Postad 13 June 2010 - 06:39
Det har kommit en ny film som heter "Vårt dagliga bröd" "Our daily bread" som jag såg igår, finns upplagd på jutub. Den visar hur industrin funkar i, jag tror, tjeckien eller nåt, den är inte lika hemsk som Earthlings utan känns mer som dom har filmat mer seriösa slakterier som jobbar mer professionellt men filmen hade ingen narator som förklara vad dom gjorde på filmen så man satt där som ett frågetecken vissa stunder och sen kunde dom filma en arbetare när den satt och fika i tre minuter utan nån dialog utan bara se hur dom drack kaffe och knapra på en bulle.
Postad 13 June 2010 - 08:47
Jag har bara sett Earthlings i omgångar, klara inte av att se hela på en gång.
Klarade inte heller av det, börjar att grina när djur plågas av någon anledning. Stackarna är ju så försvarslösa inför oss.
Vet att det ska finnas ännu en hemsk, mer eller mindre smygfilmad, dokumentär som belyser industrin i främst USA. Kan inte komma på namnet nu bara för det, men den gick på Canal+ för inte så länge sedan.
Postad 13 June 2010 - 09:13
Postad 13 June 2010 - 17:19
Klarade inte heller av det, börjar att grina när djur plågas av någon anledning. Stackarna är ju så försvarslösa inför oss.
Vet att det ska finnas ännu en hemsk, mer eller mindre smygfilmad, dokumentär som belyser industrin i främst USA. Kan inte komma på namnet nu bara för det, men den gick på Canal+ för inte så länge sedan.
Kan det vara Food Inc?
Postad 13 June 2010 - 20:34
Postad 14 June 2010 - 06:45
Den var det ja! Riktigt "bra" den också. Fokuset ligger väl dock mer på själva köttindustrin.
Jag har inte sett den själv, hade funderingar på att se den på bio när den kom men det är ju trist om det är en film som earthlings där man man måste stänga av och ta en paus när man betalt en biobiljett.
Ganska mycket ur earthlings är från USA och samma gäller Food Inc. man tror att amerikanarna ska ha nån vett i skallen men dom är ju i klass med kinerserna när det gäller behandling av djur.
Jag har några polare som jobbat på Scans grisslakt i Linköping och där går det till 99% smärtfritt, dom har bla cirka 50st veterinärer som går runt och bevakar slakt processen. Grisarna somnar in av syrebrist innan dom hängs och töms på blod.
En av mina kompisars uppgift var vid starten av slaktprocessen att tömma stian på grisar, få dom att gå in i en mörk tunnel med ljus på andra sidan och han berätta att det var en gris som absolut inte ville gå in i tunneln och min kompis är bland dom snällaste människorna jag känner men till slut ledsna han och gav grisen en spark i rumpan så den skulle gå in i tunneln, det sågs av en veterinär och han fick en varning, tre varningar och du åker ut.
Postad 18 June 2010 - 19:36
Såg även en dokumentär på SVT för någon månad sedan om "insamlandet" av hajfenor, rätt makaber och läskig dokumentär om hur de håller på utrota hajar i princip. Hade ingen aning om det förrän jag såg dokumentären, men tyvärr minns jag inte namnet.
Lactoferrin, även om själva döden är "bra" för dem så kan ju livet på diverse farmar vara rätt så kasst. Åtminstone sa media det efter någon sorts skandal för en tid sedan, minns inte exakta detaljer men det var ju en massa farmar som fick problem med myndigheterna efter typ Kalla fakta eller vilka det nu var hade varit och smygfilmat någon farm med skitdålig skötsel etc.
Redigerat av Unregisteredbdbbb6aa, 18 June 2010 - 19:38.
Postad 18 June 2010 - 20:18
Det är ju helt stört att det är lagligt att kapa av knorren, dra ut tänderna samt kastrera utan bedövning i andra länder t o m USA.
Redigerat av Lactoferrin, 18 June 2010 - 20:19.
Postad 19 June 2010 - 08:39
Postad 19 June 2010 - 14:02
Man borde behandla dessa människor precis som dom behandlar djuren! I en scen så flår en kines en räv levande, helt ###### sjukt att man som människa inte har en spärr som säger att detta inte är OK!
Postad 01 July 2010 - 19:23
Postad 17 February 2014 - 11:56
Jag älskar kött och kommer fortsätta med att äta det men jag ogillar denna överkonsumtion människan har samt att det är på tok för många människor på denna planet. Det kommer bara bli fler och fler nu när vi kan rädda den 3:e världen från svält och sjukdomar och då kommer vi få börja producera ännu mer mat eftersom dom i den 3:e världen nu kan föröka sig ännu mer. Det finns delar av världen där människan inte kan överleva men naturen kan inte utföra sin rätt längre utan problemet kan bara växa och växa.
Postad 17 February 2014 - 14:01
Sprang på denna, sevärd men blev ändå positivt överraskad över hur fräscht det var i fabrikerna.
Jag älskar kött och kommer fortsätta med att äta det men jag ogillar denna överkonsumtion människan har samt att det är på tok för många människor på denna planet. Det kommer bara bli fler och fler nu när vi kan rädda den 3:e världen från svält och sjukdomar och då kommer vi få börja producera ännu mer mat eftersom dom i den 3:e världen nu kan föröka sig ännu mer. Det finns delar av världen där människan inte kan överleva men naturen kan inte utföra sin rätt längre utan problemet kan bara växa och växa.
http://vimeo.com/73234721
OT: Scenen är från den briljanta "filmen" Samsara. Kan rekommendera både den och Baraka.
Postad 17 February 2014 - 14:13
http://www.youtube.c...h?v=ce4DJh-L7Ys
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?