Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Finns det någon konkurrent till Dynavoice M65 i samma prisklass?

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 november 2011 - 14:29

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hejsan,

Har fått det stora förtroendet att hjälpa en kompis att köpa hans första hembioanläggning (riktiga frontar som klarar musik hyffsat, sub och reciever).

Han hade från början en total budget på 5000, men det tror jag inte kommer kunna hända ens om jag köper begagnat om man vill ha en hyffsad sub och framförallt reciever.

Jag har själv en 5.0 konfiguration med M65 paketet och är nöjd med det för dess pris, även om jag börjar bli rejält sugen på uppgradering.
Och min fråga är helt enkelt finns det något högtalarpaket som klarar av att leverera bättre än dessa för samma pengar? jag har då fortfarande inte hört några, däremot så tar de ju en väldans massa plats i rummet rent fysiskt....

Tack på förhand
Eric

Postad 01 november 2011 - 14:33

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
När det gäller hemmabio är det ett bättre val att köra satellitare som fronthögtalare och lägga mer pengarna på kraftigare subwoofer.

Postad 01 november 2011 - 14:39

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Håller helt med din om detta, dock har jag inte hört några stativare eller "satellitare" som kan matcha dessa när det gäller musik i denna prisklass. Tips mottages tacksamt!

Postad 01 november 2011 - 14:48

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Du kör med subben i musik, hemmabioförstärkare är inte primärt gjorda för musik så det spelar ingen större roll

Redigerat av ZaXxx, 01 november 2011 - 14:52.

Postad 01 november 2011 - 15:09

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Kan du peka på något system som klarar av det du säger så tackar jag för tipset.

Postad 01 november 2011 - 19:52

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Kan du peka på något system som klarar av det du säger så tackar jag för tipset.

Jag vet inte riktigt här är ett iaf http://fynda.se/show...php?prodid=4681

Postad 02 november 2011 - 08:09

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nu var ju det där ett system med golvare som är sämre än M-65?

Jag har lyckas få min kompis att flytta upp ribban till 10k inklusive allt, så nu känns det iaf mer som ett genomförbart projekt!
Men högtalarna hamnar tyvärr ändå i den prisklassen kring 4-5k beroende på vad för sub och stärkare jag kan hitta begagnat.

Så, några mer förslag? även begagnat!

Postad 02 november 2011 - 08:18

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 1
Jag har sett två stycken NHT 2.5i till salu för spottstryvrar den senaste veckan på Hifimagasinet. Jag skulle knipa någon av dem och sedan vara glad.

Postad 02 november 2011 - 15:50

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag ska hålla utkik efter dessa! verkar ganska potenta, dock kanske för tungdrivna för hem hembioreciver i 4 tusenkronorsklassen?

Postad 02 november 2011 - 16:18

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Har själv spelat NHT 2.5i med en Denon 2310 som iof kostade runt 7000:-, men det gick förträffligt!
Slutstegsdelen i den var säkerligen mkt lik 1910 som kostade under 5000:-

Hade slutsteg inkopplat ett tag men det lät iaf lika bra utan så det åkte iväg igen.
Spelar man på moderata nivåer så klarar dom sig bra med "billigare" biorecivers enl. mina erfarenheter.

.

Postad 02 november 2011 - 20:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Ja det går nästan inte och hitta högtalare som HIFI-mässigt är sämre än M65 :) De ger dock mycke ljud för pengarna men om det är bra/korrekt ljud är en annan fråga :) Det är nog en fråga om erfarenhet, krav och musikstil som fäller avgöranden för om man kan klara av att leva med M65.

Postad 04 november 2011 - 01:49

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Har du ens lyssnat på några stativare för runt 3000:- det undrar jag?
Tror många skulle spela skjortan av dom golvarna men kanske inte lika mycket bas.

Postad 04 november 2011 - 08:36

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Tja även golvare. Kan tycka att min erfarenhet av M65 är katastrof. Dynavoice är en nybörjarburk som kanske får en ung grabb att entra detta intresse och det kan ju vara bra i sig men att säga att de är så bra att de är bättre än andra är väl kraftigt kan jag anse. :)

Postad 04 november 2011 - 08:48

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
Jag har M65 EX 5.0 systemet och som filmhögtalare fungerar de alldeles utmärkt. De har dock inte mycket att komma med när det gäller musik, men om man mest lyssnar på metal som jag så behöver man inga finlirare. :)

Jag skulle dock satsa på att hitta begagnat. Bättre köpa något bättre på en gång än att sitta med Dynavoice och undra ifall man borde uppgradera.

Postad 04 november 2011 - 08:52

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1 103 inlägg
  • 0
Jag bytte upp mig från M65orna till de utgånga S6orna (stativare) och tyckte ljudet blev bättre.

Postad 04 november 2011 - 14:06

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Här sparas det inte på krutet minsann :) Självklart finns det stora brister i M65 högtalarna men jag måste säga att de iaf har överträffat mina förväntningar för det priset (tror jag gav strax under 3000 för mitt 5.0 system).

Men det handlar ju som sagt om vilka krav som man ställer, jag uppskattar att min polare kommer använda det system han köper till ca 80% film och 19.8% partymusik och 0.2% "njuta av musiken lyssning".

Men jag ska försöka få med honom på provlyssning så att han får en uppfattning av vad han egentligen söker för upplevelse och då blir nog det hela lättare. Vem vet, jag kanske tomkan väcka någon form av hifi intresse hos honom :)

Postad 04 november 2011 - 20:39

LskErik
  • LskErik
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vad har för begagnat att rekommendera i samma prisklass då?

Postad 04 november 2011 - 22:52

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
En set up för 3000:- skulle jag lätt titta på Audio Pro som ger massor av valuta för pengarna. Black diamond serie 1 med center och ett par image 11 bak borde man lätt hitta för 3000:- och det är många gånger bätter :) Annars kan man som sagt uppbringa en set up på Jamo classic eller varför inte några år älde Cerwin Vega frontar med nyare stativmodellen som bak och centern? Tja listan kunde göras lång och de skulle alla fläska till M65 :) Några år äldre Dali hittar man ofta för en 1500:- paret och SC7 för en 500:- samt R1000 för typ 60-700:- det är bang for the buck. :)

http://www.blocket.s...94.htm?ca=4&w=3

Postad 04 november 2011 - 23:02

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Får nog hålla med om att Audio Pro ger väldigt mkt för pengarna. Det finns stunder då jag undrar om inte det bästa jag haft i budgetljud, var ett par Image 11 och en Arcam från tidigt 80tal. Sena nätter i djup vinfylla suttit och undrat över hur den lilla anläggningen kunde låta så bra, och skoj. Mot den oändligt mkt dyrare hembioanläggning jag har nu. Ibland var det nog bättre förr.

Redigerat av Unregistered22236fa5, 04 november 2011 - 23:04.

Postad 05 november 2011 - 01:45

Warmiz
  • Warmiz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
now we're talkin! jag behöver vidga mina vyer i denna prisklassen känner jag, ju fler förslag ju större chans att jag hittar något som jag kan åka och lyssna på i närheten av karlstad!

Postad 05 november 2011 - 01:55

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Audio Pro har inte nån organiserad ÅF i Sverige av någon obegriplig anledning, det går att fynda AP hos t ex Audio Video butiker. De kan sitta med äldre" lager av AP, som kan fås med god prutmån.

Titta på Wigo serien t ex.

Redigerat av Unregistered22236fa5, 05 november 2011 - 01:58.

Postad 05 november 2011 - 09:12

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Skriver under på att Audio Pro ger väldigt mycket välljud för lite pengar. Black Diamond serien och Image serien spelar båda mycket bra, och hifikorrekt.

Postad 05 november 2011 - 09:31

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

now we're talkin! jag behöver vidga mina vyer i denna prisklassen känner jag, ju fler förslag ju större chans att jag hittar något som jag kan åka och lyssna på i närheten av karlstad!

Kan man dessutom sepparera och köpa saker när de kommer upp så kan man ibland hitta.. T.ex. Dalquist DQ8 för runt 2000:- vilket är sjukt bra högtalare eller QRS 500 som är riktigt bra. Ett annat är just den länk jag gav. Heco Argon eller Mytos. Det går att lista långt och finna många trevliga högtalare som på riktigt låter bra. HECO och QRS spelar dessutom betydligt renare, djupare och tyngre i basen än de kraftigt undermåliga Dynavoice.

Postad 05 november 2011 - 12:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
kom just på att man kan hitta en budgetbomb i Danska Tangent. Deras högtalare är verklgien riktigt bra för pengen.

Postad 05 november 2011 - 13:19

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Dynavoice duger bra om vill lyssna på musik och kolla film. Men har man som intresse att analysera ljud och mäta hit och dit, så kanske Audio pro b d är ett bättre alternativ, men i mitt tycke är dessa tråkiga , ingen dynamik och basen är flumig.

Postad 05 november 2011 - 13:55

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Audio Pro har inte nån organiserad ÅF i Sverige av någon obegriplig anledning, det går att fynda AP hos t ex Audio Video butiker. De kan sitta med äldre" lager av AP, som kan fås med god prutmån.

Titta på Wigo serien t ex.

Ska han titta på Wigo som bara är snäppet bättre än m65!
Det sämsta AP har släppt på flera år om du frågar mig.
Kolla beg på Image serien från Audio pro tex Plack pearl eller Black diamond.

Eller så ber du han kolla in Tangent som jag personligen tycker är klart prisvärda.

Eller så letar han lite beg B&W 601 eller 602 S2 eller S3.
Mycket prisvärda också dock svårt att hitta annat en Sorrento/körsbär färgade tyvärr.

Postad 05 november 2011 - 14:59

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Dynavoice duger bra om vill lyssna på musik och kolla film. Men har man som intresse att analysera ljud och mäta hit och dit, så kanske Audio pro b d är ett bättre alternativ, men i mitt tycke är dessa tråkiga , ingen dynamik och basen är flumig.

...kan du utveckla det? :) dynamik är inte samma sak som inbyggd loudness och hissade s-ljud à la Dynavoice.

Postad 05 november 2011 - 16:58

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Dynamik är ett väldigt ofta felanvänd ord. Det är dessutom inte ordet dynamik som kommer an på en läpp när man tänker på Dynavoice. :) Tvärt om faktistk den totala avsaknaden av just dynamik kommer snabbt på ens vokabulär. :) Tycker även detta gäller Proson och Genexxa samt flertalet av de liknande högtalare som levereras av JWS senksa. Qln likaså. Sen är det rätt elaka i såväl dist som inteferens mellan registren. Ett rent mörker tyvärr.

Postad 07 november 2011 - 21:37

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Har sålt mina m65or nu och ligger det i den prisklassen skulle jag absolut ta ett par Monitor Audio BX2 istället. Går inte ens att jämföra dom med M65orna och det är väl samma pris om jag inte minns fel.
Annars finns väl XTZ 95 serien som ska vara bra.

Postad 07 november 2011 - 22:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

...dynamik är inte samma sak som inbyggd loudness och hissade s-ljud à la Dynavoice.

Hissade s-ljud...? Måste ha varit något fel i setupen du lyssnade på om du hade sådana problem med M65. Var det något M65 hade (åtminstonde v1) så var det snarare överraskande lite bas för storleken och en avrullad diskant. I Hifi&Musiks mätning någon gång i 2004 så uppmättes även en mycket rak frekvensgång och få resonanser. Man undrar om vissa som uttalat sig verkligen gett dem en chans och lyssnat ordentligt utan fördomar. Lyssnaren mer färgad än högtalaren undrar jag...? Om de är bäst i sin klass beror på vad man är ute efter och uppskattar men de är mycket bättre än samma tillverkares äldre alster som JWS, Genexxa och Proson. Inte jämförbara med de jag hört iaf, det var rent skräp,

Postad 08 november 2011 - 20:01

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Hissade s-ljud...? Måste ha varit något fel i setupen du lyssnade på om du hade sådana problem med M65. Var det något M65 hade (åtminstonde v1) så var det snarare överraskande lite bas för storleken och en avrullad diskant. I Hifi&Musiks mätning någon gång i 2004 så uppmättes även en mycket rak frekvensgång och få resonanser. Man undrar om vissa som uttalat sig verkligen gett dem en chans och lyssnat ordentligt utan fördomar. Lyssnaren mer färgad än högtalaren undrar jag...? Om de är bäst i sin klass beror på vad man är ute efter och uppskattar men de är mycket bättre än samma tillverkares äldre alster som JWS, Genexxa och Proson. Inte jämförbara med de jag hört iaf, det var rent skräp,

Jag har lyssnat på M65 mer än jag önskat eftersom en bekant har dem. Bättre än Genexxa kan nog stämma, även om det inte säger någonting alls. Första gången jag hörde dem häpnade jag över hur något så uppenbart bristfälligt konstruerat kan vara en sån storsäljare. Sen insåg jag det du är inne på: lyssnaren är nog mer färgad än högtalaren. Med andra ord, folk har kass hörsel eller brist på referensramar.

Postad 08 november 2011 - 21:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på M65 mer än jag önskat eftersom en bekant har dem.

Upplevde du / ni hissade s-ljud så kan det vara värt att kolla upp om något är fel. Det är imo definitivt inte en egenskap som borde höra till M65.

Postad 08 november 2011 - 22:43

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Essigt ljus tyder på dist.. Dock anser jag min erfarenhet vara total avsaknad av diskant. som att man satt en kudde framför högtalaren. Ren dynga.

Postad 09 november 2011 - 23:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Essigt ljus tyder på dist.. Dock anser jag min erfarenhet vara total avsaknad av diskant. som att man satt en kudde framför högtalaren. Ren dynga.

Håller med. Lågupplöst dov diskant och bullig, okontrollerad bas kombinerat med ett plastigt mellanregister. Det finns många bättre alternativ, framförallt begagnat.

Postad 10 november 2011 - 11:30

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
@Ageve: Du pratar väl om M85? Minns jag inte fel så är det den modellen av Dynavoice som du hört vid något tillfälle, inte M65.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 november 2011 - 11:38.

Postad 11 november 2011 - 06:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Det är ingen speciell skillnad dem mellan.

Att inte du hör skillnad betyder inte att den inte finns. De flesta som hört båda menar att det är ganska stora skillnader, främst i basen. M85 har helt annan bestyckning med dubbla 8" och annan diskant. M85 hade även ett mycket sämre mätniingsresultat än M65. Tycker kanske man borde ha lite mer koll än så här om man skall uttala sig så kategoriskt och generalierande som vissa gör... :rolleyes:

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 november 2011 - 07:38.

Postad 11 november 2011 - 13:31

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 1

Det är ingen speciell skillnad dem mellan. Lika kass båda två.

Att göra en sådan generalisering oavsett vad det handlar om tycker jag inte känns speciellt seriöst. Den hade aldrig passerat obemärkt om det hade varit t.ex. Dali eller B&W. Det är som att säga att en bil med olika motorer skulle gå lika fort för att det är "samma bil".
Alla får tycka vad de vill och såklart prata ner en högtalare om man tycker att man har belägg för det. Men det känns som att det blir en jäkla pajkastning så fort märket dynavoice kommer upp. Det verkar som att många har hört en modell för 3-4 år sedan och sen drar alla över en kam. Vad det beror på vet jag inte, men frågan är varför man ska lita på någon som kastar ur sig saker på ett oseriöst sätt utan att förtydliga. Eller om man ska tro mer på vad de tidningar som testat högtalarna säger.

Sen är ju min observation att många på detta forumet sitter på väldigt höga hästar, framförallt framför tangentbordet, pga att de själva har en dyr anläggning hemma och lägger alla sina slantar på det intresset. Självklart är ju då deras högtalare för tiotusentals kronor säkert bättre än dynavoice och för den delen andra billiga högtalare. Och i den jämförelsen kan det ju säkert vara stor skillnad. Men frågan nu är ju vad man ska köpa för 5.0 system för 4000 kr som spelar bättre och som dessutom är så lättdrivet? Mig veterligen blir det väldigt svårt att hitta något sådant.

Postad 11 november 2011 - 13:46

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

+1.
fast om man lägger den extra slanten på m-85 får man mer av den bumliga basen. Discodisco...

Man kan faktiskt plugga igen den, jag minns att m85 hade ett stort ljud, Bra punch och krispig diskant, Ja den var lite mycket ss ibland och mellanregistret var ingen höjdare samt lite in your face men för pengarna så.

Postad 11 november 2011 - 15:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Självklart är ju då deras högtalare för tiotusentals kronor säkert bättre än dynavoice och för den delen andra billiga högtalare.

Tycker det är uppåt det tvåsiffriga som det börjar hända saker och där har, föga överraskande, t.ex. högtalare som Dynavoice M65 som regel inte mycket att hämta. Däremot har jag hört en hel del golvare runt ca 4-5 000 kr och kan mycket väl förstå att man, beroende på vad man föredrar, hellre kan välja t.ex. M65.

Postad 11 november 2011 - 18:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

@Ageve: Du pratar väl om M85? Minns jag inte fel så är det den modellen av Dynavoice som du hört vid något tillfälle, inte M65.

Har lyssnat på båda. M85 är sämre (bara bummel) men M65 har samma brister, bara lite mindre.

Angående höga hästar så handlar det inte om det. Det har ju getts ett flertal tips på andra alternativ i tråden. Ägde själv ett par Audio Pro för ~10 år sen och de lät helt ok, inte jämförbara med Dynavoice, Proson och annat "skit". Det behöver med andra ord inte kosta så mycket för att låta helt ok.

Postad 11 november 2011 - 19:00

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Fynda använder så kallade superaudio diskanter i sina flesta högtalare,riktiga skitdiskanter.

Vid en första lyssning kan man lura sig på den höga känsligheten på vissa av dom,men när man börjar leta detaljer säg över 8k så är det så gott som stendött.Alltså,upplösningen= med noll..

Å andra sidan kostar inte högtalarna så mkt heller,men mitt råd som även andra sagt (Leta begagnat) :)

Postad 11 november 2011 - 19:18

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Har lyssnat på båda. M85 är sämre (bara bummel) men M65 har samma brister, bara lite mindre.

Angående höga hästar så handlar det inte om det. Det har ju getts ett flertal tips på andra alternativ i tråden. Ägde själv ett par Audio Pro för ~10 år sen och de lät helt ok, inte jämförbara med Dynavoice, Proson och annat "skit". Det behöver med andra ord inte kosta så mycket för att låta helt ok.

Hör du inte själv hur lustigt det låter när du skriver så? Du ägde ett par billigare högtalare för tio år sedan och tyckte de lät bra då. Ja föga oväntat då det kanske var bland det första du hade. Hade du lyssnat på samma högtalare idag hade du säkert inte resonerat likadant. Man vänjer ju sig vid bättre och bättre ljud. Knappast så att det är någon som säljer sina högtalare för 50k och köper ett par M-65. Det är ju de flestas första, möjligtvis andra system i livet.

Redigerat av falkn, 11 november 2011 - 19:19.

Postad 11 november 2011 - 21:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Ägde själv ett par Audio Pro för ~10 år sen och de lät helt ok, inte jämförbara med Dynavoice, Proson och annat "skit". Det behöver med andra ord inte kosta så mycket för att låta helt ok.

Handlar mycket om smak och jag tror att man lätt dömer för snabbt / drar för enkla slutsatser vid enstaka kortare lyssningar (imo ganska uppenbart i denna tråd), speciellt när man vet att det är "billig skit" man lyssnar på? Audio Pro Black Diamond lät skit vid den lyssningen jag gjorde för några år sedan. Har även sett att en del tycker att M65 låter bättre än AP, BD och då handlar det inte bara om "nybörjare". Passar mig dock att pga detta dra slutsatsen att AP BD är en skithögtalare, nöjer mig med att säga att den inte tilltalade mig vid just den lyssningen.

Du packar åter ihop Dynavoice med Proson (och menar väl då de billiga och riktigt dåliga modellerna som "ladorna" sålde förr). Beroende på modell så kan ju skillnaderna vara som natt och dag. Dynavoice finns i en modell som skall vara ett ytterligare försök till "finhögtalare". Har inte hört den men tror man skall passa sig för att generalisera så grovt...

http://www.hififorum...iceDFDM5/2.html
"DM-5/DF-5 känns alerta och har en engagerande och omslutande spelstil. Dynavoice har lagt pengarna där den verkligen behövs och sparat på de hörn och kanter man kunnat för att optimera ett så bra ljud som möjligt. Något djup i den uppmålade ljudbilden kanske högtalarna inte kan skryta med även om, med risk för att återupprepa mig, de kan trolla bort sig själva och rummet. De kompenserar dock delvis för detta genom att det är smittsamt roligt att lyssna. Instegsmodell eller inte så har ”Stereo-Svensson” (eller ännu fler) här en högtalarserie som glädjer både plånbok och öra.
Jag citerar slutligen en bekant som tillfälligt gjorde en lyssning för att strax därpå iförd en blek uppsyn och med handen för pannan lämna rummet med orden: "Det låter alldeles för bra för det priset!"

Tror du att en Proson från ladorna låter likadant?

Postad 11 november 2011 - 23:29

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Nu har jag ägt ett par M65 i 2 år så anser att jag har bra erfarenhet av dom. Dom ligger väl på runt 3k och ligger man i den prisklassen skulle jag helt klart välja tex ett par MA BX2 or för 3500 istället. Den högtalaren är många många ggr bättre. Var imponerad av m65 som första högtalare och var jätte nöjd i början. Men insåg mer och mer att det finns ingen diskant. Som att lyssna på en mobiltelefon med en jävla bas. Så jag tipsar den som ska köpa att lägg till alla fall 500 och få ett par andra högtalare.

Postad 12 november 2011 - 10:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Det handlar inte om smak utan om kunskap om vad som är bra och inte bra. Tyvärr och jag förstår att en del kan känna sig provocerad av det så är MITT kunnande och allt erfarenhet jag anskaffat

Jag är inte provocerad men ej heller så imponerad av dina kvantitativa tester så att ditt omdöme därför tas som en absolut sanning där ingen kan ha en annan åsikt. Ser jag som i denna tråden imo helt felaktiga beskrivningar av karaktärsdrag tror jag man missat kvaliteten i testandet, eller så har man inte lyssnat alls. Förutfattade meningar kan också spela in. En säger att det inte finns någon diskant en annan att den är vass. Det håller inte och visar på dålig seriositet tyvärr... Båda kan ju inte vara sanna (du säger ju att det inte handlar om en smaksak). Kanske provocerande men hur skall man annars tolka sådant?

Sedan skall man ha klart för sig att Dynavoice nog varit bra för marknaden. Många som börjat sitt intresse med dem för att sedan fastna för sökandet av ett bra ljud och börja leta bättre alternativ... Detta gäller nog främst V1 som inte kostade mer än ett par krogbesök. Plötsligt hade alla råd med ett ljud som lät avsevärt bättre än det som då såldes i den prisklsassen.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 november 2011 - 10:41.

Postad 12 november 2011 - 10:42

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Jag är inte provocerad men ej heller så imponerad av dina kvantitativa tester så att ditt omdöme därför tas som en absolut sanning där ingen kan ha en annan åsikt. Ser jag som i denna tråden imo helt felaktiga beskrivningar av karaktärsdrag tror jag man missat kvaliteten i testandet, eller så har man inte lyssnat alls. En säger att det inte finns någon diskant en annan att s-ljuden är vassa. Det håller inte och visar på dålig seriositet tyvärr... Båda kan ju inte vara sanna (du säger ju att det inte handlar om en smaksak) och kanske provocerande men hur skall man annars tolka sådant?

Sedan skall man ha klart för sig att Dynavoice nog varit bra för marknaden. Många som börjat sitt intresse med dem för att sedan fastna för ett bra ljud och börja leta bättre alternativ...

Håller med om att många har köpt Dynavioce och börjat sin bana där. Om det är bra? Kanske. Det finns andra högtalartillverkare som även de med sin entrylevel vunnit mångas intresse med med klart bättre produkter och det är väl produktens kvalite vi talar om? Så tolkar jag frågan.

Tangent, Audio Pro, Jamo, Yamaha Infinity, XTZ, Wharfedale, Kef Heco, Canton, för att ta några som finns nya.
Beggat oerhört mågna.

Så utifrån trådens titel ställer jag mig frågan. Finns det nån som är sämre? för de pengar Dynavoice kostar?
Kan faktiskt eventuellt komma på en. System one eller vad de heter är ju helt totalt kassa.
men det är knappt som du ser

Enligt din lite sura min så verkar det som om vi påtalar om huruvida M-serien är prisvärd vilket du förefaller anse vilket jag INTE anser. Mitt kunnande säger att det är total waste of money. Så igen frågan är INTE om märket varit bra för hifi eller om det är prisvärt utan om det överhuvudtaget finns nån som kan mäta sig med dem.. :) och det är det med råge. Det är inte ens en smakfråga

@ BRINKE

Primus är Riktigt bra.. För bra sett till priset. Sannerligen ett bra exempel på prisprestanda bra. Klart bättre än Dynavoice :)

Redigerat av mr-välljud, 12 november 2011 - 10:58.

Postad 12 november 2011 - 11:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Det finns andra högtalartillverkare som även de med sin entrylevel vunnit mångas intresse med med klart bättre produkter och det är väl produktens kvalite vi talar om? Så tolkar jag frågan.

Tangent, Audio Pro, Jamo, Yamaha Infinity, XTZ, Wharfedale, Kef Heco, Canton, för att ta några som finns nya.

Har de verkligen några modeller som ligger runt 4000 kr för 5.0 (som urpsrungfrågan var)?. Har inte hört Primus men det var verkligen en skaplig prissänkning.

Postad 12 november 2011 - 17:05

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
JBL Studio - 130
JBL Studio - 120C
Heco Victa-201
5373:- från hifipunkten.

Monitor Audio Bronze BX_1 Svart
Monitor Audio Bronze BX_Centre Svart
Heco Victa_201 Svart
5553:- från hifipunkten.

Anledningen att paketen är från hifipunkten är att dom lämnar 10% när man köper 3 delar.
Dom här 2 paketen är en knapp tusing dyrare men betydligt bättre.

Postad 12 november 2011 - 17:48

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
för 6000 kan man gå till klubben och köpa 5.0 dali zensor 1, jag har en känsla av att 1 modellen kommer att prishöjas med 500kr, ska själv köpa zensor 7 så fort den kommer i lager med stora förhoppningar.

Postad 12 november 2011 - 23:44

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Utan att ha lyssnat på dem tror jag Dynavoice ger rätt mycket för pengarna.. så många kan ju inte ha fel... eller???

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.