Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elac vs. Dali Mentor?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 May 2011 - 20:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Jag är sjukt såld på Mentor 6´s ljudegenskaper men tycker att dom är dom fulaste högtalarna på marknaden, har läst att Elac verkar få samma beröm som Mentor men är det nån som har lyssnat och jämfört och vilken modell är mest lik Mentor isf?
Även tips på andra märken och modeller tas emot.

Jag ska iväg och lyssna själv nån dag men det kan vara bra att ha ett hum innan vilken modell man ska sikta på isf.

Postad 27 May 2011 - 21:11

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
det där kan bara du avgöra..lyssna i ditt egna rum är den enda vägen till nirvana.

Postad 27 May 2011 - 21:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

det där kan bara du avgöra..lyssna i ditt egna rum är den enda vägen till nirvana.

Det måste väl vara nån som tycker att en viss högtalare påminner mycket om Mentor, i slutändan är det så klart jag som avgör men i jakten kan tips vara guld värt.

Postad 27 May 2011 - 23:18

mrmaza
  • mrmaza
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag skulle inte påstå att Elac är speciellt lika Mentor. Det enda gemensamma jag kan tänka mig är banddiskanten och lite av den karaktär konstruktionen medför. Mentor är betydligt ljusare i karaktären och definitivt med förförande vid första lyssning. Skulle dock våga påstå att Elac är mer balanserad och betydligt mer allround. Kolla in FS-247 så får du en högtalare som lirar riktigt bra. Till bättre pris än Mentor 6 dessutom.

Postad 28 May 2011 - 10:15

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag skulle inte påstå att Elac är speciellt lika Mentor. Det enda gemensamma jag kan tänka mig är banddiskanten och lite av den karaktär konstruktionen medför. Mentor är betydligt ljusare i karaktären och definitivt med förförande vid första lyssning. Skulle dock våga påstå att Elac är mer balanserad och betydligt mer allround. Kolla in FS-247 så får du en högtalare som lirar riktigt bra. Till bättre pris än Mentor 6 dessutom.

Ok, tack.

Då ska jag lyssna på den och se vad den går för.

Postad 28 May 2011 - 14:45

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

När jag köpte nytt för ett par år sedan var Mentor 6 länge med i matchen men det slutade med FS-247. Kan så här i efterhand inte riktigt säga vad skillnaden var. Här finns dock en uppenbar nackdel att Dali's högtalare bara finns hos Hifi-klubben, det blir svårt att göra direkta jämförelser. Jag är väldigt nöjd med mitt val, och även om ljudet är det viktigaste så spelade högtalarnas utseende även roll, de är ju trots allt en ganska dominerande möbel.

Kan dock bara instämma med föregående, ta inte våra ord för sanning, lyssna: noga och mycket, med din egen musik.

Postad 28 May 2011 - 21:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med mitt val, och även om ljudet är det viktigaste så spelade högtalarnas utseende även roll, de är ju trots allt en ganska dominerande möbel.

Kan dock bara instämma med föregående, ta inte våra ord för sanning, lyssna: noga och mycket, med din egen musik.

Tyvärr gick utseendet före förra gången jag köpte högtalare, blev ett par Amphion, lät bra tyckte jag när jag lyssna i butik men nu hemma så är dom inte ens i närheten av Mentor men dom är sjukt snygga och det skär i hjärtat när jag funderar på att byta ut dom.

Era ord är ändå värdefulla, hjälper mig i rätt riktning så jag slipper lyssna på 5-10 olika eller fler, kanske räcker med 2-3 olika.
Jag kör mycket film men vill ändå köra elektronisk dansmusik i dom också vilket Mentor var sjukt bra på med den detaljerande diskanten men fula med sin 70-80-tals look.

Postad 28 May 2011 - 21:41

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Du har inte möjlighet att låna hem kandidaterna för att se vad som passar bäst hemma hos dig?

Det som kan låta så förbannat bra i butik kan låta dassigt o kass i hemmet..
Personligen så slår jag ett slag för elac :)

Lycka till.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.