Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla gammalt utstyr (VHS, Tape & MD) till modern reciever (TX-NR818)

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2013 - 00:12

Lord Darkness
  • Lord Darkness
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag är en lycklig ny ägare till en Onkyo 818 men tänkte fråga lite hur jag bäst kan ansluta mitt "legacy-anlägg" med kassett, minidisc och VHS till en modern reciever.

1. Tape & MiniDisc;
Finns det något sätt at få ljud ut på recievern? Det finns ju inte ens digitalt ljud ut på TX-NR818. Kan jag använda zone 2/3 till detta ändamål? Eller kanske Pre-Out?

2. VHS;
Video inn från VHS är väl inte så svårt då jag borde kunna använda SCART til RCA för det? Jag antar att jag inte kan använda något SCART-COMPOSITE kabel här utan att jag måste ha någon form av omvandlare? Då kan jag kanske lika gjärna köra Scart-HDMI?

Men hur får jag Video ut till VHS om jag vill spela in på VHS (long sory short så vill jag kunna göra det)? Kan jag använda Monitor out till det? I så fall hur får jag ljud ut i så fall?

Till sist; Jag har fortfarande min Sony DB830 (tror jag den heter). Kan jag på något sätt koppla in den via PRE OUT och koppla dom gamla grejjerna via den? Som ni förstår är jag ganska nollad på detta med recievers...

//LD

Postad 08 January 2013 - 14:57

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag är en lycklig ny ägare till en Onkyo 818 men tänkte fråga lite hur jag bäst kan ansluta mitt "legacy-anlägg" med kassett, minidisc och VHS till en modern reciever.

1. Tape & MiniDisc;
Finns det något sätt at få ljud ut på recievern? Det finns ju inte ens digitalt ljud ut på TX-NR818. Kan jag använda zone 2/3 till detta ändamål? Eller kanske Pre-Out?

2. VHS;
Video inn från VHS är väl inte så svårt då jag borde kunna använda SCART til RCA för det? Jag antar att jag inte kan använda något SCART-COMPOSITE kabel här utan att jag måste ha någon form av omvandlare? Då kan jag kanske lika gjärna köra Scart-HDMI?

Men hur får jag Video ut till VHS om jag vill spela in på VHS (long sory short så vill jag kunna göra det)? Kan jag använda Monitor out till det? I så fall hur får jag ljud ut i så fall?

Till sist; Jag har fortfarande min Sony DB830 (tror jag den heter). Kan jag på något sätt koppla in den via PRE OUT och koppla dom gamla grejjerna via den? Som ni förstår är jag ganska nollad på detta med recievers...

//LD

1. Det ser ut som att du bör kunna få ut stereoljud via frontkanalernas pre-out.

2. Scart-composite borde fungera, det är samma signal men olika kontakt.
Du bör kunna använda monitor out för att spela in på VHS, ljudet tar du från pre-out.Se till att ljudet mixas i stereo så du inte tappar en massa ljud som skickas till de andra ljudkanalerna. Men det verkar inte som att receivern klarar att omvandla bild från HDMI eller komponent till komposit, så det är bara bild från andra komposit-källor som du får ut via monitor out. Vill du spela in HDMI-källor till VHS (varför nu någon skulle vilja det?) så får du leta upp någon annan apparat.

3. Det borde gå att koppla via Sony-receivern, men jag tycker det verkar som en bökig lösning att ha två receivers ihopkopplade. Vill du tvunget lösa det så, så får du dra en RCA-kabel från Sonyns pre-out till någon av de analoga ingångarna på Onkyon. Du kan även skicka med bild via monitor out. Den kommer att skalas upp och visas om du kopplar Onkyon till en TV via HDMI (eller egentligen oavsett vilket sätt du väljer att koppla den till TV).

Men du kan fortfarande inte spela in på VHS från dina HDMI-källor som du kopplat in i Onkyon. Möjligen kan du dra en kompositkabel direkt från t.ex DVD-spelaren till Sony-receivern, men då är vi inne på riktigt snurriga lösningar.

Postad 08 January 2013 - 20:55

Lord Darkness
  • Lord Darkness
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tusen tack för svar!

Jag blandade ihop composite och component... jag menade det senare. :) Men nu fick jag köpa en Cypress Scart-HDMI box väldigt billigt idag så då kör jag VHS in på HDMI och vid de enstaka tilfällen jag behöver spela inn på VHS får jag finna på någon lur lösning. Det är ifrån datorn i så tilfälle (konverteringar från andra format).

Du har nog rätt i at jag inte orkar ha två recievers för de enstaka tilfällen då jag kan ønska spela in på kassett eller MiniDisc. Hellre då koppla om pre out till den apparat jag ønskar använda.

//LD

Postad 08 January 2013 - 22:54

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Tusen tack för svar!

Jag blandade ihop composite och component... jag menade det senare. :) Men nu fick jag köpa en Cypress Scart-HDMI box väldigt billigt idag så då kör jag VHS in på HDMI och vid de enstaka tilfällen jag behöver spela inn på VHS får jag finna på någon lur lösning. Det är ifrån datorn i så tilfälle (konverteringar från andra format).

Du har nog rätt i at jag inte orkar ha två recievers för de enstaka tilfällen då jag kan ønska spela in på kassett eller MiniDisc. Hellre då koppla om pre out till den apparat jag ønskar använda.

//LD

Låter bra det! Om du vill spela in från datorn till VHS så kanske du har någon komposit-utgång (gul kontakt) på grafikkortet? Om inte annat så kanske moderkortets inbyggda grafikkrets har en sådan utgång. Det går ju lika bra som HDMI när det ändå bara är VHS på andra sidan menar jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.