Hej!
Ett tips Àr att titta pÄ Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)
Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan anvÀnda för att styra mac mini och dÄ itunes via trÄdlöst nÀtverk. (Dock ej 100 pÄ detta)
Finns ju ocksÄ appar som tillÄter dig att styra hela datorn sÄ dÄ borde du kunna Àven styra spotify med iPhonen eller iPaden.
Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film frÄn NAS:et via Mac Minin och sedan trÄdlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra nÄgra konveteringar eller liknande dÄ programmet gör det Ät dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.
Air video kan Àven köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. pÄ din iPhone/iPad sÄ kan du titta pÄ dina fillmer var du Àn Àr. Har du ocksÄ kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, sÄ kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla pÄ alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik frÄn NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.
Denna lösning krÀver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.
Detta Àr typ den lösning jag kommer köra nÀr jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trÄdlöst till Minin frÄn mitt NAS via routern.
LÄter detta som en eventuell lösning, kolla dÄ ocksÄ pÄ Plex som Àr XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV pÄ Mac Minin.
AppropÄ EyETV, om jag inte min helt fel sÄ kan du Àven styra det via iPhone/iPad, det betyder att du pÄ resande fot kan se vad det Àr för program pÄ tv och remote kan sÀtt vad som ska spelas in pÄ Minin om du Àr bort rest.
Ăr det sĂ„ att du Ă€r hos en vĂ€n och dom inte har den kanalen som programmet gĂ„r pĂ„? Inga problem! AnvĂ€nd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, anvĂ€nd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern pĂ„ samma HD som Air video har tillgĂ„ng till sĂ„ Ă€r det bara att börja spela upp filen pĂ„ iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volĂĄ , ni kan nu titta pĂ„ kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 pÄ att man kan streama den pÄgÄende inspelade filen direkt utan man mÄste kanske vÀnta tills den spelat in klart innan man kan kolla, nÄgon annan kanske kan svara pÄ det)
VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det Àr med den nya)