Nikon D5100 eller Canon EOS 600D ?
70 svar till detta ämne
Postad 04 August 2012 - 19:45
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej Kort och gott. Jag har en budget på ca 5-6000 kr att köpa en bra systemkamera och har hittat 2 st som verkar lovande.....Nikon D5100 , och Canon EOS 600D. Jag vill att den ska kunna ta bra bilder men även kunna filma i full HD med bra kvalite...MEN... Nikon.....verkar ta riktigt bra bilder om man kollar på exempelbilder, väldigt lite brus och en större senor.......men tyvärr när man filmar med den så är tydligen focusen seg och AF hörs på filmen som ett störande bakgrundsljud. Canon....Denna tar också bra bilder men inte riktigt lika bra som Nikon när det gäller brus och detaljer, men ger en bättre bild när man spelar in. Men hur den är med sökaren och AF när man spelar in ( om den ger samma ljud ifrån sig som Nikon ) vet jag inte. Så ....Vilken hade ni valt och varför ? Samt någon som har erfarenhet av dessa kameror ? Det som jag ska ha den till är: - Vardagligt fotande
- Att kunna utvecklas inom fotografering och lära mig mer.
- Att kunna spela in full HD video, med bra kvalite.
Tar tacksamt emot alla tips och förslag . MVH
Postad 04 August 2012 - 22:02
Unregistered2d8d729c
-
Unregistered2d8d729c
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Med båda kamerorna kan du mer eller mindre räkna bort att använda af när du filmar, båda är extremt usla på det. Om du verkligen vill använda den funktionen är panasonic/olympus väldigt mycket bättre, sen har sony en del kameror som är extremt mycket bättre än oly/pana. Bra autofokus under filmning på en systemare under 5000 ger dig egentligen bara ett alternativ tycker jag, det är denna http://www.elgigante...P_PRISJAKT_EGAB Den använder dessutom en ytterst snarlik sensor som nikonkameran har. Däremot råder jag dig att åka till någon mediamarktbutik, ta med minneskort, och sen fråga snällt om du får pröva kamerorna, filma lite med varje, sen åk hem och granska filmerna. Att filma med en systemkamera är väldigt annorlund jämför med att filma med en kompakt där typ allt är i fokus hela tiden (mer eller mindre)
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 04 August 2012 - 22:07.
Postad 04 August 2012 - 22:14
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag köpte en Nikon D5100 med 18-55 objektiv för någon vecka sen till samma ändamål som dig. Tycker den funkar riktigt bra. AF i filmläget funkar inte så bra tycker jag, ibland så blir den helt knasig. Tycker att manuell är bättre så fort man lärt sig. http://www.youtube.c...Ow&feature=plcpDär kan du se när jag provar att filma för första gången. Är ur fokus hela tiden i början men sen styr jag fokusen manuellt och då går det fin-fint. Lite skakigt då jag körde för hand men...
Postad 04 August 2012 - 22:15
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Med båda kamerorna kan du mer eller mindre räkna bort att använda af när du filmar, båda är extremt usla på det. Om du verkligen vill använda den funktionen är panasonic/olympus väldigt mycket bättre, sen har sony en del kameror som är extremt mycket bättre än oly/pana.
Bra autofokus under filmning på en systemare under 5000 ger dig egentligen bara ett alternativ tycker jag, det är denna http://www.elgigante...P_PRISJAKT_EGAB Den använder dessutom en ytterst snarlik sensor som nikonkameran har.
Däremot råder jag dig att åka till någon mediamarktbutik, ta med minneskort, och sen fråga snällt om du får pröva kamerorna, filma lite med varje, sen åk hem och granska filmerna. Att filma med en systemkamera är väldigt annorlund jämför med att filma med en kompakt där typ allt är i fokus hela tiden (mer eller mindre)
Tackar för infon. Ja det var en bra ideé att ta med ett minnes kort och testa. Men jag "tror" att det lutar mest mot nikon D5100 som det ser ut just nu....men jag är inte så insatt i allt detta med objektiv och vad skillnaderna är. Jag ska köpa denna på elgiganten i morgon och där har man ju 30 dagars öppet köp och prova kameran. Men..........Man får ett objektiv på 18-55 mm VR, och en del säger att 18-105mm VR är bättre, men vad skiljer dessa åt egentligen ? MVH
Postad 04 August 2012 - 22:18
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Men..........Man får ett objektiv på 18-55 mm VR, och en del säger att 18-105mm VR är bättre, men vad skiljer dessa åt egentligen ?
MVH
18-105 har längre zoom, men min lilla instinkt säger att 18-55 borde ha liiite bättre bildkvalitet. Jag kan dock ha fel. Enligt mig så duger 18-55 ganska långt och duger bra i början. Bra startobjektiv och sedan kan man köpa ett till objektiv sen när man vet vad man vill ha.
Postad 04 August 2012 - 22:23
Unregistered2d8d729c
-
Unregistered2d8d729c
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Du kan zooma mer med en 18-105, du kan få en uppfattning av hur mycket på denna sida: http://tamron-usa.co...-comparison.php
Postad 04 August 2012 - 22:23
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag köpte en Nikon D5100 med 18-55 objektiv för någon vecka sen till samma ändamål som dig. Tycker den funkar riktigt bra. AF i filmläget funkar inte så bra tycker jag, ibland så blir den helt knasig. Tycker att manuell är bättre så fort man lärt sig. http://www.youtube.com/watch?v=16uNTZq2-Ow&feature=plcp Där kan du se när jag provar att filma för första gången. Är ur fokus hela tiden i början men sen styr jag fokusen manuellt och då går det fin-fint. Lite skakigt då jag körde för hand men...
RIKTIGT NICE ! Detta med fokus tror jag man inte kommer ifrån så lätt utan att kanske gå upp en prisklass och kanske får rugga på olika differenser, men jag som är en total amatör och är i början av lära mig, tror nog att Nikon är bra kamera för mig...... Hur upplever du när du zoomar...får du med ljudet från objektivet i filmen ? Hur gör du när du styr fokusen manuellt ? Jag har aldrig ägt eller provat att fota med en systemkamera, så detta kommer bli min första. Samt vad skiljer egentligen objekten 18-55mm VR och 18-105mm VR ?, Varför säger dom flesta att 18-105mm är bättre? Många frågor från en glad amatör  EDIT: oj...Flojd the barber hade redan svarat innan jag hann posta detta
Redigerat av mstoltz, 04 August 2012 - 22:24.
Postad 04 August 2012 - 22:31
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
RIKTIGT NICE !
Detta med fokus tror jag man inte kommer ifrån så lätt utan att kanske gå upp en prisklass och kanske får rugga på olika differenser, men jag som är en total amatör och är i början av lära mig, tror nog att Nikon är bra kamera för mig......
Hur upplever du när du zoomar...får du med ljudet från objektivet i filmen ?
Hur gör du när du styr fokusen manuellt ?
Jag har aldrig ägt eller provat att fota med en systemkamera, så detta kommer bli min första. Samt vad skiljer egentligen objekten 18-55mm VR och 18-105mm VR ?, Varför säger dom flesta att 18-105mm är bättre?
Många frågor från en glad amatör 
EDIT: oj...Flojd the barber hade redan svarat innan jag hann posta detta 
Tackar! När jag har autozoom så hörs det i filmen, tyvärr... Här är ett klipp jag filmade förra veckan. http://www.youtube.com/watch?v=37bs1Q4QXSg&feature=youtu.be Vet inte om länken funkar ännu, nyss lagt upp klippet så det kanske tar ett tag innan det dyker upp. När jag styr fokusen manuellt så ställer jag in objektivet på manuell fokus (en liten brytare på objektivet mellan AF eller MF). Sedan är det bara att vrida på fokusringen tills man har föremålet i fokus. Tar ett tag att få till detta snyggt dock.
Redigerat av Ala_95, 04 August 2012 - 22:35.
Postad 04 August 2012 - 22:42
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Tackar! När jag har autozoom så hörs det i filmen, tyvärr... Här är ett klipp jag filmade förra veckan. http://www.youtube.com/watch?v=37bs1Q4QXSg&feature=youtu.be Vet inte om länken funkar ännu, nyss lagt upp klippet så det kanske tar ett tag innan det dyker upp.
När jag styr fokusen manuellt så ställer jag in objektivet på manuell fokus (en liten brytare på objektivet mellan AF eller MF). Sedan är det bara att vrida på fokusringen tills man har föremålet i fokus. Tar ett tag att få till detta snyggt dock.
Hej Verkar ju vara en bra kvalitet på själva filmen och ljudet ändå....dvs om man utesluter ljudet från AF. Hur blir det med MF då....det måste väl vara bättre, fast svårare ? Än en gång riktigt bra filmer har du några exempelbilder du tagit får du hemskt gärna lägga upp dom eller länka till dom  MVH
Postad 04 August 2012 - 22:48
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hej
Verkar ju vara en bra kvalitet på själva filmen och ljudet ändå....dvs om man utesluter ljudet från AF. Hur blir det med MF då....det måste väl vara bättre, fast svårare ?
Än en gång riktigt bra filmer har du några exempelbilder du tagit får du hemskt gärna lägga upp dom eller länka till dom 
MVH
Jodå, jag tycker det är fin kvalitet. Manuell fokus är svårare, ja, men jag tror att det är något man måste lära sig. Dessutom så har man ju mer kontroll med manuell fokus, man kan fokusera lite som man vill liksom http://imgur.com/a/8sGefDär har du några bilder jag tagit. Ha dock i åtanke att alla är lite redigerade i efterhand i ViewNX2 (programvara som följer med D5100). Förresten, om du vill ha någon av bilderna i full storlek (16.2 megapixlar eller vad det är) så säg till så kan jag maila dom till dig
Redigerat av Ala_95, 04 August 2012 - 22:49.
Postad 04 August 2012 - 22:55
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Båda kamerorna kommer göra dig nöjd. är min bedömning. Om du däremot köper kameran främst eller till stor del för att videofilma med tror jag du blir besviken.
Det är mer viktigt hur du tycker kameran är att hålla i och vilka objektiv du kan bli intresserad av att köpa i framtiden.
Redigerat av Sgart, 04 August 2012 - 22:56.
Postad 04 August 2012 - 23:01
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Ala 95...snygga bilder 
Men hur blir dom när du zoomar in på dom....och har du kvar orginalen? kul att jämnföra innan och efter 
Pm dig min mail adress !
Sgart.
Ja jag börjar inse att inte ha för höga förhoppningar ang filmandet, men jag tänker som såhär.......jag kommer i början bara filma små snuttar på min snart 1 åriga lilla dotter osv osv, vid kalas ...dvs inga långa semesterfilmande
Ps: Undrar om man kan få Nikon D5100 med 18-105mm VR på elgiganten...dvs om man lägger till lite mer pengar
MVH
Postad 04 August 2012 - 23:10
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag har en 5100 och även om jag testat funktionen har jag aldrig filmat något som jag gjort något med eller ens brytt mig om  Det inbjuder helt enkelt inte till det.
Däremot är jag kanonnöjd med kameran som en kamera. Visst saknar man vissa saker i efterhand men det är detaljer som jag måste betala mkt pengar idag för att få i framtiden i ett eventuellt nyköp.
Oavsett är det som sätter största begränsningen det du skruvar på framsidan av kameran. Alltså objektivet. Vill du till exempel kunna ta porträtt i dåligt ljus utan blixt eller bilder utomhus med snabba slutartider (fryser rörelser) är ett ljusstarkt normalobjektiv som tex 35 eller 50mm F1.8 perfekt. Kostar dessutom "nästan ingenting" Vill man ta kort på fåglar eller vilda djur i övrigt får man börja kolla på längre teleobjektiv 200+mm istället. Så det är behovet som avgör vad du ska kolla efter. Även om kamerahuset i sin tur har begränsningar så är det ingenting mot skillnaden hos att fotografera med olika objektiv i olika situationer.
Postad 04 August 2012 - 23:15
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag har en 5100 och även om jag testat funktionen har jag aldrig filmat något som jag gjort något med eller ens brytt mig om Det inbjuder helt enkelt inte till det. Däremot är jag kanonnöjd med kameran som en kamera. Visst saknar man vissa saker i efterhand men det är detaljer som jag måste betala mkt pengar idag för att få i framtiden i ett eventuellt nyköp.
Oavsett är det som sätter största begränsningen det du skruvar på framsidan av kameran. Alltså objektivet. Vill du till exempel kunna ta porträtt i dåligt ljus utan blixt eller bilder utomhus med snabba slutartider (fryser rörelser) är ett ljusstarkt normalobjektiv som tex 35 eller 50mm F1.8 perfekt. Kostar dessutom "nästan ingenting" Vill man ta kort på fåglar eller vilda djur i övrigt får man börja kolla på längre teleobjektiv 200+mm istället. Så det är behovet som avgör vad du ska kolla efter. Även om kamerahuset i sin tur har begränsningar så är det ingenting mot skillnaden hos att fotografera med olika objektiv i olika situationer.
Hej Detta var en bra beskrivning av olika objekten.....som sagt innan så är jag bara en glad nybörjare som vill utvecklas. vad tror du om det man får med 18-55mm VR ? Jag vill ju kunna ta bilder även vid svagt ljus som tex vid skymningen eller om man har stearinljus tända på kvällen osv osv MVH
Postad 05 August 2012 - 00:07
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Till solnedgång behöver du stativ eller liknande. För stearinljus mm tror jag du vill ha en f1.8
Kitlinsen duger till mkt dock.
Postad 05 August 2012 - 05:02
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Till solnedgång behöver du stativ eller liknande. För stearinljus mm tror jag du vill ha en f1.8
Kitlinsen duger till mkt dock.
Hej Som jag har förstått så hänger mycket på vad det är för objektiv ? Men ett bra så kallat "all around" objektiv för en nybörjare som mig....vad skulle det vara tycker ni ? Får ju inte vara för dyrt heller, har ju sett vissa som går upp till flera tusentals kronor  En fråga till......man får ju ett 18-55mm VR till på köpet, men en del säger att ett 18-105 är bättre.......men frågan är är det så mycket bättre så det är värt att köpa ett nu i början ? Och vad kostar ett sådant, jag har sökt på prisjakt men hittade ingen info om det. Eller skulle ni rekommendera att lägga dom pengarna på ett annat objektiv ? MVH
Postad 05 August 2012 - 07:21
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Hej
Som jag har förstått så hänger mycket på vad det är för objektiv ? Men ett bra så kallat "all around" objektiv för en nybörjare som mig....vad skulle det vara tycker ni ?
Får ju inte vara för dyrt heller, har ju sett vissa som går upp till flera tusentals kronor 
En fråga till......man får ju ett 18-55mm VR till på köpet, men en del säger att ett 18-105 är bättre.......men frågan är är det så mycket bättre så det är värt att köpa ett nu i början ?
Och vad kostar ett sådant, jag har sökt på prisjakt men hittade ingen info om det. Eller skulle ni rekommendera att lägga dom pengarna på ett annat objektiv ?
MVH
18-55 är helt ok i början. I början vet man ändå inte hur man ska använda sakerna utan det är något man lär sig med tiden. Först när man gjort det vet man vad man saknar och då utgår man efter det när man vill köpa något nytt  Köper du 10-105 kan du ta bilder på saker aningen längre bort. Tror dock det kostar mer så istället för det hade jag nog tagit 18-55 plus ett 50mm 1.8 istället. Eller bara huset och ett 50 1.8 Lite prislänkar. https://www.prisjakt...kt.php?p=863636https://www.prisjakt...kt.php?p=863635https://www.prisjakt...kt.php?p=863642https://www.prisjakt...kt.php?p=396900https://www.prisjakt...kt.php?p=879462
Redigerat av Sgart, 05 August 2012 - 07:23.
Postad 05 August 2012 - 08:34
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej Ja jag tror att jag börjar med det objektivet som medföljer, dvs 18-55mm VR. Sedan när man är mer insatt så kan man ju ta ett bättre objektiv. Men man kan väl zooma rät bra med 15-55mm VR med eller ? Tänkte på detta med macro osv. Ja Elgiganten öppnar 11.00 och då ska jag stå där  Hur är det med minnes kort....Fick ett 8 Gb Verbatim Video SDHC-minneskort till min förra kompakt kamera ( 199 kr ), men detta räcker kanske inte till denna NikonD5100 ?Är det stor skillna mellan dom olika minneskorten...dvs klasserna ?EDIT: Hur är det med batteritiden ?MVH
Redigerat av mstoltz, 05 August 2012 - 08:38.
Postad 05 August 2012 - 11:15
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
http://www.amazon.co...44161668&sr=8-1 köpte jag. Ta något till med Super Saver Delivery och sålt från Amazon så får du gratis frakt över £25
Postad 05 August 2012 - 12:00
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej Nu kan jag med stor glädje meddela att man nu är ägare till en Nikon D5100  Batteriet sitter på laddning just nu, och under tiden skall användarhandboken läsas... När det gäller minnes kort så var dom flesta slut, så jag fick ta ett 8 gb Sandisk SDHC ,class 10....tror detta räcker en del nu i början. Får vi hoppas att kameran är bra och att man kommer få mycket nöje framöver. Som sagt så har jag ingen som helst erfarenhet av systemkamera, har alltid haft digital/kompakt kamera, så min första stora dumma fråga är.....ska man använda skärmen eller ska man titta i gluggen när man tar fotona  Vill tacka för all hjälp och svar, ett fantastiskt forum med extremt kunniga OCH trevliga medlemmar !! MVH
Postad 05 August 2012 - 12:04
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hej
Nu kan jag med stor glädje meddela att man nu är ägare till en Nikon D5100 
Batteriet sitter på laddning just nu, och under tiden skall användarhandboken läsas...
När det gäller minnes kort så var dom flesta slut, så jag fick ta ett 8 gb Sandisk SDHC ,class 10....tror detta räcker en del nu i början.
Får vi hoppas att kameran är bra och att man kommer få mycket nöje framöver.
Som sagt så har jag ingen som helst erfarenhet av systemkamera, har alltid haft digital/kompakt kamera, så min första stora dumma fråga är.....ska man använda skärmen eller ska man titta i gluggen när man tar fotona 
Vill tacka för all hjälp och svar, ett fantastiskt forum med extremt kunniga OCH trevliga medlemmar !!
MVH
Standard är att titta i gluggen. Men det finns en funktion som heter LiveView och det finns en switch uppepå kameran som du drar mot dig så klickar det till (spegeln i kameran fälls upp och gluggen blir svart) och då ser du genom skärmen. Jag föredrar att titta genom gluggen, kameran beter sig lite annorlunda i liveview läget när man knäpper kort och jag gillar inte det, känns konstigt
Postad 05 August 2012 - 12:12
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Kolla genom ögonmusslan. Använd endast Liveview de gånger du måste. Typ om du ska zooma in för att Kolla skärpa på nära avstånd. Eller ta kort i en vinkel. LV drar mkt batteri och arbetar mkt långsammare än kamerans normala funktion
Postad 05 August 2012 - 12:26
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Tackar......om jag nu ska använda en bra kamera, så ska jag lära mig rätt från början med....även om det kommer en hel del dumma frågor
Men om man vill se dom foton man tagit kan man väl använda skärmen?
Ja nu känner jag mig som en unge i skolbänken, med en massa....kanske rent ut sagt dumma frågor, men hoppas att ni har tålamod
Är det några tips ni vill dela med er som är det bara att skriva ner dom, jag tar tacksamt emot dom !
MVH
Postad 05 August 2012 - 12:32
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Skärmen är ju alltid igång. Du ser ju inställningarna osv där undertiden du fotograferar. Vill du kolla på dina bilder du tagit (vilket du bör hela tiden för att se så du fått resultatet du vill ha innan ögonblicket passerar) trycker du bara på playknappen till höger om LCDn och kan även zooma in på bilden för att "pixelpeepa" som det kallas (kolla närmare så att fotot är skarpt)
Ett tips till dig är att inte använda autoläget på kameran när du tar bilder. Du lär dig inget på det viset. Använd antingen manuellt läge eller A-läge (Aparture-mode) A-läget låter dig bestämma hur stor bländare du vill ha (anger hur mkt skärpedjup du vill ha, kort sagt) bländaren ger även kameran mer eller mindre ljus och om man ändrar den måste man även ändra slutartiden. Men i läge A bestämmer kameran själv vilken slutartid som passar till bländartalet du själv valt.
Postad 05 August 2012 - 12:39
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Grattis till ditt köp.. sedan så vill vi se lite bilder i fototådarna.. 
Ta det lungt.. var inte rätt för att prova lite olika inställningar m.m
Det är av misstagen man lär sig :-)
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 05 August 2012 - 12:54.
Postad 05 August 2012 - 13:09
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ett tips till dig är att inte använda autoläget på kameran när du tar bilder. Du lär dig inget på det viset. Använd antingen manuellt läge eller A-läge (Aparture-mode) A-läget låter dig bestämma hur stor bländare du vill ha (anger hur mkt skärpedjup du vill ha, kort sagt) bländaren ger även kameran mer eller mindre ljus och om man ändrar den måste man även ändra slutartiden. Men i läge A bestämmer kameran själv vilken slutartid som passar till bländartalet du själv valt.
Jag tycker att autoläget är bra att använda i början. Det går att ta fina bilder med det (bilderna som jag länkat till tidigare i tråden är tagna med autoläge). Då kan man satsa på att lära känna kameran osv. Sedan efter kanske en vecka när man fått koll på det så kan man börja leka runt lite och experimentera.
Postad 05 August 2012 - 13:27
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Ska snart äta, men ska ta ett par foto och lägga ut här snart.....men häng mig inte, jag är ju ny på det
Postad 05 August 2012 - 13:28
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Äh, inte så svårt. Bara att rikta kameran och trycka på knappen  Sedan har man tur ibland och får till en riktigt bra bild.
Postad 05 August 2012 - 14:33
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Så nu har jag tagit lite provbilder.
En del är beskärda eftersom motivet var långt borta ( fjärilen och snigeln )
Var och tittade på inställningarna och såg nu efter att jag tagit bilderna att bildkvaliten var på medel, men har nu satt den på hög, men dessa bilder här blev bra ändå.
Måste säga att VILKEN skillnad det är att fota med denna och min förra vanliga kompaktkamera.......så skönt att kunna beskära utan att tumma på kvalite´n
Nåja, detta är mina allra första foto så.....
snigel.jpg 214.96K
39 Antal nerladdningar
Mossa-på-trädgren.jpg 179.48K
49 Antal nerladdningar
blå-blomma.jpg 214.49K
35 Antal nerladdningar
fjäril.jpg 195.99K
27 Antal nerladdningar
rödvit-blomma.jpg 170.36K
23 Antal nerladdningar
MVH
Postad 05 August 2012 - 14:39
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag tycker att autoläget är bra att använda i början. Det går att ta fina bilder med det (bilderna som jag länkat till tidigare i tråden är tagna med autoläge). Då kan man satsa på att lära känna kameran osv. Sedan efter kanske en vecka när man fått koll på det så kan man börja leka runt lite och experimentera.
Alla har säkert sina vägar men anledningen till mitt tips (och varför jag själv gjorde så när jag började) är för att fotar man med auto vet man inte varför bilden blev som den blev eftersom kameran sköter alla inställningar  Alla vägar leder väl till Rom dock så det finns givetvis fler sätt än 1 att börja fotografera på. Men det är nog en fördel iallaf att man misslyckas en del i början så man vet hur man ska undvika det och i det långa loppet lär sig behärska inställningarna i olika situationer  Edit: Bilderna ser helt ok ut Mstoltz Framförallt den med mossan och trädet.
Redigerat av Sgart, 05 August 2012 - 14:41.
Postad 05 August 2012 - 14:45
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Tackar...ja det är min favorit med av dom 5, mossa på trädgren
Jag kan säga att nu har jag blivit foto biten.....och här skall efter en del fotandes....lära mig att ställa in allt från iso till bländare och allt vad det nu händer
Men jag förstår inte hur jag får fram effekterna och macron funkar inte att fota med på auto.
MVH
Postad 05 August 2012 - 14:50
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Om du menar lägena på kameran (macro osv) tycker jag du ska hålla dig borta från dom då det är förinställda program i kameran som liksom auto, ställer in kameran av sig själv. Begränsningen hos macro med ditt objektiv ligger i närgränsen. Du kan inte fokusera så nära kameran och därför sätter det gränsen för hur stort det blir på din kamera. Ofta fokuserar man manuellt när man fotograferar macro men sätter du en maskros typ 50cm från kameran skall den gå att hitta med autofokus. Den här är tagen med samma objektiv som du har DSC_0481 by Simon KG, on Flickr Och det är mer eller mindre så nära det går komma med den innan man hamnar innanför närgränsen.
Postad 05 August 2012 - 15:00
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Om du menar lägena på kameran (macro osv) tycker jag du ska hålla dig borta från dom då det är förinställda program i kameran som liksom auto, ställer in kameran av sig själv.
Begränsningen hos macro med ditt objektiv ligger i närgränsen. Du kan inte fokusera så nära kameran och därför sätter det gränsen för hur stort det blir på din kamera. Ofta fokuserar man manuellt när man fotograferar macro men sätter du en maskros typ 50cm från kameran skall den gå att hitta med autofokus.
Den här är tagen med samma objektiv som du har DSC_0481 by Simon KG, on Flickr
Och det är mer eller mindre så nära det går komma med den innan man hamnar innanför närgränsen.
Kanon då vet jag det  men hur gör jag då om jag vill fota så fina bilder som den du la ut här ovan ? Det är precis så jag vill få till det med en fin suddig bakgrund och ett skarp motiv. Sedan när man ställer fokus manuellt, har jag förståt att man ska vrida på den som är längst ut med minsta räfflorna på, eller ? jag provade men den var riktigt trög, men sedan tittade på sidan och då var det 2 knappar VR och A-M, ( den ska väl stå på M för att man ska kunna vrida på fokus-ringen eller ? ) EDIT: Måste tillägga hur kul det är att fota nu med en riktig kamera, man blir lätt beroende
Redigerat av mstoltz, 05 August 2012 - 15:01.
Postad 05 August 2012 - 15:13
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Maja.jpg 148.78K
23 Antal nerladdningar
Min lilla dotter Maja som sover.
var tvungen att prova, och måste säga att denna kamera ger verkligen "tryck" i bilderna till skillnad från vår gamla kompaktkamera
Postad 05 August 2012 - 15:53
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Fota i RAW format så kan du redigera bilderna lätt i ViewNX2 sedan. Gör stor skillnad.
Postad 05 August 2012 - 17:47
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Kanon då vet jag det men hur gör jag då om jag vill fota så fina bilder som den du la ut här ovan ? Det är precis så jag vill få till det med en fin suddig bakgrund och ett skarp motiv.
Sedan när man ställer fokus manuellt, har jag förståt att man ska vrida på den som är längst ut med minsta räfflorna på, eller ? jag provade men den var riktigt trög, men sedan tittade på sidan och då var det 2 knappar VR och A-M, ( den ska väl stå på M för att man ska kunna vrida på fokus-ringen eller ? )
EDIT: Måste tillägga hur kul det är att fota nu med en riktig kamera, man blir lätt beroende 
Kitobjektivet på 5100 tillåter ej att du fokuserar manuellt när du har den i autofokusläge så vill du fokusera manuellt måste den stå på M. För att få en skarp fokus men suddig bakgrund (kallas för Bokeh, kan vara värt att lägga på minnet) gör man generellt så att man zoomar objektivet till högsta brännvidden den tillåter, dvs 55 på denna och sen står så nära som möjligt det man ska fotografera. Då får man den effekten.
Postad 05 August 2012 - 18:40
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej
tackar för tipset
Detta är ju jättesvårt att få til en bra skärpa manuellt.
jag provade ett par foton med att göra såhär:
Zoomade in så mycket jag kunde ( 55 ), sedan fokuserade jag manuellt.
fick till 1 bild som var sådär tycker jag.
gul.jpg 132.16K
12 Antal nerladdningar
Postad 05 August 2012 - 18:42
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
 Där är en bild jag har tagit och fått snyggt suddig bakgrund. Klicka för att få upp fullstora bilden.
Redigerat av Ala_95, 05 August 2012 - 18:43.
Postad 05 August 2012 - 18:58
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg

Där är en bild jag har tagit och fått snyggt suddig bakgrund.
Klicka för att få upp fullstora bilden.
Så ska det se ut  Hur gjorde du ? Jag var ute och tror att jag fick en del bra,,,,ska kolla dom i datorn nu....alltså detta är ju beroende
Postad 05 August 2012 - 19:00
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Så ska det se ut 
Hur gjorde du ?
Jag var ute och tror att jag fick en del bra,,,,ska kolla dom i datorn nu....alltså detta är ju beroende 
Jadu, det där var en av dom första bilderna jag tog typ. Jag bara riktade kameran och tröck på knappen  Autoläge och jag tror jag hade max zoom där också.
Postad 05 August 2012 - 19:04
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
För att få en skarp fokus men suddig bakgrund (kallas för Bokeh, kan vara värt att lägga på minnet)
Eller så kallar vi det för bakgrundsoskärpa eftersom bokeh är karaktären på oskärpan och inget annat.  Detta är ju jättesvårt att få til en bra skärpa manuellt.
Det är lättare att fokusera manuellt med live view eftersom sökaren på dessa instegskameror inte är så lätta att fokusera manuellt med. Om du inte gjort det redan så rekommenderas det. Jag gissar att du har valet i LV att dessutom zooma in ett område så det blir ännu tydligare på skärmen var skärpan ligger  Det du huvudsakligen behöver tänka på för att få kort skärpedjup är att ha så stor bländaröppning som möjligt. Tillsammans med längre brännvidder får du effekten du är ute efter.
Postad 05 August 2012 - 19:04
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
He he...den var riktigt fin.
Jag har hållt på med att zooma och fokus manuellt och fick kanske en bra bild på ett äpple som hänger i vår trädgård....
äpple.jpg 221.62K
13 Antal nerladdningar
MVH
Postad 05 August 2012 - 19:13
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Eller så kallar vi det för bakgrundsoskärpa eftersom bokeh är karaktären på oskärpan och inget annat. 
Det är lättare att fokusera manuellt med live view eftersom sökaren på dessa instegskameror inte är så lätta att fokusera manuellt med. Om du inte gjort det redan så rekommenderas det. Jag gissar att du har valet i LV att dessutom zooma in ett område så det blir ännu tydligare på skärmen var skärpan ligger 
Det du huvudsakligen behöver tänka på för att få kort skärpedjup är att ha så stor bländaröppning som möjligt. Tillsammans med längre brännvidder får du effekten du är ute efter.
Hej Jag börjar få lite häng på detta nu, men vad är brännvid ? Ja jag tror att jag har den möjligheten i LV att välja att zomma ett vist område, men vet ej hur det fungerar eller hur jag gör, jag är en glad amatör.....( rimmade ju ) jag är riktigt tacksam för alla era tips, detta gör bara att man blir mer och mer sugen på att bli bättre efter att man får så pass bra råd !
Postad 05 August 2012 - 19:20
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Brännvidden på ditt objektiv är 18-55mm.
Innan du hinner fråga så är det 55/18=3x zoom
Postad 05 August 2012 - 19:26
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Brännvidden på ditt objektiv är 18-55mm. Innan du hinner fråga så är det 55/18=3x zoom 
He he he...ja "innan jag hinner fråga" Men då ställer jag denna fråga : Hur räknar du ut det ? ( 3x zoom ) Känner redan nu att ett bättre objektiv med bättre zoom hade varit på sin plats så man kan fota fåglar och natur osv. EDIT: hur får man fram så man kan fota i HDR ?
Redigerat av mstoltz, 05 August 2012 - 19:30.
Postad 05 August 2012 - 19:48
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Eftersom du inte skulle behöva fråga så skrev jag ut divisionen 55 / 18 = 3 redan innan
Postad 07 August 2012 - 19:05
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej Har nu provat att fota lite mer och måste säga att jag är väldigt nöjd med kameran, förutom filmandet, där fokusen inte hinner med. Men som foto kamera är den grym. Skickar upp lite bilder här:    Som sagt så tar jag gärna emot tips.....men man utvecklas hela tiden ju  MVH
Postad 07 August 2012 - 23:21
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Wow, snygga bilder!
Jag tog lite bilder nu ikväll på väg hem, ska se snart ifall det blev något bra av det hela. Kände dock att ett stativ hade varit något...
Postad 08 August 2012 - 00:30
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Nej det blev inte bra alls, kan jag ju säga... Hur får ni till så dramatiska himlar? HDR? Detta kort knäppte jag nu ikväll.  Det enda kortet som blev någorlunda bra :S
Postad 08 August 2012 - 13:08
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej
Tackar så mycket
Ja det är riktigt kul när man får bra bilder, och jag måste säga vilken bra kamera 
Ångrar inte mitt köp, ända problemet är när man filmar och vill zooma in, då har den svårt att fokusera, men bilderna blir kanonbra.
Ja det är HDR som jag använder
MVH
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|