Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Calibrera subwoofer med ipad/iphone

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2012 - 07:43

nsgolfer
  • nsgolfer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej på er.

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att calibrera subwoofer med någon typ av SPL mätare som finns att till gå till ipad. Man behöver ju en testskiva med rätt toner. Ev göra egen med tongenarator program?

Jag har läst lite på tex http://forum.blu-ray...ead.php?t=95710

Köpte nyss en begagnad infinity kappa sub och den har ju lite instälningsmöjligheter. Fick den utan ljudmätaren som följde med en gång i tiden.

Postad 21 December 2012 - 09:07

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Hej på er.

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att calibrera subwoofer med någon typ av SPL mätare som finns att till gå till ipad. Man behöver ju en testskiva med rätt toner. Ev göra egen med tongenarator program?

Jag har läst lite på tex http://forum.blu-ray...ead.php?t=95710

Köpte nyss en begagnad infinity kappa sub och den har ju lite instälningsmöjligheter. Fick den utan ljudmätaren som följde med en gång i tiden.

Jag har testat anväda appen "dB Volume" för att försöka mäta lite, det funkade dock riktigt kasst. Jag testade göra så att jag kopplade ur alla högtalare utom subbarna, och sen starta någon låt med mycket bas på ganska hög volym. Det som hände var... ingenting, min iPhone (3GS) kunde inte mäta något under 80hz.

Så om man vill kalibrera subben med SPL-mätare får man nog köpa en riktig, om det nu inte är så att iPaden har bättre mic, det är ju inte omöjligt...

Postad 21 December 2012 - 11:01

nsgolfer
  • nsgolfer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har testat anväda appen "dB Volume" för att försöka mäta lite, det funkade dock riktigt kasst. Jag testade göra så att jag kopplade ur alla högtalare utom subbarna, och sen starta någon låt med mycket bas på ganska hög volym. Det som hände var... ingenting, min iPhone (3GS) kunde inte mäta något under 80hz.

Så om man vill kalibrera subben med SPL-mätare får man nog köpa en riktig, om det nu inte är så att iPaden har bättre mic, det är ju inte omöjligt...

Jag läste någonstans hur man ställer in ljudnivån på förstärkaren först, men det funkar nog bäst (antar jag) från en test skiva som skickar ut rätt frekvenser, som men sedan kan föra över till någonslags tabell för att se variationen om det finns dipar eller storapeakar. För att sedan justera subben.

hmm eller så köper man en såndar sub eq som gör det av sig själv.

Postad 21 December 2012 - 12:18

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Jag läste någonstans hur man ställer in ljudnivån på förstärkaren först, men det funkar nog bäst (antar jag) från en test skiva som skickar ut rätt frekvenser, som men sedan kan föra över till någonslags tabell för att se variationen om det finns dipar eller storapeakar. För att sedan justera subben.

hmm eller så köper man en såndar sub eq som gör det av sig själv.

Du vet inte var man kan hitta en sådan skiva/tabell? :)

Jag testade även lite olika toner under 80hz, bla 50hz, jag hörde ljudet tydligt, och det skakade i mina 2 dörrar, men min iPhone uppfattade inget ljud. Så som sagt, man behöver en bättre mic för att man ska kunna kalibrera på det sättet...

Postad 21 December 2012 - 14:21

nsgolfer
  • nsgolfer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Du vet inte var man kan hitta en sådan skiva/tabell? :)

Jag testade även lite olika toner under 80hz, bla 50hz, jag hörde ljudet tydligt, och det skakade i mina 2 dörrar, men min iPhone uppfattade inget ljud. Så som sagt, man behöver en bättre mic för att man ska kunna kalibrera på det sättet...

Håller på att undersöka saken, återkommer när jag hittar någon

Postad 21 December 2012 - 14:22

knilsson
  • knilsson
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Min spontana tanke är att Iphone inte har i närheten tillräckligt bra microfon för ändamålet. Får nog till betydligt bättre micar än så antar jag.
En rikigt bra mic, som ju för övrigt möjligen skulle vara overkill för ändamålet, kostar många gånger vad hela Iphonen gör.

Sen finns det klart ännu dyrare micar över 100.000 kr dyra.

Redigerat av knilsson, 21 December 2012 - 14:24.

Postad 21 December 2012 - 17:08

nsgolfer
  • nsgolfer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Detta verkar rätt lovande http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Postad 21 December 2012 - 17:22

nsgolfer
  • nsgolfer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna mätare http://www.youtube.c...h?v=1jIPoBLci9k appen heter Audio kit

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.