OBS!! Bara 3Mån garanti på reparationsarbetet hos Philip
54 svar till detta ämne
Postad 16 February 2012 - 14:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Vi göra er uppmärksamma med att Philips/Infocare ( Infocare har hand om service och liknade för Philips ) enbart lämnar 3mån garanti på ex en panel i tvn.
Tänk efter nog innan ni köper en tv ifrån Philips, dom var och bytte panelen i min tv för 1år och 5mån sedan pga att det var svarta ränder i den.
Detta var inget dom snackade om utan det var ett fel dom tog på sig och panelen byttes hemma hos mig, snabbt smidigt och allt är fint.
Ringer nu upp till dom igen och säger att det är tyvärr precis samma fel igen, men får då till svar att detta vägrar dom ta på sig.
3mån garanti har Infocare på sina reparationer, Snacka om skämt!
Garantin har ju gått ut på tvn men jag menar ju på att den garantin skiter jag i, jag har väl för tusan garanti på panelen!
Men får då till svar " Njaee, infocare lämnar bara 3mån garanti på jobbet "
Men jag reklamerar ju INTE jobbet utan panelen!
"Jag är jätteledsen, men 3mån är det dom lämnar."
Sen skall man bita ihop och inte bli otrevlig.
Dom lär ju vara medveta om att det är skit dom säljer iom att dom inte kan lämna mer än 3mån. Något annat kan inte jag tolka detta som iaf.
Credd till tjejerna jag snackade med på kundservice, dom förbaskat trevliga iaf.
Tror ni att det blir en Philips igen?
Redigerat av Evil Homer, 16 February 2012 - 14:52.
Postad 16 February 2012 - 14:42
Unregistered89a9dace
-
Unregistered89a9dace
-
Användare
-
-
140 inlägg
Reklamera TV'n då. Att bevisa att det är ett ursprungsfel är ju inte svårt, eftersom att dom har lagat TV'n på garanti innan för samma fel.
Postad 16 February 2012 - 14:43
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tvn är mer än 3år...
Tyvärr
Postad 16 February 2012 - 14:45
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Kolla även med ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen) som säkert kan hjälpa dig en bit på traven.Men jag håller med om "skämtet" du beskriver.
Postad 16 February 2012 - 14:47
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Sa ju även detta med att det är ett ursprungsfel är ju inte svårt att påvisa då det var precis samma fel på den första panelen, det är ju solklart! Men nej vi kommer inte byta den säger dom. Kolla även med ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen) som säkert kan hjälpa dig en bit på traven. Men jag håller med om "skämtet" du beskriver.
Hur skall dom hjälpa mig menar du?
Postad 16 February 2012 - 14:47
Unregistered89a9dace
-
Unregistered89a9dace
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tvn är mer än 3år... Tyvärr
Men du fick den lagad på garanti för 5 månader sedan? Ok... skumt men ändå. Då kan du inte göra så mycket åt det tyvärr. Tvivlar på att någon annan firma lämnar mer än 3 månaders garanti på deras service heller.
Postad 16 February 2012 - 14:51
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men du fick den lagad på garanti för 5 månader sedan? Ok... skumt men ändå. Då kan du inte göra så mycket åt det tyvärr.
Tvivlar på att någon annan firma lämnar mer än 3 månaders garanti på deras service heller.
Jag som skrivit fel, 1år och 5mån sedan... Som jag skrev innan så är det inte deras jobb jag vill reklamera, utan panelen i tvn. Det är riktigt uselt att en panel inte håller längre än såhär, om inte annat så skulle dom ju kunna byta den för ren goodwill men inte ens det ville dom.
Postad 16 February 2012 - 14:51
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Själv fick jag en ny likvärdig Samsung när min la av, tv´n va då nästan 5 år.
Beror ju på hur just din försäkring ser ut men det kan ju värt ett samtal.
Lycka till!
Postad 16 February 2012 - 14:57
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Själv fick jag en ny likvärdig Samsung när min la av, tv´n va då nästan 5 år. Beror ju på hur just din försäkring ser ut men det kan ju värt ett samtal.
Lycka till!
Kan ju vara värt att ringa dom om detta isf, har ringt dom i ett annat ärende idag ( första gången jag utnyttjar hemförsäkringen )
Postad 16 February 2012 - 15:11
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Har själv också bara betalat när något gått sönder men man betalar ju premiern så varför inte nyttja?
Man kan använda den mer än vad dom flesta tror
Postad 16 February 2012 - 15:22
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Man vet ju själv vad man hade trott om man hade suttit i andra sidan luren
Postad 16 February 2012 - 15:29
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Edit: missade viktiga inlägg
Redigerat av Sgart, 16 February 2012 - 15:29.
Postad 16 February 2012 - 15:36
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Edit: missade viktiga inlägg
Det skrivs ju en del om när tex. en ny telefon kommer ut att många "råkar" tappa sin gamla men det e ju en helt annan tråd!
Postad 16 February 2012 - 15:50
petterpetersson
-
petterpetersson
-
Rookie
-
5 inlägg
Pluggade in KKL för ett tag sedan. en del fastnade en del försvann.
Men jag har klart för mig att jag läste mig till att om din apparat blir lagad, så får du 3års ytterliggare reklamationsrätt på den delen som blir utbytt (men inte övriga delar).
Bästa vore att prata med Philips direkt eller prata med en konsuments-ombudsman.
Postad 16 February 2012 - 16:06
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har pratat med Philips direkt, det är det som är så jäkla konstigt.
betonade verkligen att jag ville inte utnyttja någon garanti på tvn iom att den har gått ut för länge sedan, Utan på den panelen som Infocare var här och bytte ut.
Tycker det borde vara en självklarhet att byta ut denna då det är precis samma fel som på tidigare panel och garantitiden bör självfallet börja om på "nytt" just för panelen men inte resten i tvn.
Redigerat av Evil Homer, 16 February 2012 - 16:07.
Postad 16 February 2012 - 16:33
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Som redan sagts, man har en hemförsäkring av en anledning. Betalar man dessutom sin premie ska man också se till att utnyttja den.
Allt jag har ägt under åren som har gått sönder efter ev garantitid har jag tagit via försäkringsbolaget. I vissa fall är självrisker, avskrivningar osv för höga att det nästan inte lönar sig, men de flesta ggr gör det absolut det.
Redigerat av masse70, 16 February 2012 - 16:37.
Postad 16 February 2012 - 17:07
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Vore ju riktigt fint om detta gick att lösa med hemförsäkringen, men skall man verkligen gå den vägen när det gäller en sånhär sak?
Hoppas ta mig tusan att det är många som läser denna tråden och ser vilket SKRÄP det säljs ifrån Philips, om det inte vore skräp ( och dom visste om det ) så varför i hela världen bara lägga en 3mån garanti ?!
Postad 16 February 2012 - 17:26
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Alltså allvarligt, vad är det som hindrar dig att helt sonika ringa ditt försäkringsbolag och fråga?!
Du betalar dom av en anledning, du är deras betalande kund.
Redigerat av masse70, 16 February 2012 - 17:27.
Postad 16 February 2012 - 17:34
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jo jag får allt göra detta, vill ha klart mitt andra ärende innan då dom hitills har skött det otroligt bra.
Jag fuskar ju inte på något sätt men vill inte gärna att dom skall tro det om jag ringer samma dag och frågar om en annan sak. Tror ni är med på hur jag menar
Postad 16 February 2012 - 18:10
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jo jag får allt göra detta, vill ha klart mitt andra ärende innan då dom hitills har skött det otroligt bra. Jag fuskar ju inte på något sätt men vill inte gärna att dom skall tro det om jag ringer samma dag och frågar om en annan sak. Tror ni är med på hur jag menar 
Både ja och nej, du har inget att skämmas för eller vara rädd för när du är betalande kund. Det är upp till dom att bevisa ev ont uppsåt om det nu ens skulle vara fallet. Jag tror folk är för rädda för sina försäkringsbolag och inte utnyttja just det dom är till för. Frågan är alltid fri och det värsta man kan få är ett nej, lite som att bjuda upp den där tjejen skoldansen.....
Postad 16 February 2012 - 18:16
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag vill inte ge dom en anledning till minsta misstro nu när dom sköter sig så förbaskat bra hitills, verkar vara bra fart på dom så det ärendet skall förhoppningsvis inte ta lång tid.
Jag är inte rädd för att säga ifrån, men man behöver inte peta på den björn som sover heller
Liknelsen med tjejen, just nu har jag fått till det så att jag ligger och kör bakifrån på en 10 poängare på första dejten, då tar jag inte och trycker upp tummen i röven på henne eller hur?
Redigerat av Evil Homer, 16 February 2012 - 18:21.
Postad 16 February 2012 - 18:24
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Varför skulle dom misstro dig?
Tycker du har lite fel inställning till dom, lite som jag hade när jag var yngre och hade aktoritetsrädsla och för myndigheter osv.
Allt dom kan säga är att "vi anser inte att detta faller under dina villkor för din försäkring" vad mer skulle kunna ske?
Den ENDA dom kan säga är nej.
Redigerat av masse70, 16 February 2012 - 18:26.
Postad 16 February 2012 - 18:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Om du läser inlägget ovan igen, jag redigerade lite
Postad 16 February 2012 - 18:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Men jag förstår fortfarande inte vad du har att vara "rädd" för?
Det är ingen polismyndighet, det är ett försäkrngsbolag där du är betalande kund.
Återigen, det enda negativa du kan få som bemötande är ett nej.
Fattar inte varför folk är så rädda och får dåligt samvete över att utnyttja sina försäkrngsbolag för det dom är betalade för att göra.
Redigerat av masse70, 16 February 2012 - 18:33.
Postad 16 February 2012 - 18:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men jag förstår fortfarande inte vad du har att vara "rädd" för?
Masse, jag hör att du inte har tummat en tjej i röva. Endel gillar det andra inte, dom som inte gillar det brukar tappa lusten för fortsatt skoj. Jag tänker inte chansa nu första kvällen... okej?
Postad 16 February 2012 - 18:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ehm, ursäkta men vaf*n har dettta med en tjej och hennes röv att göra, seriöst?
Pratar vi ens om samma saker här?
Känns inte som du tar detta seriöst för fem öre, jag ger upp.
Tycker dessutom din liknelse varken var smakfull eller hade med saken att göra.
Redigerat av masse70, 16 February 2012 - 18:42.
Postad 16 February 2012 - 18:45
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag försökte skoja till det lite, du gjorde en liknelse och jag en annan
Jag skall ringa dit, men inte förens försäkringsbolaget har gjort klart mitt andra ärende.
Tror endel drog lite på smilbanden iaf
Postad 16 February 2012 - 19:00
Unregistered5299859a
-
Unregistered5299859a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Men herregud - självklart börjar inte garantin om ifall något har reparerats - du har en eventuell garanti och reklamationsrätt från det datum du har köpt prylen - ingenting annat!
Du måste väl fatta att du inte kan kräva någonting - du kan ha önskemål och om du pratar med den butik där du har handlat prylen så har du ingen chans om du är otrevlig eller beter dig puckat - då blir du idiotförklarad och kan glömma eventuell goodwill.
Var trevlig - handla från någon mindre butik där du har en chans att bli stammis och då kommer dom vårda dig som en bra kund.
Din attityd och det sätt du beskriver dig själv och händelserna gör att man tror att du är 12 år och inte en vuxen människa.
Postad 16 February 2012 - 19:12
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Shit vad stela endel verkar vara bara för att jag skojade till det lite, slappna av lite
Jag har inte tagit upp detta med butiken iom garantin har gått ut, detta står i första posten.
Om du lämnar in din bil för byte av låt säga byte av motor detta inom garantins tid, sen rasar motorn efter 4000mil fast du har skött den som du skall. Vill inte du som kund att tillverkaren fixar detta utan tjafs?
Postad 16 February 2012 - 19:49
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
JAg anser att man kan hävda 3 år reklamationsrätt på en felaktig vara även om den delen bytts inom garantins ramar.
Hade inte garantin täckt panelen hade du ju fått betala den och då gäller ju 3 år, borde alltså gälla även nu.
Postad 16 February 2012 - 22:03
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag tycker personligen att Philips borde visa lite goodwill i sådana här ärenden. Dom kanske inte behöver ge en ny TV men iaf sponsra med en panel eller i värsta fall stå för självrisken på hemförsäkringen.
Man kanske inte skall skälla ut dom det första man gör utan fråga lite snällt om dom har någon goodwill-policy för liknande ärenden. Säger dom nej så kan man skälla ut dom ordentligt! 
Lyckade själv få 60% av kostnaden av reparation avdragen efter att jag frågat om goodwill, så ibland kan man ha lite tur i oturen också.
Postad 17 February 2012 - 02:01
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Är du rädd att ha 2 pågående ärenden hos försäkringsbolat.
Kvaddade min CRX när jag körde på min chef bakifrån in i en rondell.
Under tiden som bilen är på verkstad så totalkvaddar jag min 528.
Ringer till bolaget och säger att jag ska anmäla en skada.
Ger han mitt person nummer och då säger han att den är redan anmäld.
Ja på min andra bil säger jag då.
Då utbrister han va har du kvaddat en till, hur fan kör du igentligen. 
Men det var inga problem CRXen lagade dom och 528an löste dom in.
Har också använt min hemförsäkring när min LG plasma la av och den var för dyr att laga enligt service stället.
Trots att jag visade dom en tråd här på forumet om att det var fler med samma fel som fått en del utbytt för ca 1500-2000:-
Men nej då panelen var paj sa dom då måste byta och det kostar minst 11k.
Påpekade även detta för mitt försäkrings bolag.
Är helt hundra på att dom lagade den och behöll den själva.
För dom ringde och frågade efter fjärrkontrollen, den har jag slängt redan svarade jag.
Postad 17 February 2012 - 08:14
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Självfallet ringde jag inte dit och gormade direkt, jag förklarade noga vad det var jag ville och när inte detta gick så frågade jag om goodwill, men det var blankt nej "en panel kostar för mycket"
Två samtal till Philips och ett till Infocare hjälpte inte, sa då till att det är jäkligt trist att man skall behöva informera andra vilket skräp ni säljer, och skräp är precis vad Philips är medvetna om att dom säljer annars hade dom inte haft såpass dålig garanti.
Håller tummarna för att denna tråden svider bra mycket mer för dom än vad ett panelbyte hade gjort.
Postad 17 February 2012 - 09:10
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Jag vill inte ge dom en anledning till minsta misstro nu när dom sköter sig så förbaskat bra hitills, verkar vara bra fart på dom så det ärendet skall förhoppningsvis inte ta lång tid.
Jag är inte rädd för att säga ifrån, men man behöver inte peta på den björn som sover heller 
Liknelsen med tjejen, just nu har jag fått till det så att jag ligger och kör bakifrån på en 10 poängare på första dejten, då tar jag inte och trycker upp tummen i röven på henne eller hur?
Underbar liknelse och fick mig att skratta här på morgonen. Men jag är dock lite av annan åsikt än dig, jag tycker det snarare borde vara lättare för dig att ta upp detta med TVn nu under ditt pågående ärende då du just nu har kontakt med dom istället för om 1 vecka-1månad. Du kan ju bara säga jo jag har ett annat problem som jag undrar om ni kunde hjälpa mig med, det är så att tvn jag har blbla bla panel byttes ut bla bla bla garanti... etc..
Postad 17 February 2012 - 09:50
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Ändrat topic, så att det bättre speglar innehållet.
Postad 17 February 2012 - 10:01
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Då kan du ju ändra tillbaka igen då, för det är inte arbetet jag reklamerar utan panelen och dom lämnar bara 3mån när den är bytt.
Postad 17 February 2012 - 10:47
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Då kan du ju ändra tillbaka igen då, för det är inte arbetet jag reklamerar utan panelen och dom lämnar bara 3mån när den är bytt.
Vad du skriver så är det ju arbetet de lämnar 3 mån på, inte panelen ? Om topic ändras tillbaka blir det ju lika missvisande igen, eller?
Postad 18 February 2012 - 12:14
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tyvärr så gäller bara reklamation i 3 år. Allt som håller längre än så är bara en bonus
Postad 18 February 2012 - 13:01
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Haha
Postad 18 February 2012 - 20:13
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Tyvärr så gäller bara reklamation i 3 år. Allt som håller längre än så är bara en bonus 
Japp, men man kan ju reklamera panelen som är nästan ny.
Postad 18 February 2012 - 21:54
Anders R
-
Anders R
-
Användare
-
-
231 inlägg
Problemet är väl isåfall att det inte är han som köpt den nya panelen? Man har väl bara reklamationsrätt på ursprungsvaran, inte reservdelar (efter att de tre åren gått, dvs)?
Postad 18 February 2012 - 22:14
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Och varför har man bara 3mån och inte 3år kan man ju fråga sig.
Vill fortfarande ha rubriken i min tråd ändrad till orgibaltiteln, jag förklarar ju i första inlägget vad det gäller.
Postad 18 February 2012 - 22:19
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Och varför har man bara 3mån och inte 3år kan man ju fråga sig.
Menar du att man ska ha 3 års garanti på alla reparationer så fort någonting går sönder? Ja det vore ju bra, drömma går ju.
Postad 18 February 2012 - 22:23
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Håller du inte med om att 3mån är ett rent skämt??
Postad 18 February 2012 - 22:27
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
3 månader låter konstigt. 1 år vore normalt. 3 år från din sida är även det ett skämt
/Fredrik
Postad 18 February 2012 - 23:15
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
För mig är det 100% solklart, det är den ursprungliga varan som har 3 års reklamationsrätt allt annat får ses som en bonus.
Jag tror inte att du kommer att få rätt i en enda instans.
Allt annat vore för övrigt absurt och skulle innebära att en tillverkare i vissa fall få oändligt lång garantitid, det är satt en bortre gräns av en anledning, utan gränsen skulle allt bli väldigt mycket dyrare dessutom.
Postad 19 February 2012 - 08:54
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Har för mig att 3 månader på reservdelar/arbete är någon slags standard i någon av leveransavtalen som brukar användas inom teknik/industri, men kan inte svära på det.
Postad 19 February 2012 - 08:58
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Menar du att man ska ha 3 års garanti på alla reparationer så fort någonting går sönder?
Ja det vore ju bra, drömma går ju.
Det har du. Sätter du nya däck på din bil har du tre års reklamationsrätt, samma sak om du köper en nya fjärrkontroll till tvn. Alltså är det samma sak med en ny panel.
Postad 19 February 2012 - 09:07
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Det har du. Sätter du nya däck på din bil har du tre års reklamationsrätt, samma sak om du köper en nya fjärrkontroll till tvn. Alltså är det samma sak med en ny panel.
Nej för i dina exempel har man KÖPT nya saker, i trådskaparens fall hävdas det reklamationsrätt på delar som ersatts UTAN KOSTNAD under ursprunglig garanti. Två helt skilda saker.
Postad 19 February 2012 - 09:47
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
junkan har helt korrekt. Både juridiskt och rent logiskt om man tänker till lite. Om det inte vore så skulle ju i princip ett företag vara tvungen att lämna livstidsgaranti... " Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran. " TVn är över 3 år gammal. En panel utbytt för 15 månader sedan. Vad är problemet egentligen? Även om du hade fått 1 års garanti på panelen hade det varit kört. Och hade den gått sönder 6 månader efter bytet så kanske goodwill hade varit aktuellt, det kan vi inte veta idag. Men att dissa Philips eller deras servicecenter känns lite fel faktiskt, även om jag förstår att du är frustrerad, det är aldrig kul när saker går sönder. Att ringa försäkringsbolaget i det här fallet är inget som kommer ge något, om du inte "råkar" tappa den och du har "drulle". TVn är över 3 år gammal och är troligen nedskriven med minst 50% om inte mer. Lägg därtill självrisken.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|