Låter ju fint. Men bara som lite motvikt tänker jag jämföra med min egen NAS:

Fördelar:
Windows server, som bygger på samma plattform som Windows XP. Du kan installera allt som går att installera på XP.
Nu har jag väl aldrig tyckt att Windows server har varit enkelt att konfigurera, men det är ju min högst personliga åsikt.
Bittorent tex.
Det har min Synology-NAS också (och många andra med den).
Själv har jag installerat Plex på den (bygger på samma kodbas som XBMC) och Squeezecenter (Squeezebox serverprogramvara).
PMS funkar inte på min (för slö cpu), men många andra. Squeezebox finns.
Annars finns redan upnp/dlna inbyggt för mediaspelning.
Jepp, finns.
Jag har använt en popcorn hour och squeezebox mot den och det har aldrig krånglat.
Har inte testat just dem, men det skulle fungera.
Sen får man automatisk backup av alla anslutna datorer. Den körs varje dag så händer något så finns alltid en aktuell backup att återställa.
Jepp.
Nån smart algorithm gör att ifall man har samma fil på flera datorer så sparas bara en version av den, så backuperna tar betydligt mindre plats än om man kör separata backuper på varje dator. Gissningsvis så är 80-90% i varje dator samma, så man sparar alltså 80-90% per dator.
"Nån smart algoritm"? Du menar inkrementell backup? Som
alla backupprogram har?
Eller pratar du deduplication? Det är bra, min saknar det. FreeNAS har det dock.
De här färdigbyggda anpassade maskinerna är väldigt strömsnåla, så de kan vara igång dygnet runt utan allt för hög strömförbrukning.
Eftersom det är en bantad PC lär den fortfarande dra betydligt mer än en dedikerad NAS. Min drar 16 W med diskarna i viloläge.
Man får plats med många hårddiskar. Jämfört med många nas med 4 platser så blir det betydligt billigare.
Ja, den såg förhållandevis billig ut faktiskt.
Det finns något kallat drive pool eller om det var drive extender som bakar ihop alla hårddiskar till en enda stor.
Förmodligen något i stil med JBOD på en nas, men utan att behöva tänka på vilken sorts hårddisk det är, man kan blanda friskt med gamla hårddiskar och nya av andra storlekar och märken.
JBOD är skit, du förlorar allt om en disk pajar. RAID ska det vara (eller ännu hellre, som i FreeNAS fall, ZFS z-raid). De flesta NASar har någon form av hybrid-RAID som klarar diskar av olika storlek, min är en av dem (kallas där SHR). Även ZFS klarar olika stora diskar galant.
Man kan markera att vissa mappar ska dupliceras, dvs läggas kopior på andra diskar, så om en disk kraschar så finns datan ändå kvar.
Förmodligen något man kan fixa med raid, men raid kan vara krångligt och kräver att hela diskar dupliceras (ska väl också vara identiska diskar).
Här så spelar det ingen roll vilken disk det är och man behöver inte duplicera hela diskar.
Nej, du får nog läsa på om RAID, det är bara RAID 1 som "duplicerar hela diskar". RAID är inte krångligare än JBOD på något vis. Kör man vettig RAID behöver man inte lika med mapp-duplicering av säkerhetsskäl. Däremot kan man ju köra med replikering (mot en annan server eller NAS) ifall hela maskinen rasar. Bl.a. min stöder det.
Det finns en del färdigt inbyggt i den för att publicera tex fotoalbum som folk kommer åt från internet.
Jepp, got that.
Eftersom det ingår en dynamisk dnstjänst kan man alltid komma åt sina filer, musik, film från internet (skyddade av ett lösenord).
Jepp.
Man kan man fjärrstyra alla datorer i nätverket med hjälp av Windows remote desktop. Detta fungerar annars inte med home versionerna av Windows utan bara med de dyrare windowsversionerna.
Det här förstår jag inte meningen med. Vem har ens en skärm ansluten till sin NAS? Poängen är väl att göra det tvärt om isf?
För att komma åt filerna i iPhone kan man använda en massa olika program. Buzz player är ett av många. Det gör att jag kan se film, lyssna på musik, läsa dokument. Jag tror iFile och FileAid kan bläddra bland datormapparna och även program som tex Goodreader.
Eftersom det är en vanlig Windowsmaskin funkar allt som har med Windows vanliga fildelning (heter protokollet samba?).
Eftersom det även är en dnla/upnpserver så fungerar det även mot alla program som fungerar mot upnp/dlna.
Jepp, samma här.
Koppla ihop skrivaren med den så får du per automatik en skrivarserver du kommer åt från vilken dator som helst. Perfekt för vilken skrivare som helst, men även för äldre skrivare som saknar W7 drivrutiner. Här används XP's drivrutiner.
Jepp, skrivarserver finns.
Förmodligen finns det en fin xbmc-application till iPhone. Plex har en i alla fall som man kan fjärrstryra plex med, se på film direkt i iPhone mm.
Same, same.
För att spara mer ström ingår även programvara för att automatiskt starta/stänga maskinen vissa tider, tex att den alltid är på mellan kl 9-24 och resten av tiden i hibernate (djupt viloläge).
Jepp.
Nackdelar: Jaa, jag är lite kär i WHS så jag vet inte vad det skulle vara. Jag hade en nas en gång men den krånglade alltid och hade nån konstig linux i sig som jag aldrig begrep mig på. Det har inte hänt med WHS. Eftersom jag drabbats av virus nån gång som aldrig gick att rensa så har jag testat att återställa en backup och det tog ganska lång tid. Hade jag haft den lokalt i stället så hade det gått fortare. Men å andra sidan hade jag inte tagit backup varje dag eller haft plats för det, så det här var nog bättre ändå.
Hoppas du fått svar på dinaa frågor...
Verkar som en tråkig Linux-NAS du fick tag i. Linux är ju bara krångligt om man måste ge sig in i terminalen, och det behöver du inte med en modern NAS (ex. Synology). Kolla screencast här ex.
http://www.youtube.c...h?v=LHGmt80Ac5o (killen har rätt sövande röst dock

).
Personligen känns WHS med krångelvänligt, den kan ju ex. få virus. Det lär inte hända min NAS...