Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon AVR-1612

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2011 - 22:26

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Goddagens,

Som vanligt är det väl så att man får vad man betalar för. Är det någon här som äger en Denon AVR-1612 och kan svara på om OSD någonsin går att få över bilden? Nu måste den växla input-läge för att visa OSD = extremt irriterande att det tar 4-5 sek för den att växla över till en svart bild med OSD, och samma visa tillbaka när man ska fortsätta se på film.

För mig är det jobbigt eftersom jag har förstärkaren i ett annat rum än TV / Projektor, så då kan jag inte se volymnivåer, vilken ingång som är vald etc etc. Jag fumlar i mörkret hela tiden så att säga.

Går det inte är det väl bara å åka tillbaka och byta en gång till. 3:e gången gillt.

Tacksam för den vises ord.

Postad 02 October 2011 - 08:36

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Från batpigworld.com:
ON-SCREEN DISPLAY or GUI: This section allows you to set up options for the On-Screen Display (OSD) or Graphical User Interface (GUI). Note that the OSD will NOT overlay on top of HDMI and Component video sources! You must have a model with a full GUI to do have overlay. Please see the second question in the "General" section of the FADQ for a chart of which models have OSD vs GUI.

Postad 02 October 2011 - 08:53

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Men vafan Hi-Fi Klubben, jag bytte ju av den enkla anledningen.. suck.. bara åka å byta igen då..

Postad 02 October 2011 - 10:11

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
For all new xx12 models, the GUI will display and overlay any video signal via the HDMI output to the TV.

Postad 02 October 2011 - 10:48

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Du måste ha "video convert" aktiverad på den/de videokällor som du vill ha GUI:t. Annars kan inte receivern lägga GUI:t över bilden.

Postad 02 October 2011 - 19:16

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Nu blir jag ju bara lagom förbryllad. Hehe, vad innebär det att aktivera Video Convert måntro? Vad förlorar jag i den processen? Om det inte påverkar något, är det väl väldigt märkligt att den är inaktiverad som standard?

Postad 02 October 2011 - 20:16

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Video convert är den funktion som fixar uppskalning/omskalning av videosignaler.
Finns i menyn "input setup->video" på 3311:an. Kan inte menysystemet på 1612:an men det skiljer nog inte mycket. Leta efter videoinställningar.

Postad 02 October 2011 - 22:36

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Finns dessvärre inga sådana val att göras.. Det enda val jag kan göra är Video Processing, och då att välja mellan "Auto, Game och Movie". Det enda jag hittar som kan förklara varför OSD inte visas framför bilden, är:

"If 2D video is converted to 3D video on the television, the menu screen and status display on this unit are not displayed correctly. To view the menu screen and status display on this unit correctly, turn the television setting that converts 2D video to 3D video off."

Men då hör till saken att jag inte ens äger en 3D tv... Så det vore ju konstigt om nånting.

Redigerat av Herr Åhman, 02 October 2011 - 22:37.

Postad 03 October 2011 - 06:12

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Kollade hifiklubbens hemsida.
Tydligen har inte denna receiver uppskalning och saknar då den videoprocessor som krävs för att få gui:t ska läggas på bilden. Det verkar som 1912:an är den minsta receivern som klarar detta.
Tolkade informationen på batpigworld.com (som annars är en ypperlig guide för denon) som att 1612:an hade videokonvertering.
Kolla med hifi-klubben exakt hur det ligger till. Det kan finnas någon funktion/inställning i 1612:an som jag inte känner till.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.