Min tv är en Pioneer KRP-500A, och min blu-rayspelare är också en Pioneer, BDP-23FD.
Jag har funderat lite på upplösningen som blu-rayspelaren skickar ut, och TV'ns bildformat.
Blu-rayspelaren har jag ställt i upplösningsläget AUTO, vilket innebär att dvd skalas upp till 1080. Då använder jag bildformatet Punkt för Punkt på TV'n.
Men när jag ser på en icke-anamorfisk dvd, så verkar inte detta upplägg vara helt okej. Bilden som skickas till TV'n verkar då vara i 16:9-format, även om dvd'n är icke-anamorfisk. Och därmed blir bilden "förvrängd", bildformatet blir inte korrekt.
Hittills har jag i dessa situationer ställt om blu-rayspelaren till läget Source Direct, dvs den skalar ej upp dvd'n utan skickar ut den upplösning som är på skivan. Då kan jag köra bildformaten Wide (Bred) eller 4:3, och bilden ser korrekt ut på TV'n.
Nu till mina frågor:
* Är det korrekt uppfattat att en icke-anamorfisk dvd får fel bildformat om den skalas upp till 1080?
* Kan det kanske finnas någon inställning på blu-rayspelaren som gör att jag kan köra upplösningsläget AUTO även för icke-anamorfisk dvd, men behålla 4:3-formatet? Eller är det sätt jag gör i nuläget, att ändra till läget Source Direct för icke-anamorfisk dvd, det enda sättet att få rätt bildformat på TV'n?
Alla tips/tankar/idéer mottas med stor tacksamhet. Mvh Daniel
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?