Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad hdmi 1.3 och 1.4? Hårdvara eller mjukvara?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 September 2012 - 10:19

Iglo_Lucifer
  • Iglo_Lucifer
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja veta vad som skiljer på en reciever mellan 1.3 och 1.4? Läste nånstans att man kunde uppdatera sin firmware på en h/k reciever som stödjer 1.3 så den även stödjer 1.4 och kan då köra hdmi signalen genom förstärkaren till tvn och fortfarande se 3d. I mitt fall har jag en pioneer vsx-lx52 med 1.3 stöd men hittar ingen firmware alls på pioneers hemsida. Om det fungerar på en harman kardon bör det väl även fungera på min? Ska väl inte behöva köpa en ny reciever bara för detta?

Har mailat pioneer och frågat. Får se va dom säger. Men jag vill ändå veta vad som skiljer.

Vilka funktioner som skiljer dom olika versionerna åt har jag koll på då det är det enda som kommer fram när man försöker googla detta.

Hoppas någon erfaren tekniknisse kan förklara detta så man förstår. :-)

Postad 23 September 2012 - 22:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Det är inte så det fungerar. 1.3 och 1.4 etc. är versioner på HDMI-specifikationen. Inte på någon hårdvara. På grund av förvirringarna får tillverkarna enligt HDMI-licensen inte längre ange versionsnummer på sina konsumentprodukter lanserade efter 1/1-2012 . För kabeltillverkarna drogs den gränsen redan 2009.

Detta har dock inte hindrat att denna missuppfattning fortfarande sprids och förvirringen kring HDMI-versioner är besvärligt inrotat i systemen som exempelvis produktinformationen på prisjakt.

Det som hindrar din VSX-LX52 från att växla 3D har inget direkt samband med HDMI-versioner att göra. "Felet" är att förstärkaren inte meddelar något om att 3D fungerar under handskakningen (utbytet av EDID) vilket är naturligt med tanke på att produkten konstruerades innan 3D-standarden sattes och skrevs in i specifikationen. Detta får majoriteten BD-spelare att tolka det som att 3D inte fungerar trots att signalen rent tekniskt mycket väl skulle kunna transporteras genom receivern. Så vad en eventuell firmware-fix då gör att ändra så att rätt EDID-information skickas. Men en sådan fix kräver att hårdvaran i fråga kan uppdateras och att tillverkaren också är villig till att faktiskt konstruera en fix.

Playstation 3 kan kliva runt denna begränsning och Oppo 93/95 kan forcera 3D. Sedan kan HDMI-kretsarna i förstärkaren fortfarande stöta på problem med 3D-signaler eftersom det, än en gång, inte fanns någon 3D-standard att utgå ifrån när LX52 konstruerades och signalformaten är otestade. Effekten av en forcerad 3D-signal kan bli att vissa format går igenom och andra inte, till exempel 720p Frame Packing för spel men inte 1080p Frame Packing för Blu-ray 3D som är en väldigt "stor signal" i fråga om pixlar vilket en del kretsar inte hanterar. Då finns heller ingen större poäng att ordna med ny firmware.

Redigerat av Ringblixt, 23 September 2012 - 22:21.

Postad 25 September 2012 - 18:57

Iglo_Lucifer
  • Iglo_Lucifer
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Ok. Fattar lite mer, men fortfarande lite fundersam. Pioneer säger iaf att det inte går uppdatera så det kan jag glömma. Men jag har ju ett ps3. Tvn kommer inte förens på fredag så jag kan inte prova än. Men hur gör jag för att "forcera" 3d signalen då? Antingen fungerar det eller så får jag ingen bild? Finns väl ingen risk att man förstör något på det viset? Måste väl antagligen byta ut mina hdmi kablar också. Eller går det forcera det också? :-)

Postad 26 September 2012 - 14:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Koppla HDMI från Playstation 3 direkt till TV:n, kör inställningsguiden för bildskärm och få upp bekräftelse på att 3D-signal fungerar. Men ändra inga ljudinställningar. Koppla sedan tillbaka till receivern som innan.

En av PS3:ns säregna egenskaper som Blu-rayspelare är att den behåller informationen från handskakningen i en buffert där andra apparater hela tiden handskakar om börjar om processen varje gång du växlar ingång på receivern, stänger av TV:n etc.

PS3 kommer därför att "tro" att den är ansluten direkt till TV:n och att den därmed kan skicka en 3D-signal så länge som den har TV:ns EDID-metadata i sin buffert.

För övrigt råder den omvända. Man köper en ny 3D-TV och kopplar in PS3 men får inte någon 3D-bild. Orsaken? Att PS3:n har den gamla TV:ns EDID i sin buffert. :)

Detta fungerar genom de flesta växlar, receivers och switchar bara de inte är allt för gamla. Men det är inte alla produkter vilka är helt bekväma med alla 3D-signaler och man kanske drabbas av sekundära problem som att switchen eller receivern måste startas om efter att man växlat från 3D tillbaka till traditionell signal.

Postad 28 September 2012 - 05:31

croft
  • croft
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Tack ringblixt. Hadde ingen aning om det med ps3 :)
Alltid bra att ha i åtanke.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.