilja pÄstÄ att de förmedlar den nakna sanningen.
Tycker nog inte jag, Àven om ingen av mina referensskivor för naturtrogenhet spelades pÄ mÀssan. Tycker inte att sanningen Àr nÄgot som lÄter otrevligt och ljust utan nÄgot som lÄter behagligt och sjÀlvklart.
Postad 19 February 2018 - 20:53
VLANIBET
-
VLANIBET
-
AnvÀndare
-
-
148 inlÀgg
Tycker personligen att IS8 Pro Mk2 Àr vÀldigt snygga och stilrena precis som en traditionell högtalare ska vara. Sen att den lÄter beroendeframkallande gör inte saken sÀmre.
Rekommenderar till alla som inte har testat den att övervÀga att göra det.
mvh
Vladimir
Postad 08 March 2021 - 15:35
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Smaken Àr som baken, delad. Jag tycker inte de Àr sÀrskilt snygga
Postad 08 March 2021 - 18:40
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
ForumrÀv
-
-
843 inlÀgg
Jag gillar minimalistiska rena linjer sÄ jag tycker nog dom Àr snygga iallafall.
Alltid nÄgot!
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|