Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är "skälig tid" i konsumentköplagen?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2010 - 12:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Konsumentköplagen säger:
" Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. "

Min undran är naturligtvis vem och vad som bestämmer "skälig tid"?
Jag som kund har naturligtvis en annan syn på skälig tid än vad företaget/tillverkaren har.
Går min vara så sönder, så vill jag ju ha den utbytt direkt, men det är ju inte skäligt att få den utbytt direkt på dagen trots allt...

Så vad är skälig tid? Spelar det någon roll vilken typ av produkt det är för att bedöma "skälig tid"?
I mitt fall nu så rör det sig om en projektor, tre(3) veckor har gått sedan jag lämnade in den och allt jag får höra är att "det är på gång"...

Redigerat av Falcy, 19 November 2010 - 16:46.

Postad 19 November 2010 - 15:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Skulle nog säga att 3 veckor är gränsen för mig. Därefter är det dags för säljaren att börja fundera på en annan lösning.

Postad 19 November 2010 - 15:59

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Skulle nog säga att 3 veckor är gränsen för mig. Därefter är det dags för säljaren att börja fundera på en annan lösning.

Jag håller med. Tre veckor får anses vara skälig tid.

Postad 19 November 2010 - 16:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Ja, 3 veckor är vad jag tycker också, särskilt eftersom jag inte fått någon information alls...hade jag fått information att då eller då kommer den, så hade jag kunnat acceptera 5-6 veckor men nu vet inte ens Infocus själva var den är eller hur lång tid det kommer ta...

Fick kontakt med Kai på Infocus Sverige idag och allt han kunde säga var att "en projektor är beställd från Tyskland". Och denna beställning skedde den 5:e November, samma dag som Hi-Fi Klubben fick RMA#.
Han kunde inte svara på om det var en "bättre begagnad" eller en helt annan modell heller...

:unsure:

Redigerat av Falcy, 19 November 2010 - 16:49.

Postad 19 November 2010 - 17:51

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Verkar inte vara någon vidare koll tycker jag.
Om de sen har beställt en proj. för två veckor sedan så borde den väl vara framme vid det här laget, kan man tycka.

Postad 19 November 2010 - 18:48

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Visst är det trist. Och jag kan inget göra, känner inte att jag vill klaga för mycket eller lägga allt på Hi-Fi Klubben heller. Både Tom och Jocke gör allt de kan, men...

Postad 20 November 2010 - 00:50

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Tja det är väl bara att säga som det är.
Att du vet att det inte är deras fel men som representater för försäljningen och Infocus så är det på deras axlar det hamnar på att ordna "problemet".
De skulle ju kunna låna ut en demo-proj eller dyl. under tiden ?
Sen får de dra det med Infocus och begära kompensation för att Infocus har taskig koll på tider och deras produkter.
Fixar inte Infocus det så är det väl inte långt ifrån att Hifi-Klubben får se sig om efter andra leverantörer.

Postad 20 November 2010 - 01:04

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hej,
tråkigt att du råkat ut för denna väntan...och i ovisshet.
Skulle råda dig till att kontakta Konsumentrådgivaren i din Kommun. De kan säkert svara på vad som är skälig tid i ett sådant här fall.

När du fått ett relevant svar därifrån kan du sätta bättre press på dom.

Själv väntar jag på en ny projektorduk (omleverans) fr Grandview. Jag får den om en månads tid men jag är ju inte utan duk i mellantiden så jag lider inte på samma sätt som du gör.

Redigerat av Unregistered14e418df, 20 November 2010 - 01:06.

Postad 20 November 2010 - 08:35

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
4veckor är skälig tid, alt 5 veckor om du får en likvärdig låneapparat. Har för mig att jag har läst detta i samband med något ARN ärende eller vad det var... Men allt som ARN skriver är ju inget annat än rekommendationer.

Postad 20 November 2010 - 15:46

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

De skulle ju kunna låna ut en demo-proj eller dyl. under tiden ?

Jag har frågat, svaret är nej.

Redigerat av Falcy, 20 November 2010 - 15:46.

Postad 20 November 2010 - 16:02

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Då skulle jag kolla som ekon säger vad skälig tid är enligt konsumentköplagen.
Om det visar sig att du kan sätta mer press så gör det, du har betalat för en vara som är defekt och de kan inte fixa den inom rimlig tidsperiod.
De vill inte kompensera dig på något sätt (ex. låna ut en proj) då är det dags att anmäla till ARN eller kräva ett återköp eller dyl.

Om inte ens leverantören kan få fram ett datum så är det ju sjukt pinsamt.

Postad 20 November 2010 - 16:16

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Om inte ens leverantören kan få fram ett datum så är det ju sjukt pinsamt.

Eller hur? Dock är det dagens sanning.
Kai på Infocus "skyllde" på leverantör i Tyskland och att Infocus håller på att flytta osv...

Postad 20 November 2010 - 22:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Sånt där är bara ursäkter när man inte vet.
Man försöker köpa sig tid.

Postad 20 November 2010 - 23:27

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag lånar tråden lite . Jag har väntat på nya basar till mina Klipsch F3 nu i nästan 2 månader och fick vänta nästan lika länge på lagningen av Slutsteget som har vart in 3 gånger nu , men när den dök upp i förr går så var det ett annat fel på den än det ursprungliga . Vad har jag för rätt har jag rätt till ett nytt steg den gick söder första gången innan den var ett år den har den strula hela tiden .För mina första högtalare har jag inte fått en spänn i ersättning då basarna brann i dessa med och i veva nr 2 köpte jag nya högtalare fick lite rabatt på grund av att mina tidigare brann upp .Nu skall det ta 3-4 veckor innan dom får hem delar till slutsteget igen är något trött på skiten nu tycker jag väntat tillräckligt dom på AV-tekink får man svar av men det tar lång tid för dom jag köpte sakerna av att svara har inte fått svar än om slutsteget maila i torsdags när jag hämta den och den var trasig igen .
MVH Reijo

Postad 21 November 2010 - 04:05

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Så vad är skälig tid?

I lagens förarbete skriver lagstiftaren följande om "skälig tid":

Den erbjudna rättelsen skall ske inom skälig tid. I annat fall kan köparen kräva prisavdrag eller häva köpet. Tiden skall räknas från reklamationen och säljaren skall i princip vara beredd att omgående ta hand om varan och skyndsamt reparera den, om han vill utnyttja sin rätt all avhjälpa felet. Vissa fel är dock sådana att felsökning kan ta viss tid i anspråk och det kan krävas en tids provdrift för att fastställa t.ex. ett periodiskt återkommande fel i en tv-apparat. En annan anledning till att ett avhjälpande kan ta längre tid i anspråk är att varan måste sändas tillbaka till fabriken eller till en serviceverkstad på annan ort. Om det inte är fråga om några särskilda förhållanden av det angivna slaget eller liknande, bör en köpare normalt kunna räkna med att avhjälpandet skall klaras av på ett par dagar från det säljaren fick hand om varan. Om köparen måste vara utan varan i mer än en vecka, bör det i regel kunna krävas att säljaren ställer en ersättningsvara till köparens förfogande under reparationstiden. Detta gäller givetvis inte när det är fråga om en vara som köparen ändå inte skulle ha använt under reparationstiden, t.ex. när användningen är säsongsbunden. I ett sådant fall bör säljaren också medges en större tidsmarginal för reparationen.

En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer. Även i den situationen lär man emellertid i regel ganska snart nå en gräns där ytterligare reparationer får anses medföra sådana olägenheter för köparen att denne har rätt att avböja säljarens erbjud­ande om reparation.

Postad 21 November 2010 - 09:18

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Då kan man ju direkt konstatera att det rör sig om s.k "särskilda förhållanden", vilket gör det oklart vilken tidsrymd man pratar om... Idag är det inte många butiker som har egen verkstad utan det skickas ju nästan alltid till en verkstad (som inte allt för sällan även ligger på annan ort). Dessutom tar det ju i regel några dagar innan saker blir skickade till verkstaden då man gärna inte skickar hemelektronik med posten och man har inte servicehämtningar varje dag.

Postad 21 November 2010 - 10:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Dessutom tar det ju i regel några dagar innan saker blir skickade till verkstaden då man gärna inte skickar hemelektronik med posten och man har inte servicehämtningar varje dag.

Så kan det absolut vara, men inte i mitt fall, eftersom Infocus inte ville felsöka projektorn utan den skulle bytas ut, så Klubben behöver/behövde inte skicka in min projektor, innan det kommer en ny.
När min "nya" projektor från Infocus kommer till Klubben finns där en fraktsedel till min trasiga projektor, så den går så att säga med vändande post.
Och som sagt, den 5 November beställer Infocus Sverige(Kai) en projektor från "lagret i Tyskland".
Kai säger att han inte kan "se" vad som händer i Tyskland, därför får jag ingen information. Hade Kai velat "se" så hade han naturligtvis kunnat fixa det...men skyller istället röran på att "vi flyttar" och "det kommer bli bättre om några veckor".

Redigerat av Falcy, 21 November 2010 - 10:57.

Postad 21 November 2010 - 13:57

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

I lagens förarbete skriver lagstiftaren följande om "skälig tid":

Ok detta var ju bra att veta då har dom ju inte skött någe alls på ett bra sätt . När man får vänta 2 mån på nya delar och skiten går sönder gång på gång . Skall försöka få tag på dom i morgon försöker ringa men antingen är det tel svar eller upptaget eller inge svar alls .

Postad 22 November 2010 - 11:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
De flesta verkar vara på min linje, att i mitt fall så är 3 veckor "skälig tid".
På Fredag har det gått 4 veckor.
Jag får inga svar, vare sig från tillverkare eller Klubben.

Har ni några konkreta tips eller råd, vad ska jag göra? Var ska jag vända mig?

Postad 22 November 2010 - 13:55

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

De flesta verkar vara på min linje, att i mitt fall så är 3 veckor "skälig tid".
På Fredag har det gått 4 veckor.
Jag får inga svar, vare sig från tillverkare eller Klubben.

Har ni några konkreta tips eller råd, vad ska jag göra? Var ska jag vända mig?

Visst är det drygt med att inte få svar och så . Ring konsumentombudet i kommunen din .

Postad 27 November 2010 - 10:30

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Får du inget svar som är vettigt så tycker jag du skall vända dig till tv-programmet PLUS. Dom hade ett "fall-KARIN" i veckan. Då gällde det DUSTIN.

Tror det har avsedd effekt men det är ju synd om det skall behöva gå så långt att man måste dra det dit...

Postad 27 November 2010 - 17:54

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Ring din konsumentvägledare och förklara läget. Brukar jag göra när jag har strul på jobbet, för att få mina kunder så nöjda som möjligt. Då blir det nog fart på dina prylar med :o

Postad 01 December 2010 - 09:13

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ca 3 veckor i de flesta fall.

/ Ulf

Postad 13 December 2010 - 19:47

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Verkar som att en del här tror att dom håller ut på det för att dom tycker att det är roligt, dom gör nog vad dom kan ska du se.

Sen står det inte ett dugg om servicetid i KKL, denna omnämns bara som praxis i ex. ARN utlåtande. Sen detta med att på något sätt försöka "skrämma" med instanser som konsumentvägledare är ju pinsamt. Det du kan göra är ju att dra det till ARN, men det tar nog bra mycket längre tid än att vänta på att den blir klar.

Postad 14 December 2010 - 12:59

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Verkar som att en del här tror att dom håller ut på det för att dom tycker att det är roligt, dom gör nog vad dom kan ska du se.

Sen står det inte ett dugg om servicetid i KKL, denna omnämns bara som praxis i ex. ARN utlåtande. Sen detta med att på något sätt försöka "skrämma" med instanser som konsumentvägledare är ju pinsamt. Det du kan göra är ju att dra det till ARN, men det tar nog bra mycket längre tid än att vänta på att den blir klar.

Om det nu är mig du menar så håller dom nog på och tröttar ut mig och inget annat .
Hade dom velat få fram delar och skött sig med att svara på mail och tel så hade jag inte sagt någe men nix .
Och detta med reservdelar om det inte finns här i landet då kan dom ju ta och ringa till Klipsch direkt och beställa från USA så enkelt är det men oviljan tar nog överhanden i det här fallet .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.