Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire True subwoofer TS-EQ10

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2011 - 12:36

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har införskaffat mig en Sunfire nu och i väntan på resten av högtalarna så undrar jag om den presterar lika bra som jag har hört av alla jag snackat med som är insatta i branchen =)
Och ja! jag köpte grisen i säcken =) men tror inte jag blir besviken..men den är ju onekligen liten alltså..men men..det blir nog bra =)
Så..skakar den ner snön från taket? eller har jag spenderat massa pengar i onödan? :)

/Martin

Postad 02 January 2011 - 12:39

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
En arbetskamrat har haft sin en dryg vecka, han är nöjd, har inte hört den riktigt än

Postad 02 January 2011 - 14:08

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Den är ju helt ok för att vara så liten, men kan inte mäta sig med en "riktig" sub för dom pengarna.
Men sitter man i samma sits som jag och inte kan ställa in 2 st Svs så får man nöja sig med det man får.
Har själv 2 st Infinity Cascade 15. Spelar jättebra, men kollar man deras ordinarie pris på 13 k styck så går det ju att få betydligt bättre ljud.

Postad 02 January 2011 - 16:44

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har införskaffat mig en Sunfire nu och i väntan på resten av högtalarna så undrar jag om den presterar lika bra som jag har hört av alla jag snackat med som är insatta i branchen =)
Och ja! jag köpte grisen i säcken =) men tror inte jag blir besviken..men den är ju onekligen liten alltså..men men..det blir nog bra =)
Så..skakar den ner snön från taket? eller har jag spenderat massa pengar i onödan? :)

/Martin

Hej Martin
Jag har en TSEQ12 och kan hjälpa dig med några tips för att snabbare få allt kalibrerat.
Nu är följande inställningar de jag kommit fram till i mitt rum - du har säkert andra förutsättningar men något kan du säkert använda:

Jag kalibrerade såhär: ( kopplad till en 7.1 receiver)
Subben placeras diagonalt i ett hörn ( som i instruktionsboken) kör autokalibrering, micken i sweetspot.
Om du har receiver med eq, kör den, med subbens eq ställd på 0%
Jag kör 100% eq ( subbens egen) till musik - då jag har golvare i front som klingar av vid ca 55hz delas subben vid ca 45-50hz. Receiverns audessey ifrån.
Till film kör jag receiverns audessey aktiverad, subbens eq på 0.
( jag har provat att ha båda eq aktiva samtidigt, men det blir aningen tamt i mitt rum...)
Försök skicka en hyffsat hög signal från receivern, 0db eller högre, du kan då ställa subbens gain lite lägre - jag upplever att det låter bättre.
Montera SD dämpfötter, annars flyttar subben omkring - allt skakar & skallrar.. med SD blir det tight och stabilt.

Hur låter det då??? ( här spelar givetvis resten av anläggningen roll)

Jag har just nu en Nad t785 receiver, Monitor audio rx8 + center/surr. Marantz 7600 Dvd/cd, Pana BD80 bluray & Rega P7 skivspelare - en anläggning som driver på bra, och här hänger verkligen sunfire med!
Till film får man en superstabil bas med en grym attack, och en kraft som är påtaglig, men det är nog till musik jag är allra mest imponerad...
Att spela högt med eq´n aktiverad låter mkt bra, den speciella klick man ibland kan höra i bastrumman återges som det vore "live" utan att något grumlar eller stör - så roligt att dra på, låter "rent" & kraftfullt - bastrumman trycker verkligen till i bröstet. Lyckas att nästla sig in mitt i ljudbilden, sitter klockrent mitt emellan frontarna, trots att jag har min placerad i det ena bakre hörnet av rummet.

Tror helt säkert att du blir nöjd - jag tänkte faktiskt köpa eq10 - men kunde inte leveraras då, så jag fick en eq12 till nästan samma pris!!!

Lycka till, Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 03 January 2011 - 00:21.

Postad 02 January 2011 - 22:01

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tack Jörgen för ett bra svar! =)

Kommer själv ha Audiovector Si3 standard som resten av 5.1 systemet så basen kommer vara till enbart film som det ser ut nu =)
Kommer att få hjälp med kalibrering av allt av en kille där jag köper hela anläggningen.
Kommer inte att kunna ha basen som du har den utan får köra på alternativ nr 3 i boken man fick med..där den spelar längs med väggen som duken sitter på så att säga..får prova mig fram helt enkelt =)

/Martin

Postad 03 January 2011 - 00:09

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Tack Jörgen för ett bra svar! =)

Kommer själv ha Audiovector Si3 standard som resten av 5.1 systemet så basen kommer vara till enbart film som det ser ut nu =)
Kommer att få hjälp med kalibrering av allt av en kille där jag köper hela anläggningen.
Kommer inte att kunna ha basen som du har den utan får köra på alternativ nr 3 i boken man fick med..där den spelar längs med väggen som duken sitter på så att säga..får prova mig fram helt enkelt =)

/Martin

Får du möjlighet ska du absolut prova 2.1 till musik, så jäkla bra låter det!!!! ( det är här subbens eq kommer till sin rätt)

Postad 04 January 2011 - 20:24

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Får du möjlighet ska du absolut prova 2.1 till musik, så jäkla bra låter det!!!! ( det är här subbens eq kommer till sin rätt)

Köper Audiovector just för hifi biten så det ska jag absolut! =)
Hade dock tänkt att köra helt utan baslåda..räcker gott och väl när jag lyssnat på dom iallafall =)
Men ska aldrig säga aldrig! kul att prova sig fram!

/Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.