Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Larsen Hifi

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Larsen HiFi 6 (Golvhögtalare) 1 8.699998 (9) Inga priser
Larsen HiFi 8 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Larsen HiFi SC4 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Larsen HiFi SC6 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Larsen HiFi 4.2 (Golvhögtalare) 0 9.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 15 September 2012 - 21:22

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
I den här tråden diskuterar vi allt som rör Larsen Hifi och dess produkter.
www.larsenhifi.com/

Ola spelar vinyl på Hifi mässan 2012
Bifogad fil  Larsen hifi.jpg   11MB   10 Antal nerladdningar

Storleksordning Larsen 8,6 och 4.
Bifogad fil  Larsen hifi-2.jpg   5.42MB   7 Antal nerladdningar

Under mässan talades det om uppgraderingar till Larsen fyra och sex, det verkar som om diskanten och filtret har fått sig en omgång. Någon som fick en mer ingående presentation av vad som har gjorts?

(Hittade ingen tråd som behandlar alla högtalare i en och samma! Så jag startar en egen.)

Redigerat av wictor, 15 September 2012 - 21:50.

Postad 19 September 2012 - 17:25

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Det jag läst ang uppgraderingarna är följande:

Larsen 4 (numera 4.2) har fått ett nytt filter (men behåller elementen).
Larsen 6 (numera 6.2) har fått samma diskant som Larsen 8 och ett anpassat filter.
Samt att L8SC finns att tillgå sen en kortare tid tillbaka även om den saknas på hemsidan.

Postad 19 September 2012 - 18:11

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Hur skulle ni definiera ljudkaraktären i dessa? Jojo, det beror på rum, men om man ser till t.ex B&Ws 6-serie så har dom ju en varm karaktär. Börjar bli sugen på ett par ordentliga golvare, och 4an såg riktigt intressant ut.

Postad 19 September 2012 - 23:29

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att testa 8an men priset är allt annat än attraktivt på dessa.

Postad 20 September 2012 - 07:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur skulle ni definiera ljudkaraktären i dessa?

Som tusen nålar rakt in i trumhinnan.

Postad 20 September 2012 - 08:47

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Hörnplacerade i betongrum så är de "rätt" ljusa ja, men då är det väldigt felplacerade med :)
Väldigt bra om de får lika mycket omtanke på placering som ino tex.
iaf L4, L6 ljusheten kanske kan vara korrigerad i .2:an?

Postad 20 September 2012 - 11:11

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Som tusen nålar rakt in i trumhinnan.

Det var tråkigt. Dumt att chansa när jag vet att jag är känslig för sådant. Jag har ju ingen möjlighet att lyssna själv.

Postad 20 September 2012 - 15:20

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Det var tråkigt. Dumt att chansa när jag vet att jag är känslig för sådant. Jag har ju ingen möjlighet att lyssna själv.

Om du uppger var du bor kanske någon i närheten bjuder in dig på provlyssning.

Jag tycker inte alls det är som tusen nålar. Rätt placerade, bra elektronik så låter de riktigt bra.
Skall snart köpa mitt andra par, har sedan tidigare Carlsson OA51LEII och OA52.2.

Postad 20 September 2012 - 17:43

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Jag tycker inte alls det är som tusen nålar. Rätt placerade, bra elektronik så låter de riktigt bra.
Skall snart köpa mitt andra par, har sedan tidigare Carlsson OA51LEII och OA52.2.

Örebro.

Alla är väl olika känsliga. Sedan har jag inte särskilt mycket resurser (pengar, plats) att laborera med, så det känns ändå dumt att chansa.

Postad 21 September 2012 - 12:52

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Då har du ändå skapligt nära till Karlstad där det finns en återförsäljare. Bara hoppa på tåget, bilen, cykeln
eller västerås för den delen. Linköping är dock lite långt bort kanske

Redigerat av Purre, 21 September 2012 - 12:54.

Postad 21 September 2012 - 21:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Förlåt.. Jag skrev fel.. Jag menade EN MILJARD nålar rakt in i öronen..
Det hemskaste jag någonsin lyssnat på faktiskt.
Då är jag inte ens speciellt känslig mot vass diskant..

Postad 21 September 2012 - 21:04

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Då har du ändå skapligt nära till Karlstad där det finns en återförsäljare. Bara hoppa på tåget, bilen, cykeln
eller västerås för den delen. Linköping är dock lite långt bort kanske

Det går tyvärr inte

Postad 22 September 2012 - 15:08

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
"Priserna är inte fastställda för uppgraderingssatserna än.

Larsen 4 (numera 4.2) har fått ett nytt filter (men behåller elementen). Priset har inte gått upp.

Larsen 6 (numera 6.2) har fått samma diskant som Larsen 8 och ett anpassat filter. Där har utpriset gått upp till 15500kr/par."

Saxat från Faktiskt.se

Hade gärna sett att de hade fått ett ansiktslyft då man kanske kan förvänta sig ett par snäpp upp när man betalar 15 lökar.

Redigerat av wictor, 22 September 2012 - 15:09.

Postad 22 September 2012 - 15:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Förlåt.. Jag skrev fel.. Jag menade EN MILJARD nålar rakt in i öronen..
Det hemskaste jag någonsin lyssnat på faktiskt.
Då är jag inte ens speciellt känslig mot vass diskant..

Är det dom här Nagref är med och har tagit fram?
Samma gubbe som vart med och gjort en pIP-killer som heter PK?

Postad 22 September 2012 - 15:19

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Är det dom här Nagref är med och har tagit fram?
Samma gubbe som vart med och gjort en pIP-killer som heter PK?

Exakt! :)

Postad 22 September 2012 - 15:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Förstår inget alls isf, för en pip-killer kan ju inte låta i närheten av Larsen, dom gånger som jag har hört Larsen så har det låtit som en välkänd mening " Det här... Det låter SKIT!!"

Inte meningen alls att såra någon konstuktör eller liknade, men Larsens diskant är verkligen helt olidligt dålig.

Postad 22 September 2012 - 17:22

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Förstår inget alls isf, för en pip-killer kan ju inte låta i närheten av Larsen, dom gånger som jag har hört Larsen så har det låtit som en välkänd mening " Det här... Det låter SKIT!!"

Inte meningen alls att såra någon konstuktör eller liknade, men Larsens diskant är verkligen helt olidligt dålig.

Dettta är intressant, på mässor brukar ju Larsen spela lite väl högt dvs ashögt så saker o ting distar...
Hemma hos folk har jag bara uppfattat L6 som väldigt ljus (tusen nålar :) ) när den var placerad i varsina hörn i en ljus, fräsch och ekovänlig betonglägenhet, detta fixades enkelt med absorbenter på yttersidorna av högtalarna.
Annars så tycker jag nog att L4 är en av de bästa högtalarna man kan få för priset.
Diskanten är helt ok som används i L4, den som används i L6.2 & L8 är bland de bästa du kan få tag på.
Ang pk o oa51le2 så förlorar pK den matchen i allt utom basutsträckning. ja, jag har ägt båda.

Kanske är det så att man ska ha lite mer mattor o grejer än vad som är "normalt"?

Var har ni (Bakerman o Niklas) lyssnat på Larsen?

Postad 23 September 2012 - 01:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Går inte att jämföra på år och dar..
Jag har själv tre slutna PK som jag kör i sovrummet, och dom låter löjligt bra.

Postad 23 September 2012 - 01:44

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Håller med om tusen nålar...
För 2 år sedan vid Arken lät det betydigt bättre.
Den här gången kunde jag inte stanna i rummet mer än 6 minuter. Besvikelsen var enorm. Jag hade höga förväntningar då de vid förra mässan var ett av de bästa rummen totalt sett.

G

Postad 23 September 2012 - 10:24

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Går inte att jämföra på år och dar..
Jag har själv tre slutna PK som jag kör i sovrummet, och dom låter löjligt bra.

har du hört dessa högtalare i samma rum eller dissar du larsen pga det du hört på mässa?
eg Har du hört Larsen i hemmiljö? i ett hyffsat ombonat rum?

Postad 23 September 2012 - 11:41

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
De som demar grejorna borde väl höra om det låter illa, tror mest det är frågan om smaksak som med de flesta högtalare.

Postad 23 September 2012 - 11:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

har du hört dessa högtalare i samma rum eller dissar du larsen pga det du hört på mässa?
eg Har du hört Larsen i hemmiljö? i ett hyffsat ombonat rum?

När gubben som demar högtalaren på en mässa sitter och njuter av hur bra det låter gissar jag att det är så det är meningen att dom ska låta ?
Om han hade upplevt dom som extremt vassa hade han förmodligen gjort något åt det.

Postad 23 September 2012 - 15:16

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att det lät riktigt illa denna mässan, föregående mässor har det varit bland de bättre.

Kan dock inte hålla med om att diskanten har varit som tusen nålar, men inte direkt silkeslen heller för den delen. Skall bli intressant att se(höra) hur de nya presterar tillsammans med ett nytt filter.

Redigerat av wictor, 23 September 2012 - 15:27.

Postad 24 September 2012 - 02:32

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Som sagt, jag hade höga förväntningar på Larssen vid Arken då 8orna inte fanns på plats för demo för två år sedan.
Då tyckte jag 6orna var en av de mest positiva överraskningarna under hela mässan.
Nej, det var inte samma rum i år. Däremot tyckte han som spelade att det lät bra, vilket jag inte håller med om.
Och nej, jag har inte hört Larssen i vardagsrummet hemmavid. Med tanke på det rummet Larsen spelade i borde det inte vara speciellt svårt att få bra ljud. För två år sedan hade Larssen också ett litet rum, dock ej samma. Det fanns betydligt tuffare rum att få bra ljud i om man uttrycker sig milt.

G

Postad 16 October 2012 - 20:19

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt de som skriver att Larsen är som tusen ålar i öronen. Jag kan hålla med om att L4orna låter en smula hårt i toppen om de pressas, men bara då. Det är ju en billigare högtalare med enklare element än storasyskonen.

Däremot L6orna låter helt ljuvligt och homogent. Jag har själv L4or bak i hembion och L6or fram tillsammans med en SC6a. Låter kalas och baskapaciteten är sådan att jag inte kommit mig för att köpa några baslådor, även om jag inser att det kommer att bli en förbättring. Jag tror att förutsättningarna måste varit fel för de som fått nålar i öronen. Sen är det en anna sak om man kan vänja sig vid det något diffusa ljudet, men det har inget med klagen eller dist att göra.

:)

Postad 19 October 2012 - 15:11

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Denna tråden påvisar ganska tydligt att Larsenhögtalaren kräver "rätt förutsättningar" för att låta bra. Jag har endast hört dem på mässa en gång 2011 och då lät det väldigt bra. Jag brukar vara ganska känslig för vass diskant men upplevde alltså inte detta med Larsen 6 och LArsen 8 som demades vid det tillfället.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.