![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
65 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
19 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
19 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
24 590:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 05 september 2013 - 16:25
Postad 05 september 2013 - 19:22
Postad 05 september 2013 - 20:15

Postad 05 september 2013 - 20:36
Ett tips är att gå in på...Hemma hos mr-välljud...han har testat dom flesta högtalare och jämfört..du hittar honom på
galleri sidorna.
Titta in på Mrv högtalartest (52) gissa vilken som ligger först av dom testade..

Sedan om du vill kan du gå in på mina sidor och läsa om Revels största högtalare..Revel Salon2.
Jag kan tillägga att jag har slutat fundera på nya front högtalare och att jag är är sjukt nöjd.
Lycka till!
Redigerat av cobra-427, 06 september 2013 - 03:47.
Postad 05 september 2013 - 22:51

Postad 06 september 2013 - 17:16

Redigerat av Unregisteredd4346659, 06 september 2013 - 17:19.
Postad 06 september 2013 - 19:06
Köp och berätta....

Redigerat av PML73, 06 september 2013 - 19:07.
Postad 06 september 2013 - 19:21

Postad 06 september 2013 - 20:04
Oj, om jag jämför Revel F30 med alla audiovector jag har hört så är det endast S6 Arrettée(felstavat?) som kommer i närheten. Men audiovector når inte hela vägen fram för mig vad gäller fysisk upplevelse.
Köp och berätta....
S6an är ju verkligen en fullträff om man ser till information över 50hz men under det så lider ju i stort sätt alla golvare av samma problem....ingen fysik.
Redigerat av robert293, 06 september 2013 - 20:05.
Postad 06 september 2013 - 20:26
kända för att var typ" jobbig diskat o.s.v"
Men jag skulle gå på F50 nyare högtalare och tre st 6.5" pumpar normalt sett mer luft än en 10" bas.
http://www.revelspea...cts/Details/172
http://www.revelspea...0_Manual_V2.pdf
http://www.revelspea...cts/Details/173
http://www.revelspea..._F50_Manual.pdf
Postad 06 september 2013 - 21:39

Postad 25 februari 2015 - 13:44
Var in till butiken för att kolla på stativare runt 10k, knallade runt och ögonen fastnade på ett par riktigt snygga, ganska små vit/svarta högtalare. Letade efter märket och visst stod det Revel, hade ingen koll på att det fanns en så liten högtalare i den serien. Okej men den blir nog ändå för dyr, +20k var min vilda prisgissning.
Säljaren ansluter och berättar att dom kostar 14k, intressant tänker jag. Men matchande centern då, den lär väl kosta minst lika mycket då den även ska matcha högtalare i +50k klassen. Men nähäpp, finns en mindre center för ca 8k!
Okej, så lite över budget men inte nog mycket för att dissa, bara någon enstaka tusenlapp över KEF R300 + R200 som jag oxå varit lite inne på. Så då måste det ju provlyssnas. Först på den minsta stativaren då, M105. Fick lyssna på dom i ett litet rum. Ljudet är precis som jag kommer ihåg från dom dyra modeller jag hört, förutom på den djupa basen, som såklart saknas. Ljudbilden är öppen, luftig. Ljudet är detaljerade och känns ofärgat. Basen går inte speciellt djupt men i det lilla rummet är det hyffsat med bas och den är väldigt nyanserad och kontrollerad. Det känns oxå som att högtalaren klarar av bra med dynamik, dom högre registrens hänger med helt utan problem även vid högre volymer.
Får sen sätta mig i biorummet där den mindre golvaren, F206 står uppkopplad tillsammans med den mindre centern C205. Nu är volymen riktigt hög och det är samma intryck som jag fick av dom små M105, fast nu på en helt annan ljudnivå och med en helt annan tyngd i basen såklart. Fast volymen är hög så låter systemet helt oansträngt, och det över hela registret.
Det känns som att Performa 3 serien leverar ett ljud som kombinerar bio och hifi på ett perfekt sätt. Det är samma klipp och oansträngda dynamik som jag minns att jag upplevt i renodlade biosystem fast med hifi kvaliteter. Renodlade biosystem, mest från MK har jag kunnat uppleva som lite burkigt och tråkigt till musik i tvåkanal.
Jag är riktigt sugen på M105 + C205 till mitt rum. Kommer nog välja dom före KEF R300 + R200 tack vare klippet och dynamiken till film. Om jag bestämmer mig för att satsa dom pengarna.
Men samtidigt är jag rädd att det kommer krävas en dyrare sub än vad jag har råd med för att matcha den väldigt kontrollerade basen som dessa har.
Postad 25 februari 2015 - 14:00
Fick chansen att lyssna på några olika modeller ur Revels Performa 3 serie häromdagen. Har hört lite Revel förut och blivit riktigt förtjust i märket, dock har det handlat om väldigt dyra modeller. Dom har levererat ett ljud som haft alla hifi parametrar samtidigt. Neutralt och ofärgat med mycket luft och stor ljudbild, samtidigt som det inte har låtit sterilt utan det har funnits tyngd och värme i ljudet. Dom har väl helt enkelt spelat musiken väldigt korrekt och bra!
Var in till butiken för att kolla på stativare runt 10k, knallade runt och ögonen fastnade på ett par riktigt snygga, ganska små vit/svarta högtalare. Letade efter märket och visst stod det Revel, hade ingen koll på att det fanns en så liten högtalare i den serien. Okej men den blir nog ändå för dyr, +20k var min vilda prisgissning.
Säljaren ansluter och berättar att dom kostar 14k, intressant tänker jag. Men matchande centern då, den lär väl kosta minst lika mycket då den även ska matcha högtalare i +50k klassen. Men nähäpp, finns en mindre center för ca 8k!
Okej, så lite över budget men inte nog mycket för att dissa, bara någon enstaka tusenlapp över KEF R300 + R200 som jag oxå varit lite inne på. Så då måste det ju provlyssnas. Först på den minsta stativaren då, M105. Fick lyssna på dom i ett litet rum. Ljudet är precis som jag kommer ihåg från dom dyra modeller jag hört, förutom på den djupa basen, som såklart saknas. Ljudbilden är öppen, luftig. Ljudet är detaljerade och känns ofärgat. Basen går inte speciellt djupt men i det lilla rummet är det hyffsat med bas och den är väldigt nyanserad och kontrollerad. Det känns oxå som att högtalaren klarar av bra med dynamik, dom högre registrens hänger med helt utan problem även vid högre volymer.
Får sen sätta mig i biorummet där den mindre golvaren, F206 står uppkopplad tillsammans med den mindre centern C205. Nu är volymen riktigt hög och det är samma intryck som jag fick av dom små M105, fast nu på en helt annan ljudnivå och med en helt annan tyngd i basen såklart. Fast volymen är hög så låter systemet helt oansträngt, och det över hela registret.
Det känns som att Performa 3 serien leverar ett ljud som kombinerar bio och hifi på ett perfekt sätt. Det är samma klipp och oansträngda dynamik som jag minns att jag upplevt i renodlade biosystem fast med hifi kvaliteter. Renodlade biosystem, mest från MK har jag kunnat uppleva som lite burkigt och tråkigt till musik i tvåkanal.
Jag är riktigt sugen på M105 + C205 till mitt rum. Kommer nog välja dom före KEF R300 + R200 tack vare klippet och dynamiken till film. Om jag bestämmer mig för att satsa dom pengarna.
Men samtidigt är jag rädd att det kommer krävas en dyrare sub än vad jag har råd med för att matcha den väldigt kontrollerade basen som dessa har.
Kul att läsa om dina intryck från Revels Performa3 serie.
Jag letar själv ett nytt system till mitt nya rum, och har varit iväg och lyssnat på bla Klipsch nya RP serie som jag tyckte väldigt mycket om.
Men har även en gnagande tanke i bakhuvudet, och det är just denna Revel serie, som jag tycker ser både bra och välbyggd ut, som alltid med Revels högtalare, och som jag även tror presterar väldigt bra.
Känner nu att jag inte kan underlåta att lyssna på dessa innan jag bestämmer mig..
Min tanke är isf 3st 205 som LCR i fronten, tror detta kan bli magiskt bra just denna högtalarmodell är ju sluten oxå.
Kan tillägga att även jag har varit inne på KEFs R serie, så vi är lite i samma situation här
Postad 25 februari 2015 - 14:46

Har du tänkt ha alla tre C205 liggandes iså fall?
Lådan är ju inte gjord för att kunna stå på högkant och diskantens waveguide verkar ju vara vänd åt andra hållet jämfört med dom andra högtalarna, alltså för att den ska ligga ner.
Postad 25 februari 2015 - 15:30
Jag är oxå nyfiken på Klipsch RP men har inte haft möjlighet att lyssna på dom. Sen vet jag inte om jag vill ha svarta högtalare, men det går ju annars att lösa med färg eller folie. Priset på dom är ju klart roligare.
Har du tänkt ha alla tre C205 liggandes iså fall?
Lådan är ju inte gjord för att kunna stå på högkant och diskantens waveguide verkar ju vara vänd åt andra hållet jämfört med dom andra högtalarna, alltså för att den ska ligga ner.
Jag kommer isf ha Left och Right ståendes vertikalt, kommer ordna en lösning för det isf.
Har mailat Revel angående om man kan köra med C205 i vertikal position, och enligt dom skulle det fungera utmärkt!
Om du ställer en C205 vertikalt så blir ju waveguiden likadan som golvarna och stativarnas, så det är inga problem.
Håller med dig om att priset för Klipsch RP är klart trevligt
Redigerat av WB-Cinema, 05 mars 2015 - 23:39.
Postad 25 februari 2015 - 22:02
Postad 26 februari 2015 - 00:08
Fast nu vet jag ju inte personligen hur Klipsch RP presterar i förhållande till priset. Synd att BRL i min stad fått stänga igen för nåt år sen, annars hade man ju kanske fått lyssna på dom.
Vet inte vart du bor, men Klipsch är ju trotts allt bland dom största och finns lite här och där.
Kolla upp om du kan få till en demo på dom, det är dom värda enligt mig... efter en demo så vet du om dom platsar eller om det är Revel som gäller
Redigerat av WB-Cinema, 26 februari 2015 - 00:08.
Postad 26 februari 2015 - 00:56
Ja alltså förutom Revels egna Performa 3 subbar som kostar 20-30k, utan något under 10k kanske.
Redigerat av mattiask, 26 februari 2015 - 01:29.
Postad 26 februari 2015 - 22:19
Roligt att läsa dina intryck mattiask! Tror att du skulle bli mycket nöjd med de högtalarna. Köpte själv F208 och C208 för ett halvår sen och tycker de funkar väldigt bra till både film och musik. Jag har inte hört den modell från Klipsch som nämns här, men lyssnade lite på ett par andra innan jag köpte Revel. Jag ligger inte sömnlös och drömmer om Klipsch...
Om du inte redan letat reda på dessa så har du ett test av M105 här och ett till här; och här finns ett av M106 i Stereophile. Systertidningen Sound & Vision kan nog sägas hålla med dig om att Performa3 kombinerar bio och hifi på ett perfekt sätt, fast där handlar om större modeller.
Postad 26 februari 2015 - 22:31
Roligt att läsa dina intryck mattiask! Tror att du skulle bli mycket nöjd med de högtalarna. Köpte själv F208 och C208 för ett halvår sen och tycker de funkar väldigt bra till både film och musik. Jag har inte hört den modell från Klipsch som nämns här, men lyssnade lite på ett par andra innan jag köpte Revel. Jag ligger inte sömnlös och drömmer om Klipsch...
Om du inte redan letat reda på dessa så har du ett test av M105 här och ett till här; och här finns ett av M106 i Stereophile. Systertidningen Sound & Vision kan nog sägas hålla med dig om att Performa3 kombinerar bio och hifi på ett perfekt sätt, fast där handlar om större modeller.
Intressanta tester, Har läst det första i ditt inlägg nu, och man blir ju inte direkt mindre sugen
Postad 27 februari 2015 - 12:01
Ja, alla tester jag läst av olika modeller i Performa3-serien har varit väldigt positiva. Min egen erfarenhet är som sagt bara av de största, men det verkar som att samtliga modeller låter väldigt bra.
Angående frågan ovan om subwoofer så har jag inte så mycket egen erfarenhet att tillägga. Läste just ett test i Sound & Vision av subbar från Hsu Research där de fick väldigt fina omdömen, vet dock inte om dessa säljs i Sverige.
Samma tidningen har en lista över rekommenderade subbar, de som kostar upp till $999 borde klara sig under 10 kkr i Sverige. Finns t.ex. ett par från SVS på listan, de brukar många här rekommendera.
Postad 27 februari 2015 - 12:29
Har läst alla test som du länkade till nu, och det verkar verkligen som att Revel iom Performa3 serien har fått till en riktig fullträff!
Jag tror att dom finns att lyssna på på Hifistället i Göteborg? så ska åka dit så fort jag har möjlighet.
Postad 27 februari 2015 - 12:43
Skulle varit intressant och hört om lite jämförelser mellan de större Revel i Performa serien och lite andra golvare tyl MA GX300 etc. Någon ?
Postad 27 februari 2015 - 12:44
Ja, sen i höstas ska Hifistället även ha Peforma3. När jag ville provlyssna i juli var det bara i Luleå och Vimmerby som man kunde göra det. Jag har visserligen 40 mil till Vimmerby, men ännu längre till Luleå, så jag valde att åka dit. Ultimate är en bra butik så jag kan även rekommendera att åka dit om man är sugen på Revel.
Verkar som fler butiker intresserar sig för Revel nu, har sett att även Perfect Sense i Stockholm har dem nu. Svenska tidningar verkar inte vara intresserade av att skriva om Revel alls, någon enstaka notis men inga tester. Om fler insåg hur bra högtalarna är skulle de nog finnas i fler butiker.
Postad 27 februari 2015 - 12:48
Kom ett inlägg medan jag skrev... Jag har inte hört MA GX300. Finns en tråd på Component där jag skriver lite om några av de alternativ jag övervägde, om det är av intresse....
Postad 27 februari 2015 - 16:19
Tack, kul läsning!
Nya Performa verkar vara uppskattade i samtliga tester. Hur skulle du beskriva övre mellanregister samt diskant ?
Jag gilla när högtalare är "luftiga" och kanske lite åt det "ljusare" hållet..
Kom ett inlägg medan jag skrev... Jag har inte hört MA GX300. Finns en tråd på Component där jag skriver lite om några av de alternativ jag övervägde, om det är av intresse....
Postad 27 februari 2015 - 18:16
Det här med att sätta ord på hur saker låter är inte alls min grej, i synnerhet inte detaljer som övre mellanregister och diskant... Mina främsta referenser är Mirage M-5 och M-1si som jag haft innan, och det sällan jag hört högtalare som jag tyckt låtit bättre än dem. Om man läser mr-välljuds fantastiska högtalartest så kan man se att M-5 hamnar på tredje plats, vilket med tanke på priset får anses väldigt bra. På första plats i detta test kom då Revel F30 och jag kan nog säga att detta var en orsak till att jag åkte långt för att få höra Performa3.
Jag tycker att F208 spelar väldigt likt mina gamla Mirage, ett stort ljud med både bredd och djup; där högtalarna verkligen försvinner i rummet. Jag kan inte beskriva ljudet på annat sätt än att alla register låter väldigt bra. Mina Mirage kunde spela lite för mycket bas i mitt rum, med mina Revel känns det mer balanserat; utan att det för den delen saknas bas när det ska vara det. Vill du ha mer målande beskrivningar av hur det låter så rekommenderar jag att läsa testet av F208 i Stereophile, och det här testet kanske...
En sak som jag tycker är lite rolig är att Kevin Voecks på Revel (konstruktionschef eller nåt sånt) även jobbade på Mirage när de tog fram M-1. Det kanske finns en anledning till att jag gillar både Mirage och Revel då...
För övrigt så tänker jag inte argumentera för Revel mot andra högtalare, jag gjorde mitt val utifrån vad jag hörde och till viss del av vad jag läste om tänket bakom utveckling och konstruktion. Om man funderar på att köpa högtalare i någon av de prisklasser som modellerna i Performa3-serien ligger så tycker jag att man ska lyssna själv på ett par Revel, även om man får åka en bit. Det kanske blir som för mig, man upptäcker ett högtalarmärke man inte lyssnat på tidigare och fastnar för dem!
Eftersom det här är en allmän tråd om Revel kunde det kanske passa med en länk till artikel om deras tämligen unika anläggning för blindtest av högtalare också, intressant läsning det med.
Postad 27 februari 2015 - 19:56
Tack för din input Erik_N!
Uppfattar Revel efter alla tester som en ovanligt bra all-rounder och mycket neutral utan något som sticker ut. Ska försöka lyssna på något från Revel någon gång
Postad 27 februari 2015 - 20:40
Det finns en anledning varför dom här huserar hemma hos mig
IMG_3596.JPG 107,66K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 mars 2015 - 18:44
Jag är grymt sugen på Revel men dom är lite över budget. Men det har även dykt upp några andra intressanta alternativ som oxå gör att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Kollat upp om det går att köpa Guru Junior eller QM10 styckevis och på så sätt kunna köra dom som LCR. Fick nyligen svar av en butik att dom kan lösa det, mycket intressant. Sen finns det även ute Procella P5 på begat marknaden, oxå väldigt intressant.
Dessa svåra I-lands problem!!

Postad 01 mars 2015 - 19:03
Låter säkert fantastiskt. Tyvärr tilltalar designen inte alls mig trots att priset inte avskräcker heller mht på dess prestanda.
Det finns en anledning varför dom här huserar hemma hos mig
Postad 01 mars 2015 - 19:38
Postad 01 mars 2015 - 19:58
Personligen tycker jag att den äldre modellen av Ultima Studio är bland dom coolaste högtalare som finns. Dom var även mitt första möte med Revel och jag föll pladask!
http://img.canuckaud...tima_studio.jpg
Samma här
Postad 01 mars 2015 - 19:58
Det jag hört av Procella P5 (och P6) har varit riktigt bra till film, men inte i klass med Revel Performa3 till musik. Nu jämför jag dock med F208, men jag tror nog att även stativmodellerna av Performa3 vinner på musik. Sen är det förstås en fråga om vad man prioriterar och vilka kompromisser man kan tänka sig. Guru har jag inte hört så de kan jag inte kommentera.
Jag är inte heller riktigt överens med designen på Ultima2, Performa3 tycker jag är mycket snyggare. Men låter de så bra som de sägs göra så kan man kanske överse med det, fast jag kan inte riktigt klara av prislappen....
Postad 01 mars 2015 - 20:13
Det är precis som allting annat så tycker man olika när det gäller form/färg/trä och design skulle bli tråkigt om vi tyckte lika
Och jag skulle aldrig köpt dom högtalare ny och dom bak har jag köpt under halva priset......men som ny nej!
Men jag höll på i över två år innan jag bestämde mig vilka frontar jag skulle köpa och det var en massa krav bla storlek osv.
Och bak Revel Gem2 vänta jag över tre innan jag fick rätt läge det gäller att ha tålamod
nalle_puh.PNG 54,9K
0 Antal nerladdningar
Sen så vet jag inte när man sitter ner och tittar på dom framifrån vad som är mer slimmad och låter bättre?
IMG_3593.JPG 114,53K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av cobra-427, 01 mars 2015 - 20:26.
Postad 01 mars 2015 - 20:29
Du har säkert en poäng i det du skriver om Procella vs Revel. Och iom att Revel Performa 3 sparkade rumpa till bio så blir ju valet ändå ganska enkelt. Guru däremot kan jag inte riktigt släppa. Har möjlighet att köpa och prova hemma i två veckor men skicka tillbaka om jag inte blir nöjd. Tänk om man får låna hem Revel 105 oxå.. Det hade varit en intressant jämförelse!

Postad 01 mars 2015 - 20:34
Om man blir husägaren nån gång igen och om den villan skulle ha ett riktigt stort vardagsrum så skulle jag leta med ljus och lykta efter ett par fina begade Ultima Studio 1.
Du har säkert en poäng i det du skriver om Procella vs Revel. Och iom att Revel Performa 3 sparkade rumpa till bio så blir ju valet ändå ganska enkelt. Guru däremot kan jag inte riktigt släppa. Har möjlighet att köpa och prova hemma i två veckor men skicka tillbaka om jag inte blir nöjd. Tänk om man får låna hem Revel 105 oxå.. Det hade varit en intressant jämförelse!
Här går det undan http://new.audiogon....03-ann-arbor-mi
Sidorna går att skruva lös så dom kan man lackera enkelt i den färg du vill ha
Redigerat av cobra-427, 01 mars 2015 - 20:42.
Postad 01 mars 2015 - 20:46

Då var det bara det här med " om man blir husägare nån gång igen.. ".

Postad 01 mars 2015 - 20:51
Dom kan alltid stå lite trångt/fel och sen när "hus" så blommar dom ut!!!
Jag jagar över hela världen när man letar beg och aldrig än blivit lurad men jag kollar upp ordentligt den jag handlar med.
Postad 02 mars 2015 - 00:09

Back in the days när jag höll på som värst så har jag köpt högtalare från USA, Meridian från Nya Zeeland och BAT från Singapore plus en del annat. Har heller aldrig blivit blåst. Men jag är väldigt långt ifrån det "beteendet" nu och hoppas att jag inte hamnar där igen.

Postad 02 mars 2015 - 16:48
Jag håller på med att bygga två stycken 3 x 15" BasTorn till rummet efter det så är jag klar med min strävan efter det ljud som jag
vill kunna åstadkomma i rummet.
Det ska bli skönt när allt är klar med Tornen men det tar nog ett tag till.....https://www.minhembi...howtopic=311988
Postad 02 mars 2015 - 21:18
Kom på att det även finns ett bra test av F206 och M106 i The Absloute Sound.
Postad 03 mars 2015 - 14:16
Här går det undan
http://new.audiogon....03-ann-arbor-mi
Sidorna går att skruva lös så dom kan man lackera enkelt i den färg du vill ha
Dök upp ett par Ultima Salon på lite närmare håll i dag!
Postad 05 mars 2015 - 22:40
Kan fortfarande inte släppa C205 x 3 som ett slutet frontsystem, delat vid 80hz. Och vad jag förstår det som så är det en riktig 3-vägs konstruktion, inte 2-vägs som Prisjakt påstår?
Väntar på svar om dom finns i vit highgloss på en viss firma, tänkte det skulle bli läckert med vit/svart istället för enbart svart för en gångs skull.
Både Klipsch och NHT börjar ligga risigt till, fast jag inte ens varit och lyssnat än
Redigerat av WB-Cinema, 05 mars 2015 - 22:44.
Postad 05 mars 2015 - 23:00
Enligt Revels webbplats finns C205 i vitt.
Annonsen på Ultima som jag länkade till försvann snabbt. Antingen så var någon väldigt sugen eller så ångrade säljaren sig...
Postad 05 mars 2015 - 23:12
Ah det vet jag tänkte mer på att den firman som saluför Performa3 på Prisjakt endast skyltar med svart highgloss och valnöt på hemsidan.. Har fått ett bra pris av dom, men undrar om det priset även gäller om jag ska köra på vit highgloss? men jag väntar nu på svar ifrån dom.
Nya Concerta2 serien:
http://www.whathifi....a2-speaker-line
http://news.harman.c...eering-214.aspx
Intressant för den ekonomiske
Redigerat av WB-Cinema, 06 mars 2015 - 10:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar