Reklamation av 42PX80E
24 svar till detta ämne
Postad 12 oktober 2010 - 10:47
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej!
Tänkte reklamera min TH-42PX80E, garantin gick ut i juli men har fortfarande reklamationsrätt. Felet är som sådant att hdmiingångarna fungerar ej, eller rättare sagt, jag får inte fram någon bild via hdmi-ingången när jag kopplar in datorn. Datorn hittar tvn som extern skärm men det är svart skärm på tvn, ibland blinkar den till för att ändra skalan men blir svart igen.
Vill bara höra om det är någon annan som haft liknande fel? Eller om jag kan åtgärda det själv på något enkelt sätt så att jag inte skickar in den till reklamation i onödan.
Mvh Gustaf
Postad 12 oktober 2010 - 10:53
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
Är det samma sak med andra källor som du kopplar till hdmi?
Postad 12 oktober 2010 - 11:17
driver x
-
driver x
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Dundermunken du får ta och ge oss lite mer info.
Vad är det för dator Laptop märke? stationär vad för grafikkort? är det hdmi till hdmi (dator till tv) lr har du någon konverter tex dvi till hdmi.
Och som Oliven skrev har du någon annan hdmi källa inkopplad?
Jag misstänker dock att din dator skickar ut en signal som din tv inte fixar, testa med att ställa in datorn att skicka ut 1024x768 då det är din tv´s maximala upplösning
Postad 12 oktober 2010 - 11:21
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
1024x768 då det är din tv´s maximala upplösning
och aldrig mer än 60hz för då blir det ingen bild.
Postad 12 oktober 2010 - 13:49
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag kör hdmi till hdmi, saken är den att det har fungerat felfritt i två år och helt plötsligt börjar den tappa bild och nu går det inte få igång alls, har provat med två olika sladdar samt två olika datorer som båda två har varit testade tidigare på tvn, har även provat med ps3an och det fungerar inte där heller. Har konstaterat att det är tvn som är fel, jag vill bara dubbelkolla på forumet om det kan vara några inställningar eller om man kan göra någon återställning på tvn så det inte blir att jag skickar in den i onödan och får stå för verkstadskostnader samt frakt.
Postad 12 oktober 2010 - 13:59
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
ok. Det är inte helt ovanligt att korten som styr hdmi ingångarna packar ihop. Kan ju vara något sådant som hänt.
Postad 12 oktober 2010 - 14:39
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Förmodligen lika bra att skicka in skräpet då, den har ju bara stått, jag har ju inte vart och grejat något med den så kan ju inte vara jag som har gjort något..
Postad 12 oktober 2010 - 15:03
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Lycka till och rapportera gärna här i tråden hur det går.
Vet inte om de kommer räkna det som ursprungligt fel, eller som förslitning. Reklamationsrätten gäller ju bara ursprungliga fel. Bara så du är beredd.
Postad 19 oktober 2010 - 12:07
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Snackade med panasonicsupporten idag för att kolla så det inte är något jag kan göra för att åtgärda felet.
Utav han fick jag höra att man inte kan koppla in en dator via hdmi till tvn för att det skulle förstöra HDMI kortet i tvn p.g.a. spänningskillnader från datorns grafikkort. Känns ju dock som att det är bullshit med tanke på att datorn har en hdmiutgång samt att det har funkat i två år utan problem och att alla jag känner med denna tvn kör dator till den, många använder den som skärm...
Han hävdade att det står i manualen men har nu plöjt igenom hela manualen jag hittade på internet och det står inte ett dugg om det vad jag kan se.
Någon som har några reflektioner över detta?
Postad 19 oktober 2010 - 12:35
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3 008 inlägg
Låter som ett dåligt försvarstal bara från Panasonic.
Postad 19 oktober 2010 - 12:51
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Bara prova reklamera.
Lät dig inte skrämmas av nån supportnisse som förmodlien inte vet vad som är bak å fram på en tv
Redigerat av moparman, 19 oktober 2010 - 12:51.
Postad 19 oktober 2010 - 13:09
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ne jag misstänker också att det är rent skitsnack, och skulle det vara så borde dom informera extremt mycket bättre så isf blir det att ta till konsumentombud! Ska lämna in skräpet på närmsta lagershop så löser det sig nog, behöver ju dock inte understryka att jag kört med dator, dom har ju sina insnöade bestämmelser oftast så att dom kan vrida "den la bara av" till "jag gick loss med hammaren och njöt av det!"
Postad 19 oktober 2010 - 13:46
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Säg bara att du skött den enligt instruktionsboken och den har stått på samma ställe hela tiden.
Och att du nu skulle testa att koppla in hdmi och att de inte funkade..
Ska igentligen inte spela nån roll men...
Reklamerade en Sony bakprojetv som var 2 pr å 10 månader där de var nå knas med optiken..
Inga problem..
Postad 19 oktober 2010 - 19:35
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Kikade i min bruksanvisning idag och på sidan 48, under HDMI-anslutning, står det att den inte förväntas användas med en PC, hitta det den som kan... Vet att det i tråden för PX70 och även PX80 står om många andra som har drabbats av samma problem sök i de trådarna får du se om andra fått hjälp av Panasonic, jag har för mig att jag läst om det, jag har provat med PC men kör film via mediespelare (WDHD) för säkerhets skull.
Skönt att man skaffat en LG PK350 till filmrummet, där vågar jag köra PC...
Postad 19 oktober 2010 - 20:09
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Har haft exakt samma problem med min och jag pajade två stycken HDMI ingångar. Det är det att EDID datan som tvn skickar ut vad den stödjer för upplösningar och vad det är för tv och så vidare går sönder. HDMI ingången går sönder när drar ut kabeln från grafikkortet först istället för TVn först. Fungerade för mig i flera månader tills jag skulle byta ut några fläktar i datorn så hips vips så slutade HDMI ingången att funka. Sedan ett tag senare gjorde jag exakt samma sak så slutade den andra att fungera. Ringde även Panasonic support och dom sa exakt samma sak och hänvisade till bruksanvisningen HMDI ingångarna förväntas ej att användas med PC... Men de sa att det går att koppla till datorn på nyare Panasonic, då brukar det oftast stå DVI in bak på TVn. Tycker det är extremt dåligt att man inte kan koppla in en dator till tvn, en 2008 års modell.
Postad 29 oktober 2010 - 09:16
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
det var inget roligt att höra.har haft min i 2 år nu kollar mycke svt play från datan via hdmi till teven .även filmer men än så funkar det utan problem.men man kanske får tänka om
Postad 29 oktober 2010 - 16:20
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Nej det var inge roligt  jag blev inte så munter då jag märkte att två HDMI portar hade gått sönder.
Jo du får vara försiktig och alltid vara noggrann med att dra ut från tvn först annars kanske du har oturen att den pajar.
Postad 29 oktober 2010 - 18:29
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Är det samma risk om man kör genom en förstärkare? Använder Onkyo TX-SR607.
Postad 22 november 2010 - 17:49
Unregistered6c3ecbc2
-
Unregistered6c3ecbc2
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har nu fått tillbaka tvn, det var inte några som helst problem, dom bytte ut huvudkortet så nu ska den nog hålla ett tag till =)
kommer att fortsätta att köra med datorn inkopplad, däremot vara mer försiktig och stänga av tvn innan jag rycker datorn.
Trodde ej att dom hade lagat den när jag först fick tillbaka den men visade sig att båda mina hdmi-kablar hade gått sönder, har köpt två nya från dustin och det funkar galant igen!
Hittade också det i bruksanväsningen, stog ju med jävligt liten text med tanke på att det pajar tvn!
Postad 16 december 2010 - 15:16
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Halloj!
Efter ca 2,5 års trogen tjänst (dock hade jag räknat med längre) så pajade min PX80 när jag satt och spelade GT5 på PS3.
Satt och spelade i godan ro då plötsligt allting slocknade - TVn, PS3an, stereon. Visade sig att en propp hade gått men när jag väl bytt propp så ville inte TVn starta igen. Efter det vanliga gröna blinkandet när man slår på strömmen så började den röda lampan blinka 10 ggr, sedan händer inget och det går inte att starta TVn.
Testade att koppla den till ett annat vägguttag som sitter under en annan propp men den startar inte där heller.
Har testat att dra ut alla HDMI-sladdar och dyligt utan framgång...
Har pratat med Dustin och de säger att de ska ta in den för undersökning av reklamation - dock är jag lite orolig att de ska mena att det inte är fel på själva TVn utan att det är yttre påverkan... typ överbelastning i elnätet eller något.
Killen på Dustin var sjysst, han tyckte inte att det var mitt fel om proppen gått utan att jag använt den normalt, vilket jag visserligen har - hoppas att killarna på verkstan håller med bara.
Någon som har erfarenhet av liknande situationer och vet hur det brukar gå?
Postad 17 december 2010 - 08:29
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1 062 inlägg
Det brukar inte vara några problem, eftersom du fortfarande har reklamationsrätten kommer du precis som Dundermunken få tillbaka din TV reparerad. Troligtvis är det nätdelen som gått sönder och orsakade att proppen gick, inte tvärt om.
Redigerat av SwiftingSpeed, 17 december 2010 - 08:29.
Postad 01 mars 2011 - 14:39
equlibrium
-
equlibrium
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Sållar mig i leden med icke fungerande PX80.
Har haft min sedan Januari 2009. Skaffade nyligen ny dator med HDMI-utgång. Har kört PS3 till port 1, Laptop till port 2 och DVD till port 3. Allt funkade bra tills igår morse. Nu funkar inget... Har bytt alla kablar fram och tillbaka, no luck.Otroligt frusterande då jag precis fick hem Killzone 3.
Köpte min via NetonNet. De har ju bara två års (tror jag) garanti.
Vad kostade det att laga problemet? Är det lönt? Ska jag köpa ny tv istället?
Tacksam för svar!
Postad 17 april 2011 - 12:23
Unregisteredc9734b6c
-
Unregisteredc9734b6c
-
Rookie
-
8 inlägg
Samma problem här..
Har haft inkopplad från min stationära (hemmabygd med Geforce GTS8800) till och från och spelat massa spel tittat film etc i två års tid utan problem. Nu nyligen bytte jag CPU-fläkt och grejjade lite med datorn och sen kopplade jag in via DVI -> HDMI igen till TVn som vanligt då blev det en liten gnista. Försökte efter detta titta från TVn till datorn då blir bilden lila/grön på ett konstigt sätt, man ser bilden som vanligt men helt oanvändbart. Resterande HDMI-portar är också döda och visar ingen bild, man ser att den försöker hitta (texten HDMI1 blinkar till då och då) men inget händer, har prövat återställa TVn etc. Får ta och ringa Panasonic och hoppas på det bästa, inte direkt berätta hur detta skedde..
Postad 17 april 2011 - 12:56
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
ett litet tips till alla här, egentligen ska man aldrig koppla in hdmi kontakter i en apparat som är igång då det går ström genom hdmi och man kan ha sönder saker om stömmen är på.
kan ju vara något sådant som är problemet på px80.
så stäng av allt innan ni pillar med hdmi kontakterna.
detta gäller alltså allt med hdmi. rent teoretiskt alltså.
Postad 18 mars 2012 - 10:52
Estremo
-
Estremo
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag lyfter denna tråden då även jag har råkat ut för detta nu. Köpte min TH37PX80EA i slutet av 2008 så reklamationstiden har gått ut och jag antar att Panasonic inte vill ta på sig detta även om det verkar vara ett känt fel.Jag kör DVI-HDMI från datorn till tv:n och får inte längre någon bild. Datorn känner av att tv:n är inkopplad och även tv:n känner av att den har en bildkälla på den HDMI-ingången. Jag har kört datorn på HDMI 3 ända sen jag köpte tv:n då det är den enda porten jag lyckats få bild till.På HDMI 2 får jag dock ett grönt blurr men det syns att det är bilden från datorn den får in. Har varit så sen jag köpte tv:n och denna port lyckas alltså fortfarande få nån form av kontakt även efter att den tredje dog. På andra datorer jag testat med både DVI-HDMI och HDMI-HDMI får jag dock ingen bild alls på någon av portarna. Samma sak där dock, de känner av att de är anslutna till varandra.Felet uppstod efter att kabeln ramlat ur från datorn, troligen medan tv:n var på. Tror ni att det är samtliga HDMI-portar som gått sönder eller är det bara just den som datorn var inkopplad till då? Det är svårt för mig att ta reda på eftersom det bara är den tredje jag lyckats få bild till även tidigare.Vad är det egentligen i tv:n som går sönder? Har tittat runt lite och hittar allt från Y-SYS-kort, main board, SU board, buffer board osv. Om det är möjligt att ta reda på vad det är som behöver bytas och det går att få tag på så vill jag gärna försöka laga den.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|