Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

NAS + RECEIVER + IPAD/IPHONE/IPOD = ljud i hemmet.

12 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2010 - 16:19

edla
  • edla
  • LĂ€rjunge

• 323 inlĂ€gg
  • 0
JÀttedÄlig rubrik jag vet men visste inte riktigt hur jag skulle beskriva mitt huvudbry.
DÄligt insatt pÄ omrÄdet och hoppas pÄ hjÀlp frÄn er kunniga.
Försöker beskriva;
Har en LG NAS idag och en hÀrligt ny Integrareceiver med nÀtverksingÄng. Vill ha min musik lagrad pÄ NASen (som har Itunes server). Vill kunna anvÀnda en Ipad/Iphone/Ipod, som ska inhandlas, och trÄdlöst dvs utan docka kunna lista musikarkivet som finns i NASen och blÀddra bland konvolut (som jag sett man kan göra) och vÀlja men spela upp lÄtvalet pÄ receivern, vilka appar bör jag titta pÄ och hur bör jag konfa för att lyckas med detta om det överhuvudtaget Àr möjligt?

Vill naturligtvis Àven kunna köra Spotify m.m ut pÄ receivern?

Tacksam för hjÀlp.

Redigerat av edla, 09 July 2010 - 16:21.

Postad 09 July 2010 - 22:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0

Har en LG NAS idag och en hÀrligt ny Integrareceiver med nÀtverksingÄng. Vill ha min musik lagrad pÄ NASen (som har Itunes server). Vill kunna anvÀnda en Ipad/Iphone/Ipod, som ska inhandlas, och trÄdlöst dvs utan docka kunna lista musikarkivet som finns i NASen och blÀddra bland konvolut (som jag sett man kan göra) och vÀlja men spela upp lÄtvalet pÄ receivern, vilka appar bör jag titta pÄ och hur bör jag konfa för att lyckas med detta om det överhuvudtaget Àr möjligt?

Om du inte vill blanda in en PC mÄste du ta reda pÄ vilken 3eparts programvara som gÄr att köpa pÄ din NAS, samma sak gÀller trÄdlöst nÀt, om inte NASen hardet inbyggt.

Vill naturligtvis Àven kunna köra Spotify m.m ut pÄ receivern?

Om stÀrkaren inte har stöd för Spotufy sÄ lÀr det inte funka utan en PC eller annan Spotify-kompatibel hÄrdvara.

Postad 10 July 2010 - 08:48

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0
Äntligen en som har samma slags funderingar som jag.

Jag har en WHS som central punkt och vill sedan ha en 5-8 tum stor touch pad (ipad, eeepad, islate och allt vad de nu heter) som jag kan anvÀnda dels som mejl- och surf-platta men framförallt som fjÀrrkontroll, dÀr jag kan komma Ät musik och film pÄ servern men sedan ska denna strömmas till en nÀtverksansluten receiver (alternativ en htpc).

Även Spotify och internetradio vill jag kunna göra sĂ„ hĂ€r med, men det kanske Ă€r lite överkurs för nĂ€rvarande. Möjligen om man har en htpc att man dĂ„ kan ha spotify installerat pĂ„ denna och sedan kan fjĂ€rrstyra denna via paden.

NÀr paden inte anvÀnds har man en snygg laddstation sittandes pÄ vÀggen som förvandlar paden till en fotoram (fotona ligger sjÀlvklart ocksÄ pÄ servern).

Postad 11 July 2010 - 11:30

edla
  • edla
  • LĂ€rjunge

• 323 inlĂ€gg
  • 0

Äntligen en som har samma slags funderingar som jag.

Jag har en WHS som central punkt och vill sedan ha en 5-8 tum stor touch pad (ipad, eeepad, islate och allt vad de nu heter) som jag kan anvÀnda dels som mejl- och surf-platta men framförallt som fjÀrrkontroll, dÀr jag kan komma Ät musik och film pÄ servern men sedan ska denna strömmas till en nÀtverksansluten receiver (alternativ en htpc).

Även Spotify och internetradio vill jag kunna göra sĂ„ hĂ€r med, men det kanske Ă€r lite överkurs för nĂ€rvarande. Möjligen om man har en htpc att man dĂ„ kan ha spotify installerat pĂ„ denna och sedan kan fjĂ€rrstyra denna via paden.

NÀr paden inte anvÀnds har man en snygg laddstation sittandes pÄ vÀggen som förvandlar paden till en fotoram (fotona ligger sjÀlvklart ocksÄ pÄ servern).

Vad "kul" :-) att vi sitter i samma bÄt med detta huvudbry! Bra beskrivning BTW, villl alltsÄ kunna anvÀnda IPaden som "fjÀrr/Wifi" för att hÀmta upp musik/film för uppspelning pÄ stÀrkaren/projektorn, vill Àven om andan faller pÄ kunna titta pÄ film pÄ Ipaden som streamas frÄn NASen. Full flexiblitet! Och nÀr paddan inte anvÀnds vill jag precis som dig Berkan att den lirar som snygg fotoram/vÀderinfotavla/familjens veckoschema etc...

Följer inte ditt resonemang riktigt vad gÀller Spotify, denna finns ju redan som app och borde inte vara nÄgra problem att fÄ till???

AlltsÄ förutsÀttningar:
* NASen LG N2R1DD2 2TB (ej Wifi, RJ45) Itunes server. Har hört att man ev med macpgm PLEX kan skruva till nÄgot Ät det hÀr hÄllet, nÄgon kunnig som vet?
* Integra DTR 50.1 Receiver (ej Wifi, RJ45 med endast ljudstreaming ej video!)
* En trÄdlös router, förslag?
* IPAD och/eller IPOD (Wifi)
* Boxerabonnemang (Triple play)
* PS3:a (inköp till hösten)
Allt kommer att samlas ihop i en och samma mediabÀnk och inte i sig vara beroende av wifi.

Jag förmodar att det behövs en media extender av nÄgot slag isÄfall villken? Kan PS3:an lösa detta?

Fy fanken vad mÄnga frÄgor, sorry, men det Àr höststorm i huvet just nu! Vill sÄ gÀrna att det blir rÀtt frÄn början och inte behöva tjacka grejer i onödan.

NĂ„gon "teknisk arkitekt" som kan ge en eller flera alternativ, HJÄLP!?!?!

Redigerat av edla, 11 July 2010 - 11:43.

Postad 11 July 2010 - 12:01

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0

Följer inte ditt resonemang riktigt vad gÀller Spotify, denna finns ju redan som app och borde inte vara nÄgra problem att fÄ till???

AlltsÄ, jag vill ju styra Spotify i paddan, men vill att musiken ska strömmas ut i stereon. En variant skulle vara att man har en htpc vid stereon, dÀr den riktiga Spotify Àr installerad och sedan agerar paddan helt enkelt fjÀrrkontroll, dÀr jag kan söka, köa, etc. Jag kanske krÄnglade till det lite i förra inlÀgget.

Och sjÀlvklart vill jag kunna titta pÄ film, lyssna pÄ musik etc i paddan, men det ser jag som en sjÀlvklarhet att greja.

Postad 11 July 2010 - 12:17

edla
  • edla
  • LĂ€rjunge

• 323 inlĂ€gg
  • 0

Och sjÀlvklart vill jag kunna titta pÄ film, lyssna pÄ musik etc i paddan, men det ser jag som en sjÀlvklarhet att greja.

Precis, det var lika bra att jag skrev det nÀr jag ÀndÄ höll pÄ :-)

I min enkla vÀrld handlar detta om ett "kabelproblem" dvs det vi vill uppnÄ Àr att ersÀtta 3.5 mm pluggkabeln som Àr kopplad till receivern med "wifi/trÄdlöst" eller?

Postad 11 July 2010 - 15:54

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0
Om vi snackar ljud, sÄ ja i princip. Men jag vill Àven kunna streama film frÄn servern.
(Att jag har trÄdat Cat6-nÀtverk hemma Àr en parentes, principen Àr ju densamma trÄdlöst som trÄdat)

Postad 11 July 2010 - 23:18

Eqwz
  • Eqwz
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Ett tips Àr att titta pÄ Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)

Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan anvÀnda för att styra mac mini och dÄ itunes via trÄdlöst nÀtverk. (Dock ej 100 pÄ detta)

Finns ju ocksÄ appar som tillÄter dig att styra hela datorn sÄ dÄ borde du kunna Àven styra spotify med iPhonen eller iPaden.

Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film frÄn NAS:et via Mac Minin och sedan trÄdlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra nÄgra konveteringar eller liknande dÄ programmet gör det Ät dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.

Air video kan Àven köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. pÄ din iPhone/iPad sÄ kan du titta pÄ dina fillmer var du Àn Àr. Har du ocksÄ kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, sÄ kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla pÄ alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik frÄn NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.

Denna lösning krÀver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.

Detta Àr typ den lösning jag kommer köra nÀr jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trÄdlöst till Minin frÄn mitt NAS via routern.

LÄter detta som en eventuell lösning, kolla dÄ ocksÄ pÄ Plex som Àr XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV pÄ Mac Minin.

AppropÄ EyETV, om jag inte min helt fel sÄ kan du Àven styra det via iPhone/iPad, det betyder att du pÄ resande fot kan se vad det Àr för program pÄ tv och remote kan sÀtt vad som ska spelas in pÄ Minin om du Àr bort rest.

Är det sĂ„ att du Ă€r hos en vĂ€n och dom inte har den kanalen som programmet gĂ„r pĂ„? Inga problem! AnvĂ€nd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, anvĂ€nd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern pĂ„ samma HD som Air video har tillgĂ„ng till sĂ„ Ă€r det bara att börja spela upp filen pĂ„ iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volĂĄ , ni kan nu titta pĂ„ kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 pÄ att man kan streama den pÄgÄende inspelade filen direkt utan man mÄste kanske vÀnta tills den spelat in klart innan man kan kolla, nÄgon annan kanske kan svara pÄ det)

VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det Àr med den nya)

Postad 12 July 2010 - 09:03

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0
För egen del ska jag försöka fÄ till en lösning med en Android-tfn som start, dÄ jag (troligen) kommer att ha en HTC efter sommaren.
Men min ekonomi och min sambo sÀtter stopp för nÀrvarande för att uppgradera prylarna, sÄ jag kommer ha tid att fönstershoppa och hitta rÀtt prylar för mitt behov.

Postad 12 July 2010 - 13:19

edla
  • edla
  • LĂ€rjunge

• 323 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Ett tips Àr att titta pÄ Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)

Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan anvÀnda för att styra mac mini och dÄ itunes via trÄdlöst nÀtverk. (Dock ej 100 pÄ detta)

Finns ju ocksÄ appar som tillÄter dig att styra hela datorn sÄ dÄ borde du kunna Àven styra spotify med iPhonen eller iPaden.

Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film frÄn NAS:et via Mac Minin och sedan trÄdlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra nÄgra konveteringar eller liknande dÄ programmet gör det Ät dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.

Air video kan Àven köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. pÄ din iPhone/iPad sÄ kan du titta pÄ dina fillmer var du Àn Àr. Har du ocksÄ kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, sÄ kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla pÄ alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik frÄn NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.

Denna lösning krÀver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.

Detta Àr typ den lösning jag kommer köra nÀr jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trÄdlöst till Minin frÄn mitt NAS via routern.

LÄter detta som en eventuell lösning, kolla dÄ ocksÄ pÄ Plex som Àr XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV pÄ Mac Minin.

AppropÄ EyETV, om jag inte min helt fel sÄ kan du Àven styra det via iPhone/iPad, det betyder att du pÄ resande fot kan se vad det Àr för program pÄ tv och remote kan sÀtt vad som ska spelas in pÄ Minin om du Àr bort rest.

Är det sĂ„ att du Ă€r hos en vĂ€n och dom inte har den kanalen som programmet gĂ„r pĂ„? Inga problem! AnvĂ€nd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, anvĂ€nd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern pĂ„ samma HD som Air video har tillgĂ„ng till sĂ„ Ă€r det bara att börja spela upp filen pĂ„ iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volĂĄ , ni kan nu titta pĂ„ kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 pÄ att man kan streama den pÄgÄende inspelade filen direkt utan man mÄste kanske vÀnta tills den spelat in klart innan man kan kolla, nÄgon annan kanske kan svara pÄ det)

VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det Àr med den nya)

Kungligt svar TACK! Ja, förmodade att det var just Minimac som krÀvs för dagen för att klara biffen. Dock Àr det vansinnigt mycket pengar just nu och fÄr svÄr o motivera för frugan. Riktigt kul anvÀndningsomrÄden du kommit pÄ Eqwz! Bara att sÀtta igÄng o spara dÄ till en Ipad + Minimac + ev Iphone puh!

Postad 12 July 2010 - 21:31

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0
Hittade min f.n. mest optimala lösning alldeles runt hörnet, i denna trÄd.
Det skulle alltsÄ vara Windows, XBMC och denna app.

Postad 13 July 2010 - 02:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0

Hittade min f.n. mest optimala lösning alldeles runt hörnet, i denna trÄd.
Det skulle alltsÄ vara Windows, XBMC och denna app.

den finns Àven för iphone/itouch och iPad

http://www.collect3....au/xbmc-remote/

Postad 16 July 2010 - 11:12

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlĂ€gg
  • 0
Japp den kör jag med ! Funkar kanon att styra/browsa XBMC med.

För Spotify kör jag Remoteless- som funkar helt ok.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.