Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppskalning av icke-anamorfisk dvd?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2011 - 15:41

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag postade detta inlägg i tråden "Pioneer G9, tekniska frågor..." för ett tag sen, men fick ingen respons. Det kanske går bättre om jag skapar en ny tråd...?

Min tv är en Pioneer KRP-500A, och min blu-rayspelare är också en Pioneer, BDP-23FD.

Jag har funderat lite på upplösningen som blu-rayspelaren skickar ut, och TV'ns bildformat.
Blu-rayspelaren har jag ställt i upplösningsläget AUTO, vilket innebär att dvd skalas upp till 1080. Då använder jag bildformatet Punkt för Punkt på TV'n.

Men när jag ser på en icke-anamorfisk dvd, så verkar inte detta upplägg vara helt okej. Bilden som skickas till TV'n verkar då vara i 16:9-format, även om dvd'n är icke-anamorfisk. Och därmed blir bilden "förvrängd", bildformatet blir inte korrekt.

Hittills har jag i dessa situationer ställt om blu-rayspelaren till läget Source Direct, dvs den skalar ej upp dvd'n utan skickar ut den upplösning som är på skivan. Då kan jag köra bildformaten Wide (Bred) eller 4:3, och bilden ser korrekt ut på TV'n.

Nu till mina frågor:

* Är det korrekt uppfattat att en icke-anamorfisk dvd får fel bildformat om den skalas upp till 1080?

* Kan det kanske finnas någon inställning på blu-rayspelaren som gör att jag kan köra upplösningsläget AUTO även för icke-anamorfisk dvd, men behålla 4:3-formatet? Eller är det sätt jag gör i nuläget, att ändra till läget Source Direct för icke-anamorfisk dvd, det enda sättet att få rätt bildformat på TV'n?

Alla tips/tankar/idéer mottas med stor tacksamhet. Mvh Daniel

Postad 01 January 2011 - 17:40

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Har du provat att ändra "4:3-video out" från "Full" till "Normal" i BD-spelaren?

Postad 01 January 2011 - 21:34

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Slayer: Det där låter som en intressant inställningsmöjlighet, som jag inte har koll på. Ska kolla upp saken snarast. Stort tack för tipset!

Postad 02 January 2011 - 14:49

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Visst, det där gjorde susen. Lite irriterad på mig själv, att jag inte lyckades få till det här på egen hand. Återigen, tack för hjälpen Slayer! Nu beter sig blu-rayspelaren som jag vill att den ska.

Postad 02 January 2011 - 21:02

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Skönt att det ordnade sig, kan själv heller inte med förvrängda bilder. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.